Ulyd på bass Helicon 400 MKII ved bruk av platespiller.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulyd på bass Helicon 400 MKII ved bruk av platespiller.

Jeg kjøpte nye Helicon 400 MKII før helgen. Benytter Denon PMA 2000 AE forsterker, og Denon DCD 1500 AE, i tillegg til Technics SL1210 MKII. Benytter en liten omformer fra platespiller til forsterker. Ved bruk av platespiller får jeg en voldsom ulyd i 6,5' elementet. Ved bruk av CD er alt perfekt! Noen som vet hva som er galt?
    Takker for innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ulyden der hele tiden, eller kommer den når du drar opp volumet?
    I så fall vil jeg tro det er feedback som genereres via pickupen til platespiller.
    Dvs at den plukker opp bassrefleksene fra høyttalerne.
    Prøv å flytte platespiller lengre bort fra høyttaler evt. ha noe mer "dødt" materiale under platespiller. F.eks en helle.

Du nevner også en omformer. Hva gjør den?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stonesvinyl
    Er ulyden der hele tiden, eller kommer den når du drar opp volumet?
    I så fall vil jeg tro det er feedback som genereres via pickupen til platespiller.
    Dvs at den plukker opp bassrefleksene fra høyttalerne.
    Prøv å flytte platespiller lengre bort fra høyttaler evt. ha noe mer "dødt" materiale under platespiller. F.eks en helle.

Du nevner også en omformer. Hva gjør den?
    Dette høres ut som mulig årsak. Lyden kommer når jeg drar opp volumet. Og det slår raskere ut på høyttaler som står nesten inntil platespiller.
    "Omformeren" som jeg kaller den var noe jeg kjøpte pga ortofon stift jeg kjøpte for mange år sidens, mener jeg å huske. "Moving magnet / mobbing coil" krevde omformer for å sende rett signal til forsterker. Riktignok var det til annen forsterker, men den har liksom fulgt med på "lasset". Bør kanskje prøve uten, nå ?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags pickup har du på spilleren nå, og hva slags inngang er den tilkoblet på forsterkeren?
    Og denne omformeren har du noe navn/data på den? Er det en trafo eller en forsterker?

Er som du sier, forskjell på moving coil og moving magnet pickuper, sistnevnte har ca 10 ganger sterkere signal.

Dårliog kontakt eller jording kan også forårsake slik støy

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anta at det er et RIAA-trinn du har koblet til.
    Forsterkeren din har jo dette innebygd, så da er jo et slikt trinn overflødig.
    Du har valget mellom MM/MC på baksiden av Denon'en. Vet ikke hva slags pickup du har, og om det er Moving Magnet eller Moving Coil. Vet du det ikke selv, så finner du det ut ved et kjapt google-søk.

Tror nok dette skal gjøre susen. I tillegg så flytter du platespiller litt vekk fra høyttaler så er nok problemet løst.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker folkens! D var helt riktig at forsterkeren hadde dette innebygd, hvilket gjorde at ved å switche til Moving Magnet på forsterker, samt endre litt på plassering, så var problemet løst!
    Imidlertid opplever jeg at det er svakere lydsignal ( volum) nå, en før jeg fjernet Ortofon T-10 stereotransformeren ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Honda
    Takker folkens! D var helt riktig at forsterkeren hadde dette innebygd, hvilket gjorde at ved å switche til Moving Magnet på forsterker, samt endre litt på plassering, så var problemet løst!
    Imidlertid opplever jeg at det er svakere lydsignal ( volum) nå, en før jeg fjernet Ortofon T-10 stereotransformeren ?
    Du hadde jo en høy ULYD med ortofonen på ,men du vil vel ikke ha den tilbake? he he,neida,det er jo normalt at platespiller har et lavere signal enn f.eks CD så det er nok sånn det skaL være! Du får bare skru opp volumet litt til....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •