´Stativhøyttalere i økonomiklassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

´Stativhøyttalere i økonomiklassen

Hei!

Jeg har endelig kommet meg ut av gutterommet og inn i egen leilighet, og har i den anledning lyst til å oppdatere lyden min litt. Hittil har jeg operert med fem år gamle Logitech høyttalere(2.1) som jeg har koblet i Macen - dette er blir min første hifi-opplevelse og så jeg er ikke vanskelig å imponere.

Musikk jeg hører på: Rap, hip-hop, NRK P3 typ. Burde kunne ha vorspiel med partymusikk, så høyttalerne burde være alsidige.

Er student så økonomien tillater meg ikke all verden, ikke har jeg plass til noen store greier i stua heller - så tenkte derfor på stativhøyttalere. TVen er montert på veggen, så kunne godt tenke meg at høyttalene også var det hvis mulig.

Budsjett: ca. 3000,- for høyttalerne.

Hva jeg har tenkt på:
    Dali Zensor 1. Problem: Bass har luftinnsug bak, lite gunstig å montere på vegg?

Dali Lektor 1.

Er åpen for alt av forslag og tips og takker for all tilbakemelding Planen er å bestemme høyttalere først, for deretter å bestemme meg for en forsterker som jobber bra sammen med valgte

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bowers & Wilkins CM1 er pene og se på og låter pent
    Sjekk dem ut http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/tobkas

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge hadde nok verdt en god oppgradering, kjenner ikke spessielt til lektor serien utenom at jeg har en lektor lcr som senter høytaler (valgte den imot zensor sin center siden den hørtes markant bedre ut i øvre mellomtone)

Har concept 1 som bakhøytalere og syns de spiller meget godt for størrelsen og prisen.

Jeg ville også budsjettert inn en aktiv subwoofer på 10-12 " både rap/hip hop er jo ikke fjerne fra god dunk og selv store fronter faller ofte kort i og levere trykk.

Angående elektronik er nok det lureste og kikke på brukten f.eks enkelte NAD recievere slippes ut til en nesten vannvittig gode priser, de mangler kanskje de nyeste fancy sakene som airplay og nettverks avspilling men kan få veldig mye lyd for penga.

Ellers er det vel tida for nye reciever modeller så kan komme masse recievere på brukten av alle merker.

Ikke at du må ha en reciever mange mener det blir bedre med musikk med f.eks en integrert stereo forsterker (gjerne da en med pre ut for den nevnte subben)

Kort sagt velkommen til avforum og galskapen jeg kaller en hobby :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W DM602 S3 hvis du finner dem på bruktmarkedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som TorTorden seier, så ville eg absolutt supplert med ein sub etterkvart. Dersom du ikkje har tenkt på surround, er nok ein integrert forsterkar med pre out til sub tingen ja.

Dersom budsjettet ikkje er så stort, så ville eg tatt ein lytterunde på høgtalarar i prisklassen og kanskje litt over. Då får du betre inntrykk av kva type høgtalarar som passar din smak. Då er det mykje lettare å leita i brukt-jungelen. Bruk høgtalarbudsjettet til å kjøpa dei høgtalarane du vil ha og ein forsterkar på brukten, og spar opp til ein sub etterkvart (ville eg gjort).

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er litt Dali fanboi så hadde helt glemt b&w, det bør man jo selvsagt ikke :P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RB-81 går för 3495 i en butik i Oslo för tiden. Ska gott göras att få ut mer för pengarna än det.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rawnd
    B&W DM602 S3 hvis du finner dem på bruktmarkedet.
    +1

Eller B&W 685 om du finner på brukten.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk også ut xtz 99.26. Disse danket ut b&w 805 i en test for et pår år siden. Har disse selv på en xtz class a 100 d2 og dette fungerer utmerket. Med nok effekt på disse trykker de nesten like mye som storebror 99.36.

Om de er utenfor budsjett ville også jeg sjekket ut klipsch. Disse spiller meget engasjerende.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode svar! Etter endel lesning så mistenker jeg nok at jeg har funnet meg en ny (og forholdsvis dyr) hobby ...

Jeg skal nå sjekke opp rundt hva dere foreslår, men ser med en gang at mange er utenfor min prisklasse - hvertfall som nytt. Men ang. bruktmarkedet så har jeg noen spørsmål:

1. Tar høyttalere mye slitasje av å være brukt i noen år? Fysisk ser jo mange på brukten helt plettfrie ut, men hvordan er det med lyden og levetiden utover det?

2. Nye som gamle så ser jeg at flere av høyttalerne, f. eks. Dali sine først ble lansert for så mye som fire år siden. Har det ikke skjedd noen gjennombrudd på høyttalerfronten på så lang tid? Ingen ny teknologi el. på selve høyttalerne som gjør at det er verdt å kjøpe nyere modeller? Eller går det på syklus slik at Dali innom året kommer til å lansere helt nye linjer av sine høyttalere?

Takker igjen for at dere sender meg som nykommer ut på riktig vei

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det ikke er et stort rom du skal ha dette i så kan dem nyeste høyttalerne ifra Pioneer være et alternativ. Har ikke hørt på dem selv men i siste utgave av Watt så ble dem skrytet opp i taket og fikk full score.

S-CN301-LR 100 W kompakte, 2-veis høyttalere med topp lydkvalitet - Pioneer Høyttalere

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KriZ87
    Sjekk også ut xtz 99.26. Disse danket ut b&w 805 i en test for et pår år siden.
    Burde vel nevnes at det var en Svensk test og den eneste (som jeg vet om) som har kommet til den konklusjonen. Xtz er vel et Svenskt merke om jeg ikke husker feil?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd lite med høyttalerteknologien de siste tiår, sammenlignet med elektronikk etc. Men man får uhorvelig mye mer for pengene på små/billige høyttalere i dag enn for 10-15 år siden. Og da tenker jeg spesiellt på høyttalere under 5000.-

Men det er ikke noe i veien for å kjøpe brukt, hvis man holder seg unna det som er veldig gammelt.

Skal du ha bass og morofaktor fra små høyttalere så er det vanskelig å komme utenom Klipsch, men Boston er også en meget god kandidat.
    Mye for pengene får man også fra XTZ og Dynavoice.

Personlig hadde jeg valgt Klipsch eller Boston framfor B&W og Dali, når det er snakk om budsjetthøyttalere.
    Sistnevnte spiller rent og pent, men blir for snillt og kjedelig i lengden og ønsket om sub for å få mere trykk kommer fort. (IMO)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er kanskje en liten pekepinn og hjelp på veien til god lyd under 3000. Dog ikke heng deg for mye opp i detaljene de trekker frem, som litt lite engasjement i bassen osv, kan fort bli gal av slikt. Lytt selv hvis mulig, og gjør deg opp din mening!

6 rimelige kompakthøyttalere | Lyd & Bilde

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsterker fra før, og isåfal hvilken?

Jeg vet ikke hvor langt unna du skal sitte men hvis du skal sitte forholdsvis nært så ville jeg sett på aktive studiomonitorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen forsterker ennå, så her er alt åpent. Men etter nærmere ettertanke er jeg fristet av å ha muligheten til å oppdatere meg til sorround for film senere da tilgangen på midler er litt større. Vurderer derfor å legge litt i en sikkerlig surround-forsterker, starte med det og to høyttere(som vil bli front eller back etter oppdateringen til surround).

Skal imidlertid gjør som oppfordret her å prøvelytte litt. Håper min lokale hifi-klubb(eller soundgarden) har noen oppsett de er villig til å vise bort før eventuelt kjøp. Samt å høre hva de som jobber der har for noe godt å si

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW. Du nevner i første post at Zensor har luftinsug bak, det kalles en port/refleksport/bassport. Og du kan montere dem på veg med et slikt feste som gir den litt avstand fra veggen, du trenger bare portens diameter som avstand mellom vegg og høyttaler for å hindre restriktering av luftflyt.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tannoy fra stereofil bør også sjekkes ut