Frekvenser? Høyttalere? Ingen sub? Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvenser? Høyttalere? Ingen sub? Hjelp!

Tjo hei balltre.

Jeg er så og si helt ny når det kommer til noe mer avansert enn minianlegg og sammensurium av hjemmelagde phonokabler.

Jeg driver nå å skal starte på en hjemmekino, som kommer til å få inn komponenter over tid. Jeg startet en tråd i høyttaler forumet som ikke helt lenger står i stil til emnet + at jeg har litt andre spørsmål.

Jeg har bestemt meg for å starte med reciever, cd spiller og to gulvhøyttalere. Reciever blir Marantz 5400, ettersom jeg er glad i musikk. Problemet er høyttalere, og jeg har sett på mange merker, som har blitt anbefalt her, og andre steder.

Problemet er at, ettersom jeg skal kjøpe til subwoofer seinere, og den vil jo sansyneligvis bare bli brukt under film, så trenger jeg vel 2 stk fronthøyttalere som takler et lavt frekvensomeråde? B&W DM603 S3 som f.eks har vært et alternativ jeg har kikket litt på (prisen er forresten litt i overkant av hva jeg har tenkt meg, dog) har frekvensgang 48 - 20.000Hz. Er ikke 48Hz litt vel høyt? Foregår ikke dypbass ned til 20Hz?
    Samme går for Dali Suite 2.8 (37 - 25.000Hz).

Ikke at jeg er noen bassfrik, ikke i det hele tatt faktisk, men jeg lurer generelt. Hvor bør grensa gå for et anlegg uten subwoofer?

Gi meg også gjerne synspunkter på høyttalerne nevnt, og hvordan de ville passe med marantzen. Også tips meg om andre høyttalere jeg bør sjekke ut. Jeg er _veldig_ usikker - og det mest pga. dette med frekvenser og det faktum at jeg elsker musikk og ikke kommer til å bruke sub under musikkspilling.

På forhånd takk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk ørene! Det kan ikke beskrives med så enkle tall. det som bestemmer frekvensgangen er en kombinasjon av høyttaler/forsterker og rom.

For å få høyttaleren til å fungere bra i romet bør den være invers av romets egenskaper. 100% blir det aldri, men grovt sett kan man si at om man måler frekvensgangen til høyttaleren plassert i et rom kan man måle en respons helt ned til kanskje 25 Hz, mens om man måler den samme høyttaleren i et ekkofritt rom måler man kanskje ikke lenger ned enn 50Hz på den samme høyttaleren om man setter grense på -3dB. Et fra-til-tall på dette er med andre ord totalt uinteressant. Bass foregår i hovedsak fra 25-30 Hz og oppover. Mine høyttalere har en teoretisk og målt respons til ca 32-33 Hz, på en ekkofri måling viser de kraftig avrulling som begynner rett under 70Hz, men gir plenty ved ca 25Hz i mitt rom som også er relativt stort.

Hva med BEL? (selvbygg tilpasset også de som ikke har bygget noe før)
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10004

Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Føler meg opplyst. Visste ikke denne bakgrunnen bak tallene og hvordan det hele funket. Nå kan jeg kanskje få øynene litt mer opp for andre høyttalere, og ikke stenge ute de jeg tror har for høy frekvensgang. Jeg skal la være å se så mye på frekvensgang fremover, hvertfall.

Jeg tror nok ikke selvbygg er noe for meg nå til å begynne med. Først må jeg se om dette blir en hobby jeg kommer til å legge ned en del tid i. Jeg er så lat at jeg trenger masse motivasjon før jeg skal begynne å bygge noe selv :P

Noen andre forslag, sett bort ifra DIY prosjektet?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok få minst dobbelt så mye for pengene med selvbygg. Det er vanskelig å finne noe som rettferdiggjør musikken i den klassen. Ofte så blir det også et kompromiss med forsterkeren også siden du ikke har all verden å legge i den.

Om du går opp til den nye SR7500 og et par BEL har du en kombo til ca 14k med ferdige kasser som henger med langt opp i 25k-klassen.

Ellers bør du høre på de nevnte Suite 2,8 og QLN 604. De kan imidlertid kanskje bli litt tøffe for den såpass moderate forsterkeren.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok en gang si det jeg sa i forrige tråden din. Reis til butikken og hør. :wink:

Enig med Snickers, hva som står på papirer er en ting, hva du hører og synes er en annen ting.

Gjentar min lille anbefaling av QLN 604 MKII. Spiller bra med den Marantz receiveren du har valgt. Har lyttet til dette to ganger, og synes dette er en veldig bra kombinasjon til prisen.

Min lille regel er; spiller det bra på musikk, er det også bra til hjemmekino. Dersom du ikke ønsker fullt 5/6/7.1-oppsett så begynner du med to front, og en sub til å ta det meste "eksplosjonstrykket" i film. Og QLNene har nok bass for de fleste nybegynnere, vil jeg tro..... :wink: :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •