Dårlig bassrespons, vil en sub til hjelpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig bassrespons, vil en sub til hjelpe?

Heisann, har seg slik at jeg sliter med bassresponsen i rommet mitt, og lurer på om det er verd pengene å legge ut i en subwoofer til, eller en mer grundig kalibrering/plassering?

Rommet er ca 50 kvm, med skråtak, usikker på mål men er ca 6*8m hvor sofa er plasser ca midt i rommet.

Anlegget ble kalibrert med hjelp av Jakv her på forumet.

Komponentene ligger i signatur.
    Subben som er av intresse er svs pb12 nsd, og har fra før dps utgaven.

Håper noen kan komme med gode svar

-Ole

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samiboy
    Heisann, har seg slik at jeg sliter med bassresponsen i rommet mitt, og lurer på om det er verd pengene å legge ut i en subwoofer til, eller en mer grundig kalibrering/plassering?

Rommet er ca 50 kvm, med skråtak, usikker på mål men er ca 6*8m hvor sofa er plasser ca midt i rommet.

Anlegget ble kalibrert med hjelp av Jakv her på forumet.

Komponentene ligger i signatur.
    Subben som er av intresse er svs pb12 nsd, og har fra før dps utgaven.

Håper noen kan komme med gode svar

-Ole

Hva er galt med bassen ? Mangler du dypbass? eller vil du heller ha mer bass "kvantitet" enn "kvalitet" ?

Om du savner ordentlig god dypbass så hjelper det ikke å skaffe en sub til av samme slag, da burde du selge den du har og øke budsjettet slik at du kan gå for noe som f.eks SVS PB13 Ultra, Velodyne osv. Er bassen dyp nok men at du ønsker mer "trøkk" så hjelper det stort å ha en sub til -- en i hvert hjørne

Rom akustikk spiller selvfølgelig den største rollen, men der kan jeg omtrent ingenting.

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hva er galt med bassen ? Mangler du dypbass? eller vil du heller ha mer bass "kvantitet" enn "kvalitet" ?

Om du savner ordentlig god dypbass så hjelper det ikke å skaffe en sub til av samme slag, da burde du selge den du har og øke budsjettet slik at du kan gå for noe som f.eks SVS PB13 Ultra, Velodyne osv. Er bassen dyp nok men at du ønsker mer "trøkk" så hjelper det stort å ha en sub til -- en i hvert hjørne

Rom akustikk spiller selvfølgelig den største rollen, men der kan jeg omtrent ingenting.
    Ingenting som er "galt" med bassen, men den gir seg litt tidlig. om jeg ser en film med volum på -20db så gir suben alt den har, og jeg liker å se filmer med -15db, og kansje -10db på noen

Subben gir seg før jeg gir meg med andre ord Og er egentlig usikker på om det vil hjelpe med en sub til siden det vil maks gi meg 3 db ekstra, eller var det 6db? husker ikke helt i farten

-Ole

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 6 db økning fra 1 til 2 subber ja.

Forstår jeg deg riktig så er rommet relativt symmetrisk og du sitter rett under der taket er høyest? Kanskje du sitter midt i bassfella og bassen bare forsvinner.

Jeg gjorde en litt artig observasjon hos en kamerat for en tid siden. På en Ultra skilte det opptil 26 db på visse frekvenser fra høyre til venstre hjørne.
    Jeg sier ikke at Jakv kan ha gjort den blemma, men vet du om han målte på de forskjellige hjørnene evt andre plasseringer før kalibreringa?
    Eller var det slik at du selv bestemte at der skulle den stå?

Hos meg skiller det opptil 13 db ved enkelte frekvenser bare ved å flytte sofaen 50 cm lenger frem. Har jeg døra til kjøkkenet på gløtt ca 5 cm tjener jeg 4 db ved 30 hz. Dette er egentlig små justeringer og som du ser med enorme forskjeller.

1 sub til vil kunne hjelpe mye, men sitter du i en bassfelle kan også en Ultra gå fort tom for krefter uten at problemet blir noe bedre.

Litt nerdete, men har du / kan du måle hvor høyt i db det spilles sånn ca når subben går tom?
    Jeg mener, er det oppimot 100 db eller 115 db?
    Kan også hjelpe oss med å fastslå om du er bassgal og en krevende person å få fornøyd eller om det er rommet som tømmer subben din :-)

Rommet mitt er svært vanskelig å fylle med bass siden jeg har en bue ut i mot gangen som sluker all bassen. 2 slike SVS-er målte jeg til 112 db på maks ved film. Målt i sweetspot ca 3 meter i fra. Ikke så mye når du ser hva andre klarer med de samme SVS-ene. Der har du hvertfall en liten indikasjon på hva 1 bør klare.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må absolutt ha en sub til mener jeg, 50 kvm er et ganske stort rom.
    Ellers, ikke at det har noe med ditt problem å gjøre egentlig, men plasering er mer viktig enn som så, det er ikke sikkert det er i hjørnet subben trives bedst, ikke at det endrer output kanskje, men bassen kan få en helt annen karakter om man flytter den.
    Jeg har en liten REL, rommet den står i er veldig dårlig akustisk, åpen entre, åpent kjøkken, alle dører i leiligheten er normalt alltid åpne. Sofaen er ca 1/3 inne i rommet og subben stod i venstre hjørne, gjemt under et bord. Jeg flyttet da subben til høyre side, ca 1/3 fra hjørnet på frontveggen og putput er det samme men bassen har fått en helt annen karakter. Nå hører man hver nuanse i bassen plutselig, hvor man før hadde bass har man nå musikk.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med sub er at man kan plassere den hvor man får jevnest mulig bassrespons. Den optimale plasseringen for bass vil nemlig som regel aldri fungerer spesielt godt for mellomtone og diskant.
    Så ja, sub som kan plasseres riktig er helt klart å foretrekke. Viktig at du jobber med plassering og måler.

Vær oppmerksomhet på at de fleste subene ikke fungerer særlig bra over 80 Hz. Så har du behov for å dele høyere enn det, så må man handle deretter. Så dersom du f.eks mangler bass over 80 Hz, så kan det være fornuftig å kjøp en nr.2 som fungerer mer som mellombass. Sjekk i så fall også HSU sin midbass. Den største Epic suben fungerer trolig bra opp til 110-120 Hz området.

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben er plassert i høyre hjørne hvor elementet slår mot der tv'n står.
    Vi prøvde i venstre hjørne slående langs langveggen, høyre hjørne langs langveggen, og mot tv'n, og høyre hjørne bak, men av de plassene som ble prøvd ut så spilte den best der den står nå.

Ja i sweetspot sitter man der taket er høyest, og rommet er helt symetrisk.
    Er ikke helt sikker på hvor subben gir seg, men den spiller vel på maks når jeg når -15db på film, noe som vil si ca 100db vil jeg tro.

Jeg er ikke en "bassfreak", men jeg mener å huske at lfe-sporet skal være 10db over resten, og det får jeg da ikke her om jeg guffer på litt.

På musikk har det ikke noe å si for min del da jeg alltid hører på musikk i pure direct.

Her er et bilde av rommet

Tv'n står på en stor tvbenk om det skal ha betydning, og bak tv'n er det 2 store vindu, likedan i andre enden.

Edit: Deler på 80 hz

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å sette LFE delinga til 120 hz og resten til 80 hz? Kan hjelpe deg til å få mer punch.

Det er vel kanskje en sub til som blir løsninga da. Hvis du ikke vil prøve å flytte litt på sofaen og se om du måler/hører noen forskjell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •