Plassering av surround-ht.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av surround-ht.

Lest litt rundt på plassering av surround høytallere nå, men virker som om det er 1000 meninger om dette. Så blir litt usikker. Jeg har nå ei grei klipsch frontrekke, men ikke noen gode surrounder. Jeg har dog noen satelitter fra et logitech pc-surround anlegg liggende som jeg akter å bruke, ihvertfall inntil videre.

De plasseringsmulighetene jeg har nå, så kan jeg ha de på sideveggene (1.7m) eller helt bak til bakvegg (3.7m)
    På bakveggen måtte de forøvrig ha vært nesten oppunder taket pga vinduer.
    Skal de være på sideveggene kan de plasseres fra gulv og helt opp til tak, men ikke så mye mer enn 20cm bak øret på den ene siden om jeg ikke slår i noen spiker i pipa å henger opp med. Da kommer jeg omtrent 70cm bakover i rommet. Vinkling av noen stor grad er ikke mulig. Men har noen hjemmesnekrede braketter som KAN brukes for å vinkle de litt.

Høyden skal være omlag 50-60cm over ørehøyde?

Edit: Har forsåvidt nok av disse satelittene til å få til enten front presence eller 7.1 også.

Innspill?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje 1000 meninger men anbefalinger fra DTS/Dolby/THX er ganska spikret.
    Så vil jo folks meninger variere fra få lyd eller best lyd

Home Theater Surround Sound Speaker Placement and Setup Guide

+

type spredning på høytalere (dipole , bipole , monopole , omni osv osv) vil være mere/mindre fordel i forhold til høyde + antall grader de bør , kan eller må plasseres

først ser du ut fra anbefalt plassering hvor du bør plassere.

ut fra hva du kommer til som svar avgjør type spredningshøytaler du bør velge

alle type høytalere har fordeler/ulemper
    A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART II) - Blu-ray Forum

plasseres 1-3" over ørene når man sitter (generell anbefalinger for de aller fleste surroundhøytalere brukt til ekte surroundlyd).......blir ca 30 cm +
    Surround har eksistert i mange år...alt fra simmulert surround til ekte surround så anbefalte plasseringer har også endret seg med årene men følger du plasseringsguide til Dolby , DTS så får du lyden slik den er laget og ment avspillt........

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja sant det du sier. Når jeg ser på anbefalingene til f.eks thx og dolby, så er de omtrent like.

Ser også at de mener at surround høyttalerne skal plasseres likt om man har 5.1 eller 7.1, altså til siden for deg. Tidligere trudde jeg det var slik at surroundene i 5.1 skulle plasseres bak meg, og at de to ekstra høyttalerne i 7.1 kom på siden. Men nå ser jeg at 7.1 bare er en utvidelse bakover.
    Aldri hørt 7.1 før jeg, men det må da være en god del bedre enn 5.1 da man får mulighet til mye mer lyd bakover?

Fant ingenting på anbefalte avstander f.eks bakover. Men om jeg plasserer bakkanalene i et 7.1 oppsett 3,7 meter bak meg i forrhold til 1,7m for sidekanalene, så går det bra det? Blir jo tatt hensyn til avstanden i recieveren.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX er ingen lydformat men måten thx ønsker at lyden skal oppleves.
    Ganske anderledes enn dolby/dts da thx har 45 grader vinkling på fronter , dipole surround side montert 2 meter fra gulv og opp + helst monopole bakhøytalere (montert ved siden av hverandre i SD codec og 60 graders vinkling i HD codec)

Ser også at de mener at surround høyttalerne skal plasseres likt om man har 5.1 eller 7.1, altså til siden for deg. Tidligere trudde jeg det var slik at surroundene i 5.1 skulle plasseres bak meg, og at de to ekstra høyttalerne i 7.1 kom på siden. Men nå ser jeg at 7.1 bare er en utvidelse bakover.
    Som nevnt....surround har eksistert fra simmulert surround / utvidelsescodec / til ekte surround (discrete) så det har vært mange variasjoner ang anbefaling av plassering.
    Er jo litt ulik plasseringsanbefaling ekte surround film / ekte surround musikk men de fleste velger film oppsett da det ikke er fullt så nøye med musikk

Aldri hørt 7.1 før jeg, men det må da være en god del bedre enn 5.1 da man får mulighet til mye mer lyd bakover?
    360 grader lyd er beste å man får mere 360 grader med 2 bak i 7.1 enn 140 grader eller mere uten høytalere bak som i 5.1

Fant ingenting på anbefalte avstander f.eks bakover. Men om jeg plasserer bakkanalene i et 7.1 oppsett 3,7 meter bak meg i forrhold til 1,7m for sidekanalene, så går det bra det? Blir jo tatt hensyn til avstanden i recieveren.
    går bra men mener du bør bruke monopole (direkte) høytalere med så lang avstand bakover
    (satelitter fra et logitech er direkte høytalere)

Bruk andbefalt plassering ut fra (dd/dts) + forbehold om type spredning høytalere så vil dette passe alle prisklasser høytaleroppsett

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler å prøve gulvplassering pekende oppover. Dette gir etter mitt øre en veldig stor surroundlyd og jeg har aldri merket at lyden kommer da kommer nedenfra. Ørehøyde funker, men blir fort litt for direkte etter min smak. Er ikke fan av høyt plasserte bakhøyttalere. Ville absolutt hatt høyttalerene på siden 20cm bak lytteposisjon fremfor på bakveggen. Dette er basert på mine erfaringer og ikke nødvendigvis ut fra boka.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •