Bytte ut Audio Pro (4 oHm) med noe annet med 6-8 oHm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte ut Audio Pro (4 oHm) med noe annet med 6-8 oHm

Er det noen der ute som kan anbefale høytalere til Marantz SR-9200?
    Har i dag Audio Pro Bravo FX10 men sliter litt med imp på denne. Høytalerne er 4 oHm mens receiveren er ment for 6-8oHm høytalere.
    Jeg har i tankene følgende høytaler (som jeg skal prøve å finne på bruktmarkedet):
    Infinity Kappa 600
    B&W 803
    Dali Euphonia MS4 (har jeg aldri sett på bruktmarkedet)
    JMlab Electra 936 (eller annen model)
    andre???
    Eventuell sub vil bli vurdert senere. Av musikk som skal spilles går det mes på "rolig" pop, rock, mye Pink Floyd, noe klassisk. Rommet er ca (plassering mellom høytalerne) ca 3 meter.
    Plassering fra høytaler til lytteplass ca 3 meter. Jeg liker å ha den muligheten å kunne spille høyt, veldig høyt uten at høytalrern "kneler". Kan det med Audio Pro men receiveren går i protection modus ved langvarig høy volum. Tenkte kanskje dette hadde med imp på Audio Pro å gjøre.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo trist å høre at du skal kvitte deg med FX-10, du skal lete lenge for å finne en høyttaler som spiller så detaljert og samtidig med det ekstra trykket i hjemmekino!

Når det gjelder impedansen på receiveren så er alle Marantz-receiverne oppgitt til å drive høyttalere mellom 6-16 Ohm. Jeg også stusset over dette, men fikk vite av forhandleren at det ikke er noe problem.

Jeg erfarte likevel at receiveren gikk i protect mode, men jeg har senere erfart at det skyldes at den ikke klarer å levere nok strøm, og det kan selvsagt skyldes at impedansen blir for lav. MEN, dette problemet blir du nok likevel ikke kvitt ved å bytte høyttalere. For skal du spille skikkelig høyt, så er ikke receiver tingen. Da må du ha en separat effektforsterker til frontene med egen overdimensjonert strømforsyning.

Kjøp deg en god effektforsterker, Parasound A21, Hegel eller TacT, og benytt preout til fronthøyttalerne fra receiveren til effektforsterkeren, så skal du få se (og høre/kjenne) hva som skjer.....

Jeg kjører denne løsningen, men bruker bare en billig NAD 216 foreløpig (jeg går og sikler etter en Parasound A21), men jeg skal si deg det spiller både høyt og detaljert, og ingen receiver som går i protect mode. Du får mye av den "detaljerte" Marantzlyden med deg videre pga. at du bruker receiveren som forforsterker. Dersom du følger på med en god effektforsterker så taper du ikke noe i lydkvalitet, men du vinner både kraft og dynamikk, samt at den stakkars receivern din avlastes tilstrekkelig til å gi fra seg god dynamikk og liv i de resterende kanalene ved filmtitting...

Så igjen, ikke tro at problemet er løst ved å bytte høyttalere..... Dessuten må du være klar over at FX-10 er en enkel høyttaler å drive for receiveren, da den har aktiv bass, og også en følsomhet på 93dB. Det er ikke sikkert receiveren synes det blir noe lettere å drive en høyttaler der den også må drive bassen! Tipper det motsatte skjer jeg, problemet ditt blir værre.... :cry:

Men dersom du ønsker å bytte høyttalere av en annen grunn, så skal ikke jeg legge meg opp i det. :shock:

Stikk innom linken til anlegget mitt når jeg har oppdatert den, skal gjøre det i dag. Har endel tips som jeg har plukket opp for å få høyttalerne til å låte på sitt beste. Jeg fikk meg iallfall en opplevelse! Jeg skal se om jeg får lagt ut litt info etterpå...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo trist å høre at du skal kvitte deg med FX-10, du skal lete lenge for å finne en høyttaler som spiller så detaljert og samtidig med det ekstra trykket i hjemmekino!

Når det gjelder impedansen på receiveren så er alle Marantz-receiverne oppgitt til å drive høyttalere mellom 6-16 Ohm. Jeg også stusset over dette, men fikk vite av forhandleren at det ikke er noe problem.

Jeg erfarte likevel at receiveren gikk i protect mode, men jeg har senere erfart at det skyldes at den ikke klarer å levere nok strøm, og det kan selvsagt skyldes at impedansen blir for lav. MEN, dette problemet blir du nok likevel ikke kvitt ved å bytte høyttalere. For skal du spille skikkelig høyt, så er ikke receiver tingen. Da må du ha en separat effektforsterker til frontene med egen overdimensjonert strømforsyning.

Kjøp deg en god effektforsterker, Parasound A21, Hegel eller TacT, og benytt preout til fronthøyttalerne fra receiveren til effektforsterkeren, så skal du få se (og høre/kjenne) hva som skjer.....

Jeg kjører denne løsningen, men bruker bare en billig NAD 216 foreløpig (jeg går og sikler etter en Parasound A21), men jeg skal si deg det spiller både høyt og detaljert, og ingen receiver som går i protect mode. Du får mye av den "detaljerte" Marantzlyden med deg videre pga. at du bruker receiveren som forforsterker. Dersom du følger på med en god effektforsterker så taper du ikke noe i lydkvalitet, men du vinner både kraft og dynamikk, samt at den stakkars receivern din avlastes tilstrekkelig til å gi fra seg god dynamikk og liv i de resterende kanalene ved filmtitting...

Så igjen, ikke tro at problemet er løst ved å bytte høyttalere..... Dessuten må du være klar over at FX-10 er en enkel høyttaler å drive for receiveren, da den har aktiv bass, og også en følsomhet på 93dB. Det er ikke sikkert receiveren synes det blir noe lettere å drive en høyttaler der den også må drive bassen! Tipper det motsatte skjer jeg, problemet ditt blir værre....

Men dersom du ønsker å bytte høyttalere av en annen grunn, så skal ikke jeg legge meg opp i det.

Stikk innom linken til anlegget mitt når jeg har oppdatert den, skal gjøre det i dag. Har endel tips som jeg har plukket opp for å få høyttalerne til å låte på sitt beste. Jeg fikk meg iallfall en opplevelse! Jeg skal se om jeg får lagt ut litt info etterpå...
    Jeg tenkte jeg skulle sende deg en PM før jeg la ut dette innlegget. Ville spare deg for det
    Synes selv det var jæv... å måtte bytte høytalerne pga imp. Liker disse høytalerne enormt. Så du tror ikke problemet ligger i høytalerene. kanskje det mer ligger i varmeutviklingen som jeg synes kan bli høy på denne receiveren? Hva om jeg monterte en vifte bak receiveren? Kan hende den oppfører seg litt bedre da? Synes det var litt skuffende at denne ikke kunne spille høyt uten å gå i protection modus. Den har jo på papiret 7x160w i 6 oHm.
    Send meg info når du er oppdatert er du snill

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, du skulle advart meg ja... :shock:

Jeg har montert vifte på min Marantz, jeg har tidligere fortalt deg det, ikke sant? I såfall kan du lese om det i tråden om anlegget mitt. Vifta gjør at elektronikken ikke blir så varm når den står inneklemt i et skap, slik jeg har det. Dette tror jeg ikke vil påvirke ditt problem med protect modusen som klikker inn, for jeg har erfart at det skjer uavhengig om receiveren er varm eller ikke. Protect mode er rett og slett en tilstand som oppstår når du krever mer effekt enn receiveren kan gi. Marantz er således ikke kjent for å lage de mest effektsterke receiverne på markedet, men tro meg, du kneler fint en Denon-receiver også, hvis du går inn for det....

Poenget er at når en receiver er oppgitt som 7*160 Watt i 6 Ohm, så betyr ikke det at den kan levere 7*160 Watt i alle kanalene samtidig..., det forteller kun at den er dimensjonert for å kunne levere 160 Watt i hver enkelt kanal. Men dersom du spiller av noe som er krevende på høyt nivå, der alle kanalene er i bruk, så klarer ikke strømforsyningen å gi tilstrekkelig strøm for å levere de 160 Wattene pr kanal... den går dermed i protect modus. Og når det gjelder receivere, så har de knyttet til seg 7 kanaler, og alle trekker strøm selv om de bare går på tomgang. Alle trekker strøm fra den samme strømforsyningen, hvilket gjør at den har mindre å levere også i to kanaler enn en forsterker som kun har 2 kanaler å foholde seg til, med en egen overdimensjonert strømforsyning.

Strømforsyningen i en vanlig receiver er ikke stort større enn strømforsyningen i en god to-kanals forsterker....

Derfor, receiveren er fin den i både kino og musikk, men skal du guffe på noe durabelig, så må du kjøre pre out. Dette er en vel så billig løsning som å bytte høyttalere!!! Og så vil du erfare at både multikanalslyd og stereo vil låte bedre og mer uanstrengt.

For å gjøre en lang historie kort, KJØP EN SVÆR EFFEKTFORSTERKER!!!! Da vil du kunne spille så høyt som høyttalerne tillater, og det er ganske høyt...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er et dumt spørsmål, men... Har ikke FX-10 innebygget aktiv subwoofer? I så fall er denne høyttaleren en mye enklere last enn sine passive konkurrenter der effekttrinnet i surroundreceiveren må drive bassen også. Det er jo ofte bassen som trekker mest effekt og har den vanskeligste delen av impedanskurven for en høyttaler, men med aktiv bass slipper effekttrinnet i receiveren denne jobben.

Skulle like å vite hvilken høyttaler som skal belaste forsterkeren mindre enn FX-10 og ha samme lydtrykk...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe har helt rett, som jeg også sier, ikke gjør noe dumt nå.... :roll:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe har helt rett, som jeg også sier, ikke gjør noe dumt nå....
    Har gjort mye dumt, men skal prøve det du sier nå, å få lånt meg en effektforsterker. Har en kompis som selger en Rotel effekt med 2x200 w. Se om det ikke blir bedre.
    Har ikke FX-10 innebygget aktiv subwoofer? I så fall er denne høyttaleren en mye enklere last enn sine passive konkurrenter der
    Joda, det har den. Men jeg opplever ikke denne som VELDIG lettdreven. Har så langt hatt Sony TA-333 ES med 7+100 w din. Dette gikk ikke bra. Receiveren klarte ikke jobben.
    Har hatt H/K 8500, gikk uten problemer.
    H/K DPR 2005. Gikk ikke, ble også for veik.
    Arcam AVR 300 klarte ikke jobben heller dessverre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FX-10 er jo en bra høyttaler, men tatt i betraktning at den har innebyggede subber, går nok en god del av pengene til denne featuren. Det er derfor ikke High end vi snakker om.

Det er mulig at du driver FX-10 over kompresjonsgrensen (som går ved høyttalerelementenes lineære slaglengde), og skal du spille høyere da, så krever du sinnsykt mye effekt.

Hvis DETTE er tilfellet, at du krever SÅ mye lyd av høyttalerne, så er nye høyttalere eneste løsning. Og da er det høy dynamikk du er på jakt etter!

Forsøk gjerne med kraftigere forsterkere, men på det punktet du har kommet til nå, så ville jeg lånt meg en lydtrykksmåler. Hvis volumet slutter å stige lineært med innstlt volum, kan det hende du har nådd høyttalerens grense... For hva som oppfattes som VELDIG høyt er jo indivduelt...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, FX-10 kan nok ikke defineres som high-end, men Audio Pro har nok puttet litt penger i ringradiatoren og Linkwitz-Riley delefilter.... mellomtonene er også nye og meget gode. Jeg vil si det er en høyttaler som snuser på high-end sjiktet, men mangler litt. Det som særlig kunne vært enda bedre er dempingen av kabinettet. Det er riktignok ikke lett å høre noen farging av klangen pga. kabinettet, det kan jo også skyldes dets dråpeform (hindrer stående bølger i kabinettet). Men jeg synes det liksom ikke låter helt dempet når jeg banker på kabinettet...., slik som på en ekte high-end'er...

Når det gjelder trykk, så er det selvsagt forskjellig oppfatning. Jeg synes FX-10 gir mer enn nok lyd fra seg, og har aldri spilt så hardt at jeg har hørt de forvrenge lyden...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt H/K 8500, gikk uten problemer.
    H/K DPR 2005. Gikk ikke, ble også for veik.
    Arcam AVR 300 klarte ikke jobben heller dessverre.
    Må si at dette virker litt rart. De bør jo være rimelig lettdrevne som de andre her sier. Hvertfall i forhold til sine konkurrenter.

Sikker på at det ikke er et PA anlegg du burde ha hatt da?

Det virker på meg som at det er du som vil at de skal spille høyere enn de er i stand til, rett og slett.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker på meg som at det er du som vil at de skal spille høyere enn de er i stand til, rett og slett.
    Hvor i mitt innlegg er det du finner at det er høytalerne som ikke vil spille? Her var det jo snakk om receiveren. Var det ikke det?
    Jeg har ikke noe annet en gode ord om mine høytalere. De forvrenger ikke nesten uansett lydstyrke. Det er kreftene på Marantzen som det skorter på. Som du ser i denne tråden er jeg jo ikke alene om dette problemet. Effektforsterker ble jo løsningen. Dessuten tar du/dere feil om dere tror jeg spiller så høyt at det nesten ikke er værende i rommet. La oss si at jeg stiller lydstyrken på -8, da spiller jeg rellativt høyt men ikke høyere enn at både høytaler og receiver samarbeider flott. Lydkvaliteten og punchen er der og det er godt å ligge på sofaen, lukke øynene og nyte. Etter en halvtime vil dessverre reveiveren slå seg av i prtection modus.

Sikker på at det ikke er et PA anlegg du burde ha hatt da?
    Ehh, nei???

Hvertfall i forhold til sine konkurrenter.
    Hvilke konkurenter er det du tenker på?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -8 dB er som regel ganske friskt ja... men jeg kjører av og til på 0 dB også jeg.... det går når du har effektforsterker...
    Med receiver går det ikke....

Sånn er det bare!

En gang kjørte jeg faktisk på +6 dB, da ble det så høyt at jeg ikke turde vri på noe mer. Det låt ikke dårlig, men jeg tenkte litt på naboen, og fikk dårlig samvittighet.. hehe :roll:

Fortell hvordan det fungerer med effektforsterker da!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, om du kan spille på et visst volum i en stund før forsterkeren går i protect-modus. Trodde det først var slik at du dro opp volumet, og det da låt dårlig/vrengte.. Da trenger du sikkert ikke PA anlegg

Virker som om forsterkeren blir for varm, det er vel derfor den går i protect-modus.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg noen digitale effekttrinn. Da er varme det siste du trenger å bekymre deg om. F.eks. et par Embla monoblokker eller de kommende blokkene fra Midgard Audio.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg noen digitale effekttrinn. Da er varme det siste du trenger å bekymre deg om. F.eks. et par Embla monoblokker eller de kommende blokkene fra Midgard Audio.
    Jeg begynner å lure på dette strømnettet. For hver gang jeg skal slå på receiveren slår automatsikringen seg av på stua. Her kommer kanskje en idiotisk tanke. Men kan receiveren slå seg av pga mangel på strøm? At den trekker mer strøm en nettet klarer å gi? Noen ganger går det bra å slå på receiveren, men da har jeg vært nødt til å gå en runde å slå av alle strøminntak som leder inn på denne kursen.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om du belaster kursen din for mye i så tilfelle.... så lite effekt som en receiver egentlig trekker fra nettet, så kjører du veldig på grensen hvis det ikke er mer som skal til for å ta sikringa...

Kjører du for mye på en kurs, så blir det trøbbel. Dette har dog intet med protect mode på receiveren å gjøre....

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok si at det høres ut som om du har et litt underdimensjonert strømnett hos deg. Hvis ikke det skal mere til enn å slå på en receiver for å danke ut sikringen hos deg, ville jeg nok fått dette gjennomgått av en elektriker. Hadde lignende problemer i et eldre hus for noen år tilbake, og da var det noe feil med jordfeilbryteren.......

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektriker må nok bestilles ser det ut som. Men jeg skjønner ikke hvorfor det nå skulle dukke opp disse problemene. Har hatt ca 5 forskjellige receivere det siste 1/2 året uten at dette har oppstått. Rart at det ikke har skjedd med f.eks H/K AVR8500 at sikringen slo seg av. Har brukt samme inntak på alle receiverene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det høres merkelig ut at det skulle ha noe med underdimensjonering av strømnettet å gjøre. Trekker du for mye strøm fra en kurs, så skal sikringen i sikringsskapet slå ut, kursen skal ikke "gi mindre strøm".

Jordfeil kunne vært en mulighet, men ser ikke hvordan det skulle slå ut etter først en halv times bruk.

Etter min mening høres det ut som at kapasiteten til kjølingen i forsterkeren akkurat er passert, og at tempereaturen stiger sakte inntil det blir så varmt at forsterkeren skrur seg av.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud ops: ops:
    Jeg burde dømmes til å værra sammen med kjerringa 24 timer i døgnet ops:
    Grunnen til at sikringen går er at jeg har hatt på meg solbriller og hørselvern under oppkobbling og lytting. Jeg har forvekslet +/- på den ene fronthøytaleren. Skal kanskje være glad for at det bare var sikringen som gikk. Sånne som meg burde kanskje holde seg til flaskepanting. Roger, the flaskepeller

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •