Hvilken musikksubwoofer i stue på ca 40m2?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken musikksubwoofer i stue på ca 40m2?

Har lest side opp og side ned på subwoofere men tillater meg og lage nok en tråd om emnet..

Nytt hus til neste år. Stue på ca 40m2.
    Skal ikke ha kjellertung dypbass (Har hatt 2x PB 13 Ultra tidligere i et annet hus)
    men en sub som heller mer mot musikk i et 2.1 system.

Fronthøyttalerne mine er Definitive Technology Mythos 50, så delefrekvensen er relativt høy. (100-120hz), så er avhengig av en sub som er lite retningspestemt og spiller sømløst med frontene.

Spiller skjeldent veldig høyt da det ligger litt begrensing her, og samtidig får jeg naboer vegg i vegg siden dette er et enebolig i kjede funkishus dom de så fint kaller det.

Har lest meg frem til noen alternativ.

Rhytmik Audio F12SE (Ingen forhandler i Norge??)
    XTZ 99 W12.16
    SVS SB 12 DS (mulig denne liker de dypeste frekvensene best?)
    Definitive Technology SuperCube 6000.

Budsjettet ligger innforbi disse alternativene, og det er uaktuelt med 2 stk i dette oppsettet.

Noen innspill fra brukere med erfaring?

mvh

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    diy med PA element ikke dypbass og fyller stort rom

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Har lest side opp og side ned på subwoofere men tillater meg og lage nok en tråd om emnet..

Nytt hus til neste år. Stue på ca 40m2.
    Skal ikke ha kjellertung dypbass (Har hatt 2x PB 13 Ultra tidligere i et annet hus)
    men en sub som heller mer mot musikk i et 2.1 system.

Fronthøyttalerne mine er Definitive Technology Mythos 50, så delefrekvensen er relativt høy. (100-120hz), så er avhengig av en sub som er lite retningspestemt og spiller sømløst med frontene.

Spiller skjeldent veldig høyt da det ligger litt begrensing her, og samtidig får jeg naboer vegg i vegg siden dette er et enebolig i kjede funkishus dom de så fint kaller det.

Har lest meg frem til noen alternativ.

Rhytmik Audio F12SE (Ingen forhandler i Norge??)
    XTZ 99 W12.16
    SVS SB 12 DS (mulig denne liker de dypeste frekvensene best?)
    Definitive Technology SuperCube 6000.

Budsjettet ligger innforbi disse alternativene, og det er uaktuelt med 2 stk i dette oppsettet.

Noen innspill fra brukere med erfaring?

mvh
    Med såpass høy deling så tror jeg at jeg hadde valgt Supercuben - også fordi den burde passe bra sammen med Def Tech høyttalerne dine !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så høy deling ville jeg i alle fall hatt to stk, en på hver side.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rythmik kan du ihvertfall utelukke. De liker seg best under 80 hz.

Jeg ville kanskje sett på subber fra A. Gallo. De er laget for å deles mot de små satelittene og går fint opp til 120-130 hz utifra min erfaring.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Med så høy deling ville jeg i alle fall hatt to stk, en på hver side.
    Det er også en god ide ja !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri prøvd å dele Rythmik F12SE over 80 hz, men utover det så er dette rått parti til Rythmik subben.
    Den spiller overlegent mye dypere, spiller mye renere og er rett og slett utrolig musikalsk.
    XTZ 12 har mest output av alle disse. Men er mil i fra en Rythmik på dypbass og lydkvalitet. Kjenner den relativt godt og har testet den selv.

SVS SB12 NSD, du trenger mer enn 2 stk for å matche 1 stk Rythmik i output og da er du ikke i nærheten når det kommer til dypbass og kvalitet. Har prøvd dette direkte selv.

Supercube, husker jeg ikke feil så har denne respons som dekker seg over et svært begrenset område. Dvs fra ca 40 -70 hz. Målinger observert i fra et magasin.

Rythmik er et kupp til prisen og med alle mulighetene til tuning (14, 20 eller 28 hz), hvor stramt du vil ha den til å spille, og med EQ så skal man være temmelig uheldig hvis man ikke får et godt resultat. Den måler 12,5 hz ved -3db i friluft utendørs. Ikke engang Ultra-en til SVS går så dypt. XTZ måler til sammenligning 32,5 og 40 hz avhengig av hvordan man porter den.

Jeg har hatt 2 slike selv og har fremdeles 1 stk som ikke er i bruk nå. Foreløpig ikke til salgs, men anbefales på det sterkeste.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda...

Med disse Def Teck frontene mine så er det vel ganske selvforklarende at subben ikke skal dominere stuegulvet, men heller gjemmes litt bort i et hjørne..

Kommer heller ikke til å starte på noe DYI prosjekt.
    Det finnes nok mange subber på markedet som er gode nok til mitt bruk, så jeg trenger ikke finne opp kruttet på nytt. Dette kan høyttalerdesignerne ta seg av.

Disse Gallosubbene så interessante ut med tanke på mine kriterier.
    Skal sjekke ut Def Tech også.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg har aldri prøvd å dele Rythmik F12SE over 80 hz, men utover det så er dette rått parti til Rythmik subben.
    Den spiller overlegent mye dypere, spiller mye renere og er rett og slett utrolig musikalsk.
    XTZ 12 har mest output av alle disse. Men er mil i fra en Rythmik på dypbass og lydkvalitet. Kjenner den relativt godt og har testet den selv.

SVS SB12 NSD, du trenger mer enn 2 stk for å matche 1 stk Rythmik i output og da er du ikke i nærheten når det kommer til dypbass og kvalitet. Har prøvd dette direkte selv.

Supercube, husker jeg ikke feil så har denne respons som dekker seg over et svært begrenset område. Dvs fra ca 40 -70 hz. Målinger observert i fra et magasin.

Rythmik er et kupp til prisen og med alle mulighetene til tuning (14, 20 eller 28 hz), hvor stramt du vil ha den til å spille, og med EQ så skal man være temmelig uheldig hvis man ikke får et godt resultat. Den måler 12,5 hz ved -3db i friluft utendørs. Ikke engang Ultra-en til SVS går så dypt. XTZ måler til sammenligning 32,5 og 40 hz avhengig av hvordan man porter den.

Jeg har hatt 2 slike selv og har fremdeles 1 stk som ikke er i bruk nå. Foreløpig ikke til salgs, men anbefales på det sterkeste.
    Takk for innspill.

Har lest mye om musikk kvalitetene til denne, og den har egentlig vært i førersetet hele tiden, men min vitenhet på musikksubber er begrenset.
    Denne kurven viser vel at den låter bra over 80Hz også.

Hvordan bestiller man disse fra utlandet? Ser at de ikke sender til Norge, i tilfelle denne er aktuell?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv XTZ 99 W12.16, og syns vel ikke den er noe dårlig valg bruker den på tv og musikk sammen med Ikon 6. Med deling fra 40-250hz har du fine muligheter rundt det området du ser for deg og dele på.

Mener jeg har sett noen målinger på de også her på forumet, men fant dem ikke nå.

Lett tilgjengelig både på brukten og fra surround/fyndbørsen.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ken Kreisel DXD12012. Har sjelden hørt noen subwoofere som er så enkle å få til med musikk og som har vært lette å integrere med fronthøyttalerne som denne. I et mindre rom hadde det sikkert holdt med en DXD808. Du får dessuten 45 dagers prøvetid, så det er vanskelig å trå feil der.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill.
    Ken Kreisel er sikkert et ypperlig valg, men har lagt budsjettet litt lavere denne gang.
    Bestilte en Rhytmik Audio F12 fra utlandet i dag etter å ha lest opp og i mente på subber til mitt formål.
    Blir spennende å høre resultatet.
    I dag har jeg en liten stue med SA saxo sub som jeg synes spiller bra med frontene, men den kommer til kort med litt volum på.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på du ikke må ha to subs når du deler så høyt?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sikker på du ikke må ha to subs når du deler så høyt?
    Nei. Kan ikke være helt sikker på det, men det vil jo tiden vise.
    Ikke sikkert det blir så veldig forskjell om man deler på 80 eller 100Hz.

I dag deler jeg på 100Hz, og klarer ikke å plassere hvor subwooferen står i lydbildet.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Takk for innspill.
    Ken Kreisel er sikkert et ypperlig valg, men har lagt budsjettet litt lavere denne gang.
    Bestilte en Rhytmik Audio F12 fra utlandet i dag etter å ha lest opp og i mente på subber til mitt formål.
    Blir spennende å høre resultatet.
    I dag har jeg en liten stue med SA saxo sub som jeg synes spiller bra med frontene, men den kommer til kort med litt volum på.
    Tror jeg hadde valgt Rythmik der jeg, nå har jeg ikke hørt begge i samme rom dog, men Rythmiken er utrolig tight og dyptgående.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mine erfaringer bør man ha to subber uansett. Det blir mye mer/bedre bass og den blir i tillegg jevnere fordelt i rommet.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Etter mine erfaringer bør man ha to subber uansett. Det blir mye mer/bedre bass og den blir i tillegg jevnere fordelt i rommet.
    To subber er best ja. Helt enig, men stueløsningen min blir at jeg bare får gjemt bort en.
    Tidligere hadde jeg eget rom med 2x pb12/2 og etterhvert 2x PB13 ultra.
    Tiden med hundehus og dedikert rom er forbi, så nå blir det best mulig "usynlig" lyd i et 2.1 system uten å svi av et oljefond på lyd og bilde.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Ken Kreisel DXD12012. Har sjelden hørt noen subwoofere som er så enkle å få til med musikk og som har vært lette å integrere med fronthøyttalerne som denne. I et mindre rom hadde det sikkert holdt med en DXD808. Du får dessuten 45 dagers prøvetid, så det er vanskelig å trå feil der.
    Da ble det en DXD 12012..

Blir spennende å høre

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte du en Rhytmik først og nå en KK sub? skal du teste de mot hverandre å høre hva som er best å sende den andre i retur da eller?

blir spenneende å lese siden jeg også skal ha en ny sub med tiden, som primært skal være musikalsk men som også må gå litt dypt til film (andre pri)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •