Tanken om å bygge egne høyttalere ( for morro skyld )

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer LimaFoxtrot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tanken om å bygge egne høyttalere ( for morro skyld )

Har lyst å prøve å bygge noen egne høyttalere,

etter mye lesing og tips/råd fra erfarne mener altså mange at jo mindre "komplisert" delefilter jo bedre, noen mener stikk motsatt

og i stedet for å lage egne delefiltre er det da en ide å kanskje ta et delefilter som er ment for komponentsystem i bil å bruke det eventuelt?
    høykvalitetsfilter fra Focal ?

f.eks
    Ice Audio AS | Importør av Brax - Cadence - Focal - Helix - Ground Zero

Har en Usher r 3.0 effektforsterker nå, 2x300w 8ohm 2x620w 4ohm 2x990w 2ohm

Har sett på mye seas elementer, men focal utopia høyttalere er jo veldig bra,
    de er opplyst på 2ohm, vil jeg da skade dem med så mye effekt ?

Takker for innspill

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel heller mangelen på effekt og medførende klipping som skader høytalere.

Men med såpass effekt så kan du ødelegge elemtene men også bare om du kjører veldig høyt over litt tid. mao du må ignorere en del advarsler som du vil få før du har brent opp elementene.

Ut ifra jeg veit så skulle det absolutt bare være og kjøre på med måte til du kjebber hvor høyt elementene kan spille.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke huske å ha sett/lest noe sted at noen anbefaler så kompliserte filter som mulig. Glem de filterene du linket til. MiniDsp eller lignende er et langt bedre alternativ. Å bygge høyttalere fra scratch krever kunnskap og måleutstyr. Det beste er å velge et kit eller "oppskrift" som er gjennomprøvd.

Har du tanker om hvor store de får være? Hva med budsjett? Skal det trøkke noe voldsomt, eller spille pent? Begge deler? Lettere med innspill med mer info.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Kan ikke huske å ha sett/lest noe sted at noen anbefaler så kompliserte filter som mulig. Glem de filterene du linket til. MiniDsp eller lignende er et langt bedre alternativ. Å bygge høyttalere fra scratch krever kunnskap og måleutstyr. Det beste er å velge et kit eller "oppskrift" som er gjennomprøvd.

Har du tanker om hvor store de får være? Hva med budsjett? Skal det trøkke noe voldsomt, eller spille pent? Begge deler? Lettere med innspill med mer info.

Jeg har bygd mye stereo i bil, basskasser, kasser i dører osv, så kassebyggingen føler jeg meg trygg på, er ikke helt inne på delefilter,
    har noen gode oppskrifter på kasser fra en tidligere kjenning

velspillende diskrete høyttalere
    Tenker 1x6,5" og diskant, eventuelt 2x6.5"

Det hadde faktisk vert greit vis de ble tungdrevne også, så usher'n får jobbe litt
    budsjettet kan strekke seg til 15.000kr

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt under din prisklasse men kanskje andre finner de interesante:
    SEOSâ„¢ Speaker kits DIY Sound Group
    riktignok bredere enn 6.5" men på stativer da.
    jevn spredning og fornuftig delefrekvens går jeg utifra. lettdrevet!
    kommer flere priser og utgaver de neste par ukene. kan selges komplett med alle deler.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte ikke på det å bygge selve kassen som det utfordrende med å bygge/konstruere en velspillende høyttaler. Om du allerede har oppskrifter fra denne kompisen, kan du ikke bruke en av de?

Forslag.

TQWT-

Her er SEAS -prosjekter fra samme mann.

SEAS constructions
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal bygge, og ingen erfaring har med delefiltre, da kjøper du et kit, eller en annen velprøvet konstruksjon, ellers kommer du fort ut å kjøre uten måleutstyr og kolossale mengder av tålmodighet.
    Troels Gravesen har masse kits på nettsiden hans og masser forslag til ferdige delefiltre med modifisernger til de enkelte kits.
    Du kan jo se på denne f.eks. som Kokken holder på med :http://avforum.no/forum/diy-do-yours...estilling.html

Ups, så nå samme forslag kom fra teddytusen...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kanskje største utfordringen du står ovenfor, er å glemme alt du kan fra bilstereobygging :-D

Jeg er gammel bilstereomann selv og trodde jeg derfor hadde en del grunnleggende kunnskaper når det kom til delefiltere og høyttalerbygging. Og jo selvfølgelig er noe av det felles, men man innser etterhvert at bilstereo og hjemmehifi/hjemmekino er to forskjellige verdener.

Men er du av de litt viderekommende som har jobbet med aktiv deling og DSP, så fortsett for all del med det innendørs også!

Det har liksom ikke vært stuerent og godkjent blant hififolket tidligere, men nå har heldigvis mange som ikke er hifinerder interesert seg i lyd pga hjemmkino og dermed dratt med mer aktive løsninger, eq, tidskomp osv inn i heimen.

Skal du lykkes med egne konstruksjoner så slipper du uansett ikke unna litt måleutstyr, men med f.eks miniDSP og aktiv drift av høyttalerne kan man sitte å leke med DSP på en PC og måle og lytte seg frem til et godt resultat.
    I stedet for å måtte sette seg inn i alle teorier rundt passive filtere og ikke minst forstå hvor lite av det som faktisk fungerer i praksis, og hele tiden handle flere spoler, kondensatorer og motstander i håp om å treffe på godlyden en dag

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye gode tips

En gang må jo være den første for å bygge selv, må jo starte en plass, blir sikkert mange frustrerte timer, men mye moro i det også.

kan hende jeg ender på noen enkle stativhøyttalere til å begynne med

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •