Surround, Dali IKON alternativer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround, Dali IKON alternativer?

Heihopp. Jeg lurer på hvilke alternativer det finnes i samme prisklasse som Dali IKON. Har for tiden denne serien og er veldig fornøyd med lyden, spesielt detaljene i diskantområdet. Synes de er litt slappe på bass though. Hvilke andre høyttalere i prisklasse kunne jeg vurdert å byttet til om jeg skulle prøve noe nytt? Har prøvd å høre på Klipsch RF-noe, men synes lydkvaliteten var noe lavere enn med dali'ene.

Kjører forsåvidt Pioneer SC-LX71 som reciever.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange subwooflere har du?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken modell har du? Og hva er budsjett?

Geir Arne

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chariot
    Heihopp. Jeg lurer på hvilke alternativer det finnes i samme prisklasse som Dali IKON. Har for tiden denne serien og er veldig fornøyd med lyden, spesielt detaljene i diskantområdet. Synes de er litt slappe på bass though. Hvilke andre høyttalere i prisklasse kunne jeg vurdert å byttet til om jeg skulle prøve noe nytt? Har prøvd å høre på Klipsch RF-noe, men synes lydkvaliteten var noe lavere enn med dali'ene.

Skift reciver til Yamaha, hadde selc Pioneer LX73 på Dali Mentor, og det fungerte dårlig kontra Yamaha iallefall.. skjønner du savner litt bunn med Pioneeren. Pioneeren fungerer ypperlig på f.eks. BW.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun en subwoofer.

Dali IKON 7
    Dali IKON Vokal 2
    Dali IKON SUB
    Dali Concept 1

Ikke MK2. Neh, jeg bare prøver å se litt rundt hva annet jeg kunne hatt. Budsjettet ligger vel i all hovedsak hva jeg ville fått for de jeg har +- noe.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun en subwoofer.
    Kjøp en til, da vel...
    (Klikk her for mer info....)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 7 krever litt power. Men det er etter min mening den Dali høyttalerene med best kost/kvalitet forhold. Det kan dermed være litt lurt å teste med en effektforsterker og se om dette bidrar i riktig retning.

Ellers bør du jobbe med plassering om du ikke har gjort dette. Om du har RK aktivert kan det være lurt å deaktivere denne for å se om den ødelegger noe av det du ønsker. De tidligere RKene var ikke noe å hoppe i taket for.

Noen få tips, men det er vanskelig å uttale seg uten litt mer info.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, flere subwoofere blir det nok ikke. Hadde kanskje vært bedre å byttet ut IKON 7'ene med IKON 8 eller kanskje enkelt og greit byttet ut IKON 7'ene og subben med et par Mentor 8.

Ja, de krever litt power, derfor oppgraderte jeg fra en rimelig svak Denon 1911 til SC-LX71 som er ganske kraftfull og kjører bi-amp på høyttalerene med denne. Er ikke så mye å tjene på romplassering her though, siden rommet er helt firkantet og de har egentlig den eneste plasseringen de kan. Prøvde RK, men synes RK fjernet for mye dynamikk og diskant i lydbildet at jeg slo over på Direct. Ikke Pure Direct men Direct. Filmlyden er helt fantastisk. Jeg savner bare den ekstra "punchen". Har hatt tanker på BW høyttalere, men jeg kan ikke fordra den gulfargen som brukes i mellontoneelemententet på de. (Den blå som de bruker på de innebygde er derimot nydelig).

Forsåvidt skal det sies at lydbildet i Denon var noe bedre på musikk etter min mening, men tusen hakk værre på film.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er mkI du har kan det gjøre en del å bytte til mkII. De er litt mer fyldige nedover syntes jeg.

Som skorob er inne på kan en Yamaha forandre lyden en del i mot det jeg tror du ønsker. Denne har gode justeringsmuligheter også om du har kunnskap om dette. Jeg mener også Pioneer lar det stille ganske effektivt, og dette kan brukes fordelaktig.

Være heller ikke redd for å øke bassnivået(ikke sub) litt. Da får du fort mer punch og fylde. Samt flytte litt rundt på høyttalerne og se om det hjelper.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Skal teste litt med EQ'en i morgen Ikke upassende at det er fredag. Nei skjønner det ikke er IKON-subben, den er mer god for buldrende bass. Aldri følt at den kan gi sikkelig punch. Kostnadden med å oppgradere fra MK1 til MK2 er ikke verdt det synes jeg, for lite new-factor og for liten forandring. Penere er de though. Yamahaforsterkere har jeg hørt mye fint om, men utsendemessig er de havoc. (Det er ganske sterke preferanser for utsendet på slikt her i huset. SC-LX71 og BDP-LX71 er sikkelig pene sammen

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Skal teste litt med EQ'en i morgen Ikke upassende at det er fredag. Nei skjønner det ikke er IKON-subben, den er mer god for buldrende bass. Aldri følt at den kan gi sikkelig punch. Kostnadden med å oppgradere fra MK1 til MK2 er ikke verdt det synes jeg, for lite new-factor og for liten forandring. Penere er de though. Yamahaforsterkere har jeg hørt mye fint om, men utsendemessig er de havoc. (Det er ganske sterke preferanser for utsendet på slikt her i huset. SC-LX71 og BDP-LX71 er sikkelig pene sammen
    Jeg er enig med at Ikon subben ikke er noe å rope hurra for. Har hatt den selv (mk1), og den forsvant veldig raskt ut. Men så er jeg også bassnarkoman

Dersom du ikke kan ha flere subwoofere, og ikke kan flytte på høyttalerne, så er det nesten bare effektforsterker igjen som kan gjøre en forandring. Kunne du tegnet opp rommet slik det er nå? Kan være små tweaking med plassering som kan gjøre noe. f.eks toe-inn mot sittestilling etc. Står de parallelt med sidevegger? Prøv å skrå de litt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterkere trur jeg får bli i framtiden for min del, men det kommer nok en gang Rommet de står i er egentlig ganske lite, trur nok ikke det er større enn 20 kvm og omtrentlig et fullferdig kvadrat og de opptar ene veggen sånn helt. Så simpelt som man kan få det omtrent.Fått testet litt EQ og jeg klarer ikke finne noe som jeg synes høres penere ut enn Direct-funksjonen. (Merk: ikke Pure Direct som igjen høres dårlig ut). Kanskje prøve å vinkle de litt og.

Hva ligger egentlig bruktprisen på mentor 8 på i disse dager? Hadde jo kanskje vært mulig å byttet ut hele settet og kjøpt mentor 8 så bygd på det settet over tid.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ligger egentlig bruktprisen på mentor 8 på i disse dager? Hadde jo kanskje vært mulig å byttet ut hele settet og kjøpt mentor 8 så bygd på det settet over tid.
    Tror du må opp på rundt 20k, muligens mer for å få M8. Disse bør også fores med en kraftig forsterker.

Geir Arne

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SC-LX 71 har også denne sound-retriever funksjonen (under lydjustering) som øker bassnivået ganske mye. Ellers er det jo bare å øke noen db på 64 hz i EQ hvis det fremdeles ikke er nok. Du bør ikke bytte denne denne receiveren med noen Yamaha, nei
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjører samme oppsett men har on wall til bak og concept 1 som frontpresence uten subb på en yamaha rxv 3067. klarer å drive dette overraskende greit, men blir nok bedre når det kommer et par subber. vurderer sterkt effekt da jeg har hørt ikon 7 med nad c372 x2. altså en forsterker per ht. det var altfor gøy. hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •