Spørsmål ang elementer og bassport

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang elementer og bassport

Hei!

Et par spørsmål:

Hva er fordelen med små mellomtone elementer, kontra store? Som eksempel føler jeg at jeg liker mellomtonen best når det er litt størrelse på den. Gjerne fra 8" og oppover. Egner større mellomtoner seg best på hardrock og typisk festmusikk?
    Vil isåfall 2 stk 4" mellomtoner i en høyttaler tilsvare den "slam" som èn 8" kan gi?

Så lurer jeg på hva er fordelen med å ha bassport bak på en høyttaler kontra fremme? Mange sier at høyttaleren blir mye mer plasseringsvennlig med bassport foran. Derfor lurer jeg på hvorfor så mange høyttalere har den bak.

Takk for kloke svar!

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Angående refleksport er det ønskelig å ha den bak for å redusere lyden som kommer fremover (dette gjelder selvsagt ikke for de laveste frekvensene). Men dette krever godt med plass bak og helst demping.

Det finnes mange grunner til å velge både ett stort element og mange små. Men i praksis tror jeg ikke det skal ha noe å si hvis det totale membranarealet er det samme når det kommer til "slam". En 8" tilsvarer 4 4" med tanke på membranareal.

EDIT: Det er selvfølgelig det aspektet med design, siden det kan diskuteres hva slags effekt det har på lyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •