High end ht som er bra på dårlige innspillinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

High end ht som er bra på dårlige innspillinger

Hei folkens.

Har prøvd meg før på lignende tråd, uten å komme i mål. Har også lest Toneloc's fantastiske tråd "Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen" som jeg kjenner meg igjen i.

Jeg er fortsatt på jakt etter en høyttaler som jeg kan slå meg til ro med. Jeg ønsker god lyd, men er IKKE ute etter en høyttaler som låter så nært den originale innspillingen som mulig. Diskanten i dagens (high end) høyttalere blir for oppløste eller for frempå for min smak, slik at dårlige innspillinger låter slitsomt, skarpt og/eller spinkelt.

Jeg ønsker en høyttaler som har en tilbakelent og myk diskant som ikke er mest mulig detaljert, men mest mulig rolig. Jeg ønsker denne PA-touchen med slam i mellombassen, samt et godt trøkk i dypbassen. Ønsker ikke å supplere med sub.

Jeg er ikke typen som finjusterer f.eks. skarphet i diskanten med å bytte kabler. Dette er minimale forskjeller og gir ikke det utslaget som jeg er ute etter. Så jeg er åpen for å kjøpe en rimelig høyttaler, rett og slett for at det kan bli "for god" lyd for meg med en høyttaler i 50k klassen.

For å gi et konkret eksempel til dere:
    Høyttalerne jeg ønsker meg skal kunne spille disse låtene på høyt volum uten at det blir slitsomt. Mange sier disse låtene er umulig å få til å låte bra uten at det blir hardt eller skarpt på high end høyttalere.

Noen eksempler:

Heart - Alone (Klassisk 80-talls innspilling som er hard og bassløs, låt helt forferdelig på Dali Helicon 400. Han i butikken lurte faktisk på om han hadde koblet dem feil da jeg hørte på dem på denne sangen).

Metallica - Enter Sandman (Hard og slitsom innspilling med ganske skarpe cymbaler, harde gitarer og hard skarptromme)

Madonna - Like A Virgin (Også denne har en typisk 80-talls produksjon, låter spinkelt og rart på dyre anlegg)

Tips meg og høyttalere som spiller disse låtene på en tøff måte, uten at det låter spinkelt eller hardt. Er åpen for alt. Prismessig alt fra 10-50k, og alt fra PA-høyttalere til high end. Hadde jo håpet å få litt av gleden og frysninger man får ved å høre på gode innspillinger.

Til slutt noen erfaringer jeg har gjort meg og kommentarer jeg legger til angående ht som jeg har hørt.
    PSB Synchrony One - Helt fantastisk bass! Beste bassen jeg har hørt. Skikkelig punchy og går dypt. Dog må man sitte i sweetspot for å få utbytte av den. Men diskant ble for skarp og mellomtone hadde ikke nok slam til at denne funker for meg.

Kef XQ40 - Flott mellomtone, men alt for lite trøkk og for detaljert og skarp diskant.

Dali Lektor 8 - Høy morrofaktor og kan egne seg til typisk fest-musikk. Tommel opp. Tøff bass og diee ht gir litt fylde til spinkle innspillinger. Trommer låter tøft og disse ht kan rocke! Men ønsker en ht med dypere bass. Kunne også tenkt meg enda roligere diskant.

Har ikke nevnt noenting om forsterker her da det først og fremst er høyttaler jeg trenger tips til. Så får vi ta matching etter hvert. Det er et must for meg at forsterkeren har tonekontroller.

Fyr løs med gode tips om noen har det!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok ingen altfor gode tips å komme med, men etter å ha lest innlegget ditt sitter jeg igjen med et spørsmål:
    Hvis du finner en høyttaler som demper de verste innspillingene du kan finne til å låte godt, hva skjer da med alle "normale" innspillinger?
    Blir ikke dette litt som å skru diskantkontrollen helt ned, og la den bli der?

Jeg forstår både spørsmålet og ønsket ditt, men bare lurer på om du drar det vel langt?
    Dritt inn bør og skal vel bli dritt ut, hvis ikke har du høyttalere som legger til eller trekker fra altfor mye når du forsøker deg på noe meget bra inn - er jeg redd.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt fysj, fysj i hi-fi-miljøet, men hva med tonekontroller til de eventuelt dårlige innspillingene?
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere med store elementer, gjerne aktive PA eller studio monitorer, er det jeg ville ha vurdert. Finnes mye bra her. Genelec har f.eks DSP og mulighet til å endre responsen. JBL har jo disse foruten studio monitorer:
    JBL 4429 | Lyd & Bilde

Men generelt får man mer for pengene ved å kjøpe studio monitorer IMO. Her er det ikke lagt penger til pent kabinett.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan høre på feks tannoy glenair 10 eller dc8t, vienna beethoven event proac og dynaudio focus serie. høytallere med rett elektronikk spiller de det meste uten å låte hardt og spisst. kanskje også rør forsterkere kan være noe for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke nødvendigvis ute etter å finne en høyttaler som kan spille elendige innspillinger godt. Men poenget er at de 3 overnevnte låtene er alle typer låter som bør kunne spilles av i mitt anlegg, uten at meg og evt. besøket mitt lurer på hvor bassen blir av, samtidig som det bare låter hardt og skarpt. Men som du er inne på så ønsker jeg heller at høyttaleren er tilbakelent i diskantenn, og har en fyldig bass. Om det resulterer i at jeg ikke får det beste ut av di gode innspillingene, så ofrer jeg heller det.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har nok ingen altfor gode tips å komme med, men etter å ha lest innlegget ditt sitter jeg igjen med et spørsmål:
    Hvis du finner en høyttaler som demper de verste innspillingene du kan finne til å låte godt, hva skjer da med alle "normale" innspillinger?
    Blir ikke dette litt som å skru diskantkontrollen helt ned, og la den bli der?

Jeg forstår både spørsmålet og ønsket ditt, men bare lurer på om du drar det vel langt?
    Dritt inn bør og skal vel bli dritt ut, hvis ikke har du høyttalere som legger til eller trekker fra altfor mye når du forsøker deg på noe meget bra inn - er jeg redd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt på Vienna Mozart tror jeg det var. Synes det låt spinkelt og ganske hardt på den Viennaen. Dog ikke akurrat skarpt. Mulig at Beethoven Concert Grand kunne vært noe, men mange mener at den ikke har den "slamen" i mellombassen. Flere som sier at om innspillingen er bassfattig, så låter det tynnt. Har en følelse av at mellomtonen skulle vært større og fyldigere på denne ht etter mine ønsker. Men for all del jeg skulle gjerne hørt den.

Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    du kan høre på feks tannoy glenair 10 eller dc8t, vienna beethoven event proac og dynaudio focus serie. høytallere med rett elektronikk spiller de det meste uten å låte hardt og spisst. kanskje også rør forsterkere kan være noe for deg.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med B&W 804/803 Nautilus (IKKE diamond)? Jeg slet med mye av det du nevner her og gikk til innkjøp av et par 805 for en god tid tilbake. Disse ga meg fantastisk lyd på gode inspillinger (på alle volum) samt at de låt veldig bra på dårligere innspillinger. Gjerne med en Rotel/Sherbourn/NAD effektforsterker som er litt mørk i klangen.

Jeg kjenner meg godt igjen i problemstilling da jeg ofte hører på rock/metal og har slitt med samme problemene.

En ting som kan hjelpe veldig på (om du ikke allerede har tenkt på det) er demping av rommet. Jeg fikk virkelig en "a-ha" opplevelse etter at jeg flyttet og kom til en godt lydisolert leilighet (ja en leilighet som er godt lydisolert). Har ikke i nærheten av de samme problemene lenger.

Eller så synes jeg å huske (er en stund siden jeg hadde de) at Swans Diva leverer et vanvittig bra trøkk (kick og dyp) uten at de er voldsomt harde i toppen. Det har nok noe å gjøre med at de også er vanvittig høye så diskanten havner som regel over øre-høyde.

Et siste alternativ, som jeg vet mange her inne ikke vil like... Få deg en 30-bands "PA" EQ. Da kan du selv fjerne det du ikke ønsker til du er fornøyd. Bruker dette gang på gang i live-sammenhenger hvor PAen blir slitsom pga. refleksjoner i rommet/lokalet o.l.. Gir meg resultatet jeg vil ha hver gang :-) OG det koster ikke skjorta!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genelec kjenner jeg ikke til. Hvem selger slikt? Må man kalibrere dem osv.?
    JBL'ene høres jo ut perfekt ut for meg i omtalen. Så de hadde vært morro å få lyttet på. To ting bekymrer meg med disse:
    Liker ikke utseendet på dem. Skal stå i stua og ikke krasje totalt med interiøret. Bør være ok å se på, selv om lyden er viktigst. Smak og behag, men jeg ser jo sjarmen med dem! En annen ting er at jeg tviler på at horndiskant passer meg. Eller har disse en mere tilbakelent og behagelig horndiskant enn andre modeller?

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Høyttalere med store elementer, gjerne aktive PA eller studio monitorer, er det jeg ville ha vurdert. Finnes mye bra her. Genelec har f.eks DSP og mulighet til å endre responsen. JBL har jo disse foruten studio monitorer:
    JBL 4429 | Lyd & Bilde

Men generelt får man mer for pengene ved å kjøpe studio monitorer IMO. Her er det ikke lagt penger til pent kabinett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp en denon receiver med multieq xt (pro) romkorreksjon, lektor 6 og to ikon subber. Bruker du litt tid på romkorreksjonen, eller får noen som har peil til å gjøre det kan det ikke bli annet enn fætt. Skal vel leite litt etter noe som er mye snillere enn lektor diskant men fortsatt relativt detaljert

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tips! Det viktigste er jo om jeg blir fornøyd med lyden, ikke at andre sier at det er fy-fy å bruke equalizer
    Har du lik til en slik EQ? Har ingen erfaring med det så hadde vært fint å viss hvordan den fungerer.

Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Et siste alternativ, som jeg vet mange her inne ikke vil like... Få deg en 30-bands "PA" EQ. Da kan du selv fjerne det du ikke ønsker til du er fornøyd. Bruker dette gang på gang i live-sammenhenger hvor PAen blir slitsom pga. refleksjoner i rommet/lokalet o.l.. Gir meg resultatet jeg vil ha hver gang :-) OG det koster ikke skjorta!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk tok en runde for ca et år siden, med en del sanger som jeg liker. Jeg har en del fra god innspilling til dårlig(!) inspilling. Personlig bruker jeg denne sangen (fra CD) til å luke ut det som blir for skarpt, siden den har noen sss-er som skjærer med feil oppsett.
    https://www.youtube.com/watch?v=3aB6CPyO0Ww

Min anbefaling er Vienna Acoustics - Mozart Grand SE eller Beethoven Baby Grand. Synes de har bra med trykk, de er også tilbakelente og gir ikke noe lyttetretthet hos meg i hvertfall. Nå hørte jeg disse 2 modellene på stereofil, hjemme har jeg bare Bach Grand. Spiller bra de også
    Jeg vet ikke helt om de har nok trykk for deg, folk har forskjellige meninger om hvor mye man trenger.

Selvfølgelig har forsterkeren mye å si også, men som du sier, så blir det i runde nr 2.

Ekstra info:
    Vienna Acoustics Mozart Grand SE vant en gruppetest i Hjemmekino. De ble målt opp i mot Elac FS 247, Monitor Audio Gold GX200, Mythos STS Super Tower, Audiovector Si3 Super, System Audio Ranger Master, Dali Mentor 6, Swans RM600F, B&W CM9.

Tone audio testet dem for litt siden:
    http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_049.pdf

LydogBilde:
    Vienna Acoustics Mozart Grand SE | Lyd & Bilde

Ellers er det bare å google for flere tester

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler begrepet "highend høyttaler" og det du beskriver i innlegget ikke er helt det samme, men kanskje jeg har misforstått.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skriker dårlige innspillinger i et par hodetelefoner? da skal det ikke skrike i stuehøyttaleren heller. flere detaljer gir en roligere gjengivelse spør du meg, men hjelper lite om høyttaleren ikke er optimal for jobben. slike feil kan man finne uansett prisklasse

lurer på om orso er inne på noe. kanskje en PA type med fornuftig delefrekvens og "phenolic" membraner oppover. typiske 1" metalldomer kan kanskje ha en tendens til å slite ved økende volum?
    edit; dynaudio focus serien er kjent for å vær behagelig. også vienna.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde med noen brente cd-er på demo av div høyttalere hos Soundgarden en gang. Også Metallica, Disturbed, "discomusikk" og Michael Jackson ble brukt.
    Synes rett og slett at JBL LS60 taklet dette veldig godt og med en artig punch i bassen. Jeg hører mest på litt annen musikk enn dette og synes de falt i gjennom der, men totaltsett en høyttaler med varm og artig klang.
    Dette var med Hegel H200 som jeg personlig synes er langt i fra varm i klangen.
    Så jeg tenkte på JBL LS80 kunne være noe. Burde flytte greit med luft også.

Ellers så spiller en kamerat av meg alt i fra Kaptein Sabeltann, Metallica til 2 Unlimited på fest på sine B&W 804S. Jeg er like forundret hver gang på hvor behagelig disse låter uansett hvor dårlig det er innspilt.
    B&W CM9 synes jeg også låter særdeles behagelig og jeg kan bare glemme å spille mange av de samme cd-ene som kameraten min spiller på sitt anlegg med disse. Dette med Rotel som også er varm i klangen.

Ikke for å kritisere andres forslag, men B&W 803 N som ble nevnt må du ikke finne på å kjøpe hvis du allerede plages. En mer analytisk høyttaler og kresen på innspillinger skal du lete lenge etter. Been there done that. Det er noe helt annet enn S serien.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte faktisk også på JBL LS serien som et mulig alternativ. Kunne tenkt meg å testes LS60/80 selv

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL LS 60/80, JBL studio 580/590, JBL's nye monitorer eller større Klipsch (RF-7II)

Noe sånt blir mitt tips da det virker som du er ute etter kraftfull bass (uten behov for sub) og litt partykul på mellombassen. Men det viktigste med alle disse høyttalerne blir å matche med riktig forsterker så det låter behagelig i diskanten. Det ER mulig, men kan være du må prøve å feile et par ganger.

Du vil få nærhet til musikken som vil låte livlig og morsomt, akuratt nok detaljer men uten å bli for analytisk.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha skikkelig slam i mellombassen, så holder det ikke med høyttalere med 6,5" elementer. 8" er også på grensen til å bli for smått. Kommeriselle høyttalere prioriterer dessuten i stor grad mest mulig dypbass framfor fylde i mellombass og nok nivå i nedre mellomtone. Resultatet er en høyttaler som har bra med dypbass, men som låter slankt og har skjev tonal balanse.

I tillegg til membranarealet så spiller rommet, plassering og selve konstruksjonen inn. En dårlig plassering i et rom kan gi lite bass selv med store høyttalere. God plassering er viktig eller eventuelt bruke separate basser som deles litt høyt. De JBL høyttalerne som jeg linket til er laget for å stå tett på frontvegg og da unngår man kansellering mellom frontvegg og høyttalere som man får med andre høyttalere. Med CBT høyttalere unngår man f.eks gulvkanselleringen helt.

Et rom som er lite behandlet og nakent vil låter hardt til de fleste høyttalerne. Og uten bassdemping i rommet blir bassen ofte lite kontant og fremtrende.

Skulle gi deg det beste tipset jeg kan gi, så må det være å få noen til å bygge deg høyttalere tilpasset rommet. Du har mer enn nok budsjett til det. Hør med f.eks grelv på sentralen. Her kunne man f.eks sett for seg en høyttaler med kompresjonsdriver i toppen med waveguide og to 12" i bunn i bassrefleks. Eller en toveis høyttaler med separate basser. Finish bestemmer du selv. Har du råd til aktiv deling, så vil det være en fordel da det bl.a er enkelt å tilpasse responsen etterpå til rommet. Kombinerer dette med noen akustiske tiltak, så har du stor sjanse for og få noe med høy kvalitet. Du finner også en del bra av PA eller studio monitorer også, men da du må til akseptere et kjipt utseendet.

Er det viktig for deg at høyttalerne er kjente kommersielle merker, pene, slanke og det ikke er aktuelt med en delt bass løsning så tror jeg du skal slite med å komme i mål.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt på Tannoy DC10T Spikeld? Ikke fått hørt de selv dessverre, men disse er i hvert fall i nærheten av å være pene og slanke med litt størrelse på membranarealet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt DC8T. Disse hadde ikke nok trøkk etter min smak. Synes det var fin klang i dem, men skulle ønske at de var enda mere rolige i diskanten. Er det stor forskjell på DC8T og DC10T både diskant og bassmessig? Er f.eks Glenair 15 roligere i diskanten?

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hørt på Tannoy DC10T Spikeld? Ikke fått hørt de selv dessverre, men disse er i hvert fall i nærheten av å være pene og slanke med litt størrelse på membranarealet.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •