For kraftig forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For kraftig forsterker?

Hei!
    Av en eller annen grunn kvir jeg meg litt for og bruke en Parasound Halo A21 på ett par små stativ høyttalere.
    Kan noen si meg om jeg vil kunne skade høyttaler, eller i vertste fall forsterkeren ved og bruke den på ett par Dali Concept 2 høyttalere?

Det er selvfølgelig ikke snakk om og spille på full gnu. Bare vanlig musikk lytting. Men av en eller annen grunn tør jeg ikke helt prøve :P

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fare, kjør på.
    Ta det med ro med volumknotten, vrenger det så skru ned

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer til å gå bra, og du vil slutte å bekymre deg
    Det som i de aller fleste tilfeller er årsaken til at høyttalere blir ødelagt er at det bruke for små/svake forsterkere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar folkens!

Var jo noe sånt jeg hadde regnet med. Måtte bare forsikre meg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig hva man får ut av de gamle høyttalerene fra gutterommet med litt skikkelig elektronikk ja!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eima2
    utrolig hva man får ut av de gamle høyttalerene fra gutterommet med litt skikkelig elektronikk ja!

Det tror jeg på,har selv testet mine monoblokker på et par B&W 686.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eima2
    Ingenting som slår overkill på forsterkerfronten. Det mest ekstreme tilfellet jeg har vært borti, var da broren min lånte mine knøttsmå Epos M5 - som lett får plass på en liten bokhylle - og biampet disse med to av de største og dyreste Dynamic Precision effekttrinnene. Det låt av en annen verden - utrolig hvor mye godlyd det var mulig å klemme ut av disse små og relativt billige høyttalerne.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja som nevnt tidligere, for kraftig forsterker er nesten ikke mulig å få. Det er jo til syvende og sist du som styrer volumet. Å du vil nok bli overasket over hva høyttalerene faktisk klarer med et kraftig og rent signal.

Som et ekstremeksempel brukte jeg tidligere i bilen, en Zapco C2K 9.0XD forsterker på frontene alene. Da var det snakk om Pioneer TS-E176c (http://www.pioneer.eu/uk/products/ar...6C/index.html). Disse hadde ingen problemer med å håndtere 120-180W over tid, og har på det meste presset de med inntil 700W kortvarig - fullstendig uten problemer eller forvrengning. De ble dog ganske varme (fysisk), men så lenge man passer på litt med volumet, så skal det faktisk godt gjøres å sprenge en høyttaler med for mye effekt innenfor et normalt lyttevolum.

Faktisk, i ~90% av tilfellene hvor høyttalere har brent/blitt sprengt, har det vært motsatt årsak. Altså for lav forsterkerkraft, som forvrenger/klipper signalet og dermed brenner spolen.
    Men en annen viktig ting, husk at det desverre er MYE av dagens musikk tatt opp Alt for høyt, faktisk er mye musikk inspillt så høyt at selve inspillingen klipper, og da må du være obs på å ikke spille for høyt uansett hva slags høyttalere og forsterker du har da signalet ut til elementene vil være klippet/forvrengt uansett volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser alle skriver att d ikke går ann å få owerkill på forsterker , menn vill d si att eg me mine rf7 som er opjitt til 250w eller noe i den dur kann kjøre 1000w uten å svi elementene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders1234
    ser alle skriver att d ikke går ann å få owerkill på forsterker , menn vill d si att eg me mine rf7 som er opjitt til 250w eller noe i den dur kann kjøre 1000w uten å svi elementene?
    Nei, absolutt ikke.
    MEN: du har større kjangse, MYE større kjangse for å svi elementene dine om du spiller høyt med de kombinert med en billig og strømsvak 250W forsterker kontra en strømsterk 1000W forsterker, selv om du belaster høyttalerene med langt over, ja gjerne dobbelt av oppgitt effekt kortvarig.

Edit: det som skjer, kort fortalt. Når en forsterker "klipper" signalet, altså at utspenningen til forsterkeren har nådd den maksimale spenningen strømforsyneren i forsterkeren kan gi, vil signaltoppene av den frekvensbølgen som blir sendt ut "klippet av". Dette fører til at forsterkeren sender ut DC spenning til elementene fremfor sinus. Dette hører man ofte som forvrengning eller smelling i bassen. Spolene i elementer er veldig følsomme for DC spenning, og de overoppheter veldig fort av det. Basselementene er en del mer sobust her, men dette hjelper desverre veldig lite, av denne grunnen:

Når et signal klippes, selv om dette er et 50Hz signal som normalt går til basselementet, genereres det høyere frekvenser i det det klippes, som sendes rett til mit og diskant. Filterene sliter med å filtrere ut disse pulsene, som igjen fører til at normaltsett ved klipping, går diskanten først (veldig fort, de tåler nermest ingenting under 500Hz), deretter går mellomtonen (de tåler en del som regel, og du får varsel om klipping i god tid før de svis, men om du ikke skrur ned lyden umiddelbart kan du like gå godt bestille nytt element..). Basselementet er det siste som går, og det går også heller kjeldent med mindre det spilles ekstremt høyt. unntaket her er om du kjører bi-wire, eller sub. Da blir det litt andeledes da ikke alt kjøres igjennom filteret på samme måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp nå bjunte eg verklig å lure har svidd av mange elementer pga for stor forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, er ikke noe problem å svi høyttaler med for mye effekt heller, men om du skal spille høyt, og nerme maks effekten høyttalerene tåler, er det Langt bedre med en kraftig forsterker kontra en svak.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp den er eg med på . her i hus får alle elementer kjørt seg til forsterker ikkje klarer mer , så våger ikke øverstige så mye på høytalerenne, har ikke svidd av noen sjikklige høytalerer menn subber derimot får harkjør

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke effekten som er problemet med for stor forsterker. Problemet er de som betjener volumkontrollen...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders1234
    jepp den er eg med på . her i hus får alle elementer kjørt seg til forsterker ikkje klarer mer , så våger ikke øverstige så mye på høytalerenne, har ikke svidd av noen sjikklige høytalerer menn subber derimot får harkjør
    Det er mye vanskligere å høre forvrengning på en sub kontra mit-bass og opp. Spesielt da man som regel ikke hører på Kun sub, men alt samtidig.

"her i hus får alle elementer kjørt seg til forsterker ikkje klarer mer"
    Nå er det jo nettopp dette som gjør at folk brenner høyttalerene sine da. De kjører de til forsterkeren ikke klarer mer...
    Man kan fint overbelaste de fleste høyttalere uten at de ryker med det første, men presser du en forsterker til grensen tåler høyttalerene lite.

+1 til tore's innlegg

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mye effekt over for lang til kan føre til at ting skjer.

Resultat av JBL K2 + Parasound JC1...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, ja det har det nok blitt foret på bra med effekt over tid ja.
    Dog, så lenge spolene og kondensatiorene er hele og fine, kostrer det ikke mer en noen få kr (bokstavelig talt) for noen ny gode 1% resistore på elfa. Dog, kjøp noe kraftigere en originalt når du først er i gang med å bytte de for å forhindre at det skjer på nytt.

Får bare håpe kretsen på kortet overlevde da.

Dagens tips: når det begynner å ryke fra høyttalerene er det på tide å senke 2 hakk på volumet...

Husker godt hvordan suben min hadde det i bilen etter en stund med høy effekt - brant med når jeg berørte chassi/magneten, lol.

Edit: dog litt skuffende at de ikke har overdimensjonert komponentene bedre en det der på en høyttaler til 250k? Men som sakt lett å fikse selv, nesten gratis.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg hadde tenkt meg om før jeg byttet ut disse motstandene med kraftigere enn orginalt. Kan jo være en grunn til at disse brenner før f.eks elementer og lignende.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp flere og paralellkoble de. totalmotstanden blir en enkeltmotstand delt på antall motstander. f.eks skal du ha en motstand på 10ohm paralellkobler du 4 på 40ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kan jo selvfølgelig være at de har satt inn disse med vilje for å brenne før elementene - men normalt bruker man jo sikringer til sånt da.
    Men klart, en sikring vil jo forværre lyden mer enn en enkel motstand - vil kan ha mye å si i en høyttaler i 250k-klassen.

Men så var det jo det også da, om de var satt inn for å beskytte elementene ved overbelastning, så ville man normalt ikke satt de på et kretskort som risikerer å ta skade samtidig sammen med andre komponenter - men separat for enkelt å kunne byttes. Ville nå jeg gjort i allefall.
    Men for all det, hva man bytter til velger man selv. Konklusjonen er uansett den samme; vær litt mer forsiktig med volumkontrollen.. ^^

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •