Høyttalere rundt 60.000-80.000kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere rundt 60.000-80.000kr

Heisann.

Lurte på erfaringer fra brukere på forumet i omtrent denne prisklassen.

Jeg har nå Focal Electra 1027 BE og er fornøyd med disse, men jeg vil gjerne ha noe enda litt heftigere etterhvert og helst noe som går litt dypere.

Har kikket på Canton Reference 3.2 og lurte på om noen har hørt begge HT'ene og har noen formeninger om dette ville vært en god oppgradering? Vet disse går dypt og har fått meget gode tester. De er også lekre synes jeg. Eller burde jeg spare lenger og gå opp til f.eks Focal Electra 1038 Be eller f.eks Marten Django som kun er noen tusen dyrere. Hva mener dere gir best verdi? De kommer til å bli brukt til både musikk, film og tv. Primært progrock når det kommer til musikk.

Forsterkeri skal selvfølgelig også være av høy kvalitet, men det tar jeg etterhvert. Blir det Canton så vet jeg f.eks at Hegel skal være bra match, så da har jeg Hegel H300 i tankene, selv om jeg ville hørt de sammen først.

Jeg vet folk her på forumet har forskjellig smak og at jeg selvfølgelig bør høre selv, men det tar jeg etterhvert. Om jeg kan få noen meninger fra dere og evt. også få andre forslag til prisen som jeg kan sjekke ut, så blir det mottatt med takknemlighet (Jeg har god tid på å bestemme meg, fordi nye høyttalere blir ikke kjøpt med det første, samt at jeg vil sjekke ut så mye som mulig)

Peter.

Newcomer Boyka sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg tenker på når du nevner Hegel H300, som har den nye lydsignaturen til Hegel (samme som P30/H30) er Dynaudio Contour 5.4 ! Hørt mye på desse med H30/P30 fra Hegel og det er noe av det beste jeg har hørt - uansett prisklasse.
    (kan nevne at jeg hørte først på EC Nemo + EC pre, og det var no match iforhold!)

Har planer selv om å få til en demo med H300 på desse høgtalerene!

Klipsch Palladium serien, nå får du jo P39 til 75'000, og P38 til 45'000.-, eller P37 = 35'000.-

JBL Array 1400, er også svært morsomme og gode høgtalere, men krever mye effekt.

Tror det største problemet i denne prisklassen er H300'en sine 2 x 250w, er litt lite. (hvertfall på de jeg har satt opp her)

H300 er en svært god match til JBL Studio Monitor 4429 hvertfall! (Eneste jeg selv har hørt H300 på)

Marten Django holder jeg en knapp på, desse ser rå ut, men vanskelig å få demo på, med mindre du spør på sentralen om det er noen som vil gi deg en demo! eller reiser til Sverige. Tror Hegelen ville gjort seg bra på desse!

gjør det litt enklere:

Dynaudio Contour 5.4 (min favoritt)
    Klipsch Palladium
    JBL Array 1400
    Sonus Faber Cremona M
    Von Schweikert UNIFIELD THREE MK2 (sett de brukt i dette prisområdet, de er helt RÅ!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke kjent med høyttalerne dine, men disse to imponerer hver gang!: Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Tannoy DC-10T heter disse jeg skulle linke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio Contour 5.4 er blant de jeg har tenkt på, men jeg har ikke mulighet til demo. Soundgarden i Porsgrunn har jo ikke høyttalere som er verdt mer enn 25.000 inne, såvidt jeg har sett.

Sonus Faber kunne jeg også tenkt meg utseendemessig, og skulle gjerne fått hørt de. Kikket også på Von Schweikert-ht'ene på HFS for en stund siden. De var lekre, men de går vel ikke akkurat veldig dypt.

Siden jeg verken har hørt Contour eller Canton så vet jeg jo ikke om de ekstra 10.000 Contour koster er verdt det, og Canton går vel dypere.

Django har jeg demo-mulighet til faktisk, og har planer om det snart, men de er jo en del dyrere.

Jeg kan alltids få tak i en enda sterkere stereoforsterker enn Hegel H300, men prisen er grei og det skal være bra med både Canton og Dynaudio, så derfor vurderes det. Får se etterhvert.

Jeg synes også Tannoy-ht'ene ser veldig kule ut, men de er ikke helt det jeg er ute etter til stua mi.

Noe jeg også veldig gjerne ville hørt på er Dali Epicon 6 og 8, men spesielt 8'eren blir veldig dyrt.

Takker for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 1027 be selv. Jeg anbefaler deg også å lytte til Monitor Audio PL200 og PL300. PL300 har en helt fantastisk bass mens personlig synes jeg PL200 har en bedre sammenheng og overgang mellom bass/mellomtone.

Men det er vel få gulvhøyttalere som slår en skikkelig subwoofer uansett, så ikke glem det alternativet som et supplement til dine 1027BE.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er klar over det, men vil helst slippe subwoofer. Canton Reference 3.2 trenger ikke subwoofer til musikk i følge Stereophile, men de hadde nok uansett hatt godt av en sub til film. Har tenkt på Epicon 6 + sub f.eks.

Newcomer Boyka sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre aldri hørt Focalene det er snakk om her, så vet ikke helt hvor mye bass du er ute etter, men igjen her kommer jo plasseringen på høyttalerne og rommet som svært viktig.

Dali Epicon 6 glemte jeg helt ut, de er gode selv på rimelig elektronikk (under 30k) og enda bedre på bedre såklart.. ! Men de blir bassfattige alene.

Jeg selv, hørte B&W 802 Diamond, med Classe 600 monoblokker og CP500(?) pre, før jeg gikk og hørte på Contour 5.4 med Hegel H30/P30.

Og jeg trodde 802'ene var bra, men ikke iforhold til Contour, selv om de koster 39k mindre, dette beviser jo også at matching er viktig, men og at prislappen ikke er "rett". 802'ene SER jo mye bedre ut, + det var forskjellige rom, så ikke helt sammenlignbart i det store og det hele. (Hifiklubben Bergen sitt rom er SVÆRT dempet, det kan ha ødelagt litt) Soundgarden Bergen er mer lik en normal stue i mitt tilfelle

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans 2.6+

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt i begynnelsen av prissjiktet har jo man Audiovector Si3 Avantgarde Arreté som spiller en god de dypere enn Focalene dine. Er også mer lettdrevne, så mer morro med forsterkeriet.

Kort fortalt spiller de enomt og 'over evne' ift hva man forventer av høyttalere med en slik fysisk størrelse. Etter min mening voldsom valuta for pengene. Ser norskekrona har gjort det godt mot den danske og nå faktisk er sterkere til min overaskelse, og mulig at dette også har påvirket prisen. Nå koster disse faktisk en del mindre her i Norge enn i hjemlandet Danmark

I den øvre delen av prissjiktet finner jo man SR6 Signature som jo er større fysisk enn Si3, og det sies vel av eiere som også har hatt S3 AA (forgjengeren til Si3 AA) at den også spiller på samme måte, bare enda større. De spiller dog ikke like dypt. Har dessverre ikke fått gleden av å høre noen slike enda. Har mulighet for oppgraderingspakker helt opp til Avantgarde Arreté i SR6-serien.

Har heller ikke hørt den Cantonene, ser de skal spille nokså kjellerdypt, spørs hvordan den påvirker resten av lyden mht livlighet og trykk. Ofte påvirker den ekstra dybden hvor godt de kan trykke og livligheten, men så er jo disse nokså store fysisk også. Er også mest sannsynlig en del mer tungdrevne enn dine nåværende Focaler.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Boyka
    Har desverre aldri hørt Focalene det er snakk om her, så vet ikke helt hvor mye bass du er ute etter, men igjen her kommer jo plasseringen på høyttalerne og rommet som svært viktig.

Dali Epicon 6 glemte jeg helt ut, de er gode selv på rimelig elektronikk (under 30k) og enda bedre på bedre såklart.. ! Men de blir bassfattige alene.

Jeg selv, hørte B&W 802 Diamond, med Classe 600 monoblokker og CP500(?) pre, før jeg gikk og hørte på Contour 5.4 med Hegel H30/P30.

Og jeg trodde 802'ene var bra, men ikke iforhold til Contour, selv om de koster 39k mindre, dette beviser jo også at matching er viktig, men og at prislappen ikke er "rett". 802'ene SER jo mye bedre ut, + det var forskjellige rom, så ikke helt sammenlignbart i det store og det hele. (Hifiklubben Bergen sitt rom er SVÆRT dempet, det kan ha ødelagt litt) Soundgarden Bergen er mer lik en normal stue i mitt tilfelle

Kun på AVforum kan elektronikk til 29 990 kroner bli regnet som "rimelig"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Boyka
    Jeg er ikke ute etter mye bass sånn sett. Det skal ikke være for mye bass. Focalene er gode på bass de, det eneste jeg mente var at jeg ville gjerne ha noen som går dypere.

Og som du nevner så er Epicon veldig interessante, og fy så lekre. Tenkte kanskje NAD M2 og en god sub sammen med de kunne vært knall.

Contour høres jo veldig spennende ut. Skulle bare ønske de hadde demo av de på Soundgarden. Synes de ser kule ut òg jeg.

@Galnes
    Ja, Audiovector har jeg også lest mye bra om. Er det ett sted jeg kan få hørt på disse?

Canton-HT'ene skal gå dypt ja, og ut ifra det jeg har lest så tror jeg ikke det skal påvirke resten av lydbildet negativt. De fikk jo veldig skryt i Stereophile, men jeg er helt sikker på at ikke alle har samme inntrykk som annmelderen der.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hessianpeel
    @Boyka
    Jeg er ikke ute etter mye bass sånn sett. Det skal ikke være for mye bass. Focalene er gode på bass de, det eneste jeg mente var at jeg ville gjerne ha noen som går dypere.

Og som du nevner så er Epicon veldig interessante, og fy så lekre. Tenkte kanskje NAD M2 og en god sub sammen med de kunne vært knall.

Contour høres jo veldig spennende ut. Skulle bare ønske de hadde demo av de på Soundgarden. Synes de ser kule ut òg jeg.

@Galnes
    Ja, Audiovector har jeg også lest mye bra om. Er det ett sted jeg kan få hørt på disse?

Canton-HT'ene skal gå dypt ja, og ut ifra det jeg har lest så tror jeg ikke det skal påvirke resten av lydbildet negativt. De fikk jo veldig skryt i Stereophile, men jeg er helt sikker på at ikke alle har samme inntrykk som annmelderen der.
    Vil også si + til Dali Epicon, utrolig flotte ht, både design og lyd messig. Satt og hørte bl.a. Dali Inspiration of music CD'en og Led Zeppelin i 4-5 timer en gang

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har 5-10 timer med demolytting på Revel Ultima Salon 2 også, hehe. Fantastiske høyttalere, men de er rimelig dyre og passer nok ikke til rommet mitt. Synes det finnes mange høyttalere som er penere men.

Vet ikke hvordan jeg skal få hørt Epicon heller. Regner med at de ikke har de på hifiklubben ved meg.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt utradisjonell løsning ville være et par Beolab 5. Med en nypris på rundt 160.000 kroner, er disse tilsynelatende helt hinsides trådstarteres budsjett. Men når man tenker på at man kan hive ut både DAC, forforsterker og effekttrinn - og ikke minst en haug med kabler - begynner det å ligne noe. Mine Beolab 5 spiller i hvert fall langt bedre enn det anlegget jeg hadde tidligere - og det hadde en nypris på rundt 250.000.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har 5-10 timer med demolytting på Revel Ultima Salon 2 også, hehe. Fantastiske høyttalere, men de er rimelig dyre og passer nok ikke til rommet mitt. Synes det finnes mange høyttalere som er penere men.

Vet ikke hvordan jeg skal få hørt Epicon heller. Regner med at de ikke har de på hifiklubben ved meg.

Hvor er ved deg? De har dem på Marcus Thranes i Oslo, og andre steder også tror, om ikke jeg blander med Helicon. Ellers så går det vel ann å bestille demo? Skal du punge ut så mye for en ht så får de nesten gi deg litt service :-D

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Kun på AVforum kan elektronikk til 29 990 kroner bli regnet som "rimelig"
    Tenkte det samme som deg men,men.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng det med service, ja. Jeg er nærmest HFK i Porsgrunn, tenkte å høre innom der nå snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ ULF-B

Beolab får jeg lese om senere ikveld, nå skal jeg igang med å flislegge ett bad. Jippi

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikksmaken din anbefaler jeg glatt System Audio Explorer Master. En helt vanvittig bra høyttaler på mer rocka musikk.
    Hadde jeg hatt ditt budsjett så hadde jeg valgt en integrert fra Classe.
    Superkombo !

Eneste ankepunkte jeg kommer på er at de kanskje ikke spiller dypt nok. (Jeg synest de går dypt nok til musikk, men klarer selvfølgelig ikke de dypeste frekvensene ved film).

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Galnes
    Jeg gikk inn på importøren sin hjemmeside, ser ut som at
    JFS Sound systems (Hi-Fi hjørnet)
    i Arups gate 21 er den nærmest deg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •