Hullsaging for innfelling av takhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hullsaging for innfelling av takhøyttaler

    Jeg får bygget nytt bad og skal ha to høyttalere i taket (8 tommer). Håndverkerne skal sage hull, men det ser ut som de sliter med å finne en passende hullsag (204 mm).

    Som "bakcup" har jeg lyst til å undersøke en alternativ løsning før de gyver på med noe som kanskje ikke er kjempelurt. Er det noen som kan anbefale en måte å sage hull i ferdig malt MDF-planketak uten å "flise opp" for mye? Høyttalerne dekker nok 1 cm eller to utenfor hullet, så litt ulumskheter går bra, men ikke for mye. Heller føre var...

    Tape + stikksag?
    Fin håndsag?
    Noe annet?

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

    Jeg hjalp min bror for ikke så lenge siden å lage hull til takhøyttalere.
    Dette var dog i stue og gang, men de platene vi sagde var såkalte "tak-ess".

    Vi endte opp med å bruke en helt vanlig stikksag, (skjærte først hull med en stor hullsag) men det vi måtte passe på var at vi kuttet hullet "rett" og ikke i vinkel slik at høyttaleren passet etterpå. Noen hull ble ikke helt perfekt men høyttaleren dekket alt helt fint.

    Lykke til!

  3. #3
    Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stikksag er nok veien å gå ja, om du ikke får tak i en 204mm hullsag
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E


  4. #4
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis de har problemer med å sage ut to hull i taket ville jeg byttet håndverker...

    Stikksag med fintannet negativt blad funker helt fint.
    Feinsag funker helt fint.
    "rotterompe" (manuell stikksag) funker med litt tålmodighet.
    Drill med fresetupp funker greit men støver veldig

  5. #5
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husk maskeringstape i taket før du sager, så ikke plata på stikksaga riper opp takplatene.

  6. #6
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stikksag funker fint det, bare pass på at du ikke sager av evt. rør eller kabler som måtte befinne seg i taket, har litt bedre styring med hullsag på det området og de finnes på over 200 mm

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette får du eller håndverkeren til med ei god stikksag, med riktig blad. Jeg kan tenke meg at et blad beregnet for laminat vil fungere bra. DeWalt har slike blad, og de passer til mange ulike stikksager (bla Bosch). Kjøpes hos feks Monter.
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

  8. #8
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    finkornede blad for metall og funker. kjøpte egne "clean cut" for tre. de reiv opp værre enn gratisblader for stål som fulgte med maskinen.

  9. #9
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eller håndoverfres med sirkeljigg? Kanskje ikke veldig enkelt å få til i taket, men det bør gå med et solid stillas i passe høyde

  10. #10
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    frese sirkel er det enkleste man kan gjør. bare å montere noe på enden av fresen, stille radius, feste det med treskru på mitten, så svinger man den rundt.

  11. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Problem solved

    Takk for alle innspill!

    Tiden går, og her kommer en oppdatering på hvordan det gikk. Jeg tror nok håndverkerne ville klart å sage slike hull, men det var kun dette som gjensto av arbeid på hele prosjektet, så jeg tror det gikk mer på hva de gadd å styre med.

    Jeg hadde noen takplanker av MDF til overs, så jeg prøvesagde et hull med stikksag ute i garasjen. Det gikk faktisk overraskende fint. Det virket ikke som om det gikk noe bedre med blad for metall enn det gjorde med blad for treverk. Det beste resultatet blant de bladene jeg hadde tilgjengelig var med Bosch T111C (3 mm taggeavstand).

    Så jeg gikk for liten hullsag (for å "sjekke ståa" før stikksag) + stikksag + maskeringstape. Jeg brukte også en plastskinne under stikksaga (fulgte med saga) for å minimere riper. Her ser dere hvordan det så ut før saging:

    -maskering-jpg

    Og etter saging:

    -hull-jpg

    Etter montering:

    -montert-jpg

    Og til slutt:

    -ferdig-jpg


    Lyden ble godkjent, og det føles deilig å ha dette på plass!

  12. #12
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det der gikk jo smertefritt, og ser bra ut
    Det bunner ofte ut i at man tør å prøve selv

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •