Nettopp kjøpt Hegel H100. Now comes the hard part! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dere har mange gode poenger og jeg er takknemlig for alle innspill

De på Oslo Hifi Center anbefalte også Klipcsh høyt da jeg sa hva jeg er ute etter, men så var det det med estetikken da - de finnes bare med sort front og alternativene for resten er sort eller nær oransj. Trist.

Selvsagt skal høyttaleren være god allround og listen over testsanger er ganske lang. Grunnen til at jeg tester "The Pot" først når jeg hører høyttalere er fordi jeg har hørt høyttalere som sender ut herlig detaljrikdom i første biten, virkelig sånn at lyden går rett inn i meg og svever i hodet (altså det motsatte av laidback, I guess), og andre høyttalere som har tyngden når det trøkker i. Jeg vil at en høyttaler så godt det lar seg gjøre skal klare begge deler. RX8 er absolutt nær og er altså ikke ferdig innspilt. Har lest mye om at RX-serien kommer seg veldig etter innspilling, men tviler på at bassen forsvinner på de få låtene der den virkelig ødelegger?

Rommet mitt er forøvrig ikke kvadratisk, da det er åpen kjøkkenløsning på siden av området høyttalerene skal stå på. (Kåken er formet som en U med rette kanter, stua er ene "benet" til U-en og har altså målene gitt over. Og skråtak. Men at rommet ikke er stort er helt klart, og jeg antar det kanskje bidrar til at jeg sitter og føler på at RX8 har for mye bass og at RX6 ville passet bedre (jeg har sett en god del tester der RX6 får full score og RX8 blir trukket pga "for mye/utight bass" så det kan jeg vel delvis istemme også nå).

Om KEF R500 ikke overbeviser blir det nok RX6. (som koster halvparten, wuhu) Og jeg tester altså høyttalerene i dette rommet nå, etter å ha valgt ut seriøse kandidater på butikkrunde.

Grunnen til at jeg vurderer gulvhøyttalere er litt det estetiske, og litt det at jeg aldri har hørt en stativhøyttaler spille rock og metall på en måte jeg har vært fornøyd med. Det mangler nesten alltid noe vesentlig i overgangen mellom bass og mellomtone, føler jeg. Selv på ekstremt gode varianter.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du ikke vil ha stativhøyttalere så anbefaler jeg å lytte til gs10 eller gx100 er det vel de heter nå.
    Har ikke hørt gx100, men folk blir imponert over hvor bra mine gs10 spiller på metal og rock..
    Og det skader jo ikke å sjekke de ut heller, for man vet jo aldri..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha musikk til metall og heavy, så må du nødvendigvis ha en høytaler med mye dynamikk.

Jeg har selv XTZ høytalere, synes de passer best til klassisk, rock, jazz osv, funker bra til elektronisk også.

Til Metall som jeg sjelden hører vil jeg nok anbefale en amerikansk eller dansk høytaler.

Klipsch, JBL feks, eller Dali, System Audio, Jamo.

Du kan jo selv se hva du synes ser best ut. Selv holder jeg en knapp på System Audio, Dali hva utseendet gjelder.

Men herlig live-følelse som Klipsch og JBL har skal du lete lenge etter for å finne annet steds.

Det spørs akkurat hva man er ute etter. BW og XTZ synes jeg er mer brukbar for klassisk, rock, jazz osv. Funker med metall på disse også sef, men amerikanske eller danske høytalere funker bedre på sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lommeboken tillater det, så anbefaler jeg deg absolutt å lytte til Dali Epicon 2. Dette er en stativhøytaler, men jeg ble ihvertfall positivt overrasket. Spiller med godt engasjement og jeg vil si denne passer de kriteriene du stiller (ihvertfall det jeg hørte av den). Baksiden er at den koster vel 35 laken i stativform (tror stativ kommer i tillegg), samt at den er ganske ny på markedet, så det er bare å glemme å finne den på brukten. Vil også legge til at denne ble prøvd på en primare A10 på 70W, og den overbeviste allikevel. Hvis jeg noen gang skulle byttet høyttalere, så skulle jeg vurdert eldstebroren til epicon-2.

XTZ er en god høyttaler til prisen, prøvde 99.26 mk-II. Men syntes den var litt anmassende i diskanten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Hvis lommeboken tillater det, så anbefaler jeg deg absolutt å lytte til Dali Epicon 2. Dette er en stativhøytaler, men jeg ble ihvertfall positivt overrasket. Spiller med godt engasjement og jeg vil si denne passer de kriteriene du stiller (ihvertfall det jeg hørte av den). Baksiden er at den koster vel 35 laken i stativform (tror stativ kommer i tillegg).
    35 + 5 for stativet = 40, noe som er 2-3 ganger over budsjettet er jeg redd. Håper havne på 10-15 et sted. Kan sikkert tøye det bittelitt, men 40 blir veldig voldsomt dessverre.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    albefaler xtzene, fordi jeg syns de låter fett og fordi de ser nydelig ut! 8)

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir i det minste ikke noe problem å oppnå romkompresjon med R500 i rommet ditt. Hadde de i min gamle leilighet i en stue på 25kvm og de spilte til naboen under klaget på at veggen "spilte med". Tror de kan bli utfordrende i et så lite rom, må i det minste testes og garantert "portes".

Hadde sett på R300 med noen pene sandfylte stativer, alternativt ligger det vel et sett brukte Palladium P-17 ute nå på HFS.

Og vedrørende: "feil i overgangen mellom mellomtone/bass på stativhøyttalere" - du har hørt feil høyttalere i feil oppsett

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke ord fra Kolschtat.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ccvii
    Jeg ser etter høyoppløst og klokkeklar diskant, tyngde og engasjement i mellomtone til metall, og ikke altfor dominerende bass siden jeg har litt liten stue og det dermed fort blir for mye

. . .

35 + 5 for stativet = 40, noe som er 2-3 ganger over budsjettet er jeg redd. Håper havne på 10-15 et sted. Kan sikkert tøye det bittelitt, men 40 blir veldig voldsomt dessverre.
    Dersom du har mulighet for å lytte til Audiovector i nærheten av der du bor, burde X3 Signature eller Si3 kunne innfri kravene dine til åpenhet.

Siden stuen din er så liten, kan det jo faktisk hende at Ki3 signature helt fremme i frontveggen også vil klare seg, men selv om du ikke vil ha for pragende bass, kan de fort bli litt slanke avhengig av smak.

Samtlige tilgjengelige i hvit, og K3 Signature til halv pris her i kirsebær (vet ikke om det treffer den rødbrune fargen du tenkte på), men som sagt kan bli litt tynt til metall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Hadde sett på R300 med noen pene sandfylte stativer, alternativt ligger det vel et sett brukte Palladium P-17 ute nå på HFS.
    Fant ikke P-17 der nå, men tja, kanskje teste R300 i stedet for R500 da. Jeg hørte på LS-50 på Oslo HiFi-Center og var ikke helt det jeg var ute etter.

Og vedrørende: "feil i overgangen mellom mellomtone/bass på stativhøyttalere" - du har hørt feil høyttalere i feil oppsett
    Det kan godt hende, selvsagt. Det var inntrykket jeg hadde av KEF LS-50 og, men R300 bør jo skilte med mer tyngde. Skal undersøke mulighetene for å teste dem

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt kan jeg kanskje si at jeg er utrolig fornøyd med lyden i mine Denon AH-D5000 hodetelefoner og håper få til noe lignende lyd i stua fra noe som ser pent ut (mine Beats Pro låter mye fetere på metall med guffe såklart, men de er jo ubrukelige på så mye annet, som starten av "The Pot")

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dersom du har mulighet for å lytte til Audiovector i nærheten av der du bor, burde X3 Signature eller Si3 kunne innfri kravene dine til åpenhet.

Siden stuen din er så liten, kan det jo faktisk hende at Ki3 signature helt fremme i frontveggen også vil klare seg, men selv om du ikke vil ha for pragende bass, kan de fort bli litt slanke avhengig av smak.

Samtlige tilgjengelige i hvit, og K3 Signature til halv pris her i kirsebær (vet ikke om det treffer den rødbrune fargen du tenkte på), men som sagt kan bli litt tynt til metall.
    Ljudtema er importør og Kontrapunkt Audio i Vibes gate 12 er en av forhandlerne i Oslo.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plukk opp et par brukte Ikon 6 mark 1, da får du det du beskriver til en rimelig penge. Forsterkeren din komme å mate de fint. De dukker opp i hvitt greit ofte.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ikke P-17 der nå, men tja, kanskje teste R300 i stedet for R500 da. Jeg hørte på LS-50 på Oslo HiFi-Center og var ikke helt det jeg var ute etter.
    Nei de var plutselig borte, tydeligvis populære

Det kan godt hende, selvsagt. Det var inntrykket jeg hadde av KEF LS-50 og, men R300 bør jo skilte med mer tyngde. Skal undersøke mulighetene for å teste dem
    Ikke noe stygt om OHC, en fantastisk dyktig aktør, men lytterommene i 1. etg. er ikke helt ideelle.

Nå skal de også nevnes at jeg er svært glad i KEF, spesielt Reference hvor jeg er på mitt 3. eller 4. par (mye opp- og nedgradering). Samtidig har jeg aldri hørt en bedre høyttaler til prisen enn R500 - og jeg har prøvd mye de siste seks årene.

R på Hegel imponerte stort i mitt tidligere hjem. Hadde definitivt tatt en test med R300 og H100 i eget hjem før jeg valgte noe.

En annen høyttaler som nylig imponerte meg var Canton Chrono SL 530. Dette er en langt rimeligere stativhøyttaler som kanskje spiller mer i de baner du er ute etter. At den også ser ut som en million eller mer er vel ingen ulempe?

Finnes også større utgaver om du skulle ønske det, som bør passe innenfor budsjettet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe stygt om OHC, en fantastisk dyktig aktør, men lytterommene i 1. etg. er ikke helt ideelle.
    Neida, men det er jo ikke stua mi heller

R på Hegel imponerte stort i mitt tidligere hjem. Hadde definitivt tatt en test med R300 og H100 i eget hjem før jeg valgte noe.
    Og det skjer på torsdag! Har avtalt å ta med meg et par R300 på hjemlån.

En annen høyttaler som nylig imponerte meg var Canton Chrono SL 530. Dette er en langt rimeligere stativhøyttaler som kanskje spiller mer i de baner du er ute etter. At den også ser ut som en million eller mer er vel ingen ulempe?
    Ganske så fine, ja, selv om jeg synes KEF R-serien og MA RX-serien (for ikke å snakke om GX og PL) er -enda- penere. Takk for tips. Canton høyttaler Chrono SL 570.2 så jo ikke altfor monstrøs ut, litt som RX6 som jeg mistenker vil funke fin-fint i stua her (RX8 er bare litt for bassete på noen sanger). Men så var det hvor man kan finne dem til salg (og lytting) da. Det virker ikke så lett. Finner bare importøren, som tilsynelatende ikke selger direkte. Men kan jo ta kontakt med dem og høre EDIT: Ser at 530 er VELDIG lette å finne, har dem på Elkjøp og Lefdal og alt, så da kan jeg jo sjekke ut de der og kanskje spørre om de kan ta inn storebror.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du synes Monitor Audio ble for bassete burde du prøve Focal/JMLab. De er fantastisk åpne i diskant/mellomtone, og noe mindre fremtredende i bassen enn MA.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv mongo plassert (har ikke stativ, så de står OPPÅ RX8, altfor høyt mao.) overbeviser R300 _veldig_. Mer tyngde der jeg vil ha det, og mindre buldrete der jeg har merket RX8 har vært i overkant. Jeg skjønner ikke helt hvordan den kombinasjonen er mulig, men du verden som jeg sitter og gliser nå! Og de er ikke innspilt engang! Dette lukter kjøp lang vei.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv mongo plassert (har ikke stativ, så de står OPPÅ RX8, altfor høyt mao.) overbeviser R300 _veldig_. Mer tyngde der jeg vil ha det, og mindre buldrete der jeg har merket RX8 har vært i overkant. Jeg skjønner ikke helt hvordan den kombinasjonen er mulig, men du verden som jeg sitter og gliser nå! Og de er ikke innspilt engang! Dette lukter kjøp lang vei.
    Hegel og R-serien fungerer brillefint sammen! Gøy at det ble suksess, selv om jeg regnet med det

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    R300 er IMHO er meget fin sak, jeg har kun vært borti R500, men jeg tro at R300 er mye lurere til ditt rom enn RX8, og det bare utifra størrelsen. RX-serie fra Monitor er god, men litt oppskrytt synes jeg av noen. De er gode, men ikke på høyde med det råeste til prisen, som f.eks. R-serien.

En høyttaler som kunne vært gøy å skutt mot R300 er Tannoy sine nye Precision 6.1.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    R300 er IMHO er meget fin sak, jeg har kun vært borti R500, men jeg tro at R300 er mye lurere til ditt rom enn RX8, og det bare utifra størrelsen. RX-serie fra Monitor er god, men litt oppskrytt synes jeg av noen. De er gode, men ikke på høyde med det råeste til prisen, som f.eks. R-serien.
    Ja, virker lurere til rommet. Det er mulig R500 hadde funka her og gitt meg litt ekstra tyngde, men de ville kostet mer enn 5000 ekstra, og ettersom det ikke er gitt at de faktisk er bedre blir det vanskelig å forsvare. R-serien til KEF vil jeg si er noe dyrere enn RX-serien til MA, men det er den jaggu verdt. Får R300 til ca. 9, som er såvidt mindre enn hva jeg måtte ha betalt for RX8 - men så kommer stativ i tillegg (allerede bestilt fra UK, mao: Beslutningen er tatt).

Det viser seg at AVForum har avgjørende betydning for hvor man ender opp - hadde neppe prøvd R300 om det ikke var for denne tråden. Thanks guys!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •