JBL TL260 vs Focal JMlab Electra 926

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JBL TL260 vs Focal JMlab Electra 926

Hei.

Har i dag Focal JMlab Electra 926 som jeg egentlig er veldig fornøyd med, men er litt keen på å prøve noe nytt.

Så lurer på hvordan JBL TL260 låter i forhold til Focalene jeg har i dag?

Er for tiden tilbud på JBL TL260 hos Soundgarden til 12 995kr.

Hører for det meste på rock, metal og akustisk musikk Og litt sånn typisk populær musikk
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du egentlig er fornøyd med de du har så syns jeg bare du skal ha de inntil videre. Jag har ikke hørt Focalene du har, men synes TL260 leverer ufattelig bra lyd, og særlig til den prisen. De trenger ikke så mye effekt heller... Med effektforsterker trenger hvertfall ikke jeg sub til musikk på TL260.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JMlab Electra 926 /JBL 260 tl

Hei
    Jeg hadde tidligere JMlab Electra 926. Disse høyttalerene har en meget god mellomtone og jeg opplevde mange gode lyttetimer med disse. De føltes best på enkle gode innspillinger som f.eks Diana Krall og Barber der en får nærkontakt med gåsehudfaktor av hvordan de får frem stemmer,vokaler. Når dette er sagt, opplevde jeg JMlab noe tilbakholdne på dynamikk og kunne låte litt kjedelig og lite engasjerende på innspillinger der det kreves mer trykk og morofaktor. Det må nå sies at det er viktig å ta med at utstyret ellers du bruker, lytterom og ikke minst smak er av stor betydning når gjelder opplevelsen av musikk. Derfor bør du ikke se på mine opplevelser som noen gitt størrelse på hva som låter best. Men, jeg har byttet JMlabene til JBL 260 tl for en fire fem år tilbake, husker ikke helt hvor lenge siden. Jeg opplever at disse gir langt med dyamikk der jeg liker å høre det, dvs det folk ofte kaller trykk og morofaktor. De spiller faktisk alle sjangere med musikalitet og innlevelse. Der det kan være et moment å ta med er at mellomtonen ikke ligger like tett på innspillinger der JMlaben gikk i nærkontakt særlig da på stemmer. Likevel, jblene mangler ikke noe, men oppleves annerledes på en måte som for meg er positiv. Du sitter ikke på første rad på rockekonserten,men litt lenger bak i salen. JMlabene klarte ikke gi meg opplevelsen av morofaktor, men fikk meg til å sitte lenger ut på sofaen får å få med meg noe som jeg opplevde som en slags mangel. Nå sitter jeg tilbakelent og det jeg hører føles godt og gir meg lyst til å lytte mer. Hvis det føles bra så er det det som låter bra for meg. Lytt deg frem, ikke selg det du har før du har jblene hjemme og kan sammenligne. Lykke til!

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill

Kommer ikke til å selge Focal'ene før jeg finner noe jeg er fornøyd med.

Savner av og til litt moro faktor, samtidig som jeg ikke vil miste den gode lyd kvaliteten. Hadde Dali Ikon 2 før, og må si jeg savner åpenheten i diskant området, men savner ikke skarpheten som gjerne oppsto ved høye volum. Så har også vurdert Ikon 8 eller Mentor 8, men usikker igjen pga at skarpheten i diskanten.

Går mye i Metal og Rock her, men også en del rolig og akustisk musikk.

Har også sett på JBL LS80, men den vet jeg veldig lite om. Men den ser veldig flott ut ihvertfall

Det finnes jo også større versjoner av de Focal høyttalerne jeg har nå, men de er sjeldent å finne på bruktmarkedet.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JMlab 926 electra vs JBL 260 tl

Hei igjen
    Jeg fikk lyst til skrive litt til om mine erfaringer med begge høyttalere. Det første jeg kan si om 260 tl, er at den ikke sikter seg inn på "westcoast JBL sounden" slik jbl entusiaster er vant med fra andre serier. Likevel er 260 tl tett på nerven. Den er ikke så forskjellig at den ikke kjennes igjen for oss som har levd med JBL helt fra 70årene. Da snakker jeg om dynamikk når det trengs for å få musikken til å bli engasjert og interessant å lytte til. 260 tl er helt klart en høyttaler som JBL har brukt mye tid på og lyttet seg frem til. Skulle bare mangle den er en 60års jubileums modell med samme stil og finish som ikonet 250ti. Dette innebærer forventninger, uten tvil fra gamle og nye entusiaster og etter mitt skjønn skuffer ikke JBL her, men mange hadde forventninger opp mot 250 ti. Det er ikke sammenlignbart fordi 260 er utviklet i en annen retning og ikke påkostet slik at den bare er for de få, dvs prismessig.. Jeg opplever en høyttaler som faktisk ikke er langt fra JMlab 926 electra lydmessig. Der det geniale ligger, slik jeg ser det, er hvordan 260 tl opptrer som en "sofistikert old english gentleman til Tarzan" (slik en skribent uttrykte det) i spillestil når musikken krever dette. Her er den vesentlige forskjellen jeg opplevde i forhold til mine jmlab 926 electra( i mitt lytterom og med det utstyret jeg har.) Hvis en leser testen i Fidelity av Knut Vadset finner en de samme betraktningene om 260 tl som jeg forsøker å uttrykke i en sammenlingning med mine tidligere jm electra 926. Jeg synes at 260 tl ble mye kritisert nettopp på parametre at de heter jbl og ligner 250 ti. 260 tl står på egne bein og må ses og lyttes på utfra de kriteriene. De leverer den lyden som er ment å levere fra jbl. Jeg har mye erfaring med jbl. Jeg har et sett strøkne jbl l 65 jubal med professjonelle elementer stående i samme rom og som jeg spiller ofte på. 260tl er en langt mer "korrekt lydene høyttaler" med mye substans i øvre bass og nedre mellomtone. Dette gir både kvinnelig og mannlige vokalister brystkassestemmer og punsj. Og her er også jmlabene virkelige gode. En skal lete lenge etter en så god mellomtone som electra serien har. Kanskje kunne mange ha mer nytte av to sett høyttalere dersom smaken ligger litt i ytterpunktene av et lyttekontinium. Istedet for å forsøke å få det hele ut fra et sett som låter fint på mange sjangere, men som kan blitt tamt for rock around the clock, kan veien å gå (dersom en har plass og råd til det) være et par høyttalere som sitter der du veit sånn lydmessig når det trengs.(he he) Som en sa om et high end oppsett" låter fint med svinger bare ikke". Det som føles bra er det som låter bra, mer trenger en ikke vite for finne boksene som leverer varene og det er som sagt forskjellig for folk flest, JM lab er skikkelige gode høyttalere, men de er heller ikke best på alt og trenger som alle andre bokser,uttstyret og rommet som kan få frem potensialet. Er du fornøyd boksene du har, så er det sikkert de du skal beholde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •