Hjelp trengs!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Hjelp trengs!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp trengs!

Hei!
    Mine kunnskaper om audio og video e svært lav, og eg håper derfor at noen av dokkar kan hjelpe meg litt!

Oppsettet idag:

Reciever: Pioneer VSX-921.... Pioneer VSX-921 | Lyd & Bilde

Høytalere: Jamo s606 HCS3 høytalerpakke, men to front, senter og to bak.. Jamo S606 HCS3 høyttalerpakke - Elkjøp

Ingen sub.

Tingen e at eg ønsker å oppgradere dette litt, føler spesielt at bakhøytalerene ikke spiller særlig bra. Har stilt de inn ved hjelp av mikrofon som fulgte med reciever, men føler ikke at eg kan høre disse under 5.1 visning av film. Vet ikke om det e eg som har gjort noe alvorlig feil eller om de bare spiller dårlig?
    Sub har jeg bevisst unngått sålangt i og med at eg bor i rekkehus, men kan helt klart være interessert i en sub og.

Men eg aner ikkje kordan eg ska beregne kor mange watt forsterkeren min klarer å dra, og dermed kass høytalere eg kan bruke..

Eg trenger ALL hjelp eg kan få!

Hilsen en som gjerne vil lære! :-D

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sansynligvis er blurayspilleren din satt til å sende ut stereo om du ikke har lyd bak. Gå inn i menyen på spilleren og sjekk dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har recieveren på surround, men har ikkje gjort noen innstillinger på ps3'en eg bruker som bluray-spiller.. Kan det ha noe med det å gjøre.
    Men mener å høre litt lyd om eg legger hode inntil høytalerene. Men som sagt e ganske grønn på dette så kan jo hende det e noe så enkelt...

Men kordan e høytalerene egentlig då? Tips til Evt oppgradering?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hauken77
    Har recieveren på surround, men har ikkje gjort noen innstillinger på ps3'en eg bruker som bluray-spiller.. Kan det ha noe med det å gjøre.
    Men mener å høre litt lyd om eg legger hode inntil høytalerene. Men som sagt e ganske grønn på dette så kan jo hende det e noe så enkelt...

Men kordan e høytalerene egentlig då? Tips til Evt oppgradering?
    PS3 må selvsagt være riktig innstilt også.

Høytalerne dine kjenner jeg desverre ikke til.

EDIT: He he. Elkjøp har tydeligvis ikke så god peiling. Se hva som står i beskrivelsen ht dine: De to gulvhøyttalerne har et treveis 8" basselement integrert i kabinettet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei! Ska se på ps3'en når eg kommer hem fra skolen!

Men om en ser vekk fra problemmer da... Noen tips til endring? Nye bak? Sub? Og helst noe som forsterkeren kan dra!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville prøvd å fått satt opp alt optimalt før jeg ville begynt å bytte.

Kan jo hende det spiller bra nok når det bare blir satt opp rett

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjender ikke til PS3 egentlig, men det er viktigt du ser i din manual til PS3 og setter denne korrekt opp til bruke med hdmi til din receiver. Står den på bitstream ut?
    Samtidig må du gjøre kalibreringen av din receiver korrekt, står dine bakhøyttalere til Small, fronter til Large, senter Small og sub til No? Pass opp for å ha målemikrofonen der hvor du normalt sitter. Se manualen til receiveren.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    ville prøvd å fått satt opp alt optimalt før jeg ville begynt å bytte.

Kan jo hende det spiller bra nok når det bare blir satt opp rett
    +1

Justering og kalibrering er uber viktig (og ikke lettvint, og tipper en av de største grunnene til at avforum.no fins) og dette involverer og bli kjent med utstyret, lese manualer på alt du har spessielt receivern.

Angående bak høytalere, første jeg ville gjort er og gå inn i menyen på receiver (tipper det er speaker settings/channel level (Om menyen din stemmer sånn nogenlunde med min pioneer, konsulter manualen om du ikke finner).

Da skal receiver sende en standard test støy til kanalen du velger og disse bør være like høye i samtlige kanaler, sjekk f.eks at ikke frontene står på 0 db og bak kanalene på -10 osv, MCACC er ganske god syns jeg men jeg har selv sett den gjøre rare ting så ikke uhørt.

Om du ikke hører noe i bak kanalene her så er det noe som enten er koblet galt eller høytaler elementene kan være skadet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at oppkoblingen min ikkje var ideel. Eg hadde kun hdmi fra ps3 til reciever, så rett i tv.. Etter litt googling fant eg ut at for å få 5.1 må eg sende audio gjennom optisk kabel rett fra ps3 til reciever, medn bildet sendes rett fra ps3 til tv ved hdmi!! No e alt mye bedre!

Men no sitter eg jo igjen her med et nokken tussinger!
    Ka ska eg investere de i? Bør eg kjøpe en sub selv om eg bor i rekkehus?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du må nesten ha sub når du har surround, du kan jo alltid dempe volumet på den litt...se på XTZ sine modeller, vet ikke hvor stort rom du har men med en 10" XTZ vil du få en helt annen opplevelse av lyden.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at oppkoblingen min ikkje var ideel. Eg hadde kun hdmi fra ps3 til reciever, så rett i tv.. Etter litt googling fant eg ut at for å få 5.1 må eg sende audio gjennom optisk kabel rett fra ps3 til reciever, medn bildet sendes rett fra ps3 til tv ved hdmi!! No e alt mye bedre!

Men no sitter eg jo igjen her med et nokken tussinger!
    Ka ska eg investere de i? Bør eg kjøpe en sub selv om eg bor i rekkehus?
    Flott du fant en løsning :-D, men litt rart du ikke fikk surround med hdmi fra ps3 til reciever, lukter feil innstilling på ps3n (men ikke viktig)

Man må jo ikke bruke penger selv om man har de, men om man ikke trenger utstyr så kan man alltids utvide blueray biblitoket, eventuelt se på en dedikert blueray spiller om du skal ha et forslag.

Syns jo selv en sub var noe av det beste jeg gjorde for lyden i stua mi men s mdu er inne på så er neppe naboer det :-P

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Flott du fant en løsning :-D, men litt rart du ikke fikk surround med hdmi fra ps3 til reciever, lukter feil innstilling på ps3n (men ikke viktig)
    Fint det løste seg for trådstarter, men slik du hadde koblet det først (PS3 -> HDMI -> Receiver -> HDMI -> TV) er den beste måten å koble det på, men høres ut som det var noen feil med oppsettet siden du ikke fikk dreisen på det :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt hende det var noe feil innstillinger, men eg e bare fornøyd når det ordnet seg! e litt artig og, for lærer en del nytt

Ellers e det no å kjøpe meg en sub som gjenstår. Noen tips? helt blank når det gjelder dette og, vet ikkje kass merker som e bra engang vil gjerne ha noe som kan trøkke til, men samtidig gi en god og deilig når nabene e heme. E og en fordel at forsterkeren min kan dra an, for såvidt eg vet e det ikkje mulighet til å koble til en effektforsterker på pioneeren min?

Takk for all hjelp!:-D

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det meste av subber idag er aktive, dvs innebygd forsterker

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang sub så ta gjerne en titt på bruktbørsen her AV Forum eller på Finn.no.

Det ligger stort sett alltid noe bra ute.

Ellers så er vel en XTZ sub meget bra i forhold til pris.

Lykke til på veien videre og event handel av sub
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer jorgso sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt hende det var noe feil innstillinger, men eg e bare fornøyd når det ordnet seg! e litt artig og, for lærer en del nytt

Ellers e det no å kjøpe meg en sub som gjenstår. Noen tips? helt blank når det gjelder dette og, vet ikkje kass merker som e bra engang vil gjerne ha noe som kan trøkke til, men samtidig gi en god og deilig når nabene e heme. E og en fordel at forsterkeren min kan dra an, for såvidt eg vet e det ikkje mulighet til å koble til en effektforsterker på pioneeren min?

Takk for all hjelp!:-D
    Investering i sub vil i ditt tilfelle avlaste forsterkeren din for bruk av krefter, sett alle ht til small og deling på 80hz så får sub'en ta seg av de lavere frekvensene. XTZ vil nok være et fornuftig valg, ikke mange som matcher deres sub'er i prisklassen under 5k.

Angående usikkerheten rundt kvaliteten på høyttalerene dine så tror jeg du kan ta det helt med ro, denne Jamo pakken har høstet mye god kritikk

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjører optisk til reciever får du ikke hd-lyd.

Det skal være riktig slik det var koblet først, så det er nok en innstilling i ps3 som var feil.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •