bør man spille mono når man ikke kan sitte i sweetspot?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bør man spille mono når man ikke kan sitte i sweetspot?

hei,

de fleste her på forumet har et rom hvor de sitter i sweet-spot når de lytter til musikk. Som man vet, vil man ved en 2.0-høyttaleroppsett ha et "sweet spot", hvor man hører lyden fra begge høyttalerene likt.

Så er mitt spørsmål: er det noe vits med stereo i de andre rommene? Hvis du for eksempel har lytterom i kjelleren, mens kona setter premisser i stua, burde man ikke da i prinsippet spilt mono i stua, fra enten en eller flere høyttalere, slik at musikken vil høres likt ut uavhengig av hvor man sitter? Å plassere høyttalere fornuftig for stereo i min stue virker ihvertfall håpløst å få til sånn "interiørmessig"
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikkje har plass til 2stk høyttalere kan du jo gå for noe a la docking til ipod/mobil. Høyttalere finnes i alle størrelser og fasonger, så det finnes nok noe som passer for deg også :-) hva er utfordringene i stua di?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har uttrykt meg litt knotete. Problemet er ikke at jeg ikke har plass til to høyttalere, problemet er at hvor de skal peke avhenger av hvordan rommet til envher tid blir brukt.

Min stue/kjøkken åpen løsning er formet som en L(se vedlegg), og jeg ønsker å høre på musikk mens jeg beveger meg rundt, enten i kjøkkenet, sitter ved spisebordet, sitter i hjørnesofaen foran tven, eller sitter i godtstolen. Hvis jeg for eksempel peker to stereo høyttalere mot godstolen i midten av rommet, så vil jeg ende opp med å høre på høyttalere som er vendt 90 grader vekk fra meg når jeg sitter i hjørnesofaen.

Jeg tenker selvføligelig ut ifra min egne situasjon, men spørsmålet gjelder egentlig generelt.

Det jeg spør om er egentlig ikke hvor høyttalerene skal stå, men om det er bedre å mikse om stereo til mono når jeg ikke på forhånd kan si entydig at jeg bare vil sitte på en bestemt plass og høre på musikken.

Jeg er litt inspirert etter å ha lest litt rundt om mono kontra stereo, for eksempel denne linken:
    http://www.illumina.net/
    For de som ikke gidder å lese alt det, så går det kort sagt ut på at stereo fungerer egentlig kun når du sitter riktig plassert i forhold til høyttlerene, "i sweet spot". I motsetning til stereo, vil mono høres likt ut uansett hvor du er i rommet.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dr80
    hei,

de fleste her på forumet har et rom hvor de sitter i sweet-spot når de lytter til musikk. Som man vet, vil man ved en 2.0-høyttaleroppsett ha et "sweet spot", hvor man hører lyden fra begge høyttalerene likt.

Så er mitt spørsmål: er det noe vits med stereo i de andre rommene? Hvis du for eksempel har lytterom i kjelleren, mens kona setter premisser i stua, burde man ikke da i prinsippet spilt mono i stua, fra enten en eller flere høyttalere, slik at musikken vil høres likt ut uavhengig av hvor man sitter? Å plassere høyttalere fornuftig for stereo i min stue virker ihvertfall håpløst å få til sånn "interiørmessig"
    Artig at du tar opp det. Sitter i ett forholdsvis stort kontorlandskap med ett microanlegg som spiller julemusikk på lavt volum. Tenkte på akkurat samme problemstilling i stad med tanke på vinkling av høyttalerne. Monohøyttaler som sprer lyden godt rundt seg hadde vært noe her.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel som han skriver på nettsida der. Bare og prøve :-)

Om man vandrer rundt så mister man jo selvsagt stereo perspektivet, men alle tonene blir da sunget og spillt for det, så vet ikke om man tjener noe særlig på og fysisk koble annlegget til og spille i mono.

En par y-splitt kabler som han nevner koster ikke mye og er alltids 'kjekt' og ha.

F.eks kjøpte noen på clas ohlson til en 50kr stykket.

Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Artig at du tar opp det. Sitter i ett forholdsvis stort kontorlandskap med ett microanlegg som spiller julemusikk på lavt volum. Tenkte på akkurat samme problemstilling i stad med tanke på vinkling av høyttalerne. Monohøyttaler som sprer lyden godt rundt seg hadde vært noe her.
    Mener det fins høytalere som spiller ut i en 360° radius som tar imot både høyre/venstre signaler tror de var aktive og tok imot vanlig ubalanserte kabler, dette er dog noe jeg bare vagt mener og ha sett på nettet og husker ikke når eller hvor, eller om det er bare noe jeg har drømt en natt :-P

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heng høyttalere på vegg/tak så får du vell plass?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig tenkt å prøve å bruke en sensitv senterhøyttaler alene med en T-amp, og å mikse stereo til mono, så får vi se. Mye enklere å plassere en høyttaler enn to, og man kan legge den opp en bokhylle/vinduskarm/skjenk uten at den gjør så mye av seg(selv om det neppe er akustisk optimalt). Det burde kunne bli ok, men her snakker man kompromisser.Hva man ikke gjør for litt WAF...
    5 kg senterhøyttaler med 92 db/w/m bør ihvertfall kunne gå diverse tivoli-radioer og pc-høyttalere en høy gang, men det gjenstår enda å prøve...

Grunnen til at jeg spør er at jeg regner med at alt allerede har vært tenkt, prøvd og diskutert ihjel ti ganger her på forumet, men jeg har tydeligvis klart å finne på noe som ingen har tenkt på før. Så får vi se om det skyldes genialitet eller galskap.
    @tortorden: jeg tentke mest på det at det kan være kjipt å bli sittende slik at man enten bare høre L eller R, da burde det være bedre å alltid høre mono, men det er bare en ide, kabler skal kjøpes og prøves!
    @joakimpatos:hvordan henger man to høyttalere i på veggen slik at hele rommet blir i sweet spot?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bevege deg rundt i rommet og høre musikk så vil nok mono og stereo være ett fett. Har selv åpen løsning mellom kjøkken og stue, type L form.
    Musikkavspilling går veldig fint selv om eg står på kjøkkenet. Ville ha prioritert sweetspot når du faktisk skal høre musikk, ikkje ha det som bakgrunnsstøy til arbeid. Altså forran sofa/godstolen.
    Alternativet for deg må jo være trådløse klokker. Da er du alltid i sweetspot 8) Evt å ha f.eks ein Geneva modell på ein alternativ plassering der du vil høre musikk.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ClasOhlson har kanskje det du trenger

Høyttaler med Bluetooth for iPad/iPod/iPhone | Clas Ohlson

Eller en noe dyrere B&W Zeppelin eller Libratone - disse alternativene er nok det du trenger for slik lytting.

LIBRATONE Live trådløs høyttaler | Hi-Fi Klubben

B&W Zeppelin Air iPod trådløs høyttaler | Hi-Fi Klubben

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EspenHj: høres fornufitg ut det du sier. Jeg har selv settpå Grundig Aurama 9000, og jeg tror den glatt hadde nådd igjennom hos kona
    Jeg kommer nok til å plassere høyttaleren i ryggen av hjørnesofaen slik at peker inn mot spisestua, da blir det best lyd der man sitter mest i ro, samtidig som det blir kasta musikk ut i rommet forøvrig.

For min del så har jeg kjellerstue i tillegg, og for seriøs lytting på musikk, så har jeg mulighet til å trekke ned dit, der vil utstyret være bedre og plassert mere riktig (til og med stereo )

Men så vil jeg ikke være bakgrunnsmusikken foruten heller, man skal ikke undervurdere betydningen av litt musikk for å sette en stemning, om det er noe avslappende å høre på mens man sitter med laptopen eller boka om kvelden, "arbeidsmusikk" på kjøkkenet eller det er julesanger som spiller mens man åpner pakkene, det blir ikke det samme uten.

@Supertramp: jeg liker når konklusjonen er at jeg må kjøpe mere høyttalere og stasj, her er det mye å gruble på

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører alt via hjemmekino annlegget i stua, inklusiv musikk (i stereo)

Men når jeg vandrer rundt så sitter jeg jo selvsagt ikke i sweetspot , men sånn som jeg ser det når jeg f.eks er på kjøkkene og høytalerne står i hjørne enden (L forma leiglighet jeg og) så blir alle tonene som kommer fra både høyre og venste høytaler blandet sammen pga av rommet refleksjoner og plassering, man hører jo like mye av musikken men man har ikke stereo perspektivet som egentlig kun eksiserer i 'sweetspot'.

Så når jeg står på kjøkkenet og baker eller andre ting så spiller annlegget i stereo men jeg hører det egentlig i mono.

Og som han på bloggen/artikkelen TS linker til så er eneste måten og få stereo når man løper rundt i huset er med nettopp et headsett, siden lydbølger blander seg fort når man går utenfor denne stereo trekanten.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    ClasOhlson har kanskje det du trenger

Høyttaler med Bluetooth for iPad/iPod/iPhone | Clas Ohlson

Eller en noe dyrere B&W Zeppelin eller Libratone - disse alternativene er nok det du trenger for slik lytting.

LIBRATONE Live trådløs høyttaler | Hi-Fi Klubben

B&W Zeppelin Air iPod trådløs høyttaler | Hi-Fi Klubben

Den Clas tingen der spiller faktisk ikke så verst, selv om den ser litt rar ut.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om du må til å slakte en bøye og kjøpe deg noen fulltoner. Sweetspot "over det hele" blir det nok ikke, men sprer nok lyden mer enn mye annet.

-1613-1-jpg
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje er omnidireksjonale høyttalere noe du bør teste ut...?

OMNI Futuristic Sound Speaker Concept Will Enhance Your Music Experience | Tuvie
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finner du et utvalg av flate/vegg høytalere: Flate høytalere, en stilig løsning med fin lyd | Hi-Fi Klubben

Kjøp deg en surroundforsterker i tilegg så kan du leke med mange forskjellige løsninger, til og med "sone 2" til kjøkkenete/spisestuen.

Da kan det bli fett hvor du en er. I tilegg får du bra tv/film lyd.

Lykke til

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med høyttalere som Carlsson, eller nyere Larsen 6 eller 8 får du fin stereo selvom du ikke sitter i sweetspot, selv når du ligger på sofaen har du fin fornemmelse av stereoen.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er nei, det er bedre å sette opp et halvbra anlegg man kan nyte når det faller seg sånn enn en lydkilde man aldri nyter i det hele tatt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •