Swans f1.1 vs. Montana EPS2.4 vs. Beolab 5? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    fant ikke noe snell type a på finn?? Link

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Nei, ligger bare en Snell A3 til 10K. (og noen fiskesneller!)

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill

Hmm.. da har de visst blitt solgt. Saa et par for en eller to uker siden. Skjoenner godt at de ble solgt fort 8) 8)

Ligger Snell A3 til 10 000, den har ligget der en god stund tror jeg.

Hadde kjoept de paa sekundet jeg om jeg hadde penger... Er ikke bare 10 lapper, regner med at de krever kraftig forsterker, god DAC osv som jeg ikke har

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roy Ervin Solstad hadde jo Montana (Signature XPS) som han var meget fornøyd med. Nå solgt og gått over til Wilson Sophia 3.

Kunne tenkt meg Sophia 3 selv - hvis jeg bestemmer meg for å selge IMF'ene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også er spent på Montana EPS 2.4. Vis noen har erfaring med disse så skrik ut! Liker at det er romkorreksjon på dem og lurer på om man kan stille de slik at de blir en rocka høyttaler. F.eks klarer man å stille dem såpass mye at selv Metallica - Enter Sandman låter tøft, men ikke hardt eller slitsomt? Dette er en av de typiske kritiske rockelåtene som er umulig å få til å ikke spille hardt/slitsomt på high end anlegg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har diskutert mye fram og tilbake med fruen og vi ønsker først og fremst noe stilig, men som ikke blir som å møte en vegg når man ser de fra siden. Det endrer jo en del hva jeg har jobbet med og blandt de tre står bare BL5 igjen. Åpner meg for andre forslag, men kommer nok til å ta turen innom den lokale B&O forhandleren i neste uke for å få litt inntrykk.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av disse høyttalerne vil låte bra med plassering tett til frontvegg.
    Å kjøpe en av disse høyttalerne med slik plassering blir totalt bom. Du får ikke god lyd, basta.

Er du låst til en slik plassering, må du velge høyttalere deretter. Finnes flere modeller som er beregnet til det. Eventuelt mindre stativhøyttalere (gjerne med bassport i front) kombinert med separate basser.

Sitteplass midt i rommet er forøvrig ofte den mest bassfattige plasseringen i et rom.
    Kanskje du heller skal satse på gode hodetelefoner?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fjommp
    Har diskutert mye fram og tilbake med fruen
    Mange har prøvd det - de fleste har gått på en smell.
    Hva med å gi en bestikkelsesgave? Gjelder å ikke gi seg så lett!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "The room is rarely at fault. If it is comfortable for conversation and living in it, then it is also suited for sound reproduction. The problem is usually the inadequate polar response of the loudspeakers and their placement in the room."

"When I hear an unfamiliar loudspeaker in an unfamiliar room and it does not sound right, then I look for faults in the loudspeaker's design and placement long before I blame the room."

-Siegfried Linkwitz

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen høyttalere som er beregnet til å stå tett inntil vegg:
    Marten - FormFloor

Søkeresultater for: 'mantra 60'

JBL 4429 | Lyd & Bilde

Larsen Modell 8 | Hordaland Hi-Fi Lyden av god service!

Larsen høyttalerne er litt annerledes. De er vel mer eller mindre rundstrålende oppover i frekvens. Det skaper et stort lydbildet i hele rommet, men går litt på bekostning av skarpt og presist stereobildet. Bør prøves før kjøp. Du får trolig låne et par fra Hordaland hifi hvis du bor i Bergens området.

Personlig hadde jeg mest troen på JBLene av disse. Horn i toppen er fint med kontrollert spredning.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ingen av disse høyttalerne vil låte bra med plassering tett til frontvegg.
    Å kjøpe en av disse høyttalerne med slik plassering blir totalt bom. Du får ikke god lyd, basta.
    Hm... Har du hørt Montana'en? Vet om en bruker som har dem tett inntil bakvegg og det funker som ei kule. Er bassport foran og romkorreksjon i tillegg. Å si at det da blir totalt bom å kjøpe disse høyttalerne og plassere de tett til bakvegg var vel litt drøyt... Basta!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt mindre stativhøyttalere (gjerne med bassport i front) kombinert med separate basser.
    Hei orso.

Hvorfor ser du på bassport i front som en fordel?

Og hva er det som konkret gjør at du mener noen av alternativene vil fungere nære vegg?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    Hm... Har du hørt Montana'en? Vet om en bruker som har dem tett inntil bakvegg og det funker som ei kule. Er bassport foran og romkorreksjon i tillegg. Å si at det da blir totalt bom å kjøpe disse høyttalerne og plassere de tett til bakvegg var vel litt drøyt... Basta!
    Hehe.
    Mulig det er rett. Jeg regnte med dette var store høyttalere med bassrefleks. Og da krever det god plass rundt seg av erfaring, men finner ingenting om de når jeg søker og de er heller ikke så på nettsiden til Montana.

Auto romkorreksjon klarer sjelden å korrigere skikkelig for bassresonanse. Beolabene låter f.eks ikke bra inntil veggen selv om de reklamerer for at korreksjonen løser alt. Vedkommende som utviklet Beolab 5 er så vidt jeg har forstått ikke enig med markedsføringsavdelingen til B&O på det området. De har jeg flyttet litt rundt på og de trenger bra avstand til frontvegg, noe også flere eiere kan skriver under på.

Er uansett av den oppfatning at høyttalere som er beregnet til plassering inntil vegg er et mye tryggere valg. Det som i alle fall er sikkert er du trenger å bruke EQ hvis høyttalerne ikke er er beregnet til det. Du vil trolig få peaker i bassen og det må reduseres med EQ for å fjerne den boomete bassen. Jeg har til gode å høre autokorreksjon fungerer bra og ville ikke ha satset på det.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.
    Mulig det er rett. Jeg regnte med dette var store høyttalere med bassrefleks. Og da krever det god plass rundt seg av erfaring, men finner ingenting om de når jeg søker og de er heller ikke så på nettsiden til Montana.
    Høyttalerne er i prinsippet en EPS2(som står på nettsidene til Montana) med 4 basser isteden for 2 i et litt høyere kabinett. Den er også aktiv med 3 eller 4 separate forsterkere med (såvidt jeg har forstått) en fornuftig parametrisk EQ.

Til info bare.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hei orso.

Hvorfor ser du på bassport i front som en fordel?

Og hva er det som konkret gjør at du mener noen av alternativene vil fungere nære vegg?

Geir Arne
    Bassport bak trenger luft og dersom den ikke får det tilstrekkelig vil responsen endre seg og da endre seg i forhold til høyttaleren er tunet. Porten er jo en del av tuningen til høyttaleren. Det virker dessuten som at bassen blir fort boomete når slike høyttalere står for tett på vegg. Vet ikke om det mulig å unngå dette i kontruksjonen, men all erfaring av folk tilsier at port bak generelt krever større avstand til veggen. Med port i front, så endres ikke responsen i samme grad og de kan stå tettere inntil vegg.

De høyttalerne jeg nevnte er konstruert enten for de skal stå inntil veggen eller at de takler det bra.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassport bak trenger luft og dersom den ikke får det tilstrekkelig vil responsen endre seg og da endre seg i forhold til høyttaleren er tunet. Porten er jo en del av tuningen til høyttaleren. Det virker dessuten som at bassen blir fort boomete når slike høyttalere står for tett på vegg. Vet ikke om det mulig å unngå dette i kontruksjonen, men all erfaring av folk tilsier at port bak generelt krever større avstand til veggen. Med port i front, så endres ikke responsen i samme grad og de kan stå tettere inntil vegg.

De høyttalerne jeg nevnte er konstruert enten for de skal stå inntil veggen eller at de takler det bra.
    Ok. Vet ikke om jeg er helt enig med den tanken, men vi kan tenke litt høyt her sammen(eller på PM om dette blir for OT) og se om vi finner en felles konklusjon.(?)

Ja, porten er jo en del av tuningen. Men i dette området er høyttaleren omnipolar, samt at den trykksetter rommet fremfor å "spre/sende" lyden. Dermed tenker jeg at plasseringsmessig vil det ha lite å si(sett bort ifra at akustisk senter forandrer seg) om porten er foran, bak, under eller lukket. Så lenge man får mer enn dobbel portdiameter mellom høyttaler og vegg trodde jeg ikke man forandret responsen/tuningen til porten. Hva tenker du i forhold til dette, for dette er noe jeg har grublet på en stund?

Geir Arne

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden utseende er meget viktig kan du jo gå lytte på en iguasqu evo fra waterfall technologies:-D. Den fronten pluss en sub (suben behøver jo ikke stå midt i rommet) så tror jeg du vil få en meget godt oppsett. Ellers er jeg stor tilhenger av de andre i tråden som peker mot montana og swans.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ok. Vet ikke om jeg er helt enig med den tanken, men vi kan tenke litt høyt her sammen(eller på PM om dette blir for OT) og se om vi finner en felles konklusjon.(?)

Ja, porten er jo en del av tuningen. Men i dette området er høyttaleren omnipolar, samt at den trykksetter rommet fremfor å "spre/sende" lyden. Dermed tenker jeg at plasseringsmessig vil det ha lite å si(sett bort ifra at akustisk senter forandrer seg) om porten er foran, bak, under eller lukket. Så lenge man får mer enn dobbel portdiameter mellom høyttaler og vegg trodde jeg ikke man forandret responsen/tuningen til porten. Hva tenker du i forhold til dette, for dette er noe jeg har grublet på en stund?

Geir Arne
    Jeg er ingen høyttaler ingeniør, men det er dette som er den rådende sannheten i det man leser. Har ikke funnet en god forklaring på hvorfor akkurat det er slik, men mer bare at slik er det:
    Enclosures with a rear-facing port mask these effects to some extent, but they cannot be placed directly against a wall without causing audible problems. They require some free space around the port so they can perform as intended.
    Bass er rundstrålende ja, men det kommer mye mer bass ut av en bassport enn lukket kasse. Holder du hånden bak en bassport når du spiller, så kjenner du det veldig godt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi er enige, bare at vi har forskjellig formuleringer.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nærmer meg mer og mere kjøp av Montana EPS 2.4. Dette virker som intet mindre enn en genial høyttaler med den innebygde romkorreksjonen. Her kan man jo praktisk talt stille høyttaleren slik man ønsker lyden. Da kan plutselig en high end høyttaler fungere på dårlige innspillinger også!
    For en bass-elsker som meg, høres jo totalt 8 stk. 9" basselementer ut som himmel på jord for min del At de går lavere enn øret kan høre er jo også ganske villt...

Eneste ankepunktet mitt er at det foreløpig bare er solgt få ekemplarer og at det ikke er gjort så mange erfaringer fra folk med disse høyttalerne enda. Kjenner at jeg er litt skeptisk. Kan kanskje være vanskelige å selge også, selv om målet er å aldri selge dem dersom jeg gjør denne investeringen. Bør jo heller ikke trengs med romkorreksjonsmuligheten. Men Montana (eller PBN) skal etter det jeg har lest meg frem til være et anerkjent og solid merke som bare lager kvalitetshøyttalere.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •