High end ht som er bra på dårlige innspillinger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    virker som glenair er litt mørkere ja:
    Tannoy Definition DC10T | Lyd & Bilde
    "Jeg glemte å nevne at kollegene mine ikke var like begeistret for de store Glenair – selv Geir Nordby som er rockeren i redaksjonen, syntes de hadde en litt for mørk og basstung klangbalanse, noe som medførte at ikke bare mannlig vokal, men også kvinnelige artister kunne bli en tanke for grove i stemmeleiet. Litt for mye testosteron, kanskje? Jeg synes derimot den litt bøse karakteren var utrolig tøff og bidro til større livefølelse. Ikke spesielt nøytralt, men du verden så moro!"

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror man skal ta både tester, andre erfaringer og egen lytting i andre rom enn sitt eget med stor klype salt.
    Ulike rom vil endre frekvensresponsen til samme høyttaler. Samme høyttaler kan med andre ord låter meget forskjellig i ulike rom.
    Får litt følelsen her at man trekker konklusjoner om høyttalere litt kjapt.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville anbefale deg å kjøpe en eldre high end høytaler og en EQ løsning. Det aller beste ville være å bygge den om til aktiv deling, men det kan bli kostbart.

Høytaler som vil kunne passe deg: B&W Matrix 801, 802, KEF 107.2, TDL Reference + mange flere. Alle disse er fra slutten av 80 og begynnelsen av 90. De har bassegenskaper som dagens beste, men en ikke fult så klar og fremtredende diskant.

Disse kan du få for mellom 5000,- og 15000,-. Da har du god råd til en EQ løsning + eventuelt mere krefter om nødvendig (en god del av disse eldre high end høytalerne krever mere strøm en dagens super dyre konstruksjoner).

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    Har hørt DC8T. Disse hadde ikke nok trøkk etter min smak. Synes det var fin klang i dem, men skulle ønske at de var enda mere rolige i diskanten. Er det stor forskjell på DC8T og DC10T både diskant og bassmessig? Er f.eks Glenair 15 roligere i diskanten?
    Rolige i diskanten, mener du mindre volum eller annet?

Klipsch ferdig innspilt syntes jeg var overraskende rolige i toppen. Kontrollert spredning som Tannoy og Klipsch har er etter min erfaring meget gunstig på veien for god lyd.

Har du prøvd AMT-diskanter ala Elac? De er jo ganske "rolige" i toppen og låter ikke skarpt på noen måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    du kan høre på feks tannoy glenair 10 eller dc8t, vienna beethoven event proac og dynaudio focus serie. høytallere med rett elektronikk spiller de det meste uten å låte hardt og spisst. kanskje også rør forsterkere kan være noe for deg.
    Dynaudio Focus er serien er vel kanskje eit godt valg

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en god forsterker med eq, så ratter du lyden som du vill ha den, kan ha presets for dorlig inspillinger og gode.

Ht velger du selv.
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du eksempler på gode forsterkere med eq? Pris fra 10-50k

Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    en god forsterker med eq, så ratter du lyden som du vill ha den, kan ha presets for dorlig inspillinger og gode.

Ht velger du selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at diskanten IKKE skal være mest mulig oppløst og få med mest mulig detaljer. Det resulterer i lyttetretthet hos meg. Jeg skulle også ønske at diskanten er "tunet ned" littegrann. Som om man skulle ha skrudd ned volumet på den i forhold til mellomtone og bass. Vet ikke hvordan jeg skal forklare deg nærmere. Poenget er at i dagens high end høttalere låter det hardt og skarpt med en dårlig innspilling (f.eks Metallica). Det øret mitt reagerer på er mest diskanten som jeg ikke liker på disse innspillingene. Om det er for at den er oppløst og detaljert, eller at den er for fremtredende vet jeg ikke...

Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

Klipsch ferdig innspilt syntes jeg var overraskende rolige i toppen. Kontrollert spredning som Tannoy og Klipsch har er etter min erfaring meget gunstig på veien for god lyd.

Har du prøvd AMT-diskanter ala Elac? De er jo ganske "rolige" i toppen og låter ikke skarpt på noen måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en gang tipset om DAC med filterfunksjoner (eks Rega DAC) for å løse litt problemene som trådstarter sliter med. Da vil en kunne velge det filteret som passer den lyden en ønsker. Spotify vs losless, musikksjanger, spill, tv, film osv.

Det kan jo være et fint alternativ som siste tweek når en har funnet et optimalt oppsett.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    Jeg mener at diskanten IKKE skal være mest mulig oppløst og få med mest mulig detaljer. Det resulterer i lyttetretthet hos meg. Jeg skulle også ønske at diskanten er "tunet ned" littegrann. Som om man skulle ha skrudd ned volumet på den i forhold til mellomtone og bass. Vet ikke hvordan jeg skal forklare deg nærmere. Poenget er at i dagens high end høttalere låter det hardt og skarpt med en dårlig innspilling (f.eks Metallica). Det øret mitt reagerer på er mest diskanten som jeg ikke liker på disse innspillingene. Om det er for at den er oppløst og detaljert, eller at den er for fremtredende vet jeg ikke...
    De fleste AV Receivere i dag har jo en eller annen form for EQ. Da er det jo bare å justere ned de høye frekvensene...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

Har hørt en Elac modell til rundt 30k, tror det var med AMT-diskant. Synes ikke den var spesielt behagelig på dårlige innspillinger.

At man får Klispch til å låte rolig i diskanten forstår jeg ikke! Men jeg har ikke hørt f.eks RF-7 mkII, så skal ikke uttale meg. Min (lille) erfaring med Klipsch er at de låter skarpt og nesten litt metallisk i diskanten, men med en bass og et trøkk som får frem gliset og rockefoten. Kunne godt tenkt meg å høre RF-7, men alt for mange mener at dette ikke kan være høyttaleren for folk med diskantfobi.
    Kan du evt. komme med kombinasjon av forsterker som gjør underverker? Kanskje RF-7 med forsterker som har eq? Noen som har erfaring med RF-7 + MA7000?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Saarg
    De fleste AV Receivere i dag har jo en eller annen form for EQ. Da er det jo bare å justere ned de høye frekvensene...
    Forslag til integrerte forsterkere som har det? Man bør vel ofte ha effektblokk i tillegg til reciever for å få skikkelig kontroll på en høyttaler i 50k klassen? Isåfall er det jo vanskelig å finne noe som matcher utseende messig?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er knall
    Crown I T4000 Itech I Tech 4000 IT4000 Touring Power Pro Amplifier Amp | eBay
    Driver absolutt alt!

Jeg bruker denne til 8 15" som er paralellkoblet til 2 ohm.
    Null stress.

Gode eq muligheter, og en veldig god forsterker. Digital ingang, d/a conv er også veldig god i denne.

Ulempen er att den bråker og bør stå på ett annent rom men dette er eneste ulempe.
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det McIntosh forsterker du har nå? Den har jo equalizer....
    Har ikke fått vite hvilken forsterker du har såvidt jeg kan se.....kanskje det er ny forsterker/kilde du trenger istedet?
    Jeg spiller all slags musikk her, fra Black Sabbath til Yello, fra Yanni til 10cc, fra ABBA til Albinoni, fra Arne Domnerus til Enya over Bachman Turner Overdrive til Mannheim Steamroller og alt bare lyder nydeligt, synes jeg da. Legger ikke engang merke til noen diskant jeg...og med Martin Logan og Bryston burde jeg virkelig ha neutralitet så det holder.
    Kvaliteten på innspillingerne kan du ikke gjøre noe med, bekymrer ikke meg lenger hvertfald. Om J.J.Cale plutselig kom ut med en samle cd med en lyd som på Nils Lofgrens Acoustic Live, da er det ikke den sound J.J.Cale var ute etter, det vet jeg med sikkerhet.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når inspillinger varierer med flere db er ikke dette noe en forsterker og dac kan rette opp.

Her må man ha en parametrisk eq, tonekontrollere holder ikke da de justerer helt på bærtur.

Du kan også kjøpe en eq vedsidna og koble i mellom din dac og forsterker.
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går jo ikke an å bruke tonekontroller eller eq i det hele tatt, da må man jo justere for nesten hver sang, helt håpløst. Om man har all musikk på pc`en kan man bruke juicehifi sin romkorreksjon, eller høyttalernes om de har det, det er mye bedre.
    Jeg har ingen tonekontroller og savner de virkelig ikke heller.
    Eq bruker jeg på pc`en med mine pc høyttalere, ikke på anlegget, der trenger jeg de ikke.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det går jo ikke an å bruke tonekontroller eller eq i det hele tatt, da må man jo justere for nesten hver sang, helt håpløst. Om man har all musikk på pc`en kan man bruke juicehifi sin romkorreksjon, eller høyttalernes om de har det, det er mye bedre.
    Jeg har ingen tonekontroller og savner de virkelig ikke heller.
    Eq bruker jeg på pc`en med mine pc høyttalere, ikke på anlegget, der trenger jeg de ikke.
    Du har ikke forstått poenget helt... Det du sier er heller ikke riktig.
    Men jeg har ikke tenkt og diskutere dette med deg.

Spikeld kjøp en god parametrisk eq sammen med ett par høytallere som har mye og gå på, da får man som regel godt med driv i dårlige inspillinger
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eq vil ikke endre særlig karakteren til enhetene heller.
    Niels sine martin logan f.eks. elekrostater er sjeldent pågående, metalldomer fungerer på en annen måte.
    høyttalere med lik frekvensrespons kan låte helt ulikt.

bedre å finne et par høyttalere som takler jobben fra før av istedenfor å justere i håp på hva som helst spør du meg
    selv rørforsterkere kan bidra med en mer flytende sammenheng..

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    eq vil ikke endre særlig karakteren til enhetene heller.
    Niels sine martin logan f.eks. elekrostater er sjeldent pågående, metalldomer fungerer på en annen måte.
    høyttalere med lik frekvensrespons kan låte helt ulikt.

bedre å finne et par høyttalere som takler jobben fra før av istedenfor å justere i håp på hva som helst spør du meg
    selv rørforsterkere kan bidra med en mer flytende sammenheng..
    martin logan sin elektrostat er dipol?

Da begynner du og dra ting til ut av sammenheng.

Resten høres ut som subjektive meninger uten serlig mye fakta.
    Kan ingenting, gjør alt!

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •