For kraftig forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, konklusjonen er vel nettopp volumkontrollen

Jeg har ikke peiling på om disse er designet for å brenne før noe annet men typisk i f.eks en forsterker kan man ha billigere små transistorer som brenner før man tar de større og mye dyrere effektransistorene. Ikke umulig at JBL ingeniørene har tenkt noe i disse baner.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor en sikring skulle forringe lyden. Man kan jo ha en fin sølvsikring etc som ikke skulle gi noe støy eller farging av lyden. Mulig jeg tenker feil.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    delefilteret er neppe kompromissløs selv om høyttaleren har høy utsalgspris. sansynligvis er delefilteret noe de vil spare på..så lenge det fungerer slik det skal under normale betingelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor en sikring skulle forringe lyden. Man kan jo ha en fin sølvsikring etc som ikke skulle gi noe støy eller farging av lyden. Mulig jeg tenker feil.
    Nei, du tenker riktig, vi bare tenkte litt forskjellig.

Det jeg tenkte på, var hovedsakelig standard glassikringer som er nære maks-belastning. Disse tåler som regel en del før de ryker, men i musikksammenheng har de en tendens til å gløde/blinke i takt med musikken en stund før de ryker. Hovedsakelig i bassen er dette lett å se. Problemet med det er at når dette skjer, endrer metallet i sikringen resistanse og dersom det er montert mellom filter og element - vil dette i takt med musikken endre delefrekvensen til filteret.

Dog kanskje litt dum tankegang av meg, ettersom man trolig ville satt sikringen Før alt av filter, men har sett sikringer mellom filter og element også.

Kan dog diskuteres hvor mye dette hadde hatt å si for lyden uansett, men når man kjøper en høyttaler til 250k vil man som regel ikke ha noen som helst komponenter, uansett type, i mellom forsterkeren og elementene som kan ha noen som helst negativ påvirkning av lyden.
    Tja, sett bort ifra noen få IQ-bremser som kun kjøper dyre høyttalere fordi de ser "kule" ut da, lol.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    For mye effekt over for lang til kan føre til at ting skjer.

Resultat av JBL K2 + Parasound JC1...
    Akkurat dette tilfellet er ikke helt representativt, her var det snakk om hinsides lydtrykk. Og, ja, jeg var der da det skjedde Var nok noe av det "verste" jeg har vært med på av lydtrykk/dynamikk
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Akkurat dette tilfellet er ikke helt representativt, her var det snakk om hinsides lydtrykk. Og, ja, jeg var der da det skjedde Var nok noe av det "verste" jeg har vært med på av lydtrykk/dynamikk
    De her du snakket om når du var her å kalibrerte da?

Newcomer old cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Det er ikke effekten som er problemet med for stor forsterker. Problemet er de som betjener volumkontrollen...
    +1 Kunne ikkje sagt d bedre! :-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samiboy
    De her du snakket om når du var her å kalibrerte da?
    Jupp
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel "Keith dont go" som ble spilt helt hinsides høyt om jeg ikke husker feil. Espen fikk vel også et brev fra JBL sammen med det nye delefilteret der de mente det måtte vært spilt noe høyere enn normalt ja.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rare er jo at det kan spilles så høyt uten at det høres helt bæsj ut? Er delefiltrene så underdimensjonert at elementene takler det helt fint mens delefilteret smelter? Eller var det andre faktorer som spilte inn her?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Var vel "Keith dont go" som ble spilt helt hinsides høyt om jeg ikke husker feil. Espen fikk vel også et brev fra JBL sammen med det nye delefilteret der de mente det måtte vært spilt noe høyere enn normalt ja.
    Var "Bass & Drum intro" fra plata som heter Live Trodde du hadde oversikten her jeg Frode
    Har prøvd den på andre anlegg veldig mange ganger etter det der, men aldri kommet i nærheten av den opplevelsen det der var.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    kjøp flere og paralellkoble de. totalmotstanden blir en enkeltmotstand delt på antall motstander. f.eks skal du ha en motstand på 10ohm paralellkobler du 4 på 40ohm.
    Er du helt sikker på denne? Jeg tror nemlig dette blir:

R= 1/40 + 1/40 + 1/40 + 1/40 = 4/40 = 1/10 = 0,1 ohm.

Edit: Sorry, så det nå! Formelen er 1/R=1/40+1/40+1/40+1/40=4/40 ----> R=40/4=10 ohm. My mistake!!
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel sånn at det aldri blir for stort når det kommer til forsterker Kanskje jeg tar feil?

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Er vel sånn at det aldri blir for stort når det kommer til forsterker Kanskje jeg tar feil?
    Nix - more is more!

Jeg har testet store monoblokker på små stativhøyttalere - så lenge man passer på volumkontrollen, eller justerer gain, så er det helt rått hva 400W greide å presse ut av Mentor Menuet, DM685, Mentor 2, med fler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har en yamaha rx-v673 og har nettopp bestillt jbl es90. Er det fare for at høytalerene blir svidd/sprengt/ødelagt med denne svake reciveren? har tenkt å bi-amp'e de

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kompis hadde qsc plx-2402 med opgitt 2x1250w(2ohm) eller noe på et par Cerwin vega VE12 og han merka fort at volumknappen kunne han ikke stille mye på før de grønne lysene ble røde, denne gav så mye kraft han han valgte å rakke ned til en litt mindre version(RMX 1450) som hadde 2x700w(2ohm), bassen, høyden og allt ble det samme, med litt mer skruing på knappen 8)

men hadde ikke vært redd for din kombo hvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    en kompis hadde qsc plx-2402 med opgitt 2x1250w(2ohm) eller noe på et par Cerwin vega VE12 og han merka fort at volumknappen kunne han ikke stille mye på før de grønne lysene ble røde, denne gav så mye kraft han han valgte å rakke ned til en litt mindre version(RMX 1450) som hadde 2x700w(2ohm), bassen, høyden og allt ble det samme, med litt mer skruing på knappen 8)

men hadde ikke vært redd for din kombo hvertfall
    Takk for svar :wink:

Gleder meg til å koble dem opp i morgen

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •