Noen med erfaring med kraftigere effektforsterker enn 2x200w på Dynabel Exact?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen med erfaring med kraftigere effektforsterker enn 2x200w på Dynabel Exact?

Hei!

Jeg har et par Dynabel Exact drevet av Jungson effektforsterker på 2x200w. Jeg synes ikke lyden kommer helt ut av høyttalerne. Er det noen som har erfaring med sterkere effektforsterker enn det jeg bruker på disse høyttalerne? Jeg tenker litt på en 2x300w fra Emotiva (XPA-2 | 300W x 2 | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifier) til jul (eller noe villere fra bruktmarkedet). Jeg bor i blokk, så da er det ikke noe vits å spille nattesøvnen fra naboene, jeg er mer interessert i kvalitet enn kvalitet på det som kommer ut av høyttalerne. Jeg bruker en Beresford DAC som forfosterker/DAC, så lyden er frisk men det kiler liksom ikke helt i magen pt...

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha kvalitet over kvantitet? Dette er det eneste jeg får til å passe med at du bor i blokk. Når du ikke likevell drar full effekt fra effekttrinnet så hadde det vel gått ann å bytte til noe bedre rent lydmessig.
    Er det rørforsterker du har?
    Post kurver fra høytalerne dine.

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fidelity anbefalte MINST 250w...

Dynabel har sluttet å selge disse høyttalerne og jeg finner ingen andre steder som har holdt liv i pdfene med frekvenskurvene. De er oppgitt til 83-84db, sikkert pga delefilteret og den 6,5" store magnesiumsbassen i et relativt stort kabinett. Dette er stativhøyttalere altså. Jeg brukte først en yamaha surroundforsterker på 100w pr kanal og da var lyden veldig kjedelig, så kjøpte jeg jungson-forsterkeren (Winner audio) og da ble det litt mer liv og engasjerende musikk. jeg er ikke helt i målgruppa for rørlyd.

på nettet står de omtalt som svaert tørste på watt, bladet Fidelity anbefalte MINST 250w til disse høyttalerne, så jeg er interessert i å høre om det er noen som har erfaring på hvor mye disse høyttalerne kan vokse og evnt tips om forsterkervalg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du øker effekten fra 200W til 250W (nokså teoretisk egentlig) så gir det en økning på under 1dB.

Ville heller letet etter noe som leverer mye strøm, og har de ludmessige egenskapene du er ute etter. Kanskje det kan være en ide å se etter forforsterker også, eller se om plassering av høyttalere er optimal?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører i og for seg ikke med mer enn 200w pr kanal, men Sherbourn PA 5-200 leverer i stereo kollossalt med strøm.
    Har for øvrig 5 stk Exact i surroundoppsettet.
    Sherbourn har pustet nytt liv i mine høyttalere i alle fall. Kjempekombo sammen med PT 7020 A

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bør vel ringe noen varselbjeller når forsterkeren er større enn høyttaleren som om stativhøyttalere ikke var amputert nok fra før.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •