Leting etter høytalere (Og mer). Null peiling, trenger hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Leting etter høytalere (Og mer). Null peiling, trenger hjelp!

Hei!
    Jeg har vert innom diverse forum nå. Fikk anbefalt dette for å være særdeles bra på lyd.

Jeg er på jakt etter å kjøpe meg høytalere og det som trengs til uten å bli blakk.

Det de skal brukes til:
    Musikk, for det meste. Der det går mest i progressive trance. Er på jakt etter høytalere som fungerer best med elektronisk musikk. Både med høy fart og mye (men god) bass. Og roligere, chill trance musikk.

Kommer også til å bruke de til film og gaming. Men der er jeg ikke like kravstor, trenger ikke noe surround. For har ett headset jeg stort sett bruker til slikt.

--

Jeg hadde tenkt meg og bruke ca 2000 kr på selve høytalerne. Der jeg senere kan skaffe meg en sub.. En jeg kjenner som anbefalte meg og skaffe noe dak greier.

Jeg har null peiling på hva som er bra og ikke. Og hva jeg trenger. Kvalitet til en billig penge hadde vert best!

Hjelp, forslag og spørsmål er velkommen!

Takk.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2000 er ikke allverden å bruke på høyttalere, dersom man vil ha litt trøkk og bass med kvalitet.

Det er litt andre ting enn det jeg hører på, så tør ikke komme med konkrete anbefalinger, annet enn at du vil få mye mer for pengene om du kjøper brukt.

Hva har du tenkt å drive de med?

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags forsterker er det du har tenkt å bruke?

Du kan sikkert finne noe på brukten fra f.eks Cerwin Vega.

F.eks cerwin Vega 12" - FINN Torget

DAC tror jeg ikke jeg hadde brukt penger på med budsjettet du skisser opp.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte først på CV jeg og med hva du hører på og budsjettet.

Men siden du nevner at du skal ha en sub ved senere annledning tenker jeg litt på og foreslå at du hører på noen billige b&w (Bowers & Wilkins) De har nok en del bedre mellomtone og diskant gjengivelse, men er vel ikke i nærhet bass nivå til CV men CV som jeg leser/hører snakk om så er de også noen direkte watt monstre.

Så holder enda på min personlig mening at en allround front høytalere med god mellomtone/diskant også kan en aktiv sub stå for god lydende og ikke tappe forsterkern for strøm siden den har dette selv.

Nå er sikkert CV bedre til hva du hører på enn veldig mye annet for det hlres jo ut som du er glad i bass (hvem er ikke det?).
    Hadde tatt med noen spor til en lokal hifiklubb hørt på cv og noen mere normale høytalere med sub. Om du går for CV så ville jeg kanskje tenkt på en effekt forsterker før en sub, får 2x12" Cv nok mat så kan de godt mulig spille bedre enn mange subber du ser innafor budsjettet og du må ha 2x12" subber for virkelig kunne sammenligne ordentlig og da koster det fort 8-10k nytt, selvsagt en del mindre på brukten.

Størsten anbefaling jeg vil komme med er og dra Hk/soundgarden og plage livet av noen der og høre på så mange høytalere du får lov til, også stille mer spørsmål her inne :-P

Er sjøl ikke spess erfaren så det meste jeg sier kan tas med en spiseskje salt.

Velkommen til Avforum og GOD JUL !

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    2000 er ikke allverden å bruke på høyttalere, dersom man vil ha litt trøkk og bass med kvalitet.

Det er litt andre ting enn det jeg hører på, så tør ikke komme med konkrete anbefalinger, annet enn at du vil få mye mer for pengene om du kjøper brukt.

Hva har du tenkt å drive de med?
    Jeg kan selvfølgelig strekke meg høyere med prisen. Hvis det er verd det. Det er derfor jeg kommer hit! For å finne ut av hva jeg bør skaffe meg, og hvor mye jeg bør legge i det. Men ikke unødig bruk av penger!

Jeg hadde tenkt meg å koble de til pc'en og hovedsaklig drive de fra den.

Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Hva slags forsterker er det du har tenkt å bruke?

Du kan sikkert finne noe på brukten fra f.eks Cerwin Vega.

F.eks cerwin Vega 12" - FINN Torget

DAC tror jeg ikke jeg hadde brukt penger på med budsjettet du skisser opp.
    Jeg hadde tenkt meg noe med innebygd, hvis det fungerer. Det er det som er problemet.. Har ikke peiling på dette. Typ aktiv høytalere. Og det budsjettet jeg skrev opp er ment for kun høytalerne. Beklager for å være uklar!

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Tenkte først på CV jeg og med hva du hører på og budsjettet.

Men siden du nevner at du skal ha en sub ved senere annledning tenker jeg litt på og foreslå at du hører på noen billige b&w (Bowers & Wilkins) De har nok en del bedre mellomtone og diskant gjengivelse, men er vel ikke i nærhet bass nivå til CV men CV som jeg leser/hører snakk om så er de også noen direkte watt monstre.

Så holder enda på min personlig mening at en allround front høytalere med god mellomtone/diskant også kan en aktiv sub stå for god lydende og ikke tappe forsterkern for strøm siden den har dette selv.

Nå er sikkert CV bedre til hva du hører på enn veldig mye annet for det hlres jo ut som du er glad i bass (hvem er ikke det?).
    Hadde tatt med noen spor til en lokal hifiklubb hørt på cv og noen mere normale høytalere med sub. Om du går for CV så ville jeg kanskje tenkt på en effekt forsterker før en sub, får 2x12" Cv nok mat så kan de godt mulig spille bedre enn mange subber du ser innafor budsjettet og du må ha 2x12" subber for virkelig kunne sammenligne ordentlig og da koster det fort 8-10k nytt, selvsagt en del mindre på brukten.

Størsten anbefaling jeg vil komme med er og dra Hk/soundgarden og plage livet av noen der og høre på så mange høytalere du får lov til, også stille mer spørsmål her inne :-P

Er sjøl ikke spess erfaren så det meste jeg sier kan tas med en spiseskje salt.

Velkommen til Avforum og GOD JUL !
    Det høres ut som en god ide. Desverre så er det ingen slike butikker i nærområdet mitt. Ihvertfall ikke som jeg er klar over. (Bor i Kristiansund.)

Og.. Hva står CV for? Eheh.

Her er noen forslag jeg har blitt tilsendt fra kompiser:

Andersson AES 2.1 - Black + IPD 2.2 Aktive høyttalere med dokking for iPod/iPhone/iPad

XTZ 99 W8.16 Black Pianolakk - Surround

Soundwave

ARGON 7460A aktiv høyttaler | Hi-Fi Klubben

--

Tusen takk for alle svar!

god jul

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det kun er til musikk og for det meste trance, ville jeg tenkt på cerwin vega altså! Du får mye greit til en grei penge der altså! ligger mye på finn.no nå!

Cerwin Vega! VE15 og Harman kardon HK3480 selgest! - FINN Torget

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV=Cerwin Vega

Hmm Kristiansund var jo ikke helt sentralt nei, tipper nærmeste blir Ålesund, ser ut som Soundgarden også har butikk der.

Hifiklubbens butikker

Soundgardensbutikker

Det som stopper deg mest er vel budsjettet,

Apropos hva slags forsterker har du / planlegger og kjøpe?
    F.eks ren stereo forsterker eller surround receiver ?

Om du skal kjøp dette også så ta det med i beregninga så kan vi komme med eventuele forslag :-)

Om du kan ville jeg anbefale og strekke høytaler budsjettet til omtrent 5k, eller se på hva som koster 5-8k i butikkene og finne de på brukten til 3-4 :-)

Skal kanskje ikke si så alt for mye for jeg sitter enda på mine dali concept 6 til 4500 kr, på brukten får man vel knapt 2 for dem, med en par subwoofere til bassen låter dem overaskende bra synes jeg.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du har tenkt å bruke totalt på dette men som et minimum trenger du en forsterker og et par høytalere. Aktive høytalere er ofte ganske dyre hvis du ønsker noe som er ok. Du kan selvfølgelig kjøpe et aktivt logitech anlegg fra komplett etc men du får helt klart både bedre lyd og mere for penga ved å kjøpe løse komponenter.

Var jeg deg hadde jeg sett på finn om jeg fant et par Cerwin Vega høytalere og evt en brukt NAD forsterker. Her får du mye moro for penga som skulle passe bra til musikkvalget ditt.

Evt pleier det å ligge mye bruke B&W 60X serie høytalere som du senere kan bygge ut med en subwoofer.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selvsagt Dali fanatiker så vil alltid foreslå dem, men dette er gode høyttaler til din pris, sjekk dem i alle fall ut på HIFI KLUBBEN.
    DALI ZENSOR 1 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    CV=Cerwin Vega

Hmm Kristiansund var jo ikke helt sentralt nei, tipper nærmeste blir Ålesund, ser ut som Soundgarden også har butikk der.

Hifiklubbens butikker

Soundgardensbutikker

Det som stopper deg mest er vel budsjettet,

Apropos hva slags forsterker har du / planlegger og kjøpe?
    F.eks ren stereo forsterker eller surround receiver ?

Om du skal kjøp dette også så ta det med i beregninga så kan vi komme med eventuele forslag :-)

Om du kan ville jeg anbefale og strekke høytaler budsjettet til omtrent 5k, eller se på hva som koster 5-8k i butikkene og finne de på brukten til 3-4 :-)

Skal kanskje ikke si så alt for mye for jeg sitter enda på mine dali concept 6 til 4500 kr, på brukten får man vel knapt 2 for dem, med en par subwoofere til bassen låter dem overaskende bra synes jeg.
    Tviler på at jeg orker dra helt til ålesund for å høre på høytalere uten at jeg har en annen grunn til å være der! Men takk for infoen uansett.

Og når det kommer til forsterker så vet jeg rett og slett ikke. Dette blir egentlig mitt første anlegg. Jeg hadde en pakke greie fra logitech før, uten å tenke noe særlig på hva alt var. Bare plugget det inn og hørte musikk. Så jeg tar gjerne imot tips og informasjon om hva som er brukbart og ikke. Hva jeg burde ha for å få ett greit, komplett sett. Jeg tror ikke at jeg er så voldsomt kravstor. Jeg tviler på at jeg hører så voldsomt mye forskjell på et anlegg til 8k og ett til 20k. (Ikke vet jeg da, men!)

Og det første budsjettet er kun for høytalere. Siden jeg mest sannsynlig kommer til å kun kjøpe det i første omgang. Har ikke vunnet i lotto så må nokk spare penger for å få alle komponentene som trengs.

Jeg har ikke kjøpt noe brukt før, heller. Så har lite erfaring med det. Er litt tvilsom til det siden det er null garantier og jeg vet ikke hvordan holdbarheten på slike produkter er? (Brukte produkter, altså.)

Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Vet ikke helt hva du har tenkt å bruke totalt på dette men som et minimum trenger du en forsterker og et par høytalere. Aktive høytalere er ofte ganske dyre hvis du ønsker noe som er ok. Du kan selvfølgelig kjøpe et aktivt logitech anlegg fra komplett etc men du får helt klart både bedre lyd og mere for penga ved å kjøpe løse komponenter.

Var jeg deg hadde jeg sett på finn om jeg fant et par Cerwin Vega høytalere og evt en brukt NAD forsterker. Her får du mye moro for penga som skulle passe bra til musikkvalget ditt.

Evt pleier det å ligge mye bruke B&W 60X serie høytalere som du senere kan bygge ut med en subwoofer.
    Hva ville prisforskjellen på innebygd i forhold til ekstern forsterker vert? Og hvordan ville kvaliteten variere fra de to?

Jeg er helt åpen til forslag. Er på jakt etter det som passer til meg med alle variablene jeg har som kritere.

Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Jeg er selvsagt Dali fanatiker så vil alltid foreslå dem, men dette er gode høyttaler til din pris, sjekk dem i alle fall ut på HIFI KLUBBEN.
    DALI ZENSOR 1 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Ok. Takk

Jeg vet ikke mye om de forskjeldige merkene heller. Vet ikke hvilke merker som er generellt bedre enn andre.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en brukt tokanals forsterker (Denon eller Vincent), det du ser etter er hvor mye strøm den bruker ikke hvor mange watt den er oppgitt til.
    Så kjøper du også to gulvstående høytalere produsert i England og kobler dette sammen, B&W er safe i alle prisklasser.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Kjøp en brukt tokanals forsterker (Denon eller Vincent), det du ser etter er hvor mye strøm den bruker ikke hvor mange watt den er oppgitt til.
    Så kjøper du også to gulvstående høytalere produsert i England og kobler dette sammen, B&W er safe i alle prisklasser.
    Er desverre ikke fullt så enkelt med denne watten.

Opplyst strøm forbruk på forsterkere (elektroniske saker generelt nå) er ofte enda mer på trynet enn de andre.
    Kommer selvsagt ann på om de opplyser maksimal mulig trekk, eller det mer vanlige. Et 'normalt' trekk ved bruk, noe som gjerne er noe helt villt under vurdert noe for at tallet skal bli så lite som mulig og se veldig pent ut for og komme igjennom diverse EU kontroller.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer Helgenen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde også sterk vurdert brukte høyttalere. Tok et søk på Finn mellom kr 1500-2500 og fikk en del treff.

Du kan jo sjekke her:
    FINN.no - Mulighetenes marked

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ditt bruk kan kanskje dette være noe. http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=1&theater
    Tom-Andre holder til i Baillby'n, så da skal du sikkert kunne få en prøvelytt før du handler. Men du trenger i tilfelle en forsterker for å kunne drive dette.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Concept 1 høyttalere er noe av det beste jeg har hørt til under 2 lapper nypris (1800 på HFK cirka). Har du lyst på ordentlig hi-fi og ikke "PA-aktig" lyd er det bedre for deg å kjøpe Dali. Klager ikke på CV, jeg er selv veldig glad i CV og liker mye bass og det der.

Dali Concept 2 har gått for så lite som 900 kroner (!!!) på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tatt en titt på dynavoice. Bra kvalitet i forhold til pris!

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste høyttaleren til ca 2000 kr jeg har hørt er tannoy mercury v1..
    Burde virkelig sjekkes ut..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2000 og god bass? Trance? Jeg ser ikke for meg å spille trance på små stativhøyttalere? Jeg føler vi er mer i gata 8" og oppover?

Jeg ville spart litt til og gått for et par gode gulvstående til ca 3500 - 5000,- Det er der moroa begynner IMHO.

Hvis ikke er brukt veien, men 2000 er ikke mye penger i 2012.(eller kommende 2013)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spar litt til også kjøper du deg ett par Klipsch rf-62/rf-82 og en grei forsterker. Da har du noe som spiller både høyt og med trykk samtidig som du ikke mister alt for mye detaljer heller.

Finnes neppe bedre trance-høyttalere som også spiller pent med dempet volum en sen kveld med rolig musikk.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal spille musikk fra PC bør du absolutt lytte til kompisen din som sa du må ha en DAC. Tipper du ikke har hifi lydkort siden du har brukt aktive PC høyttalere til nå. Og når du går bort fra aktive høyttalere må du også ha en integrert forsterker til å drive høyttalerne.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •