RF-82 som bakhøyttalere??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RF-82 som bakhøyttalere??

Et kjapt spørsmål.
    Skal kjøpe nye RF-82mkII. Da jeg har RF-82 mkI i dag,lurer jeg på om disse kan fungere greit som bakhøyttalere?? Pros/cons.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har den anbefalte delen til film der

Surround høytalere i 5.1 er sidehøytalere
    de plasseres 90-110 grader ut sidene i sweetspot ut fra type høytalere .
    De plasseres 30 cm + over ørehøyde når du sitter (vil vel normalt bli 140 + fra gulv og opp)

surround bak eller (back) er de bakerste i et 7.1 oppsett

Anbefalt og optimalt er en ting
    Ønsker man ikke følge anbefalinger for optimal filmlyd kan man bruke høytalertyper man selv ønsker å plassere dem hvor i rommet man ønsker til varierende resultat og opplevelse.
    __________________________________________________ ________
    men
    til musikk vil gulvstående passe til sidehøytalere i 5.1
    +
    Har man veldig stor plass så man får endel meter ut til hver side sweetspot ii 5.1 kan de brukes men ikke helt ulimat (vil vel anbefale minst 4 meter + ut til hver gulvstående høytaler brukt som sidehøytaler
    (rommet bør da være minst ca 9 meter bredt)

cons
    blir nær sagt alt

Gjelder ikke bare RF men nær sagt alle typer gulvstående høytalere

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er back som blir aktuellt.Skal ha 7,2 oppsett. Skal snart bygge kino og driver og kjøper utstyr. Har rf-82 mkI, rc-62 mkII og mangler bak og side. Har tenkt på RS-62 mkII som side og 52 som back. Siden RF-82 mkII nå selges billig frister de veldig. Tanken var da å bruke mkI som back til jeg får skrapt sammen penger til RS-52.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen, dette var vel noe overdrevet?

Greit nok at det ikke blir "etter boka", men jeg vil definitivt si de fungere godt likevel. I mange tilfeller vil økt kapasitet(selv ved deling rundt 80hz) veie opp for "feil" plassering.

Geir Arne

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hygen, dette var vel noe overdrevet?

Greit nok at det ikke blir "etter boka", men jeg vil definitivt si de fungere godt likevel. I mange tilfeller vil økt kapasitet(selv ved deling rundt 80hz) veie opp for "feil" plassering.

Geir Arne
    Overdrevet ???
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Anbefalt og optimalt er en ting
    Ønsker man ikke følge anbefalinger for optimal filmlyd kan man bruke høytalertyper man selv ønsker å plassere dem hvor i rommet man ønsker til varierende resultat og opplevelse.
    __________________________________________________ ________
    Det er den ærlige sannhet ..... man kan ikke likstille riktige (tilnærmet riktige) oppsett med hobby oppsett

"etter boka" som du skriver ....den boka er en anbefaling for plassering i forhold til hvordan lyden avspilles og oppfattes i forhold til hvordan den er laget å ment bli hørt

Jeg skriver ut fra å bruke fronter som sidehøytalere i 5.1 (jeg har ikke skrevet noe om bak i 7.1 oppsett)

Trådstarter spør etter Pros--Fordeler og Cons--ulemper

Det foreligger ingen fordel ved å ha en Tractrix Horn en meter eller 2 på hver side blåsende inn rett under øre høyde eller andre fordeler med å bruke fronter.

80Hz har da ingen ting med dette å gjøre .

Ikke minst ...jeg skriver ikke at det ikke går
    ikke minst........nydelig med bare gulvhøytalere til musikk

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører med et par eldre Patos Lyric 401 som bakhøyttalere jeg, litt overkill men har man et par høyttalere som man ikke får stort for ved å selge, så hvorfor ikke. Er i hvertfall ikke dårligere enn et par satelitter.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv rf35 bak og de går bare på tomgang og tar i tilegg mye plass

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk
    Det er back som blir aktuellt.Skal ha 7,2 oppsett. Skal snart bygge kino og driver og kjøper utstyr. Har rf-82 mkI, rc-62 mkII og mangler bak og side. Har tenkt på RS-62 mkII som side og 52 som back. Siden RF-82 mkII nå selges billig frister de veldig. Tanken var da å bruke mkI som back til jeg får skrapt sammen penger til RS-52.
    hvilken størrelse på rom har du og hvor blir sweetspot og sittegruppen plassert? RS 62 kontra RS 52 er ikke verdt prisforskjellen spør du meg, og hvilken effekt har du planer om på di? vil tro rs-52 som side og evetuelt rs-42 back gir deg mer en nok sorround lys, bruk helder penger og oppgrader senteren til rc-64 det meste av lyden kommer fra frontrekka

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør BEF og de som har hørt BEF sitt oppsett om det har noe for seg med litt kapasitet bak....

Jeg bruker RF-82 med et par hundre Watt tilgjengelig som sidehøyttalere. Om man bruker hvilke som helst høyttalere utenfor deres tiltenkte plassering (ref tractrix rett i øret sleivsparket) må man kanskje til med EQ for å kompensere for dette. I min verden er headroom aldri en dårlig ting, så om man har penger og plass er det bare å kjøre på.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    (ref tractrix rett i øret sleivsparket)
    Den sitter vel ca 1 meter opp fra gulv når høytaler står på gulv
    Tror ingen i verden anbefaler dette til film...selv ikke BEF vil jeg tro

Selvsagt kan man bruke fronter som surround men få dem opp fra gulv å til den høyden de bør. (1 meter opp feks)
    Lyden er ikke mixet for å spilles så lavt nede å blir mye bedre når den løftes
    (for tvilere er det vel bare å få stablet opp disse frontene brukt som surround så hører man forskjellen)

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet blir 7m langt og 4.1m bredt,sweetspot blir 2-2,5m fra bakvegg.
    Jeg har onkyo 3009 og emotiva xpa5,så effekt blir nok ikke et problem;-)
    RS-62 forsvarer ikke prisforskjellen!?..er alle enig? Det høres veldig bra ut da jeg synes den er vel mye dyrere en 52!! Er mye som skal kjøpes når man bygger kino og vil ikke bruke penger unødig;-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Den sitter vel ca 1 meter opp fra gulv når høytaler står på gulv
    Tror ingen i verden anbefaler dette til film...selv ikke BEF vil jeg tro

Selvsagt kan man bruke fronter som surround men få dem opp fra gulv å til den høyden de bør. (1 meter opp feks)
    Lyden er ikke mixet for å spilles så lavt nede å blir mye bedre når den løftes
    (for tvilere er det vel bare å få stablet opp disse frontene brukt som surround så hører man forskjellen)
    Den store forskjellen etter min mening med plassering av bakhøyttalere er om lyden skal være diffus eller ikke. Ved lav plassering blir det ofte veldig "direkte" lyd. Og som med det meste, noen liker det og andre ikke.

Derfor skrev jeg at "etter boka" blir det ikke riktig med RF-82 som bakhøyttalere. Men at det vil være en vanvittig nedtur fremfor å ha andre, og bedre plasserte, høyttalere syntes jeg blir en overdrivelse(slik JEG oppfattet innlegget ditt).

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS-62 forsvarer ikke prisforskjellen!?..er alle enig? Det høres veldig bra ut da jeg synes den er vel mye dyrere en 52!! Er mye som skal kjøpes når man bygger kino og vil ikke bruke penger unødig;-)
    RS-52 vil nok være tilstrekkelig for de fleste. Med mindre du skal spille grisehøyt eller høyttalerne er langt unna. I ditt rom vil jeg mene RS-52 holder.

Geir Arne

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet blir 7m langt og 4.1m bredt,sweetspot blir 2-2,5m fra bakvegg.
    Jeg har onkyo 3009 og emotiva xpa5,så effekt blir nok ikke et problem;-)
    Rs 52 vil nok holde, og de koster vel 4000 mindre ca enn 62 så det er jo litt penger, og de pengene kan du jo bruke til å kjøpe større center.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gargamel_Grusom
    Rs 52 vil nok holde, og de koster vel 4000 mindre ca enn 62 så det er jo litt penger, og de pengene kan du jo bruke til å kjøpe større center.
    Jepp,RC-64 står på ønskelisten Deilig å høre at 52 holder da prisen på 62 satt langt inne.
    Dette er min første kino og mitt første store annlegg,så jeg har ikke så mye erfaring og kompetanse. Da er det kjekt med et forum som dette med masse flinke folk som er villig til å hjelpe...Takker så mye for hjelp og respons:-D Da går jeg for oppgradering av fronter og setter de "gamle" bak. Penger spart er penger tjent:-D
    Gleder meg forøvrig som en unge til garasjen min kommer om en ukes tid,gulv er støpt og ringmur er på plass så nå venter jeg på elementgarasjen med 37kvm loft som bare blir mitt og ikke noe waf å ta hensyn til Så da kommer det en ny byggetråd som dere er velkommen til å følge utover høsten og vinteren. Kjekt om så mange som mulig vil besøke den da jeg sikkert kommer til å trenge masse tips og råd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •