Swans f1.1 vs. Montana EPS2.4 vs. Beolab 5?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Swans f1.1 vs. Montana EPS2.4 vs. Beolab 5?

Hei,

Er på jakt etter nytt utstyr og alt skal skiftes ut. Skal bare holde oppsett i stereo og det skal spille tøfft og høyt hvor trøkk i lavere tonene er viktig. Det skal stå i stuen og må derfor være et blikkfang av det positive slag. Rammen er omtrent 80.000,- og det er bare tenkt å finne ting på bruktbørsen. Rommet er omtrent 50m2, men sofaen står mitt i rommet og høyttalerene må stå nokså tett til bakre vegg.
    Som oversikten sier ser jeg faktisk på Swans f.1.1, Montana EPS2.4 og Beolab 5 av alle ting. Et hovedpoeng med utskiftningen jeg gjør er at jeg skal slippe ekstern sub. Altså, frontene må også dekke dette området.

Beolab 5 er gjerne fyfy for mange, men de ser funky ut samtidig som de er kjent for å spille meget bra. De er aktive og gjør at de ikke trenger å ha ekstern forsterker, men kan kjøre Sonosen direkte på. Ved hjelp av fjernkontroll kan jeg justere lyden også direkte på høyttaleren så man ikke kommer borti volumet på iphonen og sprenger høyttalerene ved å kjøre de på maks. Høyttalerene har også egne kretser for å berge de ved overbelastning samt romkorreksjon. De skal heller ikke være så kresen på avstand til bakre vegg. Det negative er at de kan se litt små ut og jeg må til Danmark for å hente ett par. Der går de for omtrent 70.000,-. Disse er til tross dor lik total pris, de med desidert dyrest nypris med 150.000,- (EPS2.4 100.000,- og f1.1 65.000,- + forsterker)
    Enda en positiv ting med disse er at jeg kan spille musikk ved å starte Sonosen fra telefonen uten å gå bort til anlegget for å slå på noen komponenter.

Montana EPS2.4 er høyreiste søyler og ligner ikke mye på Beolabene, men de er aktive og igjen kan Sonosen kjøres direkte inn på. De har romkorreksjon, men er usikker på hvor kresen de er på plassering fra bakre vegg. Bassporten ser ut til å være i front så da kan de kanskje stå nærmere veggen bak. Disse er kanskje litt kjedelig i designet, men de skal spille bra. Jeg vet ikke om de har vern for overbelastning og jeg må gjerne ha en egen forforsterker for å begrense lydnivået.

Swans f1.1 er en annen type høyttaler, men de er tøff som få. De er sjelden på bruktmarkedet, men det ligger et par ute i disse dager til 40.000,- jeg kan hoppe på. Ettersom de er passive må jeg samtidig kjøpe forsterkersett utenom. Jeg har ikke mulighet, tid eller ønske om å forske på hva som passer best til oppsettet så her må jeg ligge min tillit til noens andres mening istedenfor å få det ferdig fra leverandør. Disse har bassporter mot bakveggen som gjør at de antagligvis trenger litt plass bak som jeg ikke har. Man kan så begynne å forske på å ha skumputer i portene, men skal da samtidig kunne miste de dypeste tonene. Disse er kanskje det tøffeste valget, men det mest risikable og tidkrevende for å få det til.

Godt bare å få notert ned tankene, men jeg tar gjerne imot innspill. Andre forslag som måtte passe tas også imot.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beolab 5 har jeg ikke hørt, men jeg har litt vanskelig for å tro at de kan matche bassresponsen i Swans eller Montana. Som vanlig med B&O er de nok overpriset. Men jeg skal ikke si noe sikkert før jeg har hørt dem.

Swans F1.1 har jeg hørt på messe, men da med masse subwoofere i drift samtidig, så det er vanskelig for meg å si hvordan bassresponsen egentlig er i
    dem. Såvidt jeg husker var lyden helt kurrant ellers.

Montana EPS2.4 hørte jeg på Horten-messa nå sist, og det var virkelig imponerende. Helt utrolig rå bassgjengivelse uten mekaniske ulyder. Jeg følte definitivt ikke noe behov for sub'er her. Jeg vet ikke hvor heftig romkorreksjonen er, men lyden var ihvertfall meget bra i et lite hotellrom, med høyttalerne ganske nært veggen.
    Rett og slett en festlig høyttaler.
    Anbefaler deg til å ta en nærmere titt på disse om mulig.

Hvis det estetiske er litt viktig også, så er jo Martin Logan Montis i nærheten av budsjettet. Jeg har Martin Logan Vantage selv, og er knallfornøyd. Montis har aktive 10" som går ned til 29 Hz. Jeg syntes det spilte utrolig bra på Horten-messa. Jeg har ikke hørt noen konstruksjoner som gjengir stemmer så bra som Elektrostater.
    Elektrostater er ikke så vanskelig å plassere som mange tror. Men du trenger en ok forsterker til disse i tillegg. De har ikke innebygd romkorreksjon, men manuell justering av bassnivået.

Bare noen tanker fra mitt hue. :-)

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans F1.1 har jeg faatt hoere en god del paa hos Andreas21 her paa AVforum. Satt ned og saa mange filmer, helt utrolig HT og noe av det beste jeg har faatt hoere. Mye trykk og dynamikk i disse.

Beolab er bare moekk, kan ikke foreslaa disse i det hele tatt. Var ikke lenge siden jeg var i Bang & Oluffson i Dubai Mall og satt ned og saa AVATAR paa en 103" (plasma?) skjerm som kostet mange hundre tusen sikkert. Det var en helt O.K. opplevelse men syntes nesten at Dali Concept Series 7.1 hos Hifi klubben i ski ga bedre film opplevelse. Leste nettopp at du maa betale 70 000 for disse? HA!! Jeg mener at mann kan matche den lyden med 5000 kroners fronter...

Det tredje alternativet kan jeg ikke uttale meg om, men Swans gir lyd av verdens klasse, B&O gir lyd som jeg syns er paa nivaa med billig Dali.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=93861&cat=all

Swans F1.1F til 40 000,- brukt paa torget. Thank me later

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Swans F1.1 har jeg faatt hoere en god del paa hos Andreas21 her paa AVforum. Satt ned og saa mange filmer, helt utrolig HT og noe av det beste jeg har faatt hoere. Mye trykk og dynamikk i disse.

Beolab er bare moekk, kan ikke foreslaa disse i det hele tatt. Var ikke lenge siden jeg var i Bang & Oluffson i Dubai Mall og satt ned og saa AVATAR paa en 103" (plasma?) skjerm som kostet mange hundre tusen sikkert. Det var en helt O.K. opplevelse men syntes nesten at Dali Concept Series 7.1 hos Hifi klubben i ski ga bedre film opplevelse.

Det tredjes alternativet kan jeg ikke uttale meg om, men Swans gir lyd av verdens klasse, B&O gir lyd som jeg syns er paa nivaa med billig Dali.
    Det var da usedvanlig bastant... Jeg har store problemer med å se relevansen i prisen på plasmaskjermen, men du mener kanskje at om de har ett overpriset middelmådig produkt så er resten dårlig?

Jeg har hørt BO Lab5 og det har spilt bra i ett tilfelle og ganske greit i to tilfeller og direkte dårlig i ett tilfelle i Stavanger. Her har rom en del å si, og jeg har ingen tvil om at 5'ern kan spille bra i en vanlig stue.

Montana har jeg ikke hørt, men det er helt sikkert bra.

Selv vil jeg foreslå Meridian. Jeg har Meridian selv, og som hør og bør skal jeg da selge dette inn til deg også. Det er vel i stor grad det vi gjør på dette forumet?

For 80-100k får du et godt Meridian-oppsett med digital inngang. Om du bor i Asker-området ville jeg tatt turen innom Hifihuset for å sjekke ut om lydsignaturen kan passe deg. Gjør den det kan det være et godt alternativ å ta med i vurderingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på Meridian, men uten å ha satt meg veldig inn i de sitter jeg med følelsen av å ikke få råe nok høyttalere for prisen. Har heller ikke sett de på bruktmarkedet og om jeg må kjøpe de ny blir sitter jeg med skjegget i postkassen om jeg skal selge de igjen. Får kanskje heller ikke like mye for pengene for nytt kontra brukt i dagens marked.

Beolab 5 har jeg fått høre faktisk foretrekker å stå litt ut på gulvet for å fungere skikkelig. Dette har jeg ikke mulighet til og blir et lite minus på den igjen. Eller har jeg hørt mange gode lovord om at de spiller langt bedre og høyere enn størrelsen skulle tilsi.

Status etter foreløpige inntrykk fra her og fjernt.

Swans f1.1 må være de tøffeste av de tre, men kanskje mest risikable for å få til å spille riktig. Sitter også med en uggen følelse ettersom en del har sub i tillegg i sine oppsett. Kanskje ikke nødvendig, men BL5 og EPS2.4 trenger i hverfall ikke ekstern sub. Jeg har heller på ingen måte plass til det så det går ikke ann å tilføre senere. Da må alt byttes igjen.

Akkurat nå tenker jeg at Beolabene virker litt mer risikable enn jeg først antok. Om de ikke spiller tøfft nok og at de ikke liker seg inntil veggen.

Montana høyttalerene har ikke fått noe negativt på seg enda, men siden de er litt ukjent kan de være vanskelig å selge igjen. De er også ganske anonyme selv om de er høyreiste. De er bare et blikkfang siden de er høy og ikke mer enn det. De spiller gjerne rått, men de ser ikke så veldig råe ut.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke valgt høyttalere i denne størrelsen om du skal ha dem stående inntil veggen. Svært få høyttalere liker det, men det er likevel enklere å få til med mindre konstruksjoner
    Hva tenker du å bruke på elektronikksiden?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg ville ikke valgt høyttalere i denne størrelsen om du skal ha dem stående inntil veggen. Svært få høyttalere liker det, men det er likevel enklere å få til med mindre konstruksjoner
    Ved BL5 blir det bare Sonos digitalt inn.

Ved EPS2.4 må jeg ha en pre imellom for volumkontroll. Har ingen spesielle ønsker her.

Ved f1.1 blir det straks mer elektronikk. Vet at Mcintosh hadde vert det sikkreste valget, men det har jeg ikke plass til i stereobenken ettersom de er dypere enn normalt. Jeg skal få plass til Parasound a21 med P3 som pre, men er litt bekymret for varmen. Ellers har visst (hadde?) Soundwave de utstilt med Doxa sine klasse-D blokker. Her blir det jo mye å velge mellom.

Bakveggen blir et problem uansett hvordan jeg snur og vender på det. Stuen er såpass stor at jeg vil ha noen høyttalere som folk gjør seg merke i. Da enten av størrelse eller raritet. Om jeg må ha sub utenom får frontene veldig liten plass og må være spesielt smale. Jeg lekte en gang med tanken på Beolab 1 sammen med Beolab 2, men hadde lyst på noe som var litt tøffere.

Det blir et vanskelig valg, spesielt siden det sikkert er få som har vært borti alle tre og jeg personlig ikke har muligheten. Og så har jeg det med å overtenke det meste så dere kommer nok til å gå lei mye før enn jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme tenkte jeg, hva skal du drive disse høytalerne med? Brenner du av 40 lapper på F1.1 så har du 40 igjen til elektronikk.

Swans F1.1 har en lillebror, F2.2, har du vurdert disse? I Rosewood så kan man ikke si at de ikke er ett blikkfang, de er kanskje litt mere plassering og stuevennlig enn F1.1

Bare ikke glem at du skal ha noe å drive disse høytalerne med også, kan ikke gjentas ofte nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fjommp

Ved f1.1 blir det straks mer elektronikk. Vet at Mcintosh hadde vert det sikkreste valget, men det har jeg ikke plass til i stereobenken ettersom de er dypere enn normalt. Jeg skal få plass til Parasound a21 med P3 som pre, men er litt bekymret for varmen. Ellers har visst (hadde?) Soundwave de utstilt med Doxa sine klasse-D blokker. Her blir det jo mye å velge mellom.
    Doxa klasse D? Utdyp litt nærmere er du snill...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Det var da usedvanlig bastant... Jeg har store problemer med å se relevansen i prisen på plasmaskjermen, men du mener kanskje at om de har ett overpriset middelmådig produkt så er resten dårlig?

Jeg har hørt BO Lab5 og det har spilt bra i ett tilfelle og ganske greit i to tilfeller og direkte dårlig i ett tilfelle i Stavanger. Her har rom en del å si, og jeg har ingen tvil om at 5'ern kan spille bra i en vanlig stue.

Montana har jeg ikke hørt, men det er helt sikkert bra.

Selv vil jeg foreslå Meridian. Jeg har Meridian selv, og som hør og bør skal jeg da selge dette inn til deg også. Det er vel i stor grad det vi gjør på dette forumet?

For 80-100k får du et godt Meridian-oppsett med digital inngang. Om du bor i Asker-området ville jeg tatt turen innom Hifihuset for å sjekke ut om lydsignaturen kan passe deg. Gjør den det kan det være et godt alternativ å ta med i vurderingen.

Du klarer ikke aa se relevansen? Hva slags hoeyttalere tror du B&O Dubai brukte i B&O butikken i B&O demo rommet? Jo, det var 2 store overpriset jule traer med lyd kvalitet omtrent paa lik nivaa med mine B&W DM685.. De brukte Oppo BDP-93 (Jeg har PS3) og sikkert kabler som kostet mange ganger Argon 20kr,-/m som jeg har.. saa kan ikke skylde paa det. Ikke har jeg et fint demo rom heller, men et vanlig soverom med skraatak.

Jeg nevnte bare TVen fordi den imponerte heller ikke. Joa.. 103" er veldig stort, men den koster jo 600 000 - 700 000 kroner! Utrolig daarlig sort nivaa, lite dynamikk, lav kontrast etc i forhold til dagens plasma / budsjett projektor............

B&O setter jeg i samme gruppe som Loewe og Bose, overpriset "lifestyle"-dritt.

Swans kan jeg garantere er bra, Montana vet jeg rett og slett for lite om, tviler paa at de slaar Swans, men hvem vet. Ikke jeg 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Doxa klasse D? Utdyp litt nærmere er du snill...
    jeg skal spise i meg den. Var litt kjapp og etter mange inntrykk blandet jeg.

For å komme med et klasse D eksempel får det bli Midgard Oberon 6.1.

Newcomer Boyka sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Du klarer ikke aa se relevansen? Hva slags hoeyttalere tror du B&O Dubai brukte i B&O butikken i B&O demo rommet? Jo, det var 2 store overpriset jule traer med lyd kvalitet omtrent paa lik nivaa med mine B&W DM685.. De brukte Oppo BDP-93 (Jeg har PS3) og sikkert kabler som kostet mange ganger Argon 20kr,-/m som jeg har.. saa kan ikke skylde paa det. Ikke har jeg et fint demo rom heller, men et vanlig soverom med skraatak.

Jeg nevnte bare TVen fordi den imponerte heller ikke. Joa.. 103" er veldig stort, men den koster jo 600 000 - 700 000 kroner! Utrolig daarlig sort nivaa, lite dynamikk, lav kontrast etc i forhold til dagens plasma / budsjett projektor............

B&O setter jeg i samme gruppe som Loewe og Bose, overpriset "lifestyle"-dritt.

Swans kan jeg garantere er bra, Montana vet jeg rett og slett for lite om, tviler paa at de slaar Swans, men hvem vet. Ikke jeg 8)

Du har tydeligvis vært svært uheldig med din opplevelse av B&O, for de spiller rått når de er riktig satt opp, er i en HELT annen klasse en Bose/Loewe..! Sweetspotten er enorm i forhold til mange andre høyttalere.

Og sammenligne de med Swans i ett skikkelig rom med mye tid bak plassering etc er ikke helt bra uansett høyttaler. Er ikke rommet bra, og brukt tid på plassering osv kan man si mye er dritt, uansett pris

Jeg personlig ville gått for Montana, pga de er aktive og synes Swans'ene ser kjipe ut + de krever kraftverk. B&O blir litt for spesielt utsende messigt, men ser mange er fornøyd med de på Sentralen!

uansett lykke til trådstarter!

Mvh

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både B&O og Montana kan i prinsippet drives rett fra en Sonos da denne har volum kontroll. Men Montana har nok et høyere behov for en separat pre da Beolabene kan styres med egen fjernkontroll. Swans krever følgelig effektforsterker i tillegg, evt en integrert versjon. Forøvrig leverer ikke Doxa kl.d forsterkere. Dette er helt enkle kl.a/b forsterkere.

Når det kommer til valget(og utfordringene med plassering) ville jeg personlig kikket mest på Beolab og Montana pga av mulighet for kompensering via romkorreksjon(B&O) eller EQ(Montana). Montana gir definitivt størst mulighet for personligjøring av lyden. Det er også verdt å nevne at de Beolabene jeg har vært med å kalibrere gjorde en noe "spesiell" jobb, men rommet de stod i var også vanskelig. Likevel mener jeg begge kan gjøre en god jobb på en dårlig plassering. Eller sagt på en annen måte; jeg vil si begge disse høyttalerne låter bedre enn veldig mye annet om plasseringen ikke er optimal(men trylle kan de jo ikke).

Beolab låter friskt, er behagelig å høre på og faktsik ganske morsomme(spesielt i bunn). Montana låter meget stort og har et enormt skyv i bunn. Swans har jeg ikke hørt skikkelig, men det jeg har hørt på messer har ikke fanget min oppmerksomhet(men det trenger du ikke legge så stor vekt på).

Bor du på østlandet er det en rimelig enkel affære å få hørt samtlige eksemplarer også.

Geir Arne

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er iallfall rimelig rå:
    Swans f1.1 vs. Montana EPS2.4 vs. Beolab 5?-alexandria-20x-2-jpg
    ...men det er definitivt prisen også, så her må du nok slenge på noen ekstra lapper!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Til info, Hifihuset har ikke lenger agenturet på Meridian. Dette har nå Ljudtema. Men det er såklart mulig de sitter med en del brukt utstyr.

Geir Arne

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg lytte på Swans F1.1 eller F2.2 om du har mulighet til det. Sykt fete høyttalere som spiller helt utrolig flott.

F2.2 ligger høyt på ønskelisten min hvertfall I tillegg ser de veldig pene ut ;=)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å kikke på Avantgarde Duo.
    De ser spektakulære ut, er greie å drive og ikke minst greie å plassere. Lydmessig finner jeg dem imponerende

Avantgarde Duo - Torget
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å kikke på Avantgarde Duo.
    De ser spektakulære ut, er greie å drive og ikke minst greie å plassere. Lydmessig finner jeg dem imponerende

Avantgarde Duo - Torget
    Avantgarde er noen høyttalere jeg har vært nysgjerrig på lenge faktiskt. Elsker hornlyd og har aldri hørt avantgarde før.

Burde nesten dratt å hørt på disse

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    swans 1.1 virker ganske spektakulære til prisen.
    hørte beolab 5 i ålesund, søskenbarnet var butikksjef der. han skrudde opp på full styrke så bassen blafret og diskanten skreik i panikk. etter 2min døde ene mellomtonen :lol: låt forsåvitt fint og luftig innimellom de stille partiene..han var kanskje litt uheldig men hadde forventet mer og noe større til denne prisen egentlig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Boyka
    Du har tydeligvis vært svært uheldig med din opplevelse av B&O, for de spiller rått når de er riktig satt opp, er i en HELT annen klasse en Bose/Loewe..! Sweetspotten er enorm i forhold til mange andre høyttalere.

Og sammenligne de med Swans i ett skikkelig rom med mye tid bak plassering etc er ikke helt bra uansett høyttaler. Er ikke rommet bra, og brukt tid på plassering osv kan man si mye er dritt, uansett pris

Jeg personlig ville gått for Montana, pga de er aktive og synes Swans'ene ser kjipe ut + de krever kraftverk. B&O blir litt for spesielt utsende messigt, men ser mange er fornøyd med de på Sentralen!

uansett lykke til trådstarter!

Mvh
    Det kan godt hende. Men har ALDRI blitt imponert av et B&O produkt. No offense til de paa forumet som eier B&O, men jeg syns alt de selger er dritt. B&O anlegget som man faar i Audi A6 og Aston Martin har jeg hoert paa og er HELT fantastisk.. Men jeg lurer paa hvor mye de skal ha for det? Sikkert 100 lapper!

Til TS: mens vi driver aa foreslaar ht som ikke er av de 3 du skrev i OPen.. Hva med Snell Type A Reference.. 30 000,- paa Finn.. laater bedre enn det man finner i 100 000+ klassen! Heim-versjon av verdens beste anlegg - Snell THX Reference system 8) 8) 8)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •