dali ikon 6 vs monitor audio rx6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dali ikon 6 vs monitor audio rx6

Hei
    Jeg har lest mye om disse høyttalerne, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilke jeg vil ha. Mitt bruk er kun hjemmekino i lite rom. Er det noen som har hørt begge disse frontene?
    Jeg har ingen mulighet til å få høre disse da jeg bor langt borte fra utsalgsstedene.

Forsterkeren min er Onkyo 609 som en gang i fremtiden skal oppgraderes. Så per dags dato passer kanskje rx6 best til forsterkeren min?

Erfaringer mottas med takk.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Shjelmas.

Jeg har selv Ikon 6 (mk1), så de kjenner jeg. Din forsterker bør klare å håndtere dem fint. De andre (Monitor) har fått god omtale de også.

Så her er det vanskelig. Hvis du sjekker tester på nett, har de fått 5 stjerner hos What Hifi? begge to, med litt forskjellige plusser og minuser.

Jeg tror ikke du bommer på noen av dem. Uten å ha hørt dem tror jeg nok Monitor har mye av det samme som Ikon, men kansje litt mer tilbakelent i diskanten, så da blir det smak og behag. Selv er jeg forelsket i akkurat den luftige toppen i Ikon 6. resten fungerer meget bra det også. Men jeg har hengt på en subb i kinoen (Xtz 12").

Min bror kjører de samme høytaleroppsettet, men har vesentlig mer watt å spandere på dem (jeg har ca.75w pr. kanal), han har ca. 200w, han trenger ikke subb

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle "tester" bør du ta med 27 dusin klyper salt. Alle som tester er avhengig av å ha gode forbindelser til produsenter, og du får ikke det ved å gi et produkt 1 eller 2 på terningen. Så skjelden du ser produkter som får dårlige tester.

Lyd og bilde sin test database er glimende på akkurat dette:
    Gulvhøyttalere | Lyd & Bilde

Se hvor mange høyttalere som fikk 1 2 eller 3 på terningen. Også ser du hvor mange som fikk 6, og skal være referanse høyttalere.

Antall som fikk karakter 1 =0
    Lyd & Bilde | Nordens største testdatabase av hjemme elektronikk

Antall som fikk karakter 2 = 0

Antall som fikk karakter 3 = 1

Antall som fikk karakter 6 = 30

Så vi har 30 høyttalere som er referansehøyttalere, men ingen som har en 1er eller 2er. Og en som er midt på treet. Som jeg nevnte tidligere. Ta alle slike tester med 27 dusin klyper salt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for å svare på spørsmålet:
    Ville hørt de, noe det virker som du har. Gjerne i rommet du faktisk skal bruke det i.

Jeg landet på Dali Ikon 6 pga diskanten og mellomtonen. Men du bør absolutt ha en effektforsterker på de. Blir som natt og dag.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Alle "tester" bør du ta med 27 dusin klyper salt. Alle som tester er avhengig av å ha gode forbindelser til produsenter, og du får ikke det ved å gi et produkt 1 eller 2 på terningen. Så skjelden du ser produkter som får dårlige tester.

Lyd og bilde sin test database er glimende på akkurat dette:
    Gulvhøyttalere | Lyd & Bilde

Se hvor mange høyttalere som fikk 1 2 eller 3 på terningen. Også ser du hvor mange som fikk 6, og skal være referanse høyttalere.

Antall som fikk karakter 1 =0

Antall som fikk karakter 2 = 0

Antall som fikk karakter 3 = 1

Antall som fikk karakter 6 = 30

Så vi har 30 høyttalere som er referansehøyttalere, men ingen som har en 1er eller 2er. Og en som er midt på treet. Som jeg nevnte tidligere. Ta alle slike tester med 27 dusin klyper salt.

Er ikke alle reviews som man skal ta med en klype salt.

Det eneste du beviser her er hvor elendig Lyd & Bilde er... Og det burde vel de fleste her vite

What hifi er egentlig ganske dårlige de også.. da nesten alt for en 4 eller 5.

L&B skalaen begynner på 4 og slutter på 6.

De burde bytte til 1-3 og ikke 1-6 siden karakter 1,2 og 3 blir ikke brukt uansett.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Er ikke alle reviews som man skal ta med en klype salt.

Det eneste du beviser her er hvor elendig Lyd & Bilde er... Og det burde vel de fleste her vite

What hifi er egentlig ganske dårlige de også.. da nesten alt for en 4 eller 5.

L&B skalaen begynner på 4 og slutter på 6.

De burde bytte til 1-3 og ikke 1-6 siden karakter 1,2 og 3 blir ikke brukt uansett.
    Hvem mener du er seriøse og faktisk skriver objektive tester?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvem mener du er seriøse og faktisk skriver objektive tester?

Stereophile, HomeTheater, CNET (Steve Guttenberg) dukker opp med engang ut av de store sidene. Mange fine freelancere som skriver gode objektive tester. Jeg stoler selvfølgelig ikke blindt på disse, men når jeg selv finner et lyd produkt pleier det som regel å stemme med det de skriver. enkelte ganger er jeg uenig da de kritiserer et produkt jeg er veldig glad i, ELLER så finner jeg noe til roser til himmelen som jeg syntes er overrated.

What-hifi og alle norske reviews bruker en skala fra 4 til 5 (eller 6)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter, har ikke hørt Monitor audio, men Dali Ikon 6 er HELT fantastisk og tviler på at det er noen i den prisklassen som er bedre. Hva kan jeg si... jeg er glad i Dali lyd signaturen.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Stereophile, HomeTheater, CNET (Steve Guttenberg) dukker opp med engang ut av de store sidene. Mange fine freelancere som skriver gode objektive tester. Jeg stoler selvfølgelig ikke blindt på disse, men når jeg selv finner et lyd produkt pleier det som regel å stemme med det de skriver. enkelte ganger er jeg uenig da de kritiserer et produkt jeg er veldig glad i, ELLER så finner jeg noe til roser til himmelen som jeg syntes er overrated.

What-hifi og alle norske reviews bruker en skala fra 4 til 5 (eller 6)

kk, greit å vite. 8) Dog leser jeg ikke så mye tester nettopp pga jeg ikke syntes det er vits å sløse tid på noe man ikke kan bruke til noe nyttig.

skal ikke hi-jacke tråden mer. 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes vel noen gamle travere som kjører anmeldelser på en langt mer grundig måte enn disse bladene, kan ikke komme på hvem sånn i farten men de er vel stort sett amerikanere så de har vel og knapt hørt om Dali og om de tester de så ligger de vell heller og ser i sjiktet til helicon/euphonia og ser på ikon/mentor pris sjiktet som høytalere til bermen, når vi vet 'bermen' nå til dags knapt skaffer noe bedre enn et sonos system er jeg jo ikke enig i det.

Uansett kan man bare få en generell beskrivelse av en høytalers evner, det er jo egentlig ikke mulig og slå av sine egne preferanser samt at ingen ører er helt like i oppfattelsen.

Så mantraet gjelder alltids: Hør på høytalerne før du kjøper.
    Og det eneste som egentlig holder mål her er og teste hjemme i sitt normale rom på d.en elektronikken man har.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne alltids reise 2-3 timer for å høre nærmeste dali men jeg har ingen mulighet til å høre ma rx6 siden jeg da måtte tatt fly og så buss. Det blir fort noen tusen kroner.

Jeg har lest de testene som er tilgjengelige på nett, men jeg bruker dem kun som veiledning siden min smak godt kan være annerledes enn omtalerne. Samtidig så tenker jeg at 5-6 stjerner må være bedre enn 4, og siden både dali og ma rx6 får gode omtaler kan ingen være totale bomkjøp?

Jeg er ganske fersk i hjemmekinoverdenen og har kun jamo s606 og d590 å forholde meg til. Jbl har jeg hørt i testrom men ikke i mitt rom.

Xtz 10" tar seg av rumlingen siden jamo s606 har dårlig bass.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk du mange innspill på verdier av tester:grin:

Jeg tror ikke du bommer på noen av dem. Er du usikker, kjøp brukt og test, du kan altid selge dem på nytt uten det store tapet hvsid et ikke fungerer for deg.

Lykke til:wink:

PS. jeg holder en knakk på ikon 6, tror ikke du blir skuffet. Men det kan sikkert være et poeng og tenke litt mer effekt for å få dem å blomstre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for responsen og tipsene. jeg har fått et tilbud på nye ma rx6, så da blir det nok disse i denne omgang.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shjelmas
    Takk for responsen og tipsene. jeg har fått et tilbud på nye ma rx6, så da blir det nok disse i denne omgang.
    Fortell oss hvordan det blir, vi er spent

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd MA rx6 i ca 10 dager. Jeg er til nå fornøyd og imponert. Det er et detaljert lydbilde uten at lyden blir kvass eller hard. Jeg kan spille høyt og lenge uten å bli lydtrett. Med mine gamle høyttalere, jamo s606, så spilte jeg enkelte scener fra noen utvalgte filmer da jeg fikk s606. Når jeg ser på de samme scenene på ny er det mange lyder jeg ikke har lagt merke til før nå. Å så ser de pene ut. De er kanskje enda mindre enn forventet (+ i min bok), har god byggekvalitet.

Da jeg tok dem ut av emballasjen for første gang hvisket jeg "wow" til meg selv

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shjelmas
    Da har jeg prøvd MA rx6 i ca 10 dager. Jeg er til nå fornøyd og imponert. Det er et detaljert lydbilde uten at lyden blir kvass eller hard. Jeg kan spille høyt og lenge uten å bli lydtrett. Med mine gamle høyttalere, jamo s606, så spilte jeg enkelte scener fra noen utvalgte filmer da jeg fikk s606. Når jeg ser på de samme scenene på ny er det mange lyder jeg ikke har lagt merke til før nå. Å så ser de pene ut. De er kanskje enda mindre enn forventet (+ i min bok), har god byggekvalitet.

Da jeg tok dem ut av emballasjen for første gang hvisket jeg "wow" til meg selv
    Gratulerer så mye !

Disse "småtassene" leverer varene uten tvil
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis