Subwoofer til under 5k som naboene liker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer til under 5k som naboene liker

Hei!
    Som kanskje noen har merket så e min kunnskap innenfor AV svært dårlig, og eg trenger derfor hjelp!
    Eg e på jekt etter en subwoofer til mitt surround anlegg, bestående av en Poineer vsx-921 og Jamo S606 høytalerpakke.
    Når det gjelder selve subben kan an ikkje koste mer enn 5k, og helst ikkje mer en 3-4. Det e viktigere at subben spiller dypt og "soft" enn kraftig. Ska brukes mest til film. Som nevnt e det viktig at naboene liker an, altså at an spiller bra på forholdsvis lavt volum!
    Håper på litt hjelp, for om ikkje e eg "lost"...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hauken77
    Hei!
    Som kanskje noen har merket så e min kunnskap innenfor AV svært dårlig, og eg trenger derfor hjelp!
    Eg e på jekt etter en subwoofer til mitt surround anlegg, bestående av en Poineer vsx-921 og Jamo S606 høytalerpakke.
    Når det gjelder selve subben kan an ikkje koste mer enn 5k, og helst ikkje mer en 3-4. Det e viktigere at subben spiller dypt og "soft" enn kraftig. Ska brukes mest til film. Som nevnt e det viktig at naboene liker an, altså at an spiller bra på forholdsvis lavt volum!
    Håper på litt hjelp, for om ikkje e eg "lost"...
    De fleste suber vil nok greie å irritere naboen ved et vist volum - tror ikke det er så stor forskjell fra sub til sub der , men at det er den som styrer volumet som bestemmer dette:smile:

Men XTZ er jo et velkjent og godt alternativ i den prisklassen - hender det går an å komme over noen brukte også !XTZ 99 W12.16 Black Matt - Surround
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    De fleste suber vil nok greie å irritere naboen ved et vist volum - tror ikke det er så stor forskjell fra sub til sub der , men at det er den som styrer volumet som bestemmer dette:smile: [/url]
    og ved rett plassering! :O

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke akkurat hatt en tråd om dette emnet?
    Du må isolere subben da, enten ved hjelp av Auralex eller Tema Isolator puter under subben, da minsker du vibrasjoner der forplanter seg til gulvet, men en sub vil av naturlige årsaker bare produsere dyb bass så eneste måte å gjøre naboen fornøyd er enten å få en sub der ikke spiller dybt, eller å justere volumkontrollen litt ned på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har du ikke akkurat hatt en tråd om dette emnet?
    Jo, hadde en lignende tråd, men følte ikkje eg fikk repsonsen eg ønsket!
    Kor stor e forskjellen på xtz 99 W12.16 og W10.16? Kordan e de i forhold til Dali e-12 F?
    eg står helt på bunnløs grunn her....
    vil sånn isolasjon påvirke bassen?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med bassfeller og akustikkplater får du mer kontroll på bassen og den vil fort høres høyere ut :razz: men uansett hva jeg gjorde så måtte jeg ha min sub bak i rommet ;-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, hadde en lignende tråd, men følte ikkje eg fikk repsonsen eg ønsket!
    Kor stor e forskjellen på xtz 99 W12.16 og W10.16? Kordan e de i forhold til Dali e-12 F?
    eg står helt på bunnløs grunn her....
    vil sånn isolasjon påvirke bassen?
    Det er ganske stor forskjell på 10 og 12 tommeren når det gjelder dypbass - litt lengre opp i frekvens , fra ca 35-40hz er ikke forskjellen så fremtredende!

Så hvis du ikke er ute etter å tirre naboen,så kommer du langt med en 10 " .

Hvor stort er rommet ditt da , og hvordan bor du - blokk leilighet?

Kan som det nevnes over her hjelpe litt å isolere suben fra selve gulvet , for å hindre at noe av dypbassen forplanter seg i bygget !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet anlegget er i, er på loftet i et rekkehus. Så to sidevegger med naboer.
    rommet e ikkje særlig stort (målene under e meter): Vedlegg 97861

Så du tror en 10 tommer holder? e det dyrt å isolere suben fra bakken?

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er redd for å plage naboen(e) er det muligens verdt å vurdere en god buttkicker (bass shaker/ tactile transducer/ bass pump.. kjært barn har mange navn?!) i stede?

Edit: Har du bare stoler og ikke sofa er det kanskje ikke en så god løsning..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    buttkicker (bass shaker/ tactile transducer/ bass pump..

Edit: Har du bare stoler og ikke sofa er det kanskje ikke en så god løsning..
    Ehhhh.. ka e det? :???:

Den bakerste e en treseters sofa, men skal fjernes eller byttes ut. sjeldent mer enn 3 som ser film

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ høyttalere 99.25 og sub 99W12 - FINN Torget

Her finner du et meget godt alternativ. Når det kommer til bra bass uten å får grinete naboer, vi nok en større subb, på lavere volum være greiere en motsatt som da må spiller høyere for å levere samme ønsket ly.

Mine referanser på dette er xtz sin 8" som lagde mye lyd den, men måtte kjøres høyere en den 12" som står i samme anlegg i dag og leverer god bass, uten å være "høy" på samme måte.

Sikkert noen som kan skyte dette argumentet i senk med teknisk prat, men det er min erfaring.

Når det er sagt kan jeg selvsagt flytte grunnmyren på huset raskere med 12"eren hvsi det er det jeg ønsker. Men til normal lytting opplever jeg den som mindre "vabdrende" i selve byggningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette fungerer bra? litt skeptisk til å betale 5 tusen for en bass som kun fungerer på EN stol. Fungerer sikkert helt sinnsykt på den, men e ikkje særlig praktisk ved bruk av flere stoler?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

e dette e mulighet? blir jo en brukt 12" til prisen av en ny 10"... Kordan e det å handle brukt?

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette fungerer bra? litt skeptisk til å betale 5 tusen for en bass som kun fungerer på EN stol. Fungerer sikkert helt sinnsykt på den, men e ikkje særlig praktisk ved bruk av flere stoler?
    Nei, derfor det er mest brukt f.eks i en sofa (også sett de plassert på plattformer som stolene står på). Tror nok ikke du må ut med 5k for én akkurat. Du trenger jo selvsagt forsterker til å drive de da, og er muligens greit å ha et aktivt delefilter også.

Mange som har hatt god erfaring med f.eks Dayton Audio TT25-8 PUCK Tactile Transducer Mini Bass Shake 300-386 .. og de er jo ikke akkurat dyre.

Utgaver som går enda dypere i frekvens er gjerne noe dyrere.

Husk også at med EN subwoofer får du gjerne også god modedistribusjon kun på EN plass (avhengig av hvordan rommet oppfører seg)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp 2 billige romperistere og 3 sett hodetelefoner, da kan dere kose dere på høyt volum.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i landet holder du til Hauken77 ? Jeg har 2 stk Xtz 99w12.16s i sort piano stående, tilnærmet ubrukt og som nye...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg bor ikkje i Norge, eg bor i Bergen :-) tenker du å selge?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tenker å selge - men foretrekker da en kjøper som kan hente. - og da blir vel det litt i lengste laget for deg. Til slutt vil jeg varmt anbefale subwoofere fra xtz - her får du veldig mye for pengene. Lykke til på jakten

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

e dette e mulighet? blir jo en brukt 12" til prisen av en ny 10"... Kordan e det å handle brukt?
    Jeg har selv kjøp denne subben brukt, og mye annent utstyr. Greit å finne noe som er innenfor hente avstand så du kan sjekke at det fungerer. Men det er mange seriøse selgere også, mye kan sikkert avsløres i en hyggelig telefonsamtale med selger

Pluss siden er at du handler rimelig og at det ofte er spillt inn. Til orientering ser jeg denne subben til salgs ofte rundt 2500,-, så det kan være at et bedre tilbud dukker opp hvis du har litt tid. Det er sesong for brukt hifi nå i mørketiden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •