Sub nr: 3 til dedikert kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub nr: 3 til dedikert kino

Hei, jeg har kommet til siste fase av kinobygginga mi. venter kun på teppet til gulvet. og det å få satt opp noen lister.
    I denne anledning vil jeg ha meg en sub til.

Her bruker jeg klipsch RF-82, RC-62 og RS-52 samt 2 stk svs pb-10nsd. Noe som funker meget bra, men savner brystkasse trykket. Har tidligere hatt klipsch rsw-10d som leverte nettopp dette.

Mitt spørsmål blir da: hvilken sub bør jeg bruke til å få dette trykket tilbake?
    Rommet er 550 langt og 360 bredt. Plassering av sub nr 3 blir enden bak i rommet eller i front, avhengig av fysiske mål.

Trenger ikke 1 til svs da dypbassen sitter som hånd i hanske.

Alle forslag tas imot med stor takk

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du redd for å importere selv?

For det er et produkt som fyller ALLE de kriteriene som du spør etter.

MBM-12 MK2 Mid-Bass Module

Det er en lang tråd om dette produktet på avsforum, det skal vist trykke bra i brystet.
    OFFICIAL Hsu MBM-12 thread

MBM-12 - so AWESOME!!

Analyse av den: Hsu MBM-12 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Flate jeg har bra lyst på en slik selv!

Edit: Hvis du ikke vil importere så finn en sub i norge som har lett membran, det er større sjangs for at de er egnet for mellombass da. Du ser det lett hvis de ruller av tidlig.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Er du redd for å importere selv?

For det er et produkt som fyller ALLE de kriteriene som du spør etter.

MBM-12 MK2 Mid-Bass Module

Det er en lang tråd om dette produktet på avsforum, det skal vist trykke bra i brystet.
    OFFICIAL Hsu MBM-12 thread

MBM-12 - so AWESOME!!

Analyse av den: Hsu MBM-12 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Flate jeg har bra lyst på en slik selv!

Edit: Hvis du ikke vil importere så finn en sub i norge som har lett membran, det er større sjangs for at de er egnet for mellombass da. Du ser det lett hvis de ruller av tidlig.
    Dette er av interesse. kan godt importere selv, men er litt redd for å få noe som er egnet på 110v og ikke kan switches over til 220-230v. Skal lese meg opp på disse. Trodde i utganspunktet at lukket konstruksjon var å foretrekke, men mulig det finnes portede løsninger som leverer godt i midbass området.
    Er det noen andre forslag som burde vurderes?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Welcome to Epik Subwoofers

Disse gir deg både bryst trykk og relativt dyp bass.. Har selv empire.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mye interessant. Tok en tlf til L-sound igår og ble anbefalt ken kreisel dx12012, men er litt usikker. 20k for 1 stk sub føler jeg er litt i overkant, men den er kanskje så bra?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av de overnevnte produktene er laget for å reprodusere øvre bassfrekvenser som hovedfokus. F16 med hengerfeste.

Hvis du er ute etter noe som virkelig kan gi deg trykk dær subwooferne ikke presterer lengre så er kansje en liten PA-bass et godt alternativ. Det er veldig få alternativ som er av mindre størelse, men man finner 10" og 12" som ikke er avskrekende. Er du fingernem så blir de pene å se til og.

Det er flere og flere på utenlandske forum som begynner å få opp øynene for å kombinere en PA-bass og en HT-subwoofer for å få det beste fra begge værdner.

Det er samme grunn til at horn-subber begynner å vinne popularitet. Folk kombinerer horn-sub med HT-sub.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av de overnevnte produktene er laget for å reprodusere øvre bassfrekvenser som hovedfokus. F16 med hengerfeste.

Hvis du er ute etter noe som virkelig kan gi deg trykk dær subwooferne ikke presterer lengre så er kansje en liten PA-bass et godt alternativ. Det er veldig få alternativ som er av mindre størelse, men man finner 10" og 12" som ikke er avskrekende. Er du fingernem så blir de pene å se til og.

Det er flere og flere på utenlandske forum som begynner å få opp øynene for å kombinere en PA-bass og en HT-subwoofer for å få det beste fra begge værdner.

Det er samme grunn til at horn-subber begynner å vinne popularitet. Folk kombinerer horn-sub med HT-sub.
    Setter pris på inspillet her, men må inrømme at jeg helst vil ha en aktiv sub som er laget for hjemmebruk. Men en som har fokus på øvre bassregister.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er jeg ikke helt enig med deg. Har du "følt" alle de overnevnte? 4x Empire har etter litt jobbing gitt meg et relativt bra bryst trykk, uten at jeg kan sammnligne dem mot HSU. Nå har ikke jeg følt trykket fra et oppsett som muligens kan kalles referanse, men er ganske sikker på at det fra Epik kan kalles "bra".

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Her er jeg ikke helt enig med deg. Har du "følt" alle de overnevnte? 4x Empire har etter litt jobbing gitt meg et relativt bra bryst trykk, uten at jeg kan sammnligne dem mot HSU. Nå har ikke jeg følt trykket fra et oppsett som muligens kan kalles referanse, men er ganske sikker på at det fra Epik kan kalles "bra".
    Et basselement er oftest brukt for å reprodusere de laveste praktisk anvendelige frekvensene i musikk. En subwoofer er mer laget for å gjengi de frekvensene som er under det igjen. Membranet er for tungt til å virkeli gi omph i de høyere bassfrekvensene.

Du sier selv at du har fire Empire, det er mange store subwoofere, det skulle bare mangle at de tilsammen gir litt brystkassetrykk.

Det er ingen dum ide å dele opp arbeidsområdet til LFE/Lavpasskannal men det kreves en god del arbeid og integrering for å få det til å spille ilag. Så kansje det er like greit for TS å kjøpe en subwoofer som og kan spille litt i middbassområdet. Min løsning blir det ikke.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en sub som slår godt i midbass området jeg er ute etter. er DD serien til velodyne noe å satse på? evt. JL audio fathom f113? Klipsch palladium sub? Klipsch rt-12D? må innrømme at jeg er på tynn is nå. Å kjøpe brukt er jeg åpen for.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger nok en midbass. Ikke en sub til. To suber gir i utgangspunktet mer enn nok output i de lave frekvenser. Opplevd trykk ligger fra 80-100 Hz og oppover. Akkurat der hvor vanlige suber ikke funker bra.

Har du en frekvensmåling av oppsettet ditt?

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du trenger nok en midbass. Ikke en sub til. To suber gir i utgangspunktet mer enn nok output i de lave frekvenser. Opplevd trykk ligger fra 80-100 Hz og oppover. Akkurat der hvor vanlige suber ikke funker bra.

Har du en frekvensmåling av oppsettet ditt?
    Har hatt i annet rom, men kan få tatt noen måliger i helga håper jeg. prøver å bli ferdig med rommet i løpet av helga. Aner ikke hvordan lyden blir i det nye rommet, men det var mangel på trykk i forrige rom som var halvparten av størrelsen. Flott på dypet, men brystkasse basse var borte.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må få tatt målinger og jobbe med plassering så du vet hva du trenger. Men brystkassebass er som regel ikke submat.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso: man kan ha en helt flat FR selv om noen frekvenser faller fra, det er den dynamiske kompresjonene som gir opplevelsen av et mangel.

For å se om det er tilfelle så må man ta en FR-måling ved samme spl som det er ønskelig å la de dynamsike toppene nå. Da ser man fort styrker og svakheter i systemet, men det blir å være høyt og tildels risikabelt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et basselement er oftest brukt for å reprodusere de laveste praktisk anvendelige frekvensene i musikk. En subwoofer er mer laget for å gjengi de frekvensene som er under det igjen. Membranet er for tungt til å virkeli gi omph i de høyere bassfrekvensene.

Du sier selv at du har fire Empire, det er mange store subwoofere, det skulle bare mangle at de tilsammen gir litt brystkassetrykk.

Det er ingen dum ide å dele opp arbeidsområdet til LFE/Lavpasskannal men det kreves en god del arbeid og integrering for å få det til å spille ilag. Så kansje det er like greit for TS å kjøpe en subwoofer som og kan spille litt i middbassområdet. Min løsning blir det ikke.
    Dette er copy, paste fra epik sin side: The extra cone area creates an extremely efficient design. The sensitivity and overall output are in the stratosphere compared to even the most expensive subwoofers. When it comes to home theater, its midbass slam is phenomenal. We are talking about chest pounding impact.

Compared to similarly-priced single driver 12 or 15 inch subwoofers, the Empire is acoustically in another world. Even when compared to a separate midbass module, it still has more overall output capability. In fact, it has more overall midbass output than any other subwoofer we have ever offered.

Om jeg spiller med 2 stk er det fortsatt mye mer midtbass trykk en det var med feks. Klipsch Rf-7 alene i front.

Uansett har jeg ikke hørt disse sakene fra hsu, så mulig jeg har for dårlige preferanser når det kommer til trykk i brystkassen.
    Det jeg syntes gir det lille ekstra er stacking med 2 i høyden. Mulig det hadde vært enda bedre med 3, men har ikke takhøyde pga. skrå tak..

Med 4 stk er det også nok headroom under 40hz slik at det gir rom for en fin house curve. Det hadde det nok ikke vært med "bare 2", iallefall ikke 120dB pluss i mitt rom..

For å sammenligne litt greide heller ikke 2x ultra det her.

Derfor min anbefaling til TS. Disse legger mer vekt på midt bass en andre subwoofere jeg har testet, samt at de klarer å gi "greit" trykk også rundt 20hz. Mine faller fort under 17hz.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso: man kan ha en helt flat FR selv om noen frekvenser faller fra, det er den dynamiske kompresjonene som gir opplevelsen av et mangel.

For å se om det er tilfelle så må man ta en FR-måling ved samme spl som det er ønskelig å la de dynamsike toppene nå. Da ser man fort styrker og svakheter i systemet, men det blir å være høyt og tildels risikabelt.
    Det har du rett i, men det tror jeg ikke er tilfelle her med Klipsch RF-82. Selvfølgelig alt er relativt og spørs hva man sammenligner med, men RF-82 klarer nok å levere nok output uten kompresjon selv i store rom. Det er nok mer toppregisteret som er svakheten i de høyttalerne.

Har mer tro på at det handler om kombinasjonen kanselleringer og til dels lang decay og resonanser. En flat kurve er forøvrig ikke vanligvis en foretrukket respons og vil ofte låte for slankt. Heving i bassen passer de fleste systemer best.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Dette er copy, paste fra epik sin side: The extra cone area creates an extremely efficient design. The sensitivity and overall output are in the stratosphere compared to even the most expensive subwoofers. When it comes to home theater, its midbass slam is phenomenal. We are talking about chest pounding impact.

Compared to similarly-priced single driver 12 or 15 inch subwoofers, the Empire is acoustically in another world. Even when compared to a separate midbass module, it still has more overall output capability. In fact, it has more overall midbass output than any other subwoofer we have ever offered.

Om jeg spiller med 2 stk er det fortsatt mye mer midtbass trykk en det var med feks. Klipsch Rf-7 alene i front.

Uansett har jeg ikke hørt disse sakene fra hsu, så mulig jeg har for dårlige preferanser når det kommer til trykk i brystkassen.
    Det jeg syntes gir det lille ekstra er stacking med 2 i høyden. Mulig det hadde vært enda bedre med 3, men har ikke takhøyde pga. skrå tak..

Med 4 stk er det også nok headroom under 40hz slik at det gir rom for en fin house curve. Det hadde det nok ikke vært med "bare 2", iallefall ikke 120dB pluss i mitt rom..

For å sammenligne litt greide heller ikke 2x ultra det her.

Derfor min anbefaling til TS. Disse legger mer vekt på midt bass en andre subwoofere jeg har testet, samt at de klarer å gi "greit" trykk også rundt 20hz. Mine faller fort under 17hz.
    Reklamebrosjyrer er veldig uinteressante.
    Målingen din viser jo at subene ikke går langt nok opp. Riktig nok litt avhengig av frekvensrespons man ønsker, men jeg har liten tro på at de subene leverer nok SPL nivå over 100 Hz.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Reklamebrosjyrer er veldig uinteressante.
    Målingen din viser jo at subene ikke går langt nok opp. Riktig nok litt avhengig av frekvensrespons man ønsker, men jeg har liten tro på at de subene leverer nok SPL nivå over 100 Hz.
    Nei, det kan være.
    Hva kan HSU levere der?
    Ser du litt ned på listen ser du hva som er målt i test for Epik Empire.
    Data-Bass

Uansett var mitt tips ikke ment som reklame for hva jeg har, men som hjelp til TS.
    Ut i fra hans oppsett ville jeg mene at 1 til 2x empire, eller legend ville truffet bra. Alt etter hvor mye han forlanger..

"Sitat
    Opprinnelig skrevet av Mr Klipsch
    Hei, jeg har kommet til siste fase av kinobygginga mi. venter kun på teppet til gulvet. og det å få satt opp noen lister.

Her bruker jeg klipsch RF-82, RC-62 og RS-52 samt 2 stk svs pb-10nsd. Noe som funker meget bra, men savner brystkasse trykket. Har tidligere hatt klipsch rsw-10d som leverte nettopp dette.

Mitt spørsmål blir da: hvilken sub bør jeg bruke til å få dette trykket tilbake?
    Rommet er 550 langt og 360 bredt. Plassering av sub nr 3 blir enden bak i rommet eller i front, avhengig av fysiske mål.

Alle forslag tas imot med stor takk " sitat slutt

Spl messig kan jeg si at jeg ikke vet hva de klarer over 100hz da jeg ikke har klart å nærme meg noen særlige grenser der.. Frontene gir tapt lenge før det. (har aldri testet med 1stk)

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch

Alle forslag tas imot med stor takk

Hva med å selge begge dine SVS PB10 og gå for 2 SVS PB13 ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •