Sub nr: 3 til dedikert kino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei. Ser TS nevner/vurderer f.eks JL Audio F113 som en løsning.
    F113 er for all del grisebra. DD-serien blir mye det samme. Ingen av de nevnte kan trylle. Har du plass og mulighet så finnes det billigere løsninger hvis bruken er primært film.

1. Stacking har jeg ikke mulighet til selv av estetiske årsaker i min stue, men dette hjelper godt på når man vil ha mer guffe i brystet. Prøvd dette selv med andre subber. Så kanskje du kan få plass til 2 stk PB10 til og stacke de to og to?

2. Velger du deg en sweetspot og lar romkorreksjonen fikse resten kan du ha tapt mye. F.eks hos meg selv skiller det 13 db ved ca 50 hz bare ved å flytte sofaen 50 cm lenger frem. Jeg tjener 4 db ved 30 hz bare med å ha døra til kjøkkenet på gløtt.
    Å jobbe litt med plassering og ta en del målinger kan være drittkjedelig og tidkrevende, men kan være en helt gratis oppgradering som virkelig hjelper.

3. De forrige subbene jeg hadde var 2 stk SVS PB12NSD og F113 har uten tvil mer å rutte med oppover i frekvens. Jeg bruker subbene mye til finlytting på musikk og hvis hovedformålet er film så synes jeg at prisen er litt stiv. Ærlig sagt. Til musikk og hvis utseendet teller blir saken litt annerledes.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin den listen bUlk. Skulle gjerne sett at de målte litt lengre opp i frekvens. Men er den til å stole på så leverer Epic Empire meget bra nivå opp til 125 Hz.
    De Danley DTS-10 horna er forøvrig helt rå. Takler over 100 dB ned til 12,5Hz. Og lavere forvrengning enn vanlige kasser.

Angående HSU midbassen, så vet jeg ikke hva den leverer av SPL. Men tror man kan garantere at den vil gi høyere output da den er tross alt tunet til 150-50 Hz. Selv hadde jeg heller kjøpt den hvis jeg allerede hadde en sub til dypbassen. Utfodringen er selvsagt å klare integrere alt. Det bør man ideelt sett ha et bra verktøy til. Autokorreksjon i receivere kan man ikke stole på.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hei. Ser TS nevner/vurderer f.eks JL Audio F113 som en løsning.
    F113 er for all del grisebra. DD-serien blir mye det samme. Ingen av de nevnte kan trylle. Har du plass og mulighet så finnes det billigere løsninger hvis bruken er primært film.

1. Stacking har jeg ikke mulighet til selv av estetiske årsaker i min stue, men dette hjelper godt på når man vil ha mer guffe i brystet. Prøvd dette selv med andre subber. Så kanskje du kan få plass til 2 stk PB10 til og stacke de to og to?

2. Velger du deg en sweetspot og lar romkorreksjonen fikse resten kan du ha tapt mye. F.eks hos meg selv skiller det 13 db ved ca 50 hz bare ved å flytte sofaen 50 cm lenger frem. Jeg tjener 4 db ved 30 hz bare med å ha døra til kjøkkenet på gløtt.
    Å jobbe litt med plassering og ta en del målinger kan være drittkjedelig og tidkrevende, men kan være en helt gratis oppgradering som virkelig hjelper.

3. De forrige subbene jeg hadde var 2 stk SVS PB12NSD og F113 har uten tvil mer å rutte med oppover i frekvens. Jeg bruker subbene mye til finlytting på musikk og hvis hovedformålet er film så synes jeg at prisen er litt stiv. Ærlig sagt. Til musikk og hvis utseendet teller blir saken litt annerledes.
    Jeg skal prøve å stack de, men da må de stå bak sofaene. veit ikke hvor optimalt det blir. Det er ikke sånn at jeg føler jeg må bruke mange tusen på dette, men hvis det er det som må til så greit. Finish er ikke noe krise, da kinorommet er mørkt under film titting.
    Bruken er film 80%, konserter 15% og playsation 3/wii 5%. så vektlegger film.

Det at jeg kun sitrer en nå, betyr ikke at jeg ikke setter pris på alle forslag som detter inn her nå altså. leser alt grundig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to/tre suber er det sjelden noe fordel å stacke. Da får man jevnere response ved og heller plassere de på de optimale plassene på gulvet. Å plassere sub i høyden (bør nok være nærmere taket) i tillegg er ikke dumt, men ikke med de første.

Uansett må man måle og se hva som skjer. Målingene og erfaringene min viser dog ingen fordeler med å stacke når man har bare to suber.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Med to/tre suber er det sjelden noe fordel å stacke. Da får man jevnere response ved og heller plassere de på de optimale plassene på gulvet. Å plassere sub i høyden (bør nok være nærmere taket) i tillegg er ikke dumt, men ikke med de første.

Uansett må man måle og se hva som skjer. Målingene og erfaringene min viser dog ingen fordeler med å stacke når man har bare to suber.
    Vil jobbe på spreng i helga for å få rommet ferdig, slik en kan få tatt noen måliger. Har også kommet inn på tanken av å gi frontene en effektforsterker for å dra mer punch ut av de, da det er i stand til å levere mye trykk.
    Får møblere rommet og måle litt før jeg drar i gang noen voldsomme tiltak her.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stusser på at enkelte her mener at en sub ikke kan gi "brystkassebass". Min erfaring er at dette varierer veldig fra sub til sub. I mitt rom gir SVS PB12-Ultra/2 og Plus/2 brystkassebass så det holder. Prøvde 4 stk. PB13-Ultra, men de ga ikke brystkassebass i det hele tatt. Jeg kan heller ikke se for meg hvilken høyttaler som skal kunne gi samme "sparket" jeg har nå (jeg har selvfølgelig ikke hørt alle). Mine Palladium (P-39) klarer i alle fall ikke det.

Jeg har nå 2 SVS'er stacket på hver side av sofaen og det gir meg mye av den bassen jeg ønsker. Dette vil uansett bunne i smak og preferanser. Rommet og plassering vil jo også ha mye å si på resultatet.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Stusser på at enkelte her mener at en sub ikke kan gi "brystkassebass". Min erfaring er at dette varierer veldig fra sub til sub. I mitt rom gir SVS PB12-Ultra/2 og Plus/2 brystkassebass så det holder. Prøvde 4 stk. PB13-Ultra, men de ga ikke brystkassebass i det hele tatt. Jeg kan heller ikke se for meg hvilken høyttaler som skal kunne gi samme "sparket" jeg har nå (jeg har selvfølgelig ikke hørt alle). Mine Palladium (P-39) klarer i alle fall ikke det.

Jeg har nå 2 SVS'er stacket på hver side av sofaen og det gir meg mye av den bassen jeg ønsker. Dette vil uansett bunne i smak og preferanser. Rommet og plassering vil jo også ha mye å si på resultatet.
    Ingen har påstått at en subwoofer IKKE kan gi "brystkassetrykk", det vi sier er at det ikke er området en subwoofer er laget for å fungere best på. Hvis du lager en bass som er laget for å fungere i "brystkassetrykk" området så er det teknisk sett ikke en SUBwoofer lengre, men en "woofer". Altså en bass, ikke en SUB-bass.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener mange går feil og skaffer seg flere suber som fungerer i et området hvor man sjelden trenger mer output. Framfor å kjøpe f.eks flere SVSer, så hadde man IMO fått langt bedre resultat ved og heller skaffe seg noe alá dette (finnes selvsagt billigere alternativer):
    JBL 4645C, 800W sub med 18" 2242H, THX – LydRommet

Så sant man ikke har uvanlige krav til dypbass (svært rom eller mange sitteposisjoner) , så holder det som regel med en litt kraftig sub til det. Flere typisk dypbass suber vil selvsagt også gi totalt sett mer output over 80Hz, men det er en meget ineffektiv måte å gjøre det på.

Mellom 100-200 Hz så får med vanlige høyttalere suckout p.g.a. bl.a. gulvkansellering. Derfor er en sub/midbass som fungerer et stykke opp i frekvens en klar fordel. Uten tilstrekkelig nivå her, så låter det totalt sett slankt og ofte uten trøkk.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå står rommet ferdig. Skal ta noen målinger i kveld, men merker at ting har endret seg veldig fra forrige rom. RF-82 paret med en yamaha rxv-663 ble en total flopp hos meg, null trykk og en bass som er totalt fraværende.
    Nå har jeg lagt et ganske tjukt vegg til vegg teppe på gulvet, dette ligger på gulvspon plater. veit ikke om dette stjeler lyden iforhold til laminat som det lå i gamle rommet.
    Skal også prøve meg litt mer frem med instilligene i yamaha'n.
    Er det noen som har noen gode forslag her?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder eller tegninger er fint.
    Det kan bli litt mer hjelp da.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Bilder eller tegninger er fint.
    Det kan bli litt mer hjelp da.
    Skal ta noen bilder ikveld, hvis jeg slipper til. "Barne bursdag" og da er det gøy med kino

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal man klare å integrere en (eller flere) midbassub med resten?
    Er denne tilkoblet når man kjører rom korreksjon så er det jo bortkastet, da vil man uansett få en tilnærmet flat frekvensrespons.
    Kobler man den til i ettertid vil man antagelig få problemer med fasefeil både mot front og sub.

Jeg har testet Peerless sine XLS12 både i små lukkede kasser og liten BR avstemt for maks trykk fra 50-200hz, det ga bra trykk men den gangen hadde jeg ingen sub i tillegg.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •