Proson R63MkII + ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Proson R63MkII + ?

Jeg tenker å kjøpe meg et par Proson R63MkII for å BEGYNNE på en hjemmekino, så jeg tenker å begynne med 2x høyttalere + forsterker + cd spiller. Men nå sitter jeg og er litt usikker på hva som passer best med disse høyttalerne.

Tenker på Marantz eller Harman/Kardon, men jeg vet altfor lite. Noen med litt peiling som kan tipse meg med forsterker til høyttalerne?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K bør kunne være et alternativ til Proson ja. Hvilket budsjett har du lagt deg på medd tante på forsterkerkjøp?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omtrent samme linje som høyttalerne kanskje? 5k? Bør ikke komme noe særlig over 10k sammenlagt hvertfall...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror H/K kan være noe for deg da. Prosonene og dens spillestil vil passe hverandre bra.

Ellers har jo Hifi Center kjeden tilbud på Marantz nå. Den vil kanskje passe bedre ved et høyttalerbytte senere.

Personlig ville jeg nok gått for marantz, men da sannsynligvis med andre høyttalere.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz + hvilke høyttalere da? Er åpen for innspill på den delen og

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på QLN 604 mkII i steden nå. Disse sammen med en Marantz, ville det være bra? Venter spent på tilbakemelding nå...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde passe meget bra, men er du i tvil kan du jo altids få det testet sammen

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta turen innom hi-fi centeret og hør selv hva du liker...
    Selv har jeg R62mk2 med H/K 4550 og er kjempefornøyd med lyden, både på film og til musikk (men så vet jeg kanskje ikke bedre heller, og av hensyn til lommeboken så skal jeg avvente lenge før jeg lytter på noe annet).

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Teddy
    Tenker på QLN 604 mkII i steden nå. Disse sammen med en Marantz, ville det være bra? Venter spent på tilbakemelding nå...
    Kan sterkt anbefale deg denne kombinasjonen. Var og hørte på comboen Marantz 5400 og QLN 604 MKII for litt isden, og det spilte fantastisk bra til den prisen. Du har ikke antydet noe om hva slags musikk du liker. Dette kan jo ha litt å si for ditt høytaler og receivervalg.

Jeg spiller svært lite Rammstein o.l. og pleier heller ikke å dra volumet "over toppen", og er mere opptatt av at det skal spille pent. Etter min mening spiller QLNene jevnt over bra, og går bra i de nedre regionene.

En Marantz 5400 ligger ca 7k mens på høytalersiden kan du også gå for 603 MKII som ligger rundt 6k. Disse har samme egenskapene men et element mindre i kabinettet. En Marantz CD5400 spiller veldig bra til prisen og den får du for 2450,- de fleste steder. Men til ditt bruk vil jeg nok anbefale deg en kombinert DVD/CD-spiller. Koster ikke mye mere, og vil spille greit til ditt bruk vil jeg tro. Pioneer DV575 til 2k er et godt valg her.

Øker du budsjettet ditt da med 3/5 k har du et veldig bra begynner anlegg. (Etter min smak... :wink: )

Edit: Når det gjelder receiver; sjekk HFCKs hjemmeside for Marantz SR5400. Da holder nesten budsjettet ditt.... :wink:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest en hel del om QLN'ene nå, og jeg lurer litt med tanke på musikk. Jeg hører mye på ekstrem metal, som black metal osv, hvor for mye bass fort ødelegger bildet. Og jeg har lest mye om bassen i QLN'ene. Er det for MYE bass, eller er det bare bra bass?

Jeg er mye mer interessert i at det spiller pent enn at jeg får hjerteklapp av bassen hver gang jeg hører på det.

Jeg hører også mye på lettere musikk. Jazz i(her er bass veldig viktig igjen), elektronica osv. Men minimalt eller ingenting av rap, trance, r&b osv.

Har også kastet noen blikk over på Dali Suite 1.7 eller kanskje 2.8. Eller Dali Blue 6006 eller kanskje 8008. Noen tanker? Musikk er viktigst for meg, men dette er også starten på en hjemmekino, så jeg vil ha høyttalere som kan gi meg grei nok lyd på film og.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste tipset jeg kan gi deg er å ta med deg smakebiter fra den musikken du spiller til butikken og spørre om å få lytte selv.

Når det gjelder QLN så tror jeg ikke at du risikerer å få for mye bass! Men om det funker til din type musikk må du nesten høre selv. Når du er innom hos HFCK kan du jo også høre mot Proson som du begynte å tenke på. Eller for den saks skyld JBL Northridge-serien. Til musikk som skal "sparke" er det også et alternativ

Til jazz og lettere musikk synes jeg personlig at det var en balansert og fin høytaler til den prisen. Men som sagt, ta med smakebiter og hør selv. Da løsner mange spørsmål skal du se...... :wink:

Jeg har også hørt på Dali S1.7 og S2.8. Disse skuffet meg. Dersom jeg i dag måtte velge mellom disse to og QLN hadde jeg valgt QLN.

De andre Daliene har jeg hørt lite på, der kan andre svare bedre....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller mer og mer mot QLN nå. Har tittet litt nøyere på Dali'ene og et par Audio Pro. Frekvensomeråder tatt i betraktning, må jeg nesten ha en sub for å få fylt ut de nedre omerådene, dypbass osv. om jeg kjøper f.eks Dali. Men såvidt jeg ser så skulle dette gå greit med QLN uten behov for sub.

Når det gjelder QLN, bør jeg putte på de 2k ekstra for å få 604? Eller er det ikke verdt det, og burde gå for 603?

Kan Hi-Fi center bestille 603 for meg, hvis jeg vil ha de? Jeg ser de ikke har de i webshop'en.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller mer og mer mot QLN nå. Har tittet litt nøyere på Dali'ene og et par Audio Pro. Frekvensomeråder tatt i betraktning, må jeg nesten ha en sub for å få fylt ut de nedre omerådene, dypbass osv. om jeg kjøper f.eks Dali. Men såvidt jeg ser så skulle dette gå greit med QLN uten behov for sub.

Når det gjelder QLN, bør jeg putte på de 2k ekstra for å få 604? Eller er det ikke verdt det, og burde gå for 603?

Kan Hi-Fi center bestille 603 for meg, hvis jeg vil ha de? Jeg ser de ikke har de i webshop'en.
    De HFCK-stedene jeg har vært har 603 også i butikken, ihvertfall i Oslo. Om det er hvert det finner du selv ut etter du har hørt dem mot hverandre. Dette bør de hjelpe deg med i butikken.

Min mening er at musikk skal nytes i stereo uten sub, sub bruker en til film. Men her er det jo forskjellige meninger.

Min erfaring er at det å lese seg frem til hvordan en høytaler spiller er vanskelig, det kan høres helt annerledes i butikken.

Gi gjerne tilbakemelding etter du har hatt din lytteprøve..... :wink: :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De HFCK-stedene jeg har vært har 603 også i butikken, ihvertfall i Oslo. Om det er hvert det finner du selv ut etter du har hørt dem mot hverandre. Dette bør de hjelpe deg med i butikken.

Min mening er at musikk skal nytes i stereo uten sub, sub bruker en til film. Men her er det jo forskjellige meninger.

Min erfaring er at det å lese seg frem til hvordan en høytaler spiller er vanskelig, det kan høres helt annerledes i butikken.

Gi gjerne tilbakemelding etter du har hatt din lytteprøve..... :wink: :wink:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg blir vel nesten nødt til å stikke å høre på dette. Prøve å gjøre det i løpet av den uka her. Er ikke så langt fra nannestad til oslo - bare ekstremt lat

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått lyttet nå, Teddy????

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har dessverre ikke fått gjort det enda... Tenkte jeg skulle gjøre det på torsdag, men jobbet så lenge. Blir ikke så lett når man jobber hver dag inkl. helgene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •