Tips til oppgradering\bytte, først SUB så skal frontene til pers

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til oppgradering\bytte, først SUB så skal frontene til pers

Pr dags dato har jeg en dali sub e-12f den har laget mye god lyd til alle døgnets tider, heh
    DALI Subwoofers | SUB E- 12 F
    Men har forsåvidt siste uka begynt og føle på at den er meget ensom så tenker jeg må ha en til.

Det jeg da kvier meg for er og kjøpe en e-12f til (koster 4k) men ser jo på subwoofere som alt andre høytalere at de bør være like.

Hvordan ville f.eks e-12f'n spillt sammen med en xtx 12.16 XTZ 99 W12.16 Black Pianolakk - Surround (som kjent fra mange avforum signaturer)

Eller så ser jo pakka med 2 xtz 10.16 som megt aktuelt siden det er ikke så stort rom jeg har og de går glatt inn under bord rekka mi ved siden av frontene, 12.16 kan være akkurat for høy (men ikke noe en sag ikke ville fikse på)

Eller er 12.16 så mye bedre at det er verdt og kjøpe 2xpacken av de ?
    Da blir det jo omtrent 7000 og jeg skal ha meg nye fronter også ASAP :P

Så per nå lener jeg meg mot 2x 10.16. (Siden de virker som god valuta og det er ikke store rommet jeg skal fylle)

Frontene er dali concept 6, disse har jeg hatt i snart 5-6 år nå tenker jeg, men siste året har jeg omfavna lyd mer og mer med fokus på surround, men det er også nødt til og kunne spille musikk i stereo.
    Og der er jeg ganske allspisende fra beethoven til Mingus til zeppelin, Queen, til Electronica ala Infected mushroom.

Jeg føler jeg har fått god valuta fra Dali før, så de virker som det safeste valget jeg tenker på da er ikon 6, ikon 7 blir nok for stort.

Men siden jeg ikke har så stort rom ser jeg og på hylle høytalere ala Mentor 2 (siden mentor 1 og 2 er på 86DB sensitivitet ser jeg på 2 siden den kan bi-ampe).

Selv om jeg sånn sett er meget glad i Dali er så glad i Hifiklubben lenger de begynner og bli litt nonchalante så alternativer tas i mot.

Har sett f.eks også på System Audio SA Mantra 60 Gulvhøyttaler - Sort høyglans

Kraft senteret er en pioneer sc-lx85 (den skal ingen steder)
    Side høyt: Dali concept 1
    Senter: Dali Lektor LCR.

Tipper sånn sett at neste på lista mi for oppgradering er sentern, den bør jo klinge nært med frontene.

Så om noen har forslag til høytalere meget tonalt annerledes enn dali sentern så foreslå gjerne en senter høytaler sammen med frontene.

Går igjennom rommet mitt sånn sett her det er jo like langt som det er smalt :\

Til oppsumering;
    Nå i første runde ser jeg på og skaffe 2 subber, helst til rundt 5000 kr (xtz 10.16 2x pack frister mest)
    og fronter, lener meg fortsatt mot Dali men ikke låst, budsjett maks 15.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greia med å velge XTZ 99w12 istedet for 10 tommern er at den store går dypere, noe som kommer godt med

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Greia med å velge XTZ 99w12 istedet for 10 tommern er at den store går dypere, noe som kommer godt med
    Ja det jeg tenker på med den selv, så lurer på om det er begrunnelse nok til mellom legget

Dali subben tenker jeg da legge på brukten og få igjen noen kroner, så blir vel omtrent mellom legget fra 10.16 pakka til 12.16 pakka der.

Ønsker jo som sagt at de to spiller likt sammen, siden lx'n har 2 utganger men sender bare mono signal for sub.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ja det jeg tenker på med den selv, så lurer på om det er begrunnelse nok til mellom legget

Dali subben tenker jeg da legge på brukten og få igjen noen kroner, så blir vel omtrent mellom legget fra 10.16 pakka til 12.16 pakka der.

Ønsker jo som sagt at de to spiller likt sammen, siden lx'n har 2 utganger men sender bare mono signal for sub.
    Gå for to 12 tommere uten tvil - 10 tommerne til XTZ mangler for mye av dypet!
    Har hatt dem selv,og de leverer bra der de spiller,men ikke mye og hente under 30 hz,og det blir litt kjedelig på film !
    Kjøp gjerne en Antimode også , siden Pio ikke gjør så mye korrigering på suben!

Når det gjelder fronter,så er det jo et hav å velge i - selv har jeg falt for Monitor Audio pga : de er ganske lette og drive,har en engasjerende spillestil med bra basstrøkk,og dem ser veldig fine ut!

Hva med RX serien - har også matchende senter , og mange farge valg !

I tillegg så gjør man som regel en "god handel" på Hifihuset , både på nytt og brukt,og man kan bytte inn igjen å oppgradere senere hvis man ønsker !
    RX/Silver - Hi-Fi Huset AS
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok 2x12" ja :-D

Sier kanskje hvor relativt fersk jeg er i hobbyn men har ikke hørt monitor audio før

Har de noe mulighet for prøve lytting?
    Bor jo ikke så langt unna der dem holder hus.
    Er jo heller ikke umulig og deponere og teste hjemme om de lar.

Gx er vel noe over ideelt budsjett men den 'lille' gx100 var jo akkurat innafor, så den bør være god konkurent til mentor 2.

Rx300 så ogsp intereant ut, pioneeren skulle vel klare 90db 4 ohms høytalere?

Nå er det vel en stund til det blir helt aktuelt men ser for meg og skaffe en hegel for generell stereo musikk men det blir nok lenge til (sannsynlig før til 2014)

Har jo nettop fått ut mer fra mine eksiterende fronter så nå har jeg tid til og gjøre det riktig :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok 2x12" ja :-D

Sier kanskje hvor relativt fersk jeg er i hobbyn men har ikke hørt monitor audio før

Har de noe mulighet for prøve lytting?
    Bor jo ikke så langt unna der dem holder hus.
    Er jo heller ikke umulig og deponere og teste hjemme om de lar.

Gx er vel noe over ideelt budsjett men den 'lille' gx100 var jo akkurat innafor, så den bør være god konkurent til mentor 2.

Rx300 så ogsp intereant ut, pioneeren skulle vel klare 90db 4 ohms høytalere?

Nå er det vel en stund til det blir helt aktuelt men ser for meg og skaffe en hegel for generell stereo musikk men det blir nok lenge til (sannsynlig før til 2014)

Har jo nettop fått ut mer fra mine eksiterende fronter så nå har jeg tid til og gjøre det riktig :-)
    Der er det muligheter som hos få andre :-D

Ikke bare kan du prøvelytte hos dem,men du får ofte muligheter til å låne med deg hjem for å prøve utsyr i ro og mak et par-tre dager - hvertfall hvis dem har demohøyttalere inne! Dem har jo også stort utvalg i brukt som sagt - kan gjøre noen kupp der !
    Og siden du ikke bor så langt unna,så er det jo lettvint !

Din LX 85 vil drive de fleste varianter av Monitor Audio med bra resultat , med unntak av PL serien - da bør du nok koste på et saftig effekt-trinn!

Og liker du Dali så er nok muligheten for at du liker MA ganske stor også - litt frempå og engasjerende i klangen dem også
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Der er det muligheter som hos få andre :-D

Ikke bare kan du prøvelytte hos dem,men du får ofte muligheter til å låne med deg hjem for å prøve utsyr i ro og mak et par-tre dager - hvertfall hvis dem har demohøyttalere inne! Dem har jo også stort utvalg i brukt som sagt - kan gjøre noen kupp der !
    Og siden du ikke bor så langt unna,så er det jo lettvint !

Din LX 85 vil drive de fleste varianter av Monitor Audio med bra resultat , med unntak av PL serien - da bør du nok koste på et saftig effekt-trinn!

Og liker du Dali så er nok muligheten for at du liker MA ganske stor også - litt frempå og engasjerende i klangen dem også
    Koselig og høre: RX8 f.eks passer jo budsjettet mitt komfortabelt og ser de er bi-wire som er kjekt om jeg skulle kjørt bi-amp fra receivern, baserer meg ikke på og kjøre 7.1 men er jo mulig jeg tester med concept 6 som bak-høytalere før jeg finner på noe annet med de :P

Blir nok garantert en tur til hifihuset før det gjøres noe salg, hadde tenkt og la det spres over noen måneder. men kjenner det klør i cresco kontoen......

Anti-mode, går utifra det er denne dere tenker på AVshop.no / DSPeaker Anti Mode 8033Cinema Subwoofer Autoequalizer

Om jeg ser det rett så kalibrerer den opptil 2 subber med mono signal ?
    Update: Det og mer ser det ut som
    DSPeaker-Anti-Mode 8033 connection examples

Bare og komme med flere forslag, intet er kjøpt enda :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koselig og høre: RX8 f.eks passer jo budsjettet mitt komfortabelt og ser de er bi-wire som er kjekt om jeg skulle kjørt bi-amp fra receivern, baserer meg ikke på og kjøre 7.1 men er jo mulig jeg tester med concept 6 som bak-høytalere før jeg finner på noe annet med de :P

Blir nok garantert en tur til hifihuset før det gjøres noe salg, hadde tenkt og la det spres over noen måneder. men kjenner det klør i cresco kontoen......

Anti-mode, går utifra det er denne dere tenker på AVshop.no / DSPeaker Anti Mode 8033Cinema Subwoofer Autoequalizer

Om jeg ser det rett så kalibrerer den opptil 2 subber med mono signal ?
    Update: Det og mer ser det ut som
    DSPeaker-Anti-Mode 8033 connection examples

Bare og komme med flere forslag, intet er kjøpt enda :-D
    Det er den Antimoden du linker til ja - kjøp den idag da den er på tilbud kun idag
    Du bruker bare en y-splitt , og kobler til begge subene på samme utgang - bare pass på å justere fase og gain på subene før du setter i gang kalibreringen ! (en db--måler er kjekt og ha)
    RX 8 vil nok fungere bra ja , og da særlig med en matchende RX-senter - men som du sier,så er det veldig greit å ta seg en tur for en demo for å få et lite inntrykk om dette kan vere noe for deg !

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja var ikke noe super tilbud, men 200 kr er da penger det og
    Så anti-mode er bestilt.

Har et chlas olshon db meter, sikkert ikke fullt så god som radioshacken, men den får holde intill videre.

Da blir vel planene at jeg bestiller subber til uka (gjør jeg det nå blir jeg sittende hele helga og stirre på pakke sporinga :P)

Fronter tar jeg meg nok litt mer tid på, godt mulig til over nyttår, men ikke så mye

Fortsatt plass til forslag for nye fronter opp til 15k :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja var ikke noe super tilbud, men 200 kr er da penger det og
    Så anti-mode er bestilt.

Har et chlas olshon db meter, sikkert ikke fullt så god som radioshacken, men den får holde intill videre.

Da blir vel planene at jeg bestiller subber til uka (gjør jeg det nå blir jeg sittende hele helga og stirre på pakke sporinga :P)

Fronter tar jeg meg nok litt mer tid på, godt mulig til over nyttår, men ikke så mye

Fortsatt plass til forslag for nye fronter opp til 15k :-D
    Da er du i gang
    Den db måleren duger sikkert bra nok til å stille likt volum samt fase subene i mellom - men du bør ha noen sinustoner å leke deg med også !
    Så kjører du Antimode kablibreringa først,og så MCACC etterpå - da "ser" MCACC en mye "bedre" sub !
    Bor du ikke så langt unna Hifi-huset,så bor du vel ikke så langt unna Surround.no heller ?
    Kjøre og hente dem selv kanskje,så får du dem enda før og sparer frakta ?

Uansett - lykke til med den videre jakten

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har sendt deg en pm...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke så langt nei, men litt vanskelig siden jeg ikke selv har bil, kan låne så klart men det vil fort ta noen uker før det muligens blir en åpning på dagtid jeg kan rase avsted.

2 12" subwoofere har jeg liksom ikke lyst til og ta med på toget :P

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke så langt nei, men litt vanskelig siden jeg ikke selv har bil, kan låne så klart men det vil fort ta noen uker før det muligens blir en åpning på dagtid jeg kan rase avsted.

2 12" subwoofere har jeg liksom ikke lyst til og ta med på toget :P
    Ok - skjønner den:-)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det vel og ut som sub prosjektet tar litt av og, starta tråden og tenkte at jeg kanskje kunne komme meg unna med 4 lapper, men det blir da nærmere 9-10.

Tror kanskje jeg må spare noen måneder til gitt for og komfortabelt handle frontene. Har verdt blakk før og det er ikke mye gøy, hehe :P

Pc'n bør alltids kunne klare og generere noen sinus toner om nødvendig

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg kjøpte mine MA RX8 og RX Centre i glossy white utførelse og jeg elsker lyden av dem, jeg hadde egentlig aldri hørt lyden av noen MA høyttalere før men kjøpte dem på bakgrunn av at jeg hadde en kompis som var å så og prøvelyttet på dem.

Jeg har ikke angret et sekund på mitt valg, ren, klar og fyldig lyd, de er også veldig nette og pene å se på, kona har ikke protestert en eneste gang siden de kom i hus, hun klaget ofte på de " sorte klumpene" som sto der tidligere..

Om du drar innom hifihuset, så spør etter Henning...jeg fikk mine høyttalere til en meget gunstig pris av han, jeg betalte 14500.- levert på døra i Finnmark:-)

Gega

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    Hei.

Jeg kjøpte mine MA RX8 og RX Centre i glossy white utførelse og jeg elsker lyden av dem, jeg hadde egentlig aldri hørt lyden av noen MA høyttalere før men kjøpte dem på bakgrunn av at jeg hadde en kompis som var å så og prøvelyttet på dem.

Jeg har ikke angret et sekund på mitt valg, ren, klar og fyldig lyd, de er også veldig nette og pene å se på, kona har ikke protestert en eneste gang siden de kom i hus, hun klaget ofte på de " sorte klumpene" som sto der tidligere..

Om du drar innom hifihuset, så spør etter Henning...jeg fikk mine høyttalere til en meget gunstig pris av han, jeg betalte 14500.- levert på døra i Finnmark:-)

Gega
    Hifihuset høres jo snart for bra ut til være sant :P
    Hadde tenkt og bruke en måned eller to på og finne fronter men kan nok bli farlig om det holder..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifihuset høres jo snart for bra ut til være sant :P
    Hadde tenkt og bruke en måned eller to på og finne fronter men kan nok bli farlig om det holder..
    Julepresang ?? :-D :-D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Julepresang ?? :-D :-D
    Ja god lyd kan da være presang til hele familien :P

De må komme til meg først bare, og i puljer på 2 om gangen får jeg har maks plass til 3 og akustikken gjør det ikke helt optimalt for de som ikke sitter i midten, heh..

Alttid påtenkt det som intim kino for to jeg da, (og ultimate nerde gaming hula)

Kommet et godt stykke fra han 11 åringen som hadde en 12" reisetv og en nintendo på rommet :P

Hu mor bemerka faktisk så nylig som idag at jeg hadde vel kjøpt nok julepresanger til meg selv i år, først projektorn, så bygde jeg ut til 5.1, tok ikke lange tida før jeg måtte oppgradere receivern så inn kom pioneern, og klaska på med en 50" plasma for det er litt kjedelig og sitte i mørket hele tida (og timene på pæra gikk fort gitt) :P

Er jeg ferdig ?

Nope ikke engang nære.., hehe

Hjelper kanskje ikke på forståelsen i heimen heller at jeg er den eneste som hører at ting kunne verdt bedre :s

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja god lyd kan da være presang til hele familien :P

De må komme til meg først bare, og i puljer på 2 om gangen får jeg har maks plass til 3 og akustikken gjør det ikke helt optimalt for de som ikke sitter i midten, heh..

Alttid påtenkt det som intim kino for to jeg da, (og ultimate nerde gaming hula)

Kommet et godt stykke fra han 11 åringen som hadde en 12" reisetv og en nintendo på rommet :P

Hu mor bemerka faktisk så nylig som idag at jeg hadde vel kjøpt nok julepresanger til meg selv i år, først projektorn, så bygde jeg ut til 5.1, tok ikke lange tida før jeg måtte oppgradere receivern så inn kom pioneern, og klaska på med en 50" plasma for det er litt kjedelig og sitte i mørket hele tida (og timene på pæra gikk fort gitt) :P

Er jeg ferdig ?

Nope ikke engang nære.., hehe

Hjelper kanskje ikke på forståelsen i heimen heller at jeg er den eneste som hører at ting kunne verdt bedre :s
    Blir aldri ferdig med dette
    Hun vil forstå det hun hører det - hun vet ikke hva hun går glipp av enda vetdu
    Og så er det jo alle disse "kuppene" man kommer over hele tiden - man MÅ jo bare slå til når det er SÅ "billig",hehe !

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enda kronisk singel så når jeg nevnte hu mor var det faktksk morra mi jeg mente, og hu kommer neppe til og forstå så mye, hun hører knapt forskjell på hva jeg har nå og tv høytaler.

Anyhoo griper sjangsen nå uten bedre halvdel til og klemme inn potensiellt mindre waf vennlige saker. Skal ikke bli noe red-neck batcave heller.
    Jeg har en visjon men ting tar tid og skal jeg gjøre mye blir jeg vel boende i telt en måned så venter med det til sommern

God lyd trenger derimot ikke vente mer enn budsjettet tvinger :/

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •