90% av lyden til 10% av prisen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

90% av lyden til 10% av prisen?

Hva mister man ved å bygge høyttalere med PA elementer? Mindre raffinert? Mindre bredde? Mindre holografi? Mindre luftighet? Vet at det blir benyttet av Klipsch blant annet.

Hva man får er vel mer opplagt..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Hva mister man ved å bygge høyttalere med PA elementer? Mindre raffinert? Mindre bredde? Mindre holografi? Mindre luftighet? Vet at det blir benyttet av Klipsch blant annet.

I forhold til størrelse på element mister du dypbass. Ikke noe annet. Gode PA elementer er dyre, så du vinner ikke noe prismessig VS kvalitet..

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bygget meg høyttalere med beyma PA høyttalere. Beste høyttalerene jeg noensinne har hatt

Rumlebassen er dog borte da.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan du vel bygge deg sub for ?

Pose og sekk, ja takk :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Men det kan du vel bygge deg sub for ?

Pose og sekk, ja takk :-)

Ja, men sub med PA elementer (for å beholde samme karakteristikk), blir stort. Veldig stort.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ja, men sub med PA elementer (for å beholde samme karakteristikk), blir stort. Veldig stort.
    Jupp, og med en samboer, går det ikke helt hånd i hånd.

Skal bygge meg en sylindersub, nå for en midlertidlig løsning, men blir noen 18" senere når rommet blir større

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor

Se på klisch la scala, beste høytalere jeg har hatt i hus, kjører med en beyma 15" diy sub

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt lik pris vil PA-elementer være mer tilpasset høye lydtrykk/SPL og i enkelte tilfeller andre former for spredningskontroll enn elementer konstruert for små oppholdsrom.

SPL = dynamikk, så med slike elementer kan man oppnå masse dynamikk ift. pris. Dypbass og "nøyaktighet" blir derimot underprioritert for å oppnå tilstrekkelig output.

Holografi/bredde mener jeg kan spores mer tilbake til frekvensrespons, plassering/akustiske forutsetninger og spredningsrespons enn elementene isolert sett. Vil heller si at lyden har lett for å blir mindre raffinert, oppløst og homogen.

Finnes elementer som gir full pakke, men som timc sier blir det dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...PA elementer i klipsch HT var nytt for meg...Men ser jo noen av likhetene når du først sier det!!

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en del som har kombinert AMT diskant/mellomtone med pa basselementer med gode resultater.

Dette med to 18" i 60*60*60 cm kasser tunet til 30 hertz vill gi pose og sekk til normale lyttenivåer
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipchern
    Hmm...PA elementer i klipsch HT var nytt for meg...Men ser jo noen av likhetene når du først sier det!!

er vel Seas elementer i klipsch rf serien om jeg ikke husker feil. Vet at det er mange diy versjoner av la scala som bruker pa elementer, bla. cornscala.

mine høytallere er bygget opp av PA elementer og hifi høyttalere jeg har hørt har ikke i nærheten av de dynamiske egenskapene mine har.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA-elementer er, som tidligere nevt, bygd for høyere effekter. Og i det ligger det en del kompromisser:

Svingspolen er som regel er større (for rett og slett ikke å brenne opp) og det betyr at magnetgapet blir større og mindre ideelt, som betyr dårligere linearitet.

Opphenget på elementet er også mye stivere, som ikke bedrer på kvaliteten. Elementet blir tyngre og det er vanskeligere å kontrollere.

På grunn av det ovenfor er følsomheten (SPL) på disse elementene ofte lav, noe som krever at man har litt forsterker å drive opplegget med.

Basselementer på PA er ofte tunet veldig høyt. PA-bassen er bygd for å gi mye og "hard" trøkk med fokus på 40-80Hz, mens man i hjemmebruk gjerne ønsker dypere bass. Unntaket er PA-elementer som er bygd for kinobruk som brukes mye mer likt hjemmebruk.

PA diskantelementer trenger ikke være dårlig å bruke. Når man bruker dem hjemme vil de bli brukt på relativt lave volum, og det gjør at man bruker elementet lite (=god linearitet).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    PA-elementer er, som tidligere nevt, bygd for høyere effekter. Og i det ligger det en del kompromisser:

Svingspolen er som regel er større (for rett og slett ikke å brenne opp) og det betyr at magnetgapet blir større og mindre ideelt, som betyr dårligere linearitet.

Opphenget på elementet er også mye stivere, som ikke bedrer på kvaliteten. Elementet blir tyngre og det er vanskeligere å kontrollere.

På grunn av det ovenfor er følsomheten (SPL) på disse elementene ofte lav, noe som krever at man har litt forsterker å drive opplegget med.

Basselementer på PA er ofte tunet veldig høyt. PA-bassen er bygd for å gi mye og "hard" trøkk med fokus på 40-80Hz, mens man i hjemmebruk gjerne ønsker dypere bass. Unntaket er PA-elementer som er bygd for kinobruk som brukes mye mer likt hjemmebruk.

PA diskantelementer trenger ikke være dårlig å bruke. Når man bruker dem hjemme vil de bli brukt på relativt lave volum, og det gjør at man bruker elementet lite (=god linearitet).
    Utifra det jeg leser, så tolker jeg det dithen at du mener at PA har lav følsomhet? Hvis jeg tolker riktig, så tar du direkte feil! PA har høy følsomhet nettopp for at man kan bruke færre forsterkere i et oppsett.

Mvh Faller

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har aldeles rett (og jeg tok feil)! PA elementer har høyere følsomhet enn HiFi. Beklager dette.

Jeg ble svar skyldig, men hvis jeg skal spekulere i årsaken, uten at jeg er sikker, kan det skyldes at svingspolen har en større omkrets og dermed mer følsom, tro?

Jeg vet ikke om elementprodusentene har noe merkant skille mellom PA og HiFi som sådan, så du finner nok kandidater som funker i begge "leirer". Jeg var for anledningen inne å så på dataene på et par JBL elementer, og det lignet mye på et HiFi element.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tipper gjennomsnittet av de mest solgte 15" PA har en spole på 2.5" (f.eks standard eminence som stort sett er fra 1.5-3)
    mindre enn f.eks en 8" dynaudio
    men de har somregel kort slaglengde og lett membran, som også bidrar til høyere følsomhet.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas

Du har ikke helt greie på hva du snakker om her..

Noe av det du sier gjelder kanskje for billig pa.

Pa basselementer er mer linjære enn de fleste hifi elementer

Ang tuning så er det stikk motsatt føler jeg, mange hifi subber leverer mye på en frekvens, feks svs.. Mens en god pa sub leverer over hele fjøla, men ikke dypere enn 30 ca. Men dette er pga kasse og bruksommerådet.

Disse amt diskantene som bla bemya har er
    Gaske gode, de mer tradisjonelle kompresjons driverne har kanskje ikke like lav forvregning og er ikke like linjære som man ønsker i ett hifi oppsett.
    Til ren kinobruk ser det ut som folk heller mer mot kompresjonsdrivere.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg må nok innrømme at jeg mistenker at jeg sitter fast i old-school lærdom og gårsdagens teknologi. Et eksempel er f.eks. line array teknologien som har særdeles gode prestasjoner og ikke vil være mulig å få til med et pislete element.

Jeg bøyer meg ydmykt for oppdatert, korrekt informasjon.

Newcomer old cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    opphenge har vel også innvirkning på følsomheten? d lette "trekspill" opphenge i stede for vanlig "feit" oppheng. er vel mindre motstand for membranen når den skal bvege seg med trekspill oppheng? har lest d ein plass i allfall

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av old cerwin
    opphenge har vel også innvirkning på følsomheten? d lette "trekspill" opphenge i stede for vanlig "feit" oppheng. er vel mindre motstand for membranen når den skal bvege seg med trekspill oppheng? har lest d ein plass i allfall
    Ja stivere kant oppheng høyere egenresonans (typiske bølgeformede stoffoppheng som de fleste
    PA basser/mellomtoner bruker) gir som regel litt høyere følsomhet oppover i frekvens, men lavere følsomhet i subbass omr.

Andre fordeler med disse bølgeformede stoffoppheng er at de gir mer sidestabilitet når membranene beveger seg
    (fungerer nesten som dobbel spider), riktig laget holder de mye lenger en skumoppheng.

Jeg tror noe av grunnen til at denne typen oppheng ikke brukes så mye
    i hifi er at de generelt er stivere en gummi og skum, det er ikke noe problem
    på større elementer 15" og opp da de har vekt nok (i spole/membran) til å få en lav nok egenresonens,
    men små elementer ville få uønsket høy egenresonans uten å lage en tung membran (som vanligvis ikke er ønsket).

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Se på klisch la scala, beste høytalere jeg har hatt i hus, kjører med en beyma 15" diy sub
    Mitt favorittsitat; "Klipsch La Scala altså, en 1000 år gammel PA-konstruksjon."

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •