Bruk av senter i streo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruk av senter i streo

Dette er sikkert et håpløst spørsmål, men jeg prøver meg likevel.

Jeg har bestilt meg et 5.2 oppsett som skal primært brukes til film, men det skal selvsagt også bli brukt til musikk. Det jeg lurer på er om man kan bruke senteren til å spille musikk, og om det er fordeler/ulemper med dette?

Centeren jeg har bestilt er en CMC2 hvis det betyr noe :-)

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker senteren til musikk blir det vel "egentlig" ikke stereo, da blir det 3 kanaler. Bakdelen med det er at ofte så er senter høyttalerene dårligere enn front høyttalerne, slik at det vil trekke ned kvaliteten på lydbildet. Men det er sikkert unntak til dette, så det er jo bare å prøve deg frem. Men teknisk sett så går det helt sikkert, tror de fleste hjemmekino receiverene har denne muligheten.

Og ikke håpløst spørsmål, de "dumme" spørsmålene er de som ikke blir stillt

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du kan bruke bare senteren sammen med fronterne, men med receiveren din kan du velge om subwooferne skal spille i stereo også og du kan bruke et modus hvor alle høyttalere spiller i "stereo", bare å eksperimentere i vei.

Edit: sorry mfufu, det jeg skrev var en kilde til forvirring, han mener sikkert ikke bare å bruke senteren alene jo.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, mulig jeg missforstod. Tenker du å kun bruke senter høyttaler alene (eventuellt sammen med sub som Niels Nielsen nevner) eller senter sammen med front høyttalere?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trekk ut bananpluggene når du spiller musikk? :-D

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun i noen tilfeller når jeg ser på konsert dvder (BD) jeg synes musikk er bra i flere kanaler en i frontene + eventuelt sub. (Dette er min personelige mening)

Å nappe ut bananpluggene som fåreslått er ikke nødvedig da, en receiver vil "koble" ut de kanalene som ikke er i drift i de forskjellige modusene:
    Stereo (2kanals), DTS, Dolby og osv...
    og du kan fint bruke center til musikk. receiveren din har egene moduser for flerkanals lyd. pluss du kan kjøre alt i multikanals "stereo".

Ellers så er vel mitt tips:

Musikk = Stereo ( 2 kanals)
    Film = Ta i bruk alle kanalene. (Og kos deg med moroa)

Mvh
    Håken

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var å bruke senteren sammen med frontene. Med min kunnskap rundt dette faget, så tenker jeg at 3 høyttalere spiller bedre enn 2:-) men så enkelt er det helt sikkert ikke.

Reciveren jeg bruker er en Pionner sc LX86.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronter + center blir
    Stereo + samme stereo signalet slått sammen til et mono centerspor

Eneste måten å avspille fronter + center blir vel å sette surround left + right + surround back left + right som OFF i reciver...........

Man får ikke dypbassporet fra ekte surround ( LFE ) til subwoofer så skal man ha fronter + center + subwoofer må man sette delefrekvens for å deligere laveste Hz i stereo lyden til subwoofer

Stereo blir det om man avspiller stereo eller avspiller surround med 2.0 / 2.1 / 3.0 / 3.1 oppsett

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, 3.0 oppsett til stereo har sine fordeler, og da man drev og fant opp stereo på 30-tallet, så var enkelte som anbefalte å høre stereo med tre høyttalere, en laaang artikkel om 3-høyttaler systemer er her :

http://www.audiosignal.co.uk/Resourc...hannels_A4.pdf

Noen som har laget et moderne system for dette er:

Tri Center

Fordelen med å bruke senter-høyttaleren i tilleg til L og R, er at man kan sikre et mye jevnere lydbilde i rommet, mens med kun L og R er det egentlig kun langs ei linje midt imellom høyttalerene at det balanse. Men jeg tror at 3-kanals lyd er litt mer komplisert enn at man bare lager en mono-kanal i midten, uten at jeg har satt meg så mye inn i hvordan en slik midtkanal bør være mikset for et godt resultat.

Noen har forsøkt å lage 3.0 forsterkere hvor senter-kanalen er mikset etter alle kunsten regler for de audiofile.

Trinaural Processor

For "folk flest" er vel løsning bare å be AV-receiveren spille via senteren i tillegg til satelittene.
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polymorphe
    Dette er sikkert et håpløst spørsmål, men jeg prøver meg likevel.

Jeg har bestilt meg et 5.2 oppsett som skal primært brukes til film, men det skal selvsagt også bli brukt til musikk. Det jeg lurer på er om man kan bruke senteren til å spille musikk, og om det er fordeler/ulemper med dette?

Centeren jeg har bestilt er en CMC2 hvis det betyr noe :-)
    Dersom best lyd er målet droppes center.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dr80
    vel, 3.0 oppsett til stereo har sine fordeler, og da man drev og fant opp stereo på 30-tallet, så var enkelte som anbefalte å høre stereo med tre høyttalere, en laaang artikkel om 3-høyttaler systemer er her :

http://www.audiosignal.co.uk/Resourc...hannels_A4.pdf

Noen som har laget et moderne system for dette er:

Tri Center

Fordelen med å bruke senter-høyttaleren i tilleg til L og R, er at man kan sikre et mye jevnere lydbilde i rommet, mens med kun L og R er det egentlig kun langs ei linje midt imellom høyttalerene at det balanse. Men jeg tror at 3-kanals lyd er litt mer komplisert enn at man bare lager en mono-kanal i midten, uten at jeg har satt meg så mye inn i hvordan en slik midtkanal bør være mikset for et godt resultat.

Noen har forsøkt å lage 3.0 forsterkere hvor senter-kanalen er mikset etter alle kunsten regler for de audiofile.

Trinaural Processor

For "folk flest" er vel løsning bare å be AV-receiveren spille via senteren i tillegg til satelittene.
    Senterkanal var veldig populært i bilstereo på 90 tallet.
    Volvo har det originalt i mange bilstereoanlegg, f.eks. til V70.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •