Denon AVR-1912 til Dali Concept 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR-1912 til Dali Concept 6

Heisann folkens!

Jeg har et 5.1 oppsett i fra Dali, nærmere bestemt Concept 6. Dette drives av Denon AVR-1912. Mitt spørsmål er om recieveren er kraftig nok til å drive anlegget uten å være for nære forvrengning av elementene.

Jeg har regnet litt med noen spesifikasjoner, med følgende som utgangspunkt;

AVR-1912 er oppgitt å trekke 460W, og å gi opptil 90W (i 8 Ohm) på 7 kanaler. Er man optimistisk og regner at den er 80% effektiv, faller 92W bort i form av bl.a. varme. Da sitter vi igjen med 368 "effektive" Watt. Det vil si at den "mangler" totalt 262 "effektive" Watt for å kunne yte 90W i 7 kanaler.

Så med 368W disponibelt, får disse 7 kanalene kun 52W hver. Eller i mitt tilfelle, 73W fordelt på 5 kanaler (dôg sannsynligvis mindre).

Er dette egentlig tilstrekkelig til mine høyttalere, som i følge tekniske spesifikasjoner anbefaler opptil 125-150W?

Hva mener dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv dali concept 6 på min denon 2808, og syns det gikk greit.
    Men hadde aldeles ikke vært fare for litt mer power, vil tro at forsterkeren din kanskje vil bli en anelse svak

mvh

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde funke helt fett! Det er kanskje ikke optimalt, men bra lyd får du jo. Jeg vurderte selv disse med min Denon AVR 1911 men valget falt på B&W DM685.

Hifiklubben i ski hadde Dali Concept 6 i 7.1 surround med Dali side ht (huskeri kke navnet) de brukte Denon 2311 receiver og det var noe av det beste, om ikke det beste jeg har hørt med ny pris på cirka 22-23 lapper når jeg telte alle pris lappene som var utstilt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimini
    Heisann folkens!

Jeg har et 5.1 oppsett i fra Dali, nærmere bestemt Concept 6. Dette drives av Denon AVR-1912. Mitt spørsmål er om recieveren er kraftig nok til å drive anlegget uten å være for nære forvrengning av elementene.

Jeg har regnet litt med noen spesifikasjoner, med følgende som utgangspunkt;

AVR-1912 er oppgitt å trekke 460W, og å gi opptil 90W (i 8 Ohm) på 7 kanaler. Er man optimistisk og regner at den er 80% effektiv, faller 92W bort i form av bl.a. varme. Da sitter vi igjen med 368 "effektive" Watt. Det vil si at den "mangler" totalt 262 "effektive" Watt for å kunne yte 90W i 7 kanaler.

Så med 368W disponibelt, får disse 7 kanalene kun 52W hver. Eller i mitt tilfelle, 73W fordelt på 5 kanaler (dôg sannsynligvis mindre).

Er dette egentlig tilstrekkelig til mine høyttalere, som i følge tekniske spesifikasjoner anbefaler opptil 125-150W?

Hva mener dere?
    Man kan vel egentlig aldri få nok kraft,men du har et fint oppsett som nok kommer til å funke kjempebra. Når det gjelder watt å sånn så er receiveren din oppgitt til 90 watt i 2 kanaler. Det kan du se på spesifikasjonene. Så ganger de rett og slett bare opp med antall forsterkere som den har innebygd og så kaller de det for 7x90w. Det er en helt normal måte å gjøre det,men du vil se at mange andre produsenter bare måler i ÉN kanal og så ganger opp med antall forsterkere. NAD er vel en av få som også oppgir watt med alle kanalene i drift samtidig.
    Det du skal tenke på når du ser film er at bakhøyttalerne ikke krever all verden av kraft for å sende ut den lyden di skal så strømreservene blir heller benyttet på front og senter. Dersom frontene er satt til å spille i full range modus når du ser film så vil de trekke mest strøm. Siden du har en sub i tillegg her så anbefaler jeg at du deler de på 80hz å lar subben ta seg av alt som er under. Da slipper frontene unna den verste bassen som trekker mest strøm og receiveren får mere krefter til å fore center og front.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, edguy! Skal prøves ut.