Hjemmekino høyttalere til et lite praktsik hjmmekinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino høyttalere til et lite praktsik hjmmekinorom

Hei godt folk!

Først og fremst så kan jeg bare fastslå at helt blank når det kommer til lyd og bilde. Jeg leser at man snakker om lys lyd og varm lyd og dette sier meg egentlig ingenting Så hvis dere kan hjelpe meg så er det fint om man evt. kan forklare fagutrykkene:-)

Etter at jeg så film hos en bekjent med et hjemmekinoanlegg til 150.000,- Så ble jeg rett og slett frelst. Det skal sies at jeg ikke har noe planer om å match et slik opplegg (p.t. ), men ønsker meg et godt anlegg i en stue som sikkert ikke er optimal for et hjemmekinooplegg (kommer tilbake til det).

Jeg har lest mye om forskjellige delene til et hjemmekino. Så jeg har vel egnetlig stolt blindt på tester og omtaler her på forumet og gått til innkjøp av en Panasonic VT50 plasma TV. I tillegg har jeg kjøpt meg en Pioneer SC LX-86. (Jeg har lest mye om 85, så jeg var egentlig ute etter den, men så kom denne black friday dagen og det ble 86 uten å vite så altfor mye om den. Annet enn at den er lys??).

Så til rommet. Jeg vet ikke om det er interessant, men jeg har lagt med byggetegning så kan dere se hvordan det ser ut. Men for å forklare litt så er det åpent over peisen og ut mot kjøkkenet. I tillegg så er det vinduer på hver side. Rommet er på 32 kvadrat.

Så til spørsmålene mine (noen passer kanskje ikke under temaet, men jeg tenkte det er bedre å samle dem):

Det er ca. 4 meter til Tven(veggen). Jeg ønsker å henge den på veggen. Er det noen "regler" for hvor høyt den skal henge fra gulvet? (høyden opp fra gulv til taket er 2.40m).

Nå til det overskriften sier hva slags høyttalere?? Jeg har veldig lyst på B&W hovedgrunnen til det er rett og slett utseende og ikke minst det jeg har lest om de. Jeg vurderer følgende:

Front: CM 8
    Center: CMC eller bør jeg gå for CMCenter 2?
    Sub: ASW 610
    Bak: DS3 (de blir hengende 2.2m opp på veggen, sofaen står helt inntil veggen. Så det var noen som anbefalte B&W M-1 pga at de kunne "bøyes" litt nedover)

Hva tenker dere om dette?

På forhånd takk for svar.

Mvh

Erik Borgen

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke spess peil jeg heller, man kan gjøre et forsøk :)

Sitat Opprinnelig postet av polymorphe
    Jeg har lest mye om forskjellige delene til et hjemmekino. Så jeg har vel egnetlig stolt blindt på tester og omtaler her på forumet og gått til innkjøp av en Panasonic VT50 plasma TV. I tillegg har jeg kjøpt meg en Pioneer SC LX-86. (Jeg har lest mye om 85, så jeg var egentlig ute etter den, men så kom denne black friday dagen og det ble 86 uten å vite så altfor mye om den. Annet enn at den er lys??).
    Lx86 er som jeg skjønner det meget lik med 85, største forandringen er bare snadder som ekstra hdmi ut, USB DAC (første receiver med dette innebygd) og 4K passthrough (kan komme meget godt med om 4-5 år )

Varm,lys,nøytral elektronikk, debatten rundt det kommer nok ikke til og stilne innen de neste hundre åra.

Jeg har selv lx85 og jeg vil si om noe så er den nøytral. Og selv mine Dali concept spiller meget bra hos meg og de er kjent for og være veldig 'lyse'. Om pion var lys som noen vil si så hadde nok dette ikke funket.

Med lys tror jeg folk mener at forsterker eller høytaler gir en par ekstra decibel innen for diskant området og for noen kan dette bli skrikete.

Vil tro pioneern vil passe meget godt sammen med CM8, så bare og kjøre på (best å få en butikk demo selvsagt før du legger 14k på border) :-)

Så til rommet. Jeg vet ikke om det er interessant, men jeg har lagt med byggetegning så kan dere se hvordan det ser ut. Men for å forklare litt så er det åpent over peisen og ut mot kjøkkenet. I tillegg så er det vinduer på hver side. Rommet er på 32 kvadrat.
    Tegningen blir litt vanskelig og lese så ser ikke helt hvordan du tenker og bruke det.
    Går ut ifra at det er rommet helt til høyre på tegningen (om man snur det rette veien)

Så til spørsmålene mine (noen passer kanskje ikke under temaet, men jeg tenkte det er bedre å samle dem):

Det er ca. 4 meter til Tven(veggen). Jeg ønsker å henge den på veggen. Er det noen "regler" for hvor høyt den skal henge fra gulvet? (høyden opp fra gulv til taket er 2.40m).
    Når du sitter i sweetspot eller der du ønsker og sitte i god avslappet posisjon (den stillinga du mest sannsynlig vil ha om du skulle se samtlige ringenes herre filmene på rad) så skal vel midten av bildet til tv'n være omtrent der du hviler øyet.

Jeg hadde kanskje av-ventet og vegg montere tv'n til du hadde fått lekt litt med høytaler plassering, det kan ta litt tid og man ender fort opp med og flytte rundt på ting en par ganger, spørs kanskje ann på hva du får lov til ofte og hehe.

Rommet ditt høres også ganske stort ut så ville anbefale minst 2 subwoofere.

Nå til det overskriften sier hva slags høyttalere?? Jeg har veldig lyst på B&W hovedgrunnen til det er rett og slett utseende og ikke minst det jeg har lest om de. Jeg vurderer følgende:

Front: CM 8
    Center: CMC eller bør jeg gå for CMCenter 2?
    Sub: ASW 610
    Bak: DS3 (de blir hengende 2.2m opp på veggen, sofaen står helt inntil veggen. Så det var noen som anbefalte B&W M-1 pga at de kunne "bøyes" litt nedover)

Hva tenker dere om dette?

På forhånd takk for svar.

Mvh

Erik Borgen
    Jeg har ikke selv kjennskap til B&W utover hva jeg leser på nettet, men mener det er noen her på forumet som benytter nettop pioneer + B&W kombinasjon til god suksess

En liten ting på tampen, jeg gikk selv nettop inn til innkjøp av et kamera stativ og bruker dette til og sette opp kaliberings mic'n (den har festehull på bunn) til receivern og dette har gjort MCACC beregningene faktiskt merkbart bedre.
    Bruker bare et billig fra elkjøp til 300 kr.

Ett db meter er også veldig kjekt og ha for fin justering, selv om MCACC er veldig flink på dette så

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Takk for svar.

Ok. kan man si det enkelt forklart slik: mer bass = varmere, mer diskant = lysere?

Herregud for et bilde, skjønner godt at det ikke var enkelt å forstå. Jeg prøver meg igjen. Jeg har skrevet hvor TVen står og hvor Sofaen er.

2 subwoofere ja, det har ikke jeg tenkt på. Vil det si at jeg kan(bør) gå ned på størrelsen på den suben jeg vurderer å kjøpe? Eller bør jeg gå opp?

Veldig godt poeng det med Tven. Jeg har en kone som sikker alle andre er veldig skeptsik til så mye høyttalere i stuen

Når det gjelder bakhøyttaleren, så er det slik at DS3 vil gi lyd rett u fra veggen, mens M-1 kan stilles ned mot sofaen. gitt at det er ca. 1.20 m fra sittestilling opp til bakhøyttaleren. Bør jeg velge høyttalere som kan stilles nedover mot sofaen (uavhengig av merke).

Tusen takk for kjempe tips ang. stativ. Mens vi er inne på romkorraksjon, bør jeg sette mic'en midt i rommet eller midt mellom TV og sweetspot?

Igjen takk for svar:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. prøver med bilde igjen:-)

Newcomer Bluepower sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør to suber ja.
    Du får en jevnere bassrespons i rommet ditt. Ikke gå ned på størrelsen på dem hvis mulig. Det er bedre med to beist av noen suber som koser seg på lav gain, enn to små som kjører for fullt hele tiden. Personlig ville jeg ikke brukt suber med mindre enn 12" elementer hvis rommet skal brukes mest til film.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mic bør plasseres så nære midtpunktet ti ørene dine som overhodet mulig,
    personlig tømte jeg den lille stua mi for møbler (sofan+ottomanen) og stilte opp stativet med mikken der midten av sofaen og i øre høyde, starter full auto mcacc og forlater selv rommet, tar jo litt tid og mic'n vil kunne fange opp små feil etter som jeg flytter på kroppen og jeg ikke klarer stå mukk stille så lenge.

Det er en par guider og lange diskusjoner rundt dette her på forumet.

Angående lys/varm lyd så har jeg ikke sett noen forklaring på dette selv så dette er bare hva jeg 'tror' og syns virker mest logiskt.
    Tror også det er mye forskjellig bruk av like uttrykk, noen anmelder kan bruke de til og beskrive noe målbart som frekvens gang, andre hbordan lyden 'føles' og siden ingens ører er like så blir det vanskelig og kommunisere opplevd lyd via det skrevne ord :-P

Kort sagt er jeg ikke så sikker på dette.

Jeg kjenner sånn sett ikke mye til b&w så noen andre bør kommentere om de eventuellt.
    Angående subber så er det mange som har SVS her inne de er vel kjent som kremen av film subber, men de koster også en del.

L-Sound er det vel som fører de her til lands.

Selv skal jeg ha inn 2 12" xtz subber på min nesten mikroskopiske stue :-P
    Nettopp for som han nevner over meg for å få jevnere dekning på bassen, ikke nødvendigvis høyere.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bluepower: Med fare for å gjenta meg så er jeg helt blank på dette området. Men er antall " på elementet det man bør gå etter når du velger sub. For når jeg er inn på L-Sound så ser jeg at du får 12" SVS suber til priser langt under en 10" B&W sub??

TorTorden: Så det er ingen fordel og ha alle høyttalerne i samme merke? Altså det er ikke noe problem å kombinere B&S og SVS?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nydelig, takk for tipset:-)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bluepower: Med fare for å gjenta meg så er jeg helt blank på dette området. Men er antall " på elementet det man bør gå etter når du velger sub. For når jeg er inn på L-Sound så ser jeg at du får 12" SVS suber til priser langt under en 10" B&W sub??

TorTorden: Så det er ingen fordel og ha alle høyttalerne i samme merke? Altså det er ikke noe problem å kombinere B&S og SVS?
    Jo helt riktig det, men subber er ofte mye lettere og matche på tvers av merket. Spess om hovedfokus er satt på film med thx oppsett, da tar subbene over fra de vanlige høytalerne og subbene kan stå for de gromme rystelsene.

Er kanskje mere viktig om du vil ha sub med til musikk, men CM8 bør kunne fungere godt på egen hånd og. Bare nevnte SvS som et alternativ er sikkert mye god lyd i b&w subben og.

Jo større element i subben jo mere luft kan den flytte, ellers spiller forsterker delen i de en del, i et nøtteskall jo lavere i hz de går jo mere kose lyd og større potensiale for sinna naboer....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra da har jeg fått litt mer oversikt.

Men for å oppsumere litt. Det som er sikkert er at jeg går for:

B&W CM8 i front, samt 2 stk. subber med 12" element.

Men det er par ting jeg fortsatt er usikker på og det er følgende:

Center: Hva er det mest fornuftige valget her. CMC eller Center 2 (blir kanskje litt overkill?)

B&W CMC Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben

B&W Center 2 Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben

Bakhøyttalerene: DS3 vil gi lyd rett ut fra veggen (ser det ut som), mens M-1 kan stilles ned mot sofaen. gitt at det er ca. 1.20m fra sittestilling opp til bakhøyttaleren. Bør jeg velge høyttalere som kan stilles nedover mot sofaen (uavhengig av merke). Sofen som vi sitter i er plassert inntil veggen.

B&W DS3 Bakhøyttalere | Hi-Fi Klubben

B&W M-1 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Har forresten bestilt demo til torsdag. Det blir spennede

Bør vel kanskje legge til at vi skal bruke dette primært til Film:-)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok mene at senter er den høytalern som er viktigst og matche godt sammen med frontene, jo bedre match der jo mer flytene blir det viktige lydbilde ifront, ville hørt på de, men skulle jeg lent meg mot en av de ville jeg sagt B&W Center 2 Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben

Men dette må ta's med en stor klype salt for jeg har ALDRI hørt B&W spille...
    *tortorden dukker bak sofa'n

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke bygge høyttalere inn i veggen da? Da unngår du mange lydproblemer i rommet. Prismessig blir det ca det samme også. B&W sin CWM7-serie er utmerket til dette! Bygger bare 90mm fra front til bakkant av høyttaler. CWM7.3 låter stort!

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For best mulig sømløshet i surround, så bør egentlig alle høyttalerne være like. dette er som oftest problematisk hos folk flest, og forklarer nok hvorfor store høyttalerprodusenter lager senterkanaler som går under tv o.l. Jeg har ihvertfall merket meget stor forskjell på oppsett hvor høyttalerne er like i forhold til når du er ulike. Du må ihvertfall ha samme merke vil jeg si. Men nå vet ikke jeg hvor kresen du er så det får vel være opp til deg.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TorTorden: Jeg har hørt at senter høyttaleren er viktig. Så ser den. Da kjører vi på.. Man lever lev kun en gang

Andersen88: Jo jeg har vært inne på tanken, men jeg innbiller meg at de høyttalerne er "dårligere" enn CM8? kan du forklare hva du mener med at du unngår mange lydproblemer i rommet? I tillegg er det mye jobb for en stakkar med 10 tommeltotter

Thohaug: Mener du dette gjelder for subber også??? Jeg kommer til å kjøpe front og senter i CM serien. Så det er både samme merke og model. Men det er ingen bakhøyttalere som passer på veggen i CM serien, så da må jeg evt. velge en annen model i B&W, men det er vel ikke noe problem?

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andersen88: Jo jeg har vært inne på tanken, men jeg innbiller meg at de høyttalerne er "dårligere" enn CM8? kan du forklare hva du mener med at du unngår mange lydproblemer i rommet? I tillegg er det mye jobb for en stakkar med 10 tommeltotter
    De er bedre enn CM8 på alle områder. Mer dynamikk og mer midbass. Du slipper utfasing av bass før lyden treffer deg i lytteposisjon. Alternativet er å plassere en gulvstående høyttaler 1-1,5m fra bakvegg (noe få har mulighet til i en vanlig stue).

Det eneste du trenger er en stikksag og et bor. Superenkelt å montere i vegg. Da er det ingen høyttaler å tørke støv av heller:-D

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thohaug: Mener du dette gjelder for subber også??? Jeg kommer til å kjøpe front og senter i CM serien. Så det er både samme merke og model. Men det er ingen bakhøyttalere som passer på veggen i CM serien, så da må jeg evt. velge en annen model i B&W, men det er vel ikke noe problem?
    dette gjelder ikke for subber. trikset for sub i kino, er det største beistet du får plass til og helst så mange som mulig. Men som de andre over her så anbefaler jeg Minimum 2stk 12" i et såpass stort rom, 2stk i høyden per side hadde vært enda bedre. Men så kommer penger, WAF og andre ting inn i bildet. kompromisser kompromisser

optimalt sett for surround sammenheng som jeg sa bør alle høyttalerne være like, og da mente jeg helt like. altså samme høyttalere som front, senter og surround. men samme merket bør gå veldig bra. Så lenge de har samme lydsignatur.

EDIT: skal det kun brukes til film/spill rom?
    EDIT 2: så nå at det skal brukes til stue også xD da kan vi utelukke mye akustisk behandling, som jeg vil si er den viktigste faktoren.. jeg ville heller lagt penger i akustikk enn å kjøpe et høyttalerpar som kosta 3x mer
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    Men som de andre over her så anbefaler jeg Minimum 2stk 12" i et såpass stort rom, 2stk i høyden per side hadde vært enda bedre. Men så kommer penger, WAF og andre ting inn i bildet. kompromisser kompromisser

:idea: :idea:
    Hvite subber, sett på et Mitsubishi klistre merke og si til kona at de er en del av varmepumpe annlegget. :-D
    :idea::idea:

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    :idea: :idea:
    Hvite subber, sett på et Mitsubishi klistre merke og si til kona at de er en del av varmepumpe annlegget. :-D
    :idea::idea:
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant... Så det du sier er at "optimalt" sett så bør jeg ha CM8 rundt hele?? Hvis jeg hadde f.eks hadde hatt CM8. Er det noen som praktiserer dette i sine hjemmekino?

Slik det ser ut nå så går jeg for følgende:

B&W CM 8 front
    B&W CMC2 senter
    B&W DS3 B&W DS3 Bakhøyttalere | Hi-Fi Klubben

SVS SB-1000 Black x 2 :-)

Hva tenker dere om det=?

Hehe trur jeg ikke får godkjent den uansett hva det måtte være:-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •