High end ht som er bra på dårlige innspillinger - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 61
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det går jo ikke an å bruke tonekontroller eller eq i det hele tatt, da må man jo justere for nesten hver sang, helt håpløst.
    Du har misforstått meg her Nielsen. På gode innspillinger vil man jo miste en del detaljer osv. fra diskanten. Og man har kanskje ikke på samme måte mulighet til å plassere musikerne i bandet heller. Men det gjør meg ingenting. For som jeg har sagt så vil jeg heller ha en høyttaler med tilbakelent diskant (og heller gå glipp av noe) eller evt. kunne "tune" ned diskantområdet og (og igjen, heller gå glipp av detaljer og klarhet). Da mister jeg noe på gode innspillinger, men da kan jeg derimot sette på alle slags innspillinger og unngå at det låter skarpt/spisst eller spinkelt. Det er meg likegyldig om bandet/produsenten ønsket en hard eller spinkel innspilling. Isåfall ønsket så alt for mange dette på 80-tallet, og disse typer innspillinger egner seg overhodet ikke på avslørende og gode high end anlegg. Jeg ønsker heller litt ekstra fylde i lyden, så får det heller være om bassgitaren på Bremnes-plata gir fra seg mere bass enn det som var tenkt under produksjonen. Jeg får hvertfall de spinkle innspillingene til å låte tøffere og mere behagelige å høre på.

Jeg har jo hørt mange dårlige innspillinger på radio, bilstereoen og diverse eldre høyttalere hos venner, som jeg tidligere aldri har komt på at det låter feil, slitsomt, skarpt, spinkelt... u name it. Helt til jeg hørte på high end høyttalere. Da høres slike innspillinger dårlige ut, og jeg ønsker heller å høre dem på kompisens "fest-anlegg".
    Vet at jeg ikke kan få i pose og sekk, men ønsket er jo allikevel å ha et high end anlegg som har evnen til å gi den lille ekstra magiske opplevelsen på gode innspillinger. Så det er derfor jeg spør om noen har tips til slike høyttalere, evt anlegg, equalizer eller hva som må til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg kjenner meg igjen her, og selv om jeg ikke har hatt "High End" anlegg har jeg hørt noen. Med sjelden grunn til å juble, såfremt det ikke blir satt på musikk tilpasset akkurat det oppsettet..

Har hatt div.greie anlegg med eks. Dali, Dynaudio, B&W m.m. tilkoplet div.utstyr som Rotel, Harman, Arcam m.m

Var litt lei av de symptomene du beskriver, spesielt ved avspilling av&fra digitale media. Virker som selve musikken er litt "borte" også i mange nye konstruksjoner, og for meg blir det nå feil med HT som beskrives i tester som "supernøyaktig", "presisjonsinstrument" osv.
    Vil egentlig at musikken skal lyde best mulig uansett innspilling jeg. Så jeg kan spille det jeg vil og ikke bare "HiFi musikk" -som jeg kanskje ikke engang liker..

Testet derfor et par gamle, klassiske Snell J3, noe som ga meg en skikkelig vekker og blod på tann!
    Det sporet meg videre til Audio Note, -mye bedre HT, men basert på Snells gamle konstruksjoner. I min relativt lille stue holdt det mer enn nok med modell AN-K. Med modell AN-D og helst AN-E får man mye mer trøkk i mellomtone og bunn, -de har overrasket mange i større rom, og de er lettdrevne så det holder!

Du kan da bruke litt mindre kraft.
    Selv spiller jeg kun med et billig sett: Rega Brio R og Rega Dac. Dette gir totalt et veldig analogt, fyldig lydbilde: silkemyk diskant som aldri blir slitsom, fantastisk organisk mellomtone, mer enn nok svung fra 8 tommers bass/mellomtone.
    Sistnevnte egenskap er det mest kassestørrelsen på AN modellene som bestemmer.

Audio Note har den filosofi at HT kassa skal spille "på lag med" elementene, ikke isoleres bort. Litt som en gitarkasse mao.
    Så er det skikkelige, håndlagde og fin-tunede saker. Alle elementer og delefilter matchet osv.

Koster litt men verdt å sjekke ut, mtp at du ikke trenger et såkalt High End oppsett for å spille musikk!
    Dette er kult-høyttalere, men ikke kjent av for mange så det går an å finne bra eksemplarer brukt. (Selv endte jeg opp med Rognliens gamle, via en tredjepart)

Et forslag til: Spendor sies å inneha samme kvaliteter, og de har noen skikkelig store, men også dyre modeller.

Skal ta et bilde og oppdater profilen min også

Mvh. Erik

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag deg en sikkelig huse curve, det låter sikkelig bra på de fleste inspillinger.

Skal du sette deg ned med noen gode plater velger du enkelt bare en rettere kurve.

Det som er viktig da er att du har en god høytaller som har nok og gå på i nedre mellomtone og bass.

Tro meg, dette er løsningen du leter etter!
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Mener dere at det er slik at dyre høyttalere nødvendigvis gjør dårlige inspillinger eller enkelte typer musikk dårligere enn billige høyttalere? Jeg er ikke utelukkende enig i det!

Enkelte høyttalere er riktignok laget for å spille mest mulig detaljert og har en veldig fremhevet diskant, og disse bør helst ha rom med god akustikk. Kan fort bli feil i ei "vanlig!" stue med en slik høyttaler.

For min del har jeg dobbelt så dyre høyttalere nå enn hva jeg har hatt noen gang tidligere, og jeg tør påstå at de lyder bedre enn det jeg har hatt før på all slags musikk (og det i ei vanlig stue!)! Men det gjelder å finne en høyttaler som har en spredning og klang som matcher rommet.

Jeg var og hørte på et par B&W 800 signature på et McIntosh-anlegg (vi snakker et stereoanlegg til 800 000.-) hos en nabo her en gang. Anlegget gav meg hakeslepp på all slags musikk fra Nirvana og Depeche Mode til akustisk og klassisk. En varm, detaljert og behagelig lyd på alt jeg satte på...

Så ja: mange høyttaklere i høy prisklasse kan gi det resultatet som beskrives i innledningen her, men da er det bare ikke gjort god nok jobb med matching, rom - høyttaler og elektronikk - høyttaler, mener jeg...

Dynaudio, Vienna, Sonus Faber, JBL , PSB... Mange her som bør kunne passe den som ikke vil ha for lys klang. Syns jo egentlig den beskrivelsen du gir av det du leter etter burde passe PSB Synchrony godt, og syns det er litt rart at den ble for spiss i toppen for deg. Men det er jo dine ører det skal passe for... Anbefaler deg å teste hjem, for det er som sagt stor forskjell på rom

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Syns jo egentlig den beskrivelsen du gir av det du leter etter burde passe PSB Synchrony godt, og syns det er litt rart at den ble for spiss i toppen for deg. Men det er jo dine ører det skal passe for...
    Som sagt på gode innspillinger var den behagelig nok. Men var innspillingen skarp så var virkelig høyttaleren skarp. Manglet også slam og fylde i mellomtonen. Hadde kanskje noe med at mellomtonen var ganske liten...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tumle
    Hei!

Testet derfor et par gamle, klassiske Snell J3, noe som ga meg en skikkelig vekker og blod på tann!

Mvh. Erik
    Disse hadde etter det jeg har funnet frem til et potmeter til å stille diskanten med. Slike geniale ting er det rart ikke flere produsenter har på høyttalerne. Noen som vet andre høyttalere som man får kjøpt pr i dag som har justeringsmuligheter?
    Dette med hard og skarp diskant er jo et problem som jeg føler flere og flere plages av. Jeg ser aldri tråder hvor folk har store problem med for mørk eller for tilbakelent diskant på high end høyttalere, mens det kryr av tråder hvor folk plages med det motsatte. Så det bør være en tankevekker til høyttalerprodusenter.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikeld, her tror jeg Seigman er inne på noe som har mye større effekt enn valg av "dac og cd spiller". Jeg har selv huset og hytta fullt av "high-end" høyttalere og forstår godt din problemstilling. Det jeg har prøvd som jeg tror ville passet fint til ditt behov er Lyngdorf sitt Room-Perfekt system. I den grad det går an å beskrive lyd med ord, så samstemmer min Room-Perfekt erfaring med slik du beskriver dine preferanser. De har en "neutral" kurve som som faller jevnt av (over 2khz?) og lager en behagelig (men dog litt mindre detaljert) klang.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    Disse hadde etter det jeg har funnet frem til et potmeter til å stille diskanten med. Slike geniale ting er det rart ikke flere produsenter har på høyttalerne. Noen som vet andre høyttalere som man får kjøpt pr i dag som har justeringsmuligheter?
    Dette med hard og skarp diskant er jo et problem som jeg føler flere og flere plages av. Jeg ser aldri tråder hvor folk har store problem med for mørk eller for tilbakelent diskant på high end høyttalere, mens det kryr av tråder hvor folk plages med det motsatte. Så det bør være en tankevekker til høyttalerprodusenter.
    Kef Reference har justeringsmuligheter for bla. diskant, men du må opp i min 205/2 for å få skikkelig futt (evt 203/2 med sub).

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    XTZ pleier å ha endel justeringsmuligheter på sine dyrere saker. (Fra 6 laken og opp).

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Høytaler som vil kunne passe deg: B&W Matrix 801, 802, KEF 107.2, TDL Reference + mange flere. Alle disse er fra slutten av 80 og begynnelsen av 90. De har bassegenskaper som dagens beste, men en ikke fult så klar og fremtredende diskant.

Skulle til å foreslå det samme. Har 802ene (s3) selv og spiller tydeligvis mye av den samme musikken. Jeg vil påstå at diskanten helt klart er klar nok, men "øvre mellomtone" er kanskje litt feitere enn på nyere B&W med fst og nautilusdiskant.
    Og der foretrekker jeg heelt klart mine..
    Spiller dypt nok gjør de også, men på den madonnalåta du nevner får jeg strengt tatt ikke bass om jeg slår på subbene heller så der ber du nok om litt vel mye.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med seigmann. Lag en liten housecurve og gjerne med liten dip i presensområdet. Få noen til å bygge skikkelige høyttalere med kontrollert spredning og sett de opp med aktiv deling så kan kan tilpasse responsen. Autokorreksjon ala Lyngdforf o.l. låter bare ikke bra IMO. Høyttalerne må være gode og ha de rette egenskapene, hjelper ikke å "pusse på stein".
    En viktig årsak til at mye låter hardt osv. er fordi de fleste kommersielle høyttalere måler meget dårlig off-axis. Det bør man styre unna.

Personlig tror jeg at nevnte Marting Logan høyttalere låter pirmært behagelig p.g.a. en mørk frekvensrespons og liten spredning. Er nok mer det enn forvrengning. De har jo faktisk mye forvrengning ifølge siste testen til Harman Int.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hatt problemer med å få gamle innspillinger til å låte bra. Har hatt litt av hvert innom stua. Har endelig fått det til å fungere. Gamle JBL 240ti spiller "gammel" musikk som ei kule. Storebror 250ti burde også fungere glimrende. Ved lp spilling går signalet ukorrigert. Når harddisken leverer har jeg ett par tre dB økning ved 20 Hz for litt mer kjøtt på beinet. Spiller forøvrig "gode" innspillinger så frysningene kommer...
    Gi dem masse strøm og gjerne en god rørforforsterker, da får du en varme og kjapphet som er svært vanedannende.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått hørt på JBL Array 1400, omtalt av mange som en rockehøyttaler. Denne var forsåvidt tøff i de dypere basstoner, men den ble alt for hard på dårlige innspillinger f.eks Metallica sitt Black Album.

Tok frem igjen mine Dali Lektor 8 som egentlig er pakket ned. Jeg fikk umiddelbart rockefot av disse, men føler at de mangler skikkelig dypbass. Mellomtonen har en festkul i mellomtonen som jeg liker godt. Merket at den har ikke like mye detaljer og er ikke like luftig som andre høyttalere jeg har prøvd, men den er ikke så hard på dårlige innspillinger som mange andre.

Har sett mer og mer på Montana EPS 2.4 med romkorreksjon. Virker superspennende for min del.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på noen System Audio for noen dager siden. Imponerende lyd som også var behagelig. Tøff bass. Fant ikke noen svakheter på de.

System Audio Explorer Master Gulvstående høyttaler - Sort høyglans

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Enig med seigmann. Lag en liten housecurve og gjerne med liten dip i presensområdet. Få noen til å bygge skikkelige høyttalere med kontrollert spredning og sett de opp med aktiv deling så kan kan tilpasse responsen. Autokorreksjon ala Lyngdforf o.l. låter bare ikke bra IMO. Høyttalerne må være gode og ha de rette egenskapene, hjelper ikke å "pusse på stein".
    En viktig årsak til at mye låter hardt osv. er fordi de fleste kommersielle høyttalere måler meget dårlig off-axis. Det bør man styre unna.

Personlig tror jeg at nevnte Marting Logan høyttalere låter pirmært behagelig p.g.a. en mørk frekvensrespons og liten spredning. Er nok mer det enn forvrengning. De har jo faktisk mye forvrengning ifølge siste testen til Harman Int.
    Jeg er selv skeptiker til rom korreksjon, men måtte innrømme at Lyngdorf fungerte meget bra hos meg. De har både "house curve" som standard samt mulighet for ekstra dip i presence området. Jeg kastet den først ut når korreksjonen ble godt under 10%, - tror den var nede i 7% etter justering av høyttaler posisjon.

Hos meg var dette absolutt ikke forsøk på å fikse dårlige høyttalere, kun korreksjon av "ulineariteter" i rommet (som normalt gir langt større avvik enn andre komponenter i anlegget). For dem som har begrenset mulighet til å justere plassering av ht og evt implementere akustiske tiltak så ville jeg prøvd å få lånt en RP-1 for utprøving hjemme.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med CV ?

Høres ut som du er på jakt etter Cervin Vega!! Jeg har cv cls-c215... det er jo ikke noen form for lytte høytaler.. mn Ut ifra det du skriver så ser det ikke ut som du er ute etter det. Mn, derimot party faktor og dyyyp bass, det er det plenty av...8-) ...mn høytalerene fortjener en stømsterk forsterker på dem.... da låter de best Jeg kjører en xindak 6950 på dem og det fungerer meget bra... blir stram og dyp bass .... mn skal man få dem til å nå uante høyder må man ha mere power.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tettim
    Høres ut som du er på jakt etter Cervin Vega!! Jeg har cv cls-c215... det er jo ikke noen form for lytte høytaler.. mn Ut ifra det du skriver så ser det ikke ut som du er ute etter det. Mn, derimot party faktor og dyyyp bass, det er det plenty av...8-) ...mn høytalerene fortjener en stømsterk forsterker på dem.... da låter de best Jeg kjører en xindak 6950 på dem og det fungerer meget bra... blir stram og dyp bass .... mn skal man få dem til å nå uante høyder må man ha mere power.
    Ikke for å være frekk, men tror CV er skivebom. De har jo en helt ekstremt slitsom diskant, uansett kvalitet på kilde spør du meg. Funnet en løsning/høyttalere enda, Spikeld?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort en observasjon der er litt rar. I min bil, BMW 316 har jeg standard cd spiller, med påmontert Blaupunkt PNP 4 x 75 watt forsterker. Høyttalerne i bilen er også de original, billigt ræl.
    Det der slår meg er at hjemme lyder nesten all musikk bra, lager jeg en cd til bilen er det veldig veldig tydelig forskjell på sporene, nesten skremmende stor forskjell. Musikk med flatt dynamikk lyder sånn, veldig flatt, gode innspillinger er en ren nytelse. Jeg opplever ikke disse store forskjelle i stuen...kanskje orso er inne på noe, vet ikke, bare lurer.
    Beklager OT.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk disse på torget http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/96767

Har eid disse før (mark1, dette er mark2). Her får du mye av det du er på jakt etter. En myk god høytaler med nokk detaljer og en feet dyp bass.

Diskanten er en vifa, detaljert, men myk i leveringen. Mellomtonen tar over med samme innstilling.

Dette er kansje den høytaleren jeg savner mest av det jeg har hatt i hus. Bygget som en tanks i tyskland, med danske vifa elementer (som er noe modedt på fabrikken).

Hvis du går lei kirsebær fronten, setter du på selvklebende vinyl i ønsket farge Jeg valgte sort på mine i sin tid.

Her kan du se dem i sort Phonar P 40-IIS Standlautsprecher der High End Klasse | eBay

Så må du se litt over på Densen forsterkeri. Les litt om deres lydfilosofi, den tror jeg passer deg Densen Audio Technologies - Home

Lykke til med å finne tilbake til 80-tallet. Jeg er der og koser meg med xtz 99.26 med densen forsterkeri, låter kule

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hva med disse?