Hjelp til høytalerkjøp - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har bare vanlig som regel en 3,5mm stereo jack på min PC. Finner ikke noe EQ her heller..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Nei, en DAC (til) vil ikke hjelpe på støy, såfremt det da ikke er noe galt med DAC'en(lydkortet) i PC'en, eller driverne (til lydkortet).

Hvordan har du koblet PC til anlegget? Har du prøvd andre kilder enn PC, f eks en DVD- eller CD-spiller?
    Dårlig skjerming mellom internt lydkort/dac og strømforsyning er en vanlig kilde til støy. Dette kan du bli kvitt med en ekstern dac via USB. Det beste er optisk overføring men da koster gjerne dac'en litt mer.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    abrahamsen a-dac funker iallefall fint her, samme hvilken pc jeg bruker. kan ikke si jeg har finlyttet etter støy men har ikke lagt merke til noe heller.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Du mener ikke seriøst at den analoge lydutgangen (som regel en 3,5mm stereo jack) på en bærbar PC er fullgod
    lydkilde til ett stereoanlegg?
    Nei selvfølgelig ikke, beklager hvis jeg var noe uklar. Det jeg tenkte på, og prøvde å hjelpe frem til, var en evt digital transfer(via optisk/koaks/usb) fra pc til forsterker. Som er transparent nok i de aller fleste tilfeller.

Sitat Opprinnelig postet av ivara
    den innebygde DAC'en i pcen kan kanskje være grei, men de analoge kretsene trenger ikke være det...
    Jupps, sjå over.

Sitat Opprinnelig postet av S-A
    Dårlig skjerming mellom internt lydkort/dac og strømforsyning er en vanlig kilde til støy. Dette kan du bli kvitt med en ekstern dac via USB. Det beste er optisk overføring men da koster gjerne dac'en litt mer.
    Skjermingsproblemer mellom lydkort og strømforsyning kjenner jeg ikke til. Gjelder dette først og fremst laptopper? Har du noen kilde på dette?

Er ikke _så_ dyrt med lydkort med optisk ut. På stasjonære er det rimelig standard på det innbygde lydkortet på hovedkort...

Komplett.no - ASUS Xonar DG

Komplett.no - Intel Socket

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjermingsproblemer mellom lydkort og strømforsyning kjenner jeg ikke til. Gjelder dette først og fremst laptopper? Har du noen kilde på dette?
    Det er SMPS som kan lage støy på analogutganger. Denne støyen kan slå gjennom selv med eksterne lydkort (USB). Her på jobb er det noen av laptoppene vi må kjøre på ren batteridrift når vi gjør målinger. UPS'er kan også lage vesentlig med støy.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Men da gjelder det kun analoge lydutganger? Det generer ingen interferens/feil på digital lyddata ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei selvfølgelig ikke, beklager hvis jeg var noe uklar. Det jeg tenkte på, og prøvde å hjelpe frem til, var en evt digital transfer(via optisk/koaks/usb) fra pc til forsterker. Som er transparent nok i de aller fleste tilfeller.

Jupps, sjå over.

Er ikke _så_ dyrt med lydkort med optisk ut. På stasjonære er det rimelig standard på det innbygde lydkortet på hovedkort...

Komplett.no - ASUS Xonar DG

Komplett.no - Intel Socket
    Kilde er egen erfaring samt mange postinger om dette på dette forumet samt andre steder.

Her er et eksempel på en slik tråd, du finner flere ved å søke:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...-dac-stoy.html

Dette gjelder både analog lyd og digital overføring via usb. Optisk overføring vil ikke ha dette problemet da det skaper et skille.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Men da gjelder det kun analoge lydutganger? Det generer ingen interferens/feil på digital lyddata ut?

Det har jeg ikke prøvd, men det er jo digital overføring fra PC til eksternt lydkort via USB.

Ser ikke bort fra at støyen kan forplante seg videre gjennom jording.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •