Valg av Subwoofer til både musikk og film

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av Subwoofer til både musikk og film

Jeg skal omplassere et par eldre B&W DM602, som er et par høyttalere med en diskant og en 6" mellomtone/bass. Disse høyttalerne er ganske gamle, men låter ganske bra. Disse skal nå plasseres i stuen hvor jeg stort sett oppholder meg. Men jeg ønsker mer trøkk for å få hele spekteret, så da må jeg vel ha en sub i tillegg.

Jeg har kikket litt på hifiklubben, og identifisert et par som jeg tror er aktuelle. Jeg vil holde meg til 4000 kronersklassen, men kan gå litt opp i pris dersom det er overveiende lydmessige grunner til det. Finsih er ikke viktig for meg, så det ønsker jeg ikke å betale ekstra for...

DALI SUB E-12 F Subwoofer | Hi-Fi Klubben

DALI Concept Sub 12 Subwoofer | Hi-Fi Klubben

Spørsmålet mitt er om noen kan si meg hvilken som er å anbefale, når den primært kommer til å brukes til musikk, men også til film/TV av og til. Jeg har en frue som er gal etter dypbassen, og hun digger treningstudiomusikk a la dubstep, dunkdunk osv, mens jeg ønsker en strammere bass som fungerer til rock og metal.

Jeg setter også pris på anbefalinger til andre subber!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prisklassen er vel generelt XTZ 12.16, SVS SB12 og PB12 ansett som gode alternativer som nok yter over Dali-subbene. Til din bruk vil kanskje SB12NSD være et godt valg?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deffo +1!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Deffo +1!
    Og det betyr at den er bedre en best?

Jeg har etterhvert skjønt at mange sverger til både XTZ og SVS. Hva er primærårsaken til dette? Er trøkket virkelig så forskjellig, eller har det med pris vs kvalitet å gjøre?

SVS-subben SB12, så virkelig tiltalende ut. Men den kostet litt mer enn hva jeg har budsjettert... Den XTZ 99 10.16 så fin ut, og prisen virker grei. Den er riktignok bare 10", men det gir vel en "strammere" bass?

Burde jeg gått for XTZ 10" eller 12"?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at de har et godt pris vs ytelsesforhold for den vanlige brukeren, men også at de yter bedre enn tilsvarende bokser i samme kategori.

Jeg syns du skal kline til på BEGGE de to han skal selge, er jo totalt sett 4000 kroner, og ingenting annet til 4000 jeg kan se for meg skal kunne hamle opp med de som blir nevnt i annonsen rett over her.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Det betyr at de har et godt pris vs ytelsesforhold for den vanlige brukeren, men også at de yter bedre enn tilsvarende bokser i samme kategori.

Jeg syns du skal kline til på BEGGE de to han skal selge, er jo totalt sett 4000 kroner, og ingenting annet til 4000 jeg kan se for meg skal kunne hamle opp med de som blir nevnt i annonsen rett over her.
    Var dette jeg mente, takk for utdypning=) +1

Newcomer joas sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Låner tråden her litt jeg.

Jeg er i ferd med å sette opp et hjemmekino-anlegg, og står nå overfor kjøp av subwoofer.. I dag bor jeg i ei lita leilighet på 33kvm hvor stua utgjør ca 13 av de.

Så over til hva jeg ser for meg:

Forsterkere:
    - Alchemist Forseti ADP15A Integrated Amplifier Alchemist Forseti ADP15A Integrated Amplifier (Det er denne jeg bruker pr dags dato, men jeg vurderer å fortsatt bruke som forsterker for fronthøyttalerne når jeg kjøper flere høyttalere).

- Onkyo TX-NR717 har jeg nettopp kjøpt, og er den jeg skal bruke som surroundreciever.
    Høyttalere:
    For øyeblikket har jeg kun B&W DM685. Disse tenker jeg å bruke som bakhøyttalere når jeg kjøper nye fronthøyttalere. Tanken er å bruke samme høyttaler-serie, så da blir nok B&W DM684 de jeg faller på.

Subwoofer:

Det er her jeg står fast. Jeg har lest meg opp og ne i mente, men svarene i andre tråder egner seg ofte til andre forhold enn mine. For å spesifisere litt har jeg listet opp noen kriterier:
    - Jeg bruker anlegget til 50% film og 50% musikk, så subwooferen må fungere godt til begge.
    - Heller være god på dyp bass enn å spille overdøvende høyt med masse punch.
    - Fungere bra også i større rom
    - Spille godt sammen med 600-serien til B&W hadde vært et stort pluss

Fra tidligere tråder jeg har lest (og noen deltatt i) og med utgangspunkt i budsjettet, har jeg kommet fram til følgende alternativer:

Definitive Technology SuperCube 4000
    1200W forsterker
    8" aktivt element + 2x8" passiver
    16 Hz - 200 Hz
    kr 5 990,00

SVS PB12-NSD DSP
    400W forsterker
    12" aktivt element
    +/-3dB 18Hz-200hz anechoic/utendørs
    kr 6 490,00

XTZ 99 W12.16
    Forsterker: 300 W RMS 4 Ohm. 400 W RMS 2 Ohm.
    12" aktivt element
    Ingen ..Hz-…Hz oppgitt.
    kr 4 490,00

Sunfire HRS-8
    1000W rms forsterker
    8" aktivt element
    22-100Hz
    kr 5890,00 (kampanje)

Sunfire HRS-10
    1000W rms
    10" aktivt element
    20-100Hz
    kr 6 990,00 (kampanje)

Tips og synspunkt fra dere setter jeg stor pris på!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joas
    Hei!

Låner tråden her litt jeg.

Jeg er i ferd med å sette opp et hjemmekino-anlegg, og står nå overfor kjøp av subwoofer.. I dag bor jeg i ei lita leilighet på 33kvm hvor stua utgjør ca 13 av de.

Så over til hva jeg ser for meg:

Forsterkere:
    - Alchemist Forseti ADP15A Integrated Amplifier Alchemist Forseti ADP15A Integrated Amplifier (Det er denne jeg bruker pr dags dato, men jeg vurderer å fortsatt bruke som forsterker for fronthøyttalerne når jeg kjøper flere høyttalere).

- Onkyo TX-NR717 har jeg nettopp kjøpt, og er den jeg skal bruke som surroundreciever.
    Høyttalere:
    For øyeblikket har jeg kun B&W DM685. Disse tenker jeg å bruke som bakhøyttalere når jeg kjøper nye fronthøyttalere. Tanken er å bruke samme høyttaler-serie, så da blir nok B&W DM684 de jeg faller på.

Subwoofer:

Det er her jeg står fast. Jeg har lest meg opp og ne i mente, men svarene i andre tråder egner seg ofte til andre forhold enn mine. For å spesifisere litt har jeg listet opp noen kriterier:
    - Jeg bruker anlegget til 50% film og 50% musikk, så subwooferen må fungere godt til begge.
    - Heller være god på dyp bass enn å spille overdøvende høyt med masse punch.
    - Fungere bra også i større rom
    - Spille godt sammen med 600-serien til B&W hadde vært et stort pluss

Fra tidligere tråder jeg har lest (og noen deltatt i) og med utgangspunkt i budsjettet, har jeg kommet fram til følgende alternativer:

Definitive Technology SuperCube 4000
    1200W forsterker
    8" aktivt element + 2x8" passiver
    16 Hz - 200 Hz
    kr 5 990,00

SVS PB12-NSD DSP
    400W forsterker
    12" aktivt element
    +/-3dB 18Hz-200hz anechoic/utendørs
    kr 6 490,00

XTZ 99 W12.16
    Forsterker: 300 W RMS 4 Ohm. 400 W RMS 2 Ohm.
    12" aktivt element
    Ingen ..Hz-…Hz oppgitt.
    kr 4 490,00

Sunfire HRS-8
    1000W rms forsterker
    8" aktivt element
    22-100Hz
    kr 5890,00 (kampanje)

Sunfire HRS-10
    1000W rms
    10" aktivt element
    20-100Hz
    kr 6 990,00 (kampanje)

Tips og synspunkt fra dere setter jeg stor pris på!
    SVS er kanskje ikke den beste til musikk, men vil fullstendig gruse de andre til film.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en enkelt dali e 12f i dag men fant ut jeg ville ha jevnere bass trykk og pga egen nysgjerrighet bestilte jeg en to pack med xtz 12.16, disse er enda i posten men godt mulig jeg får de i kveld :-)

Økonomisk sett så vil jeg si dali subbene muligens er litt dyre og med bruket du foreslår så hadde jeg seriøst vurdert 2 xtz 99 w 10.06, dem går litt dypere enn 12f'n men ikke mye og de sier 10" er raskerer enn 12" noe som gjør seg merkbart bedre på musikk. om man savner nere dypbass ved enn annledning så kanskje se på en svs sub som kan stå bak i et hjørne og riste huset :-)

F.eks surround.no/Produkter/Subwoofere/XTZ/10-/XTZ-99-W1016-Black-Matt-2-stk-100552-p0000000559.aspx

Ah se bgaurden fant noeb på brukten (du som kjøpte de ? :-) )

Newcomer joas sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    SVS er kanskje ikke den beste til musikk, men vil fullstendig gruse de andre til film.

Ok. Så SVS'en er ikke å anbefale i og med at jeg bruker anlegget minst like mye til musikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Så SVS'en er ikke å anbefale i og med at jeg bruker anlegget minst like mye til musikk?
    Den spiller ikke dårlig på musikk, men personlig synes jeg at trykkammersubber spiller penere på musikk.
    For å si det sånn, helt seriøst, så må du sikkert ha 3 stk SVS SB12NSD for å matche den porta subben PB12NSD DSP til film i dypbassen.
    Jeg uttaler dette på bakgrunn av at jeg har hatt 2 SVS SB12NSD selv og 2 av de eldre SVS PB12 NSD (ikke DSP).
    Eller en hel stabel med DefTech 8" eller Sunfire 8" for å matche en slik SVS. Noe som vil koste flesk og se litt rart ut.
    Den eneste som vil være i nærheten er XTZ-en. Den vil mest sannsynlig spille enda høyere i midbassen, men vil også være markant svakere i dypbassen til film.
    Som kombinert film/musikk sub så er det vel få eller ingen konkurrenter til PB12NSD i denne prisklassen.
    Bakdelen er jo at den er stor og stygg i forhold til de andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en helt fantstisk sub til musikk. Ikke den råeste til film, men mer enn god nok. Allverdens muligheter til justering og denne går sinnsykt dypt.
    Kommer på 9-10000 levert på døra. Litt over budsjett, men

Rythmik Audio servo subwoofer 12" F12SE Signature Edition

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter opp Sven1978 på denne, var på 3 ukers jakt før jeg fallt på Rythmik selv. Jeg endte med F15HP som er den samme som den Sven1978 bare med 15" element og mer effekt. Denne spiller så stramt og musikalsk at jeg blir lettere sjokkert når jeg går over i film-modus og switcher til 14hz tuning og hører hva den leverer der nede i avgrunnen, selvom det er en lukket konstruksjon

Edit: Min kom faktisk på 8300kr ferdig levert og tollet, Rythmik hadde oppgitt innholdet til forsendelsen til 600$
    Dette ba jeg aldri om, så det var jo en hyggelig overraskelse.

Newcomer joas sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspillene folkens, setter stor pris på det!

Rythmik-suben så jo bra ut, men den blir over budsjett. Har egentlig ikke tenkt å gå noe mye høyere enn 6,5k.

PB12-NSD er kanskje det beste alternativet ja. Ulempen er jo størrelsen som du sa Sven1978. Er litt begrensa med plass på 13 kvm

Hva med sunfire? Stemmer det at de egner seg dårlig til musikk?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspillene folkens, setter stor pris på det!

Rythmik-suben så jo bra ut, men den blir over budsjett. Har egentlig ikke tenkt å gå noe mye høyere enn 6,5k.

PB12-NSD er kanskje det beste alternativet ja. Ulempen er jo størrelsen som du sa Sven1978. Er litt begrensa med plass på 13 kvm

Hva med sunfire? Stemmer det at de egner seg dårlig til musikk?

Hva med Velodyne? Lett tilgjengelig om du bor i nærheten av en Soundgarden-forhandler.

Jeg har lyttet en god del til forgjengerne av EQ-Max 12. Finnes i mindre størrelser også, men 12" koster det samme som 10", så like greit å kjøpe den mtp fremtidig oppgradering av boplass.

Den langt svakere og 2 generasjoner gamle utgaven av denne, uten romkorreksjon, taklet min store stue m/åpen kjøkkenløsning (ca 34 kvm totalt) svært bra, noe XTZ sin 12" ikke gjorde. Forrige generasjon har en kompis av meg i et +/- 10 kvm rom og den er totalt overkill og nedjustert kraftig ift standard volum. Både på subben og i receiver.

Fjernkontroll medfølger for å skifte modus mellom musikk, film og spill. Subben kan være både morsom og alvorlig på musikk (avhengig av hvilke av de to musikkmodusene du ønsker) samt brutal på film.

Av de andre ville jeg valgt 10" sunfire, dersom du lar budsjettet sprekke bittelitt.
    Mht musikk, kan vel de fleste subber låte bra eller dårlig i ulike rom. Sunfire er nokså musikalske i min oppfatning, men det beste er (etter min mening) subber man lett kan endre mellom å være svært musikalske, eller svært gode på film på en enklest mulig måte.

Newcomer joas sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan presterer Velodyne i de dypere områdene?

Har en kompis som jobbet på soundgarden tidligere, og han anbefalte SVS'en over Velodyne.
    Jeg har vandret rundt i stua med målebånd, og ser nå at SVS'en sansynligvis blir for stor. Jeg finner ikke noen god plassering til den slik som jeg bor nå.

Sunfire er et av alternativene som står høyest nå ja... Men jeg er usikker på om jeg vil kjøpe en lukket subwoofer. De fleste anbefaler jo porta kasser hvis man vil ha beste performance i dypet.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan presterer Velodyne i de dypere områdene?

Har en kompis som jobbet på soundgarden tidligere, og han anbefalte SVS'en over Velodyne.
    Jeg har vandret rundt i stua med målebånd, og ser nå at SVS'en sansynligvis blir for stor. Jeg finner ikke noen god plassering til den slik som jeg bor nå.

Sunfire er et av alternativene som står høyest nå ja... Men jeg er usikker på om jeg vil kjøpe en lukket subwoofer. De fleste anbefaler jo porta kasser hvis man vil ha beste performance i dypet.
    Ser at Sunfiren er oppgitt til å spille dypere, 20Hz kontra 25Hz. Jeg har forøvrig hatt en annen 10" i samme prisklasse om Sunfiren, som stod oppført til 18Hz, men den var bra tam i dypet på film gitt. I filmmoduset til Velodyne økes også trykket i dypet, så jeg har absolutt ikke noe å utsette på Velodyne i dypet. Iallefall ikke på de to forgjengerne, CHT-R og CHT-Q.

Min nåværende sub er lukket og yter bra, men er også da 12" og som EQ-Max har den muligheten for å skifte mellom å være musikksub og filmsub.

En annen ting jeg merket meg er at du har Onkyo 717, som har Audyssesy 2EQ romkorreksjon som IKKE justerer sub. Kun volum og avstand, ikke frekvenser. Dermed vil det være en fordel, etter min mening, å gå for en sub med innebygget romkorreksjon for at den skal yte optimalt i rommet ditt. Noe EQ-Max har.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står vel ikke når disse 20 hertzene på Sunfire ruller av. Det er mest sannsynlig ved -10 db.
    Ta et utgangspunkt i Velodyne EQ-12 subben hvis du hadde bygd 2 like av denne. I trykkammer vil den kunne spille ca like høyt som EQ-12 subben i bassrefleks. Men fra ca 35 hz og nedover vil bassrefleks konstruksjonen være 50 % mer effektiv.
    Trykkammersubben vil kunne gå dypere, men vil gi mindre energi/flytte mindre luft i dypet.
    En bassrefleks vil rulle av tidligere. Altså -3 db ved 25 hz og under det vil den ikke være så kraftig Dette har med hvordan de har tunet porten til element og kasse.
    Men rommet hjelper som regel med dette og man vil ofte få en god bass til under 20 hz.

Ikke hørt denne EQ-12, men sikkert ikke noen dårlig ide i og med at den har romkorreksjon også og kan tunes til film og musikk.

Hvis du ikke har altfor mye greie på romkorreksjon og -3 db ved 25 hz osv, så er poenget at en sub skal helst spille like høyt ved 20, 50 og 80 hz. Noe som selvfølgelig ikke er lett, men det er der romkorreksjonen kan hjelpe deg.

Newcomer joas sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt observert det med romkorreksjonen Galnes! Det hadde jeg ikke tenkt på

Jeg kan i allefall stikke nedover på Soundgarden å høre på Velodyne-suben.
    Def.Tech. SC4000 vil vel også være et godt alternativ mtp. på justeringene man kan gjøre med fjernkontrollen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •