Får ikke bass fra 10" sub i et 10 kvm stort rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke bass fra 10" sub i et 10 kvm stort rom.

Jeg gir nå opp å prøve å få god lyd. Bass og subwoofere skjønner jeg meg virkelig ikke på.
    Fant ut at jeg ville ha god lyd på pc'n og byttet ut et 5.1 Logitech sett med Yamaha RX-V371, et par Dali Zensor 1 og en XTZ 10" sub.
    Problemet er bare at Logitech-subben gruser XTZ'n i gulvtrykk og punchbass. Jeg får bare for det meste rumling fra XTZ'n. Ikke i nærheten av å få noe punch. Har brukt autooppsettet på Yamahaen som jo skal være grei, og rommet er knapt 10 kvm og avlangt. Har flyttet rundt på subben uten noen særlig forskjell. 80-200Hz crossover gir ingen hørbar forskjell heller.
    Har akkurat samme problem på stua hvor jeg har en SVS PC12-NSD som også mest gir brumlebass. Også på en yamahaforsterker.
    Så enten er det noe alvorlig gærnt med Yamaha og/eller meg og/eller så har jeg historiens mest bassfiendtlige leilighet.
    Noen som har noen gode tips/forklaring/teori om hva i alle dager jeg gjør feil?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du satt crossoveren på subben til?
    Den burde stå på maks, når du bruker crossover på receiveren..
    Og hva står crossoveren på receiveren til??

Og en ting til, har du stilt inn fase riktig?
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok noe annet du har gjort feil. sjekk tilkoblinger og at innstillingene på sub og forsterker er rett. les bruksanvisningen også.....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilen ligger i Logitech suben! :-D
    Du har blitt vant med et overdrevet trykk i (mid)bassen, noe suben din nå ikke tar seg av men høyttalerne, og de overdriver ikke.

Et kjent fenomen for mange når de går over fra ungdoms/party høyttalere og over på høyttalere med mer hifi egenskaper.

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får best resultat med crossover på 160+ Hz på forsterkeren. Ikke rare bassen høytalerne klarer å prestere tydligvis. Crossover på sub står selvsagt på max. Phase gjør ingenting.
    Jeg har selvsagt mye bass, men den virker som om det bare er mest dybbass. Men 160+ Hz kan vel neppe kalles "mest dybbass" =P
    Jeg får noe av den smellbassen jeg savner om jeg virkelig vrenger opp volumet, men den treffer meg aldri i bryskassa liksom. Har vært hos en kompis med hjemmekino hvor det står en 12" XTZ og den bassen smeller i golvet og i bryskassa på en skikkelig god måte. Er ikke noe i nærheten av det her og dette rommet er mye mindre. Men nå har han selvsagt også noen langt råere høytalere i den hjemmekinoen. Er kanskje de som gir den solide smellbassen?
    Logitechen har selvsagt mye svakere bass enn 10" på alle måter. Det jeg mener er at den smellbassen/gulvtrykket er på en måte mer tilstedeværende, om en svak. Litt vanskelig å beskrive.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom
    Jeg får best resultat med crossover på 160+ Hz på forsterkeren. Ikke rare bassen høytalerne klarer å prestere tydligvis. Crossover på sub står selvsagt på max. Phase gjør ingenting.
    Jeg har selvsagt mye bass, men den virker som om det bare er mest dybbass. Men 160+ Hz kan vel neppe kalles "mest dybbass" =P
    Jeg får noe av den smellbassen jeg savner om jeg virkelig vrenger opp volumet, men den treffer meg aldri i bryskassa liksom. Har vært hos en kompis med hjemmekino hvor det står en 12" XTZ og den bassen smeller i golvet og i bryskassa på en skikkelig god måte. Er ikke noe i nærheten av det her og dette rommet er mye mindre. Men nå har han selvsagt også noen langt råere høytalere i den hjemmekinoen. Er kanskje de som gir den solide smellbassen?
    Logitechen har selvsagt mye svakere bass enn 10" på alle måter. Det jeg mener er at den smellbassen/gulvtrykket er på en måte mer tilstedeværende, om en svak. Litt vanskelig å beskrive.
    Hvis rommet er lite og suben stor kan du få stående trykkbølger i rommet. Da blir det ingen bass.
    Trykket i musikk ligger ofte fra 300mhz og ned til ca 100mhz.
    Høytalerne du buker med suben er for små til å levere mer tykk så det å bytte sub hjelper ikke.
    Store subwoofere lager bare jordskjelv ikke punsj i mellomgulvet. Flere
    6-8 tommere med lang vandring / mye effekt er det som trengs for skikkelig spark i mellomgulvet.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Hvis rommet er lite og suben stor kan du få stående trykkbølger i rommet. Da blir det ingen bass.
    Trykket i musikk ligger ofte fra 300mhz og ned til ca 100mhz.
    Høytalerne du buker med suben er for små til å levere mer tykk så det å bytte sub hjelper ikke.
    6-8 tommere med lang vandring / mye effekt er det som trengs for skikkelig spark i mellomgulvet.
    mhz?

Jeg er ikke enig.

Punchen, trøkken, slaget i mellomgulvet sitter i området 60-80Hz. Det som er under 50Hz regnes som dypbass. Filmlyd er ofte veldig tung lengre nede, mens musikk gjerne trøkker mest i 60-80Hz.

I 100-300 Hz ligger nedre mellomtone-bass. Her er ligger mannstemmene og en del instrumenter. F.eks. tammer på trommer blir kjedelige dersom anlegget ikke leverer nok. Tyngre gitarer, som på rock/metal ligger med mye informasjon her.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofere skal rumle, de skal bidra til den aller dypeste bassen, det er ikke så ofte man opplever "punch" fra en subwoofer.

Det kunne vært interessant å se en frekvenskurve/måling av anlegget. Mye av punchfølelsen får du mellom 50-100 hz, her oppstår det ofte ganske store diper enten pga crossoverproblemer mellom høyttalere og sub eller pga rommet ditt. Men f.eks en basstromme har informasjon over et svært bredt frekvensspekter, så det er ikke bare subben som må skape dette, høyttalerne bidrar også mye.

Hvis du plasserer xtz-subben og logitech-subben nøyaktig samme plass, så opplever du altså mindre punch fra xtz (med samme fronthøyttalere)?

Det er fristende å mistenke at logitech-subben i praksis spiller ganske høyt oppover i frekvensene og gir deg ekstra volum kanskje så høyt som 150-200hz, som XTZ ikke bidrar til, og som høyttalerne dine heller ikke gir. Logitechen (muligens i kombinasjon med logitechhøyttalerne) oppleves dermed "bedre" på bass fordi den spiller høyere i disse frekvensområdene.
    --
    Thorbjørn

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg leser dette virker det nok som det er noen fase problemer ute å går her. Har du noen form for fase justering på din sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    mhz?

Jeg er ikke enig.

Punchen, trøkken, slaget i mellomgulvet sitter i området 60-80Hz. Det som er under 50Hz regnes som dypbass. Filmlyd er ofte veldig tung lengre nede, mens musikk gjerne trøkker mest i 60-80Hz.

I 100-300 Hz ligger nedre mellomtone-bass. Her er ligger mannstemmene og en del instrumenter. F.eks. tammer på trommer blir kjedelige dersom anlegget ikke leverer nok. Tyngre gitarer, som på rock/metal ligger med mye informasjon her.
    Fra min ungdom hvor jeg drev med NM i lyd i bil var dette et velkjent fenomen. Å bytte fase hjelper kun hvis det ikke er stående trykkbølger. Det som gir driv i musikken ligger høyerer i frekvens enn du tror. Alle Pioneer spillere med front image funksjon deler bakhøytalerne ved 250 Mhz nettopp for at trommer og gitarer skal gi rytme og punsj. De fleste bilhøytalere som monteres i dørene spiller skjeldent lengre ned enn 80-70 Mhz likevel kan de levere bra trøkk.

Sub deles ofte ved 80-100 Mhz for å ikke grumse til lydbildet for mye.
    I dyre biler er det ofte et fall ved 70 Mhz pga all skumgummien bilene isoleres med. Dette kalles for luksus dippen og gav trekk i poeng, men betyr veldig lite for db måling da det var tillstrekkelig med trykk over og nok energi under dette området. Lyden oppleves som mest riktig uten hull i frekvensgangen noe Logitech har tatt hensyn til, men som feiler ved bruk av den andre subben.
    Prøv med lavere delefrekvens slik at sub og høytalere ikke spiller noe til felles.
    Blir det bedre da, er fasen din feil slik at subben utligner de vanlige høytalerne dine.

Jeg anbefaler at du reduserer nivået på subens volumkontroll og ser om det passer bedre da.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor snakker du om Megahertz hele tiden?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Hvorfor snakker du om Megahertz hele tiden?
    Det er den forb...... Autokorrekturen på Ipaden som fikser det

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper dette er så enkelt at Logitechen har mindre output lenger ned i frekvens og dermed orker den høyere lydvolum oppover i frekvens grunnet mindre vandring. XTZ suben er jo heller ikke ekstrem, selv om den visstnok er god til prisen.

Jeg underes også hvor høyt Logitechen er delt i utgangspunktet? Om den er delt veldig høyt kan den gi en "falsk" opplevelse av punch.

Geir Arne

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv og sett den framme og bak og sjekk om det er noe forskjell

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    logitech kassen kan vel i beste fall kalles en midbass? for å motvirke bakdelen med de knøttsmå frontene er de sansynligvis delt ganske høyt. (står ingenting om delefrekvenser på logitech sin nettside)
    tipper det er en smal sak å lokalisere hvor den står? skal ikke kunne gjøre det i like stor grad med en god subwoofer.
    det du trenger er større fronter med potensial rundt 70-200hz

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse Logitechsubbene spiller nok høyt i frekvens. Sikkert 160-180 hz for å sy sammen mot satelittene.

Har du mulighet setter du XTZ-subben på fase 0, litt volum og plasserer den i stolen du normalt sitter i. Sett på en sang med mye dyp bass over lengre tid og kravl så rundt på gulvet, gjerne med et dB-meter og se hvor du får best bass.(høyest lyd subjektivt eller målt). Plasser subben der.

Da har du et utgangspunkt.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Det er vel temmelig, godt, feil.. En 15-18" er noe av det beste du kan kjøre for å få trøkk i mellomgulvet. De gjengir det slik det skal være

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens dunk-dunk musikk a la rihanna, Akon, T-Pain, Will.I.Am, Pitbull etc

har en beat på 150hz, derfor om du skal høre på sånn partymusikk bør du sette crossover frekvensen på 150.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Dagens dunk-dunk musikk a la rihanna, Akon, T-Pain, Will.I.Am, Pitbull etc

har en beat på 150hz, derfor om du skal høre på sånn partymusikk bør du sette crossover frekvensen på 150.
    Derfor de låter så dårlig? :P

Og uff.. Alt for høy frekvens. Kan iallefall si at jeg aldri tuner beaten på 150 når jeg er bak spakene på konserter. 150 Hz gjør bare... vondt
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok logitech suben som spiller veldig høyt oppover i frekvens ja.

Jeg bruker disse CERWIN-VEGA XD3 aktiv høyttaler | Hi-Fi Klubben som pc høyttalere. Jeg sitter sirka 80 cm i fra de og kjenner godt trykket ifra de.

Syns trykket i enkelte låter var så bra at jeg måtte sjekke med radioshacken. Klarer greit 110-115 db uten noen ulyder. de går ikke særlig dypt. en test med radioshacken viser 91db på 110hz og 52db på 36hz. Ingen respons under det, alikevel er det bra trykk fra de knøttsmå høyttalerne.

Hadde jeg hatt en sub som hjelper til med de samme frekvensene så kan jeg tenke meg at jeg hadde kjent bassen godt i mellomgulvet.

Jeg er enig det som er blitt sagt tidligere i tråden. tror nok logitech suben spiller veldig høyt i frekvens i forhold til det xtz gjør. Xtz oppfattes dermed som romlete og klarer ikke gi brystkasse trykket.

Du kan helt sikkert få bedre resultat hvis du jobber med fase og plassering også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •