Valg av Subwoofer til både musikk og film - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer joas sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg vært å hørt på EQ-Max 12. Var bra trøkk i den, og på sangen "never ever land" av infected mushroom så presterte den veldig bra.

Fyrte så opp sangen "Put on" av Young Jeezy Ft. Kanye West. Der klarte den 3 av 4 bass-dropper uten problem, men på den siste hørte man at lyden og trykket sank betraktelig. Man hørte det, men ikke så mye

(55Hz, 43Hz, 37Hz, 27Hz)

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var den da i et kalibrert oppsett, subben i seg selv og/eller receiver, eller bare fritt koblet til?

Fikk du testet i demo-rom eller i det åpne butikk-lokalet?

Mange faktorer som spiller inn i dypet

Newcomer joas sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var i det ene testrommet hos Soundgarden i Trondheim. Suben sto plassert midt mellom front-høyttalerne. Vet ikke hva som hadde blitt gjort av oppsett ellers...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra midt på veggen til hjørnet kan det skille opptil 9 db i lydtrykk. Hjørnet gir såpass mye mer. Men det spiller ofte penest midt mellom frontene.
    Å gå fra 1 sub til en lik sub til kan skille opp til 6 db, så da må man ha 3 subber for å spille like høyt midt på veggen som 1 klarer i et hjørne.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joas
    Det var i det ene testrommet hos Soundgarden i Trondheim. Suben sto plassert midt mellom front-høyttalerne. Vet ikke hva som hadde blitt gjort av oppsett ellers...
    Ok. Ikke nødvendigvis den mest optimale plasseringen, som nevnt av Sven. Fikk du vite noe om hvilket modus den var satt til? Hvordan var det rommet i forhold til ditt i størrelse samt lytteplass? Vil anta at du sitter inntil bakvegg hjemme. Der hvor bassen ofte gjerne er best, mens den midt i rommet gjerne faller litt bort.

På sistnevnte type musikk, dyp og treg bass (tror jeg), kan moduset jazz og movie være vel så riktig som rock, da rock-kurven dempes litt mot de aller dypeste frekvensene. Jazz er den riktigste og det moduset som skal være aktivt under romkorreksjon. De andre øker litt mer på visse frekvenser, som i tur kan gi enormt trykk i 40-60Hz, men mer dempet i 20-30Hz.

Dette gjaldt for forgjengeren, går ut i fra at dte er nokså likt i EQ-Max.

-deq-png

Det er så mangt som kan spille inn, som romkorreksjon og riktig lyttemodus. Har du mulighet for hjemlån en kveld?

Newcomer joas sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering i rom har mye å si, det vet jeg. Men her har leiligheten min sine begrensninger også. Jeg har laget ei fantomskisse av hvordan det ser ut pr. dags dato.

Vedlegg 98127

Firkantene med sirkel og "H" er høyttalerne jeg har nå. De to lilla sirklene er hvor jeg evt. ser for meg at subben kan stå.
    (Edit: Den blå saken er ei bokhylle som kan flyttes)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering i rom har mye å si, det vet jeg. Men her har leiligheten min sine begrensninger også. Jeg har laget ei fantomskisse av hvordan det ser ut pr. dags dato.

Vedlegg 98127

Firkantene med sirkel og "H" er høyttalerne jeg har nå. De to lilla sirklene er hvor jeg evt. ser for meg at subben kan stå.

Hva er den blå saken? Noe som kan flyttes?

Antageligvis står den på den mest optimale sub-plasseringen. Av de andre, ville jeg valgt den nederste, ved datapulten. Sub rett vedsiden av sitteplass kan bli litt påtrengende, men det er jo en smaksak. Jeg kjenner jo de som sitter slik, og andre som har såtte slik grunnet rommets utforming.

Uansett vil nok sub få hjørneplassering og rommet er jo svært lite, så trøkk skal nok ikke mangle. Ved kalibrering og justeiring av volum generellt sett, burde nok dypet være så absolutt oppnåelig.

Den døra til entreen var uheldig plassert. Den går inn mot stuen?
    Hekt den av og snu så kinoen 90 grader, tre-seter nærmest entreen og stolen nærmest kjøkkensiden. Databordet bak i hjørnet, motsatt side av den blå saken som kan stå uendret.

Newcomer joas sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blå saken er ei bokhylle, så den kan flyttes

Og ja, døren er *****ig uheldig plassert. Det er forresten ikke ei dør der nå, bare en døråpning. Problemet er at alle vegger (bortsett fra den som skiller soverom fra stue, er bærende betongvegger. Usikker på hvor populært det er hvis jeg river og flytter på de

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blå saken er ei bokhylle, så den kan flyttes
    Ok, vil anbefale den plassen som sub-plassering. Så heller sette bokhylla ned til datapulten eller noe. Da burde du få utnytta subben ganske godt

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •