Får ikke bass fra 10" sub i et 10 kvm stort rom. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    her var det plutselig mange, flotte svar.

Dette rommet som jeg snakker om er soverommet mitt, hvor pc-pulten står. Så det vil være helligbrøde å kalle dette rommet optimalt for lyd. Jeg får ikke en gang satt subben der hvor den sansynligvis git best effekt.
    Har lekt meg litt i dag med litt musikk med punch i. Bl.a. som nevnt over her : Akorn, T-pain, Will.I.Am etc. Musikk som ligger svææært fjernt fra min musikksmak. Men jeg fikk da trøkk. Men det må skikkelig volum til.
    Men den skikkelige bryskassetrykket holder seg fremdeles gjømt. Er jo så godt som ingen bass i høytalerne, så subben tar seg sikkert av 90% av bassen. Trykket bare øker etter som jeg går opp mot 160 Hz crossover. Er nok best bass rundt 90-120 Hz. Fasejustering på subb gjør som sagt ingen forskjell. Sannsynligvis fordi høytalerne ikke har noe bass som kan messe med subben. De blir overkjørt :P
    Mulig jeg forventer mer av dette oppsettet enn det kan gi meg. Jeg har frustrerende lite greie på lyd, så jeg aner ikke hva som trengs for å få den gitte lyden i ett gitt tilfelle.
    Eller så er soverommet like bassfiendtlig som stua og må har lydplater, bassfeller og fandens oldemor for å få den lyden jeg vil ha.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette er et anlegg til PCen din så sitter du vel omtrent oppå både høyttalere og sub, så da er det jo litt rart at du ikke får nok trøkk.

Regner med at du får nok lyd hvertfall, bare ikke nok bass da? Hva bruker du til å drive høyttalerne?

EDIT: Ser du har en Yamaha RX-V371. Du kan antagelig stille endel på denne for å justere slik at lyden blir mer slik du ønsker.

Regner med at frontene står til small, du kan jo eksperimentere med å sette dem til large for å få mer bassoutput fra høyttalerne. Litt motsatt av vanlig anbefaling, men iom at du antagelig sitter veldig nærme dem kan du kanskje oppleve mer punch på denne måten, og få feil lydbilde av å dra for mye av bassen vekk til subben.

Du har også et valg som heter "extra bass" som du kan forsøke å slå på, da spiller bådde suben og fronthøyttalerne all bass.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mangler virkelig ikke trøkk. Det er mer det at det virker som om det mangler en bit av registeret. Får masse dyb rumlebass og basstromme som ligger nede ved knærne. Siden heller ikke anlegget på stua klarer å hente fram den bassen jeg vil ha, så er det vanskelig å komme med noen eksempler =P
    Jeg skal se å få lagt meg noen referansescener på minnet neste gang jeg er i hjemmekinoen til kompisen min, så jeg kan få forklart hva det jeg er ute etter.
    Kan jeg få lyden slik jeg vil ha den på pc'n, så kanskje jeg kan få det overført til hjemmekinoen i stua også.

Justerte opp til Large på høytalerne og satte på ekstra bass og det hjalp bittelitt. Ellers har ikke noe av det jeg har prøvd av justeringer på recieveren hatt mye utslag.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom
    Jeg skal se å få lagt meg noen referansescener på minnet neste gang jeg er i hjemmekinoen til kompisen min, så jeg kan få forklart hva det jeg er ute etter.
    Kan jeg få lyden slik jeg vil ha den på pc'n, så kanskje jeg kan få det overført til hjemmekinoen i stua også.

Justerte opp til Large på høytalerne og satte på ekstra bass og det hjalp bittelitt. Ellers har ikke noe av det jeg har prøvd av justeringer på recieveren hatt mye utslag.
    Du sier kompisen din har en XTZ 12", men hva slags høyttalere har han? Kan jo hende trøkket du søker kommer derfra og ikke fra subben.

Ellers må det jo sies at det er en egen "saft" i lyden fra en 12" da, som jeg ikke har hørt noen 8 eller 10" subber gjengi helt på samme måte.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte om det var høytalerne som gav den bassen. Men han sa det var subbene (ja, han har to =D).

Har jo fått masse råd her nå, uten at jeg er noe nærmere. Får bare sette det på min "audionolduskonto". Klarer jo ikke å få den bassen jeg vil med en SVS 12" og et par Klipsch RF62 heller. Så er neppe utstyret som det er noe galt med. Får bare godta det slik det er til jeg kan får en ekspert hit en gang som kan hjelpe meg. Er vel eneste håp.

Takker iallefall for alle råd jeg har fått her. Er derfor jeg alltid kommer hit til AVForum.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo unektelig litt pussig ut, men det spørs jo hva du egentlig er ute etter.

Det er mange som forgjeves søker etter "PA-bassen" man får med skikkelig brysttrøkk på konsert f.eks, dette er svært utfordrende å få til hjemme. Det krever både høyt volum, mye effekt og korrekt oppsett (utstyr, høyttalere, plassering).

At ikke det funker i stuen din har antagelig mye med plassering av høyttalere og/eller sub å gjøre, altså et en utfordring med rommet / plassering.
    --
    Thorbjørn

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom
    Spurte om det var høytalerne som gav den bassen. Men han sa det var subbene (ja, han har to =D).

Har jo fått masse råd her nå, uten at jeg er noe nærmere. Får bare sette det på min "audionolduskonto". Klarer jo ikke å få den bassen jeg vil med en SVS 12" og et par Klipsch RF62 heller. Så er neppe utstyret som det er noe galt med. Får bare godta det slik det er til jeg kan får en ekspert hit en gang som kan hjelpe meg. Er vel eneste håp.

Takker iallefall for alle råd jeg har fått her. Er derfor jeg alltid kommer hit til AVForum.
    Jeg vil tro du har utfasinger i responsen. Har du noen form for EQ du kan kjøre?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns dette lukter litt som at subben er koblet på LFE noe som deaktiverer sub'ens egen crossover bryter (derfor ingen hørbar forskjell ved å vri på den) og yamaha forsterkeren har surret til innstillingene sine.

Tror det kan være lurt å sette opp forsterkeren manuellt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •