Hegel H300 i hus, nå begynner jakten etter nye høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel H300 i hus, nå begynner jakten etter nye høyttalere

Heisann folkens

Nå er Hegel H300 i hus og jeg skal begynne å se (les: høre) meg rundt etter nye høyttalere. Det er Dali Ikon 6 som skal byttes ut. Ble en god forbedring av lyden i Ikon 6 etter forsterkerbytte, men føler det er noe som mangler. Hører mye på indie rock/pop og ønsker høyttalere som låter bra på slik musikk. Er her jeg føler at Ikon 6 kommer litt til kort, i alle fall i forhold til min smak. Litt vanskelig å forklare, men går litt i ett når det skjer mye i lydbildet. I tillegg til indie går det en del i "vanlig" rock og pop.

Har til nå hørt på SA Mantra 60 og B&W CM9. Mantra 60 hørte jeg sammen med H300, mens CM9 har jeg foreløpig kun hørt med en NAD-forsterker til rundt 10000. System Audio imponerte helt klart mest, men er jo litt forskjell i forsterker her da.

Det jeg lurer på er om noen har anbefalinger til hvilke høyttalere som jeg bør høre, og som vil være en naturlig god match med Hegel? Og er det noen som har noen synspunkter på Mantra 60 og CM9 i forhold til H300?

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører endel på rock og pop selv samt endel jazz. Forelsket meg helt i JBL LS 80 når jeg hørte disse. Hadde tidligere B&W og var ganske skeptisk til å gå fra FST mellomtone til horn men har ikke angret ett sekund. Syntes høytalerene har en fantastisk tilstedeværelse og fungerer i mine ører helt glimrende til akustisk musikk.

Soundgarden fører jo både Hegel og JBL så jeg hadde tatt turen for en prøvelytt. Jeg har selv ikke hørt JBL på hegel så det kan jeg ikke uttale meg om.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente jeg hadde lest en tråd som lignet på denne for en stund siden Denne omhandler CM9, Mantra 60, LS80 og Hegel.

120227-hvilken-hoyttaler-jbl-ls80-vs-jbl-ls60-vs-b-w-cm9

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Jeg hører endel på rock og pop selv samt endel jazz. Forelsket meg helt i JBL LS 80 når jeg hørte disse. Hadde tidligere B&W og var ganske skeptisk til å gå fra FST mellomtone til horn men har ikke angret ett sekund. Syntes høytalerene har en fantastisk tilstedeværelse og fungerer i mine ører helt glimrende til akustisk musikk.

Soundgarden fører jo både Hegel og JBL så jeg hadde tatt turen for en prøvelytt. Jeg har selv ikke hørt JBL på hegel så det kan jeg ikke uttale meg om.
    Må si meg helt enig her!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill! Har faktisk ikke vurdert JBL så bør vel gi de en sjanse. Noe som sier meg at den høyttaleren kan bli litt stor (stue ca 20 kvm), men er jo også mulighet for å sjekke ut LS 60. Var System Audio som jeg fikk anbefalt sist jeg var innom, men blir jo flere lytterunder hos Soundgarden. Og takk for linken Ender, den har jeg ikke fått med meg.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke ditt budsjett, men høyttalerne du nevner er jo rimelige kjedelige greier og H300 er etter min mening rimelig overkill til disse. Gå andre steder enn soundgarden og åpn opp horisonten.

Min erfaring er at høyttalerne bør være stedet man legger mest penger, ikke forsterker. 30 000 i forsterker bør korrellere til ca 50 000 i høyttalere etter min mening, ikke 15 000.

Hva med noe litt mer spennende?

Sjekk ut Tannoy Precision 6.2 eller 6.4? Da får du hornladning og waveguide og en lyd lite annet i prisklassen matcher. Selv til disse er dog H300 overkill. Du burde jo gå på brukten i 30-40 tusen kroners klassen og se deg om. Monitor PL300 o.l.? Tannoy DC10T har og ligger ute på HFS. Klipsch RF-7II?

Høyttalerne du ser på er etter min mening som å spørre om Ferrari V12ern bør brukes i en Polo eller en Yaris.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Hegel H300 på Klipsch Reference 82, etter mitt øre så går ikke helt Hegel og Klipsch som hånd i handske. Det er nok en gang diskanten som blir en anelse skarp.
    Derimot har jeg hørt PSB Image på denne forsterkeren med et smil om munnen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nå kjenner jeg ikke ditt budsjett, men høyttalerne du nevner er jo rimelige kjedelige greier og H300 er etter min mening rimelig overkill til disse. Gå andre steder enn soundgarden og åpn opp horisonten.

Min erfaring er at høyttalerne bør være stedet man legger mest penger, ikke forsterker. 30 000 i forsterker bør korrellere til ca 50 000 i høyttalere etter min mening, ikke 15 000.

Hva med noe litt mer spennende?

Sjekk ut Tannoy Precision 6.2 eller 6.4? Da får du hornladning og waveguide og en lyd lite annet i prisklassen matcher. Selv til disse er dog H300 overkill. Du burde jo gå på brukten i 30-40 tusen kroners klassen og se deg om. Monitor PL300 o.l.? Tannoy DC10T har og ligger ute på HFS. Klipsch RF-7II?

Høyttalerne du ser på er etter min mening som å spørre om Ferrari V12ern bør brukes i en Polo eller en Yaris.
    Ok. Har fått helt motsatte anbefalinger i andre tilfeller, men det kan godt hende du har et poeng her. Hører gjerne andres tanker rundt dette. Hørte på Tannoy Prescision 6.2 og Tannoy Definition DC8 i dag. Var meget imponerende.

Newcomer Boyka sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at JBL og H300 går fint ilag (hørt kun Monitor Studio 4429) og det spilte forykende rått!

Dynaudio er også en perfekt match til Hegel sin nye lydsignatur! 8)

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

Min erfaring er at høyttalerne bør være stedet man legger mest penger, ikke forsterker. 30 000 i forsterker bør korrellere til ca 50 000 i høyttalere etter min mening, ikke 15 000..
    Er enig med deg at H300 fortjener gode høyttalere, men er ikke helt enig i at man bør legge mer i høyttalerene kontra forsterker.

Uansett så er det en meget bra forsterker TS har fått seg.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Er enig med deg at H300 fortjener gode høyttalere, men er ikke helt enig i at man bør legge mer i høyttalerene kontra forsterker.

Uansett så er det en meget bra forsterker TS har fått seg.
    Helt enig. Men det er min erfaring etter å ha eid svært mye forskjellig utstyr at forskjellene mellom rimelige og dyre høyttalere er himmelvide sammenlignet med forskjellene man opplever mellom forsterkere og kilder.

De to største påvirkerne av lyden utenom rom og egen hørsel er selve opptaket og dets kvalitet og høyttaleren.

Gøy å høre at du likte Tannoy - jeg liker Tannoy meget godt selv og synes de har utrolig gode produkter i de fleste prisklasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL ls 80 er 1 bra valg : )
    kjøre mine sammen med primare sp32 og A30.7

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av loha
    JBL ls 80 er 1 bra valg : )
    kjøre mine sammen med primare sp32 og A30.7
    Meget bra høyttaler, har dog kun hørt disse på H200 og det var bra.

Ellers så støtter jeg cybervision sitt forslag om å teste Tannoy også.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio Focus 160 er også en god match til denne forsterkere, så anbefaler TS å sjekke ut denne.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •