Trenger litt generelle råd om subwooferkjøp til budsjettanlegget mitt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt generelle råd om subwooferkjøp til budsjettanlegget mitt

Hei alle musikk- og stereoanlegg entusiaster!

Jeg har et stereoanlegg jeg setter pris på og har hatt mange fine lytteopplevelser med, men nå føler jeg behov for litt oppgradering. Stereooppsettet mitt er i budsjettklassen og er som følger:

CD-spiller: Cambridge Azur 340 C

Integrert stereoforsterker: NAD C320 BEE (2*50 watt)

Bokhyllehøytalere: KEF Q 1

Det er mye bra ved anlegget, men jeg har bestemt meg for å kjøpe en brukt aktiv subwoofer. Men kan svært lite om emnet og tar med glede imot velmenende og råd og anbefalinger. Den må ikke være større enn 10”, gjerne 8” da jeg har begrenset med plass. Og ikke være for dyr (er student). (Men jeg kommer nok også i tillegg til å kjøpe en kraftigere/bedre forsterker seinere når jeg får råd.)

Jeg lurer på:

1) Hvordan kobler man til en subwoofer til forsterkeren for best mulig lyd for både bokhyllehøytalere og subwooferen?
    Kan man ”avlaste” bokhyllehøytalerne og således og dem større pusterom og bedre ytelse? Hva slags kabler trenger jeg?
    Min NAD har pre- out og main inn. Hvordan benytter jeg dette? En løsning med å sende råsignalet (eller hva det nå kalles) til den aktive subben for deretter sende signalene videre til de to bokhyllehøytalerne er dårlig egnet i min stue, da subben må stå et stykke fra forsterkeren og det dermed blir alt for mye kabler på kryss og tvers.

2) Noen anbefallinger når det kommer til subwoofere? Kan sette av 3000-4000 på bruktmartedet. Skal bare bruke dem til musikk, så det er viktigere at den er stam, musikalsk og presis enn dyp og høytspillende.

Mvh Fredrik

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kobler en rca kabel (rød og hvit i begge ender) fra pre-out til suben. veldig enkelt. suben vil avlaste høytalerne da de slipper å spille de dypeste tonene. så justerer du delefrekvens og volum slik du vil. er kjempe enkelt.
    har ikke så mye erfaringer med forskjellige suber så kan ikke anbefale for mye. har selv e-12f fra dali. det er en 12", men jeg er fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for tipset, men du skjønner han i hifi klubben nevnte noe om at jeg trengte en Y-splitt som skal settes bak på stereoforsterkeren? Siden jeg ikke har en egen subwooferutgang. Men jeg hadde ikke lange praten, så skjønte det ikke prinsippet helt. Skal deretter en RCA-kabel kobles til?

Har søkt litt i nettbutikker, men er fortsatt ganske forvirra når det gjelder kabler.
    Denne nettbutikken har bla. noe en Y-link; "Y-link är en Y-kopplad par signalkabel för analoga applikationer, såsom från signalkälla till aktiv subbas med dubbla ingångar."

Kablar Signal / Kontakterad / RCA

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har en enkel subkabel trenger du en Y-splitt. er ikke veldig viktig, men det kan bli bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller, det var nok en slik han mente? :

Y-plugg 1 Han til 2 Hun - Surround

Også kobler jeg en RCA-kabel inn i hunnen?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er preout på forsterkeren din trenger du kun en rcakabel for å koble til suben. Splitkabel er for å evt dele signalet til to innganger på suben, som igjen potensielt gjør at den får mer muskler.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller så kan du bare kjøpe en slik, med "innebygd" spiltt:
    Supra Cables Y-Link 12 M Subkabel - Surround

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle være to rca jumpere bak på forsterkern merket pre-out og gå til "Main-in"

Kanskje ikke nøyaktig modellen du har men skulle ikke være så langt unna heller, merka av de jeg tenker på.
    -c325bee-trasera-jpg

Dette er bare en overgang mellom forforsterkern som behandler signalet fra div kilder og sender videre ut til selve effektforsterkeren (de fleste integrerte forsterkere har denne overgangen internt i boksen)

Bass sporet sier de kloke hoder er likt i begge L\R kanalene så bør holde og bare splitte ifra en av de.

Som han nevnte over så har vel ikke Nad 320 instillinger for og sette delefrekvens for bass sporet og høytalerne til small (dette er stort sett forbeholdt receivere).
    Uansett skal ikke være noe problem og få på god lyder, men frontene vil nok mest sannsynlig spille med subben så dypt de kan så vil nok ikke 'spare' krefter på den måten, ikke noe stort problem sånn sett må bare sørge for at fronter og sub spiller i fase.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS kommer med to nye subber til 3990,- En av de er kompakt og passer perfekt der plass er begrenset.

SVS SB-1000 Black - Høyttalere

33cm på alle sider. 12" element. fullblods SVS 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei vis det er musik du skal ha sub til sier jeg xtz w10 uten og nølle til den sum penger jeg har selv 2 slike og cerwin vega xls6 stativ og kjempe fornøyd disse suben har fulgt meg i snart 3 år og holder fortsatt kokken tait og rap bass på alt du måtte fore den med

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for all hjelp folkens;-)
    Nå har jeg sikkert det jeg trenger for å finne ut av oppkoblingen. Til TorTorden: ja det stemmer: er slik forsterkeren ser ut bakfra. Nå får jeg eksperimentere litt selv når jeg får subben i hus.
    Fikk faktisk tilslag på en brukt XTZ W10.16 til 1700 kr før du anbefalt den her på tråden vår jan_m!
    Det blir sikkert bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •