JL Audio Fathom F113 Vs SVS PB13-Ultra

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JL Audio Fathom F113 Vs SVS PB13-Ultra

Hei, er det noen som har en formening om disse subwooferne?

Har lurt på å kjøpe 2 stk, men er lurer på vilke som er best til film.

Har et rom på 40m2.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best og best, de er jo forskjellige konstruksjoner.

Har selv hatt 3 SVS ultra, først en i over et år, og etter denne ble solgt, 2 stk en periode etterpå.

Personlig var jeg kjempe fornøyd både til film og musikk - til musikk må de kalibreres skikkelig, får å ikke stikke seg ut i lydbildet.

Ultra er rå til film og fult kapabel til musikk etter min mening.

-2x ultra i hjemmekino oppsett sparker virkelig fra seg, av egne erfaringer!

Har nå Fathom F113, og selv om jeg mangler 2hz i bånn (-3)
    Og sannsynlig noen db i Max volum (sier sannsynlig, siden det er sjeldent jeg spiller over -15MV og sjeldent merker noe til det)

Men fathomen virker rett og slett hakket bedre på det meste; strammere, litt mer punch og mer musikalsk om det kan sies.
    For meg en fathomen bedre, uten tvil - men pga betydelig pris vil ultra være et meget, meget godt kjøp i min bok.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Verdal.

Ytelse til pris så vil nokk 13Ultra gå av med seieren. Den kan spille vesentlig høyere en F113.

Bor du i Verdal btw?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av gromsubene til Paradgim. Sub 1 / Sub 2

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Hei Verdal.

Ytelse til pris så vil nokk 13Ultra gå av med seieren. Den kan spille vesentlig høyere en F113.

Bor du i Verdal btw?
    Vesentlig høyere? Fra 40 hz og oppover har vel F113 LITT mer å rutte med enn Ultra-en. Prisforskjellen er vel ikke så stor heller lenger. Ca 4500 kr. Plass vil jo også spille en rolle på hvilken man velger.
    Til film har jeg troa på at Ultra-en er råere, men F113 til musikk og den tar vesentlg mindre plass.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Vesentlig høyere? Fra 40 hz og oppover har vel F113 LITT mer å rutte med enn Ultra-en. Prisforskjellen er vel ikke så stor heller lenger. Ca 4500 kr. Plass vil jo også spille en rolle på hvilken man velger.
    Til film har jeg troa på at Ultra-en er råere, men F113 til musikk og den tar vesentlg mindre plass.
    I de to rommene jeg har testet begge i, som er direkte sammenlignbar i mitt tilfelle, så har jeg mer db over 35hz med f113, men omvendt i favør ultra under 18-20hz - det er dog større forskjeller i favør f113 over 35hz i antall db, enn det er under 18-20 i favør ultra. I området som gjenstår mellom nevnte frekvenser er det relativt likt i output ifølge mine målinger!

I et rent filmoppsett kunne jeg anbefalt ultra (pga pris- HVIS man har plass - de er SVÆR!)

Til musikk, eller kombinert oppsett hadde jeg foretrukket Fathom.

Alt i alt synes jeg personlig at Fathom er en klasse over ultra, og da særlig tatt i betraktning at ultra har gått opp i pris etter Sledge kom, og at Fathom fikk en prisnedgang for et års tid siden..

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan er dem iforhold til Paradigm SUB25

SUB 25 - Welcome to the New Official Paradigm® Website.

Single high-excursion driver, sealed enclosure,
    patented built-in Ultra-Class-D™ power isolation
    amplifier with Power Factor Correction, USB port

NOTE: Due to the incredibly high power and tremendous output the SUB 25’s grille is non-removable
    Amplifier: High-Current,
    Discrete Output 7,500 watts Dynamic Peak / 3,000 watts RMS
    Amplifier Features Auto-On / Off, Trigger On / Off, soft clipping, electrical shorting protection, thermal protection
    Bass Driver 380-mm (15 in) RCR™ mineral-filled co-polymer polypropylene cone, oversize FEA-optimized elliptical surround, dual spiders, massive aluminum shorting ring, 76-mm (3 in) eight-layer bifilar voice coil, high-temperature composite former, 37-lb (16.8 kg) triple ceramic / ferrite magnet / motor structure, AVS™ die-cast heatsink chassis
    Low-Frequency Extension* 9 Hz (DIN)
    Subwoofer Cut-Off Frequency Variable 35 Hz - 150 Hz; Bypass Option
    Sub / Sat Phase Alignment Variable 0° - 180°
    Line-Level Input RCA (S/E) Left and Right or Sub-Out / LFE or
    Balanced XLR. From Sub-Out / LFE-Out of
    preamp, processor or other line-level source
    Line-Level Input Sensitivity 100 mV mono
    Line-Level Input Impedance RCA: 10k ohms; XLR: 20k ohms
    AC Voltage 120v - 240v: 50 / 60 Hz
    (see note on Universal
    Input Power below)
    Height, Width, Depth
    51.0 cm x 46.0 cm x 63.5 cm
    20-2/16 in x 18-2/16 in x 25 in
    (Height includes feet, width
    does not include feet)
    Weight (Unpacked) 51.7 kg / 114 lb each
    Finishes Cherry, Piano Black

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange bra svar, lurer på om det blir ultra, uavhengi av pris. Har noe på gang og det er hovedsaklig de lave Hz jeg har nøtt å suplere med.
    Tror jag da

Holder til i rogaland og er heller ikke lotto millionær

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier bare +1 til SVS PB Ultra 13.. De er HELT fantastiske!

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg er helt på bærtur nå, men er ikke helt nye SB13 Ultra mer direkte sammenlignbar med JL Audio sine Phantom sub'er? PB er jo portet, mens SB er tett...noe phantom også er. At SB på toppen er en del rimeligere gjør jo heller ingen ting

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss du ikke er lottomiljoner hvorfor ikke bugge en sell? somm spiller dypere å høyere enn begge disse to til en billigere penge

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har formening om hvordan paradigm sub25 er i forhold til disse to subbene? som zx300 spurte om tidligere i tråden. =)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ken Kreisel

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ken Kreisel
    Kan noe forklare meg hva som er unikt med akkurat disse subene? De har en push-pull konfigurasjon(noe jeg ikke helt forstår er fordelaktig), og stort sett alle som tester disse skryter de opp i skyene.

Men det er lite relevante spesifikkasjoner ute. Noen som vet mer om elementene?

Kanskje jeg må kjøpe en selv og teste?

Beklager off topic.

En annen sak, til dere som lurer; jeg vil tippe Sub25 er istand til å sparke godt fra seg. Sannsynligvis mer enn JLen, men den vil nok slite helt nederst mot Ultraen. Til det vil jeg tro kassen er for liten. Men for oss som foretrekker >20hz egenskaper vil nok denne være en meget god konkurrent. Dog stivt priset i Norge.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Kan noe forklare meg hva som er unikt med akkurat disse subene? De har en push-pull konfigurasjon(noe jeg ikke helt forstår er fordelaktig), og stort sett alle som tester disse skryter de opp i skyene.

Men det er lite relevante spesifikkasjoner ute. Noen som vet mer om elementene?

Kanskje jeg må kjøpe en selv og teste?

Beklager off topic.

En annen sak, til dere som lurer; jeg vil tippe Sub25 er istand til å sparke godt fra seg. Sannsynligvis mer enn JLen, men den vil nok slite helt nederst mot Ultraen. Til det vil jeg tro kassen er for liten. Men for oss som foretrekker >20hz egenskaper vil nok denne være en meget god konkurrent. Dog stivt priset i Norge.

Geir Arne

Har ikke rukket til og lytte på de selv.

Broderen har en 12012 som jeg skal lytte til når jeg får sjansen

Men det må ligge noe i det siden all presse og lyttere sider det bor noe i de Boxene

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Geir Arne
    Ok.
    Men denne har MYE mer power, større element, har ikke det noe å si da?

@verdal
    Se om du får kjøpt en slik Paradigm SUB25 brukt da...

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zx300
    Men denne har MYE mer power
    Om den har 200w eller 2000w spiller ingen stor rolle for frekvensgangen. Litt enkelt forklart, men dog.

Sitat Opprinnelig postet av zx300
    større element, har ikke det noe å si da?
    Jo, element og kassestørelse er det viktigste i forhold til hva en sub klarer. Men siden det kun er en 15"(og ikke større) i en relativt liten kasse vil en 13"(eller 13,5"?) med bassrefleks har mye mer kapasitet i bunn. Her er det konstruksjon som bestemmer.

Hadde Paradigm elementet stått i en tilsvarende kasse som SVSen kunne man argumentert på denne måten, men ikke når man sammenligner lukket og refleks konstruksjon.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KK subbene har relativt kort slaglengde kontra f.eks Ultra-en og JL. Spesielt 2 stk vil ha lavere forvrenging enn 1 stk og de er kjent for god integrering pga sin styrke oppover i frekvens også. 2*12" tilsvarer vel 18" i membranareal også?
    En bassrefleks kontra trykkammer er på ca like premisser (samme element og forsterker) ca 50 % mer effektiv i dypet. Fra ca 35 hz og oppover er de relativt like i output. Bassreflekskassa vil rulle av mye brattere enn trykkammerkassa.

JL Audio subben har visst en output som er innenfor + og - 2 db i forhold til Velodyne sin DD18. Mye av dette er slaglengden som er 10,2 cm på max.
    En kamerat låner en JL F113 av meg nå og den står midt på veggen (hjørnet ville gitt 9 db mer) og der klarer han relativt greit opptil 120 db på div musikk. Det synes jeg er temmelig rått og nok når det kommer til output. Rent og fint hele veien også.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    KK subbene har relativt kort slaglengde kontra f.eks Ultra-en og JL. Spesielt 2 stk vil ha lavere forvrenging enn 1 stk og de er kjent for god integrering pga sin styrke oppover i frekvens også. 2*12" tilsvarer vel 18" i membranareal også?
    En bassrefleks kontra trykkammer er på ca like premisser (samme element og forsterker) ca 50 % mer effektiv i dypet. Fra ca 35 hz og oppover er de relativt like i output. Bassreflekskassa vil rulle av mye brattere enn trykkammerkassa.

JL Audio subben har visst en output som er innenfor + og - 2 db i forhold til Velodyne sin DD18. Mye av dette er slaglengden som er 10,2 cm på max.
    En kamerat låner en JL F113 av meg nå og den står midt på veggen (hjørnet ville gitt 9 db mer) og der klarer han relativt greit opptil 120 db på div musikk. Det synes jeg er temmelig rått og nok når det kommer til output. Rent og fint hele veien også.
    Har du målt dette i hans rom? Dette er ikke gitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Har du målt dette i hans rom? Dette er ikke gitt.
    Du har rett. Jeg har ikke målt, og jeg skulle skrevet opptil 9 db mer. Men sannsynligheten er svært stor for at man øker output temmelig mye.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •