Spraking i JBL horn - Delefiltet var synderen, case closed!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spraking i JBL horn - Delefiltet var synderen, case closed!

For et par uker siden merket jeg at den ene fronthøytaleren min knitrer/spraker på gitte frekvenser. Har prøvd med tre ulike forsterekere (emotiva xpa-2, onkyo 876 og Crown dsi 1000). Sprakingen er tilstede på de to første ampene men ikke på crown (?!). Mulig den er der på crown forsterkeren også men jeg har ikke så mange timer på den enda. Sprakingen er litt random men ser ut som trigges av at visse frekvenser spilles i hornet. Jeg tror ikke forsterkerene har noe med sprakingen å gjøre.

Høytaleren er av typen JBL 4670 med passiv crossover til en 2446H driver. Kan dette være horndriveren som holder på å ta kvelden eller kan det være delefilteret? Høytalerene er vel ca 15 år gamle. Noen her som har noen gode råd får jeg evt sender driveren på service?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et steg videre men ikke i mål

Som jeg mistenkte så er det det ene delefilteret som lager denne lyden. Sjekket med en annen horndriver og fikk samme skraping.

Jeg mistenker videre at det er elektrolyttkondensatorene som har tørket ut. Printen ser veldig fin ut, ikke noe brente områder, spoler og motstander ser også helt fine ut, alle loddinger er ok.

Har ikke meter til å måle kondensatorer så jeg må bare bytte.
    Noen som har noen kommentarer til dette før jeg bestiller nye komponenter, er jeg på feil jorde??

La også ved et bildet av selve kortet.

Spraking i JBL horn - Delefiltet var synderen, case closed!-crossover-schematic-jpg

Vedlegg 99153

Vedlegg 99154

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå tror jeg at jeg begynner å bli smårar.. Da jeg venter på nye kondensatorer har jeg koblet strømmen fra ampen som driver høyre og venstre kanal og bruker LS80 foran lerretet til L/R. De store JBL horna står bak lerretet men når jeg drar på litt volum spraker det fortsatt i "problemhornet"!! Med andre ord, ulyden er fortsatt i hornet selv om det står uten strøm og signal...

Hvordan pokker er dette mulig? Hornet står uten strøm. Kan det være at det ligger noe løst i horndriveren etc?? Disse er litt for store til å riste på uten å montere hele saken fra hverandre.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om lyden du hører er spraking eller vibrasjoner... Og det er jo stort sett nødt til å være vibrasjoner når lyden er der selv når høyttaleren ikke spiller.
    Har egentlig ikke noe annet forslag enn at du må demontere hornet...

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er rart fordi det høres ikke ut som vibrasjoner. Min eneste teori er at det er noe inne selvehorndriveren som resonnerer ved gitte frekvenser og blir forsterket av hornet slik at det høres ut som spraking.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en kopi av samme horn på en selenium driver selv. horn og membran demonteres lett.
    setter jeg hornet i friluft som toppene dine resonnerer de litt i noen sammenhenger, men sansynligvis ikke i den grad du beskriver.
    litt skeptisk til slike stålfester under når fronten ikke er montert i noe...de vil jo kunne overføre vibrasjoner hele veien ut i større grad enn trematerialer f.eks.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at problemet er løst. Var en kondensator (C8 ) med dårlig lodding samt en ledning som hadde dårlig kontakt i loddepunktet på delefilteret. Gikk over med loddebolten i går og alt har fungert fint i dag.

Angående sprakingen/ulyden når høytaleren sto uten strøm har jeg ikke merket noe til dette i dag. Åpnet og rengjorde driveren i går så det ser ut som det gjorde susen.

Case closed!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •