Bytte ut Audio Pro (4 oHm) med noe annet med 6-8 oHm - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Herregud ops: ops:
    Jeg burde dømmes til å værra sammen med kjerringa 24 timer i døgnet ops:
    Grunnen til at sikringen går er at jeg har hatt på meg solbriller og hørselvern under oppkobbling og lytting. Jeg har forvekslet +/- på den ene fronthøytaleren. Skal kanskje være glad for at det bare var sikringen som gikk. Sånne som meg burde kanskje holde seg til flaskepanting. Roger, the flaskepeller
    Glad for at du fant grunnen jeg da. Det er jo det viktigste... :wink: :wink:

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har koblet høyttalerne i motfase?

Da blir jo lyden ganske dårlig da, og lite bass...

Men dette har absolutt ingenting med at sikringen din går å gjøre. Heller ikke at forsterkeren går i protect mode, dette har kun noe å si for lydkvaliteten.

Så derfor, her følger hva du må gjøre:

Koble høyttalerne i fase, da får du best lyd (og mest lyd.. )
    Ring en elektriker til å se på strømkursen din, og få gjort noe med problemet.
    Kjøp en effektforsterker (eller prøv naboen's) og koble denne til receiveren, og se om receiveren fortsatt går i protect mode. Gjør den det, kjenn etter om den er jævlig varm. Hvis den er det, til tross for at du kjører med ekstern effektforsterker, så ønsker jeg deg velkommen inn i "Marantz varme-klubben". Marantz blir ofte varm, sånn er det. Men den skal ikke gå i protect mode hvis du ikke belaster den. likevel... derfor er det mest sannsynlig noe galt med receiveren din om den fortsetter å gå i protect mode. Blir den varm, men alt virker likevel, så kan du om du har medfølelse for elektronikken, montere en vifteløsning slik jeg har gjort. Les tråden om anlegget mitt hvis det er noe du vil vite i den forbindelse...

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette har absolutt ingenting med at sikringen din går å gjøre.
    Tror det har noe å si. Nå går ikke sikringen i det hele tatt. Før gikk sikringen 9 av 10 ganger. Nå går den ikke i det hele tatt. Skal nå prøve å rævkjøre receiveren litt for å se når protection mode kommer. Skal sette på samme musikk som jeg hadde når den sist falt i dvale. Ellers har jeg i tankene en effektforsterker. Men det får komme litt senere. Reiser til Cuba om ikke så lenge og trenger ikke effekten før etter nyåret.
    Koble høyttalerne i fase, da får du best lyd (og mest lyd.. )
    Sånne vanskelige setninger skjønner jeg ikke noe av ops:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Så du har koblet høyttalerne i motfase?

Da blir jo lyden ganske dårlig da, og lite bass...

Men dette har absolutt ingenting med at sikringen din går å gjøre. Heller ikke at forsterkeren går i protect mode, dette har kun noe å si for lydkvaliteten.
    Selvfølgelig kan dette ha noe med at forsterkeren går i protected mode å gjøre.

Hvis høyttalerne er i motfase, vil man få kansellering av en del lyd ved alle frekvenser, og man må skru vesentlig mye høyere for å få samme lydtrykk i sweet spot i forhold til å kjøre med høyttalerne korrekt koblet i fase.

Hvis Marantzen da er skrudd så høyt at lyden oppleves som like høy som før, så belastes receiveren voldsomt. Personlig synes jeg ikke at det da er rart at forsterkeren går i protected mode...

Det du først bør sjekke nå, er om du skrur volumkontrollen vesentlig lavere ved "høyt" lyttevolum enn du gjorde da høyttalerne var koblet i motfase. Hvis du ikke trenger å skru opp så mye på forsterkeren nå, så tror jeg du kan regne problemet som løst...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du først bør sjekke nå, er om du skrur volumkontrollen vesentlig lavere ved "høyt" lyttevolum enn du gjorde da høyttalerne var koblet i motfase. Hvis du ikke trenger å skru opp så mye på forsterkeren nå, så tror jeg du kan regne problemet som løst
    Mitt tidligere innlegg på dette temaet tok jeg eksemplet på -8 i volum Det er nå blitt VELDIG høyt i forhold. Men jeg har mer å gå på. Ikke vits å spille øra av seg.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet og spilt høyt en god del timer og jeg må si at effektforsterker blir mer og mer fjernt for meg. Ikke får jeg den varmeutviklingen heller før feilkobblingen. Men hvis det skulle dukke opp en effektforsterker til rundt 2-4000k kan det hende jeg slår til uansett. Kjekt å ha! Nå ser jeg egentlig ikke noe vits (for min del) å fortsette denne tråden da jeg har fått svar på det meste. Ikke trenger jeg andre høytalere, Marantzen gjør en kjempejobb, og ikke trenger jeg effektforsterker da Marantzen har krefter nok. Til og med elektrikkeren kan reise til helv....
    Litt flaut at man gjør sånne tabber som dette men jeg unnskylder meg med at det faktisk kan være fort gjort. I hvertfall hvis man kobbler fort (gjort). Vil takke dere som kom med innspill og forslag på løsninger.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at det er noen vits å kjøpe en effektforsterker til <4K på den Marantzen. Marantzen er sikkert kraftigere og spiller bedre enn en slik. Men det kan kanskje være en ide å supplere med en eff til bakkanalene slik at du får mer krutt til frontene på film.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at det er noen vits å kjøpe en effektforsterker til <4K på den Marantzen. Marantzen er sikkert kraftigere og spiller bedre enn en slik. Men det kan kanskje være en ide å supplere med en eff til bakkanalene slik at du får mer krutt til frontene på film.
    Vel, det kan godt hende at frontene ikke trenger noe mer effekt. Men jeg har kanskje en mulighet på å skaffe meg Rotel effektforsterker, type RB-991 som yter 2x200w til denne prisen (2-3000,-). Kan hende de vil gjøre det noe bedre på dette oppsettet. Når det gjelder kreftene på Marantz er den oppgitt i 7x160w i 6 ohm. Nå sier ikke watt og ohm kanskje så mye om styrken, men jeg innbiller meg at denne har en del å gå på.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Selvfølgelig kan dette ha noe med at forsterkeren går i protected mode å gjøre.

Hvis høyttalerne er i motfase, vil man få kansellering av en del lyd ved alle frekvenser, og man må skru vesentlig mye høyere for å få samme lydtrykk i sweet spot i forhold til å kjøre med høyttalerne korrekt koblet i fase.

Hvis Marantzen da er skrudd så høyt at lyden oppleves som like høy som før, så belastes receiveren voldsomt. Personlig synes jeg ikke at det da er rart at forsterkeren går i protected mode...

Det du først bør sjekke nå, er om du skrur volumkontrollen vesentlig lavere ved "høyt" lyttevolum enn du gjorde da høyttalerne var koblet i motfase. Hvis du ikke trenger å skru opp så mye på forsterkeren nå, så tror jeg du kan regne problemet som løst...
    Jeg kan umulig forstå hvorfor sikringskursen i ditt elektriske anlegg slår ut selv om du har koblet en høyttaler i motfase.

Hva angår dette med protect mode, så er jeg selvsagt enig at du ved å koble i motfase vil måtte skru volumet opp vesentlig mer for å få høy lyd. Men, en hvilken som helst receiver skal klare å kjøre på lydtrykk tilsv. 0dB i lang tid. Da kjører man i praksis maks av hva forsterkeren gir uten forvrengning. Du sa du kjørte på -8 dB, da burde ikke protect mode slå inn uansett.

Det er ikke tyngre å drive høyttalerne om de kjøres i motfase ved -8dB eller om de kjører i fase i -8dB. Men lydnivået blir selvsagt meget høyere ved korrekt fasekobling. Poenget er at om du har spilt i en 20 minutters tid på -8dB med høyttalerne i motfase, og protect mode slår inn, så skal den like fullt slå inn om du kjører 20 minutter på -8dB i fase.

Men det er jo selvsagt flott at du har fått bedre lyd og lydtrykk, så kanskje det ikke blir nødvendig å spille så høyt som -8dB i det hele tatt. Problemet er dermed løst.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotelen hadde jeg nok gått for, Roger. Visste ikke at den var så billig å oppdrive. Og spiller den ikke bedre så er det, som du selv sier, kjekt å ha Du får alltids brukt den til noe.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    jeg har hatt på meg solbriller og hørselvern under oppkobbling og lytting.
    Da vil jeg anbefale deg å kjøpe en DVD som heter DVE....

bra det ordnet seg.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •