Valgets kvaler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Mr. Digital Drive sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kvaler.

Hallo!!
    Jammen meg på tide at jeg skriver litt igjen. Har blitt en stund siden nå - men er som vanlig opptatt med både jobb og fritid - og driver med så mye data på jobb; at når jeg er vel hjemme blir det mindre av det. ( ja - jeg vet at jeg begynner å bli gammel ).
    Kan være et sunnhetstegn også...den lille fritiden jeg har blir benytta til favoritthobbyen: lyd! Har en meget forståelsesfull kone, som har sitt eget hobbyrom, så dette går bra. Men jeg er innom her av og til og blir mektig imponert av hva jeg ser! Forstår at mange av dere er like begeistra for AV utstyret deres som jeg er med mitt.

Så: til det jeg går og funderer på: i fjor sommer så oppgraderte jeg Companiet spilleren min til en EMC1 UP. Noe av det smarteste jeg har gjort på lenge!! Og siden det har det blitt mer og mer stereo. Blir mye hjemmekino også - men dere forstår hva jeg mener. Og sist påske ble JBL-ene åpna på baksida - sett over - tighta til litt - og rensa med elektronikkrens. Og de fikk seg nye spikes. Og det spiller nå som det aldri før har gjort!!!! Det er som om englene ( og Martha ) kommer dalende inn i stua når jeg spiller Enya, og når jeg spiller den mørkeste syreteknoen - står titaniumdomene og freser. For ikke å snakke om de gamle heltene: Yello!! Snakk om tilstedeværelse så det holder!
    Som dere sikkert forstår så er kjærlighetsforholdet til mine JBL 250ti limited edition bare blitt sterkere og sterkere. Og de spiller så bra nå at jeg holder på miste pusten. Jeg vet at dere som ikke liker "toppene" på JBL-ene rister på hodet nå. Sånn er det bare.......det er jo derfor det er så mange meninger om hva god lyd er.

Godlyden i JBL-ene, for meg; er 8 tommers midbassen, 5.5 tommers mellomtonen og titaniumdomen, basslyden fra 14 tommeren er også helt magisk, merker godt at huset gynger på "touch - Yello" cd-en. Hva JBL tenkte på når de lagde TL260 i jubileumsåret vet jeg ikke - men det må ha vært et dårlig nachspiel!

Hva er det da jeg sutrer for, tenker dere, når du er så fornøyd...? Jo, jeg vet at nå er det 10 år siden jeg bytta bassene sist gang. Har vært snillere med dem denne gangen Før bytta jeg basser en gang i året. Midbassene bytta jeg i oktober 2009. Og jeg leser på nettet at bassene i gjennomsnitt holder cirka 10 år.

Jeg snakka med Dalens hifi for en stund siden, og de sa at nå var det vanskelig å få tak i nye LEH1-14 tommers basser. Nå gikk det bare i rekoningssett. Og det er mitt livs verste mareritt!! Å rekone basser - jeg vil at de skal være helt nye - svarte og fine - og kunne spille de forsiktig inn. Var en periode kompis med Ulven, og han sendte ofte bassene inn til rekoning - men jeg syntes at de såg fæle ut - når de kom tilbake! Fulle av limsøl og svært matte.

Er det noen som vet om hvor jeg får tak i nye basser? Rekoning er uaktuelt!! Bør jeg ( når bassene ryker ) gå får den ultimate drømmen min; å kjøpe JBL K2?

Vet noen av dere om det går an å få tak i K2 M9500 i Norge? De er de råeste K2-ene jeg har sett!! Og et annet problem er at jeg aldri har fått hørt K2!!!!! ???!!! Var på loftet til Neby - sommeren 2005 - og der stod et par K2; de til cirka 260000; - men han som viste oss rundt sa at det bare var sjefen som spillte på anlegget

Og sist - men ikke minst!! Vil jeg eventuelt bli skuffa? Spiller horna så smørblitt og sart som toppene i 250-ene? Dette var mange spørsmål og rare tanker....og mye skrivefeil er det her også....og ikke gode setninger - jeg er jo lærer. Har dere noen tanker om dette? Kan tenke meg at Baldrick har noen gode kommentarer En ting er i alle fall sikkert: har hatt ti-ene i 11 år nå og det er de mest fantastiske høytalerne jeg har hørt! Hvor mange messer og demoer jeg har vært på - og hørt lovnader om gods og gull og lydnirvana, vet jeg ikke, men er blitt like skuffa hver gang. Og har komt hjem og komt til paradis! JBL-ene skal ikke selges - dersom de ryker skal jeg finne et fint rom til dem, der jeg kan titte innom med kaffikoppen i ny og ne, og nyte synet!! Ha en fin kveld!! Nå skal jeg spille litt Bjørn Berge

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile jaja....

Ble ikke noe svar her nei - men det overraska meg jo ikke særlig mye.....er jo vane med at mine innspill og kommentarer ikke blir noe særlig lagt merke til her på avforum/hjemmekino. Regner ikke med at det at jeg har investert 20000; i Oppo og Audioquest gjør noen forandring heller - ei heller en ny kaffesalong til 30000; jaja....jeg er i det syrlige hjørnet i kveld - men forstår ikke helt poeng og utstyr..... kanskje jeg bare for løye skulle ha tatt bilde av anlegget på hytta og lagt det ut under et annet brukernavn....skulle ikke forundre meg om det hadde gjort en høyere score enn hjemmekinoen min....
    Min "læremester" Ulven sitt anlegg ble lagt merke til......hmmmmm......jaja....får legge meg i selen... ha en syrefri kveld!!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dusteforum som ikke svarer denne fyren som faktisk genuint trives med hobbyen8)
    Gøy å lese ett innlegg som skiller seg litt ut fra resten.

Jeg kan ikke svare på NOE av det du spør om, men jeg skjønner at K2 m9500 er en guttedrøm.

Det eneste kontruktive jeg kan komme med, er at jeg har hørt K2 S9900 på en Soundgarden, de har /hadde et demopar de sender rundt på butikkene.
    De var koblet på noen svære bokser med blått lys og vindusviskere, og spilte stort og med masse moro.
    Det er klart, til 300laken, så bør de egentlig lage kaffe samtidig.

Det jeg egentlig skal fram til, er at du kan jo ta deg en tur til nærmeste SG, og høre hvor disse befinner seg, og om det eventuelt går an å få en god deal på dem.

Jeg skjønner at det ikke er "rett" modell, men er ikke langt unna det du er ute etter, og kan fort vise seg å være oppnåelig

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok tilfeldig hvorvidt innlegg får respons eller ikke. Det er jo normalt å "bumpe" innlegg.

Hvorfor er det akkurat 9500 du vil ha? Hva er du evt interessert i å bruke av penger om du vil bytte høyttalere?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Jippi!!

Endelig noen som svarte!! Og ikke hvem som helst heller! Gutter med peiling!!
    Mirage/Snickers is: takker for at dere støtter meg! Hvorfor absolutt m9500? Kan vel ikke gi dere et eksakt svar - men har alltid vært fan av K2; spesielt de med 14 tommer i topp og bunn.... M9500 ser ut til å ha den dynamikken jeg alltid har drømt om - men er nok egentlig et urealistisk prosjekt - tror ikke noen i Norge har dem engang. Ser ut for at det sitter 15 tommere i dem også - hadde løst problematikken en gang for alle.....men så er det jo det også da at mine favoritthøytalere: 250 ti, K2 og M9500 begynner alle å dra på åra - så dersom det er vanskelig å få tak i rekoningssett og elementer - så er jeg jo like langt.... vet dere om det er det samme polypropylenopphenget som sitter i bassene til K2? Det mest ideelle er jo at mine ti-er holder seg like bra som de gjør nå - jeg har et avhengighetsforhold til disse høytalerne som jeg vanskelig kan beskrive - men jeg vet jo at nå er bassene 10 år gamle - og er innenfor den tidsmarginen som gjør at de kan ryke når som helst.....
    Det spesielle for meg er den helt magiske lyden fra toppene - den metalliske, dype, varme snerringen du får når du spiller syretekno og Yello. Har vært på ørten uttallige demoer av både billigere og MYE dyrere system - men desverre har jeg blitt like skuffa hver gang! Dersom jeg skulle ha fått kniven på strupen, Snickers is - hadde jeg nok vært villig til å bruke 80 lapper på noen K2. Ha en fin lyttekveld!! Selv skal jeg spille Leftfield...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du spør etter kan det jo hende du kan finne svar på her: K2

Forøvrig snakker du vel da om et prisleie som jeg mistenker ligger en del under hva et par slike kan være verdt i dag, uten at jeg tør å si det sikkert.

Hva har du hørt som du har likt som det ikke står JBL på?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan.

Ja jeg har ofte tenkt på K2 - S9500

Ulven og jeg satt ofte på internett og sikla på de - det var egentlig de som var utgangspunktet - helt til jeg oppdaga M-9500 Da var det bare å si: "Jepsipepsi".

Er litt uenig med deg om prisen - k2-S9500 kosta nye i 1989 - 300000 kroner og da er nok ikke 80000 kroner så urimelig i 2013.... Men tror ikke det er så mange som har dem likevel i Norge - og de som har dem er nok ikke særlig int. i å kvitte seg med dem. Blir nok sikkert det samme kjærlighetsforholdet som jeg har til mine 250ti.

Oppdager mer og mer at K2 modellene/ Array-serien og Ti modellene har desverre det samme opphenget i bassen og da er jeg jo like langt...

Andre høytalere som jeg har hørt på og liker er:

Audiophysique - de med 2; 8 tommere i siden - de spiller meget bra!

Kappa 9.2i - men liker ikke toppene på de.....

Diverse Electrostater hos Lyric hifi - men blir litt "pinglete"

Legacy focus HD - spiller bra!!

Har en drøm om at Montana ( de største ) og Usher spiller megabra - men har desverre ikke fått hørt dem enda.

Jeg er nok ikke så flink til å uttrykke meg: mitt håp er at Ti-ene skal holde en stund enda - men Dahlens hifi har skræmt meg godt; med tanke på rekoningssett og nye element. Holder bassene - er det ingen som kan få meg til å selge ti-ene!! Men dersom de ryker - må jeg jo eventuelt tenke alternativt.. Dahlens hifiservice mente at det var en i Oslo som kaller seg "Teletor". Har du hørt om han - Dahlens mente at han kanskje kunne hjelpe meg dersom bassene ryker.......?!!

Uansett: takk for gode tilbakemeldinger - såg the A-team på blu-ray og Oppo i går og spillte dette i 5.1 analog oppsett - nice!!!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke sikkert denne K2 er alt man håper den er. tross alt bare 2veis med en driver fra 650hz. krever et metallmembran for å strekke seg nok oppover, som ofte gir resonansfrekvenser ett eller flere steder? og et horn som fungerer for mellomtone og diskant.
    omtrent alle nye høyttalere langt under 300k er 3veis eller mer, inkl jbl sine

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å føle seg forrådt av forumet. Ikke bare en gang jeg har spørt om noe, som jeg VEIT at flere folk her har visst svaret på, men likevel ignorert mitt spørsmål, og svart noen andre i stedet. Men, men sånn er det. Vil du virkelig få gode svar fra de mest kunnskapsrike, er PM, eller eventuelt sentralen ett bedre sted.

Har aldri hørt K2, eller 250TI for den del. 260 derimot, som lått litt "grått" og innestengt. Mer rafinnert enn Klipsch, men mindre morro i mine ører.
    Men liker dynamikk og trøkk, så skjønner godt at du er livredd (!!) for å bytte ut nåværende i noe som ikke treffer nerven og rockefoten slik du er vandt med. Du må nok bare ut å lytte, se og kjenne på magefølelsen der og da. Er ikke rusen (syren) i kroppen der, når du skal handle f.eks K2, blir det hele feil ofte. Lykke til!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig sikker på at Neby ikke har M9500, men S9500. Selvsagt mulig han har begge deler men de som står ustillt i "museumet" hans er S9500.

Jeg har personlig også en forkjærlighet for S9500 da jeg synes designet er så utrolig tøft MEN lydmessig er det nok en heller dårlig investering. Det er nok den dårligste K2 høyttaleren og f.eks. JBL 4365 er en mye bedre og samtidig rimeligere høyttaler.

Mellomtone/diskant i M/S9500 er en vanlig JBL PA driver med aquaplas belegg (tilsvarende 2450SL) mens bassene er en PA driver (PRO1400) med annen kon, så dersom en er dyktig snekker kan en lage tilsvarende for ca 15.000 kr.

S9500 er hifi versjon mens M9500 er den mindre påkostede pro versjonen. Etter ryktene var der to par med M9500 i Norge, det ene vet jeg ble solgt til USA for noen år siden mens det andre ble sagt å være i Tronheim. Men da jeg prøvde å spore det opp for noen år siden i håp om å kjøpe ble jeg rimelig overbevist om at ryktene om de ikke stemte for der hvor de skulle være hadde ingen hørt om de Av S9500 vet jeg kun om Neby sitt par og der er nok ikke så mange andre heller, kanskje ett par-tre stk. De er svært skjeldne også i utlandet og har høy status i samlerkretser og ligger derfor relativt høyt i pris, også sammenlignet med de nyere og bedre versjonene av K2.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Digital Drive
    Oppdager mer og mer at K2 modellene/ Array-serien og Ti modellene har desverre det samme opphenget i bassen og da er jeg jo like langt...
    Det stemmer heldigvis ikke helt S9500 har samme problem ja, men ikke de nyere K2ene, heller ikke Array. Element som sitter i Array 1400 er lydmessig 99% identisk med det som sitter i 250TI men har ikke skumoppheng og smuldrer derfor ikke.

Det er uansett gjort på halvtime å bytte opphenga på 250TI bassene så ville ikke bekymret meg for mye for det!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var ikke vanskelig å finne
    Surround Kit For JBL LE14 260-980
    "Yes, this kit should fit any permutation of the LE14 line of JBL speakers. If by some strange twist of fate, it doesn't fit your particular application, we do have a 45-day return policy."

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker!!!

Wow!! Takker og bukker for gode svar!! Da ordner jo alt seg for snille gutter! Ja, ser den at det er ikke alltid at man får svar på sine innlegg – men har vært litt såra og vonbroten på grunn av at jeg føler at utstyret jeg har – har en viss verdi – både innkjøpsverdi og bruktverdi. Derfor har jeg ikke helt forstått den lave scoren….men. men…slik er det bare…
    Ja, einis – ikke sikkert at K2 er det ultimate svaret – kan godt være at jeg hadde blitt misfornøyd…men de ser jo (sikle.sikle..) så rålekre ut.
    Er helt imponert over at du har funne et rep. kit for JBL  Det betyr jo at du er en bedre referanse enn Dalens elektronikkservice – som ikke hadde verken element eller rep. kit på lager……. Liker ikke rekona element – men må kanskje lære å leve med det. Men foreløpig er bassene veldig bra!!
    Ja. americanFord – dersom du ikke har hørt 250ti – har du gått glipp av noe stort!!
    Hva som foregikk i jubileumskomiteen til JBL – da de skulle lage en jubileumsmodell og resultatet ble JBL 260!!!!!???? Er for meg en av verdens største gåter…..Dersom du finleser de tekniske spesifikasjonene til 250ti og 260; ser du, bare ved å skumlese, at her er det like store forskjeller som lønna til en lærer i norsk grunnskole og en som arbeider i nordsjøen.
    Tragisk!! Spør du meg. Bare magneten til 14 tommeren som sitter i 250ti – veier solide 12kg.
    Er du i disse trakter en gang (Hardanger) er du velkommen på demo; både hifi og hjemmekino!
    Baldrick: takk skal du ha for at du deltar i debatten – du er nok referansen her på forumet angående JBL: 250ti og K2. Takk for gode informative innlegg! Ser at du har rett angående elementa til bassene – og godt å vite at Array og nyere K2 modeller har et annet oppheng – enn skumopphenget til LEH141. Skulle jeg noen gang prøve å være kritisk til 250ti – må det være bassopphenget i 14 tommeren som kommer dårlig ut. Ellers har jeg ikke noe å utsette på høytaleren.
    Baldrick: er det dumt å eventuelt kjøpe en Array bass til 250ti-en – ville det ha passet; både med tanke på skruehull og alt – eller er det bare å glemme – med tanke på delingsfrekvens og arbeidsområde?

Uansett: takk alle sammen for gode innlegg!! Ha en fin lyttekveld!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil 99,5% sikkert ikke merke noe som helst forskjell om du bytter til bass fra de orginale LE14-1 som sitter i 250TI til LE14-3 som sitter i Array 1400. Selv JBL sier det er "drop in replacment".

Når det gjelder rep kit trodde jeg en fortsatt fikk tak i org rekoningkit til LE14-1 men skal ikke si det 100% sikkert. Det som det blir linket til overfor er kun rep-kit til skumopphenga og ikke til rekoning og er uansett uorginalt (JBL har aldri levert rep-kit til skumoppheng). Men er det kun skumopphenget som smuldrer så er det en enkel og billig løsning på problemet, men er element sprengt må en rekone og da fortrinnsvis med orginale kit.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid hatt lyst på 250Ti, helt siden jeg så og hørte disse på Hifiklubben i Bodø i 89. Mener det ble spilt på en Rega Planar 3 samt etpar Denon POA6600 blokker

Ble også skuffet da 260 kom...

Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Har aldri hørt K2, eller 250TI for den del. 260 derimot, som lått litt "grått" og innestengt. Mer rafinnert enn Klipsch, men mindre morro i mine ører.
    Hvordan blir 260 i forhold til f.eks LS80 da..?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Helt topp!!

Dette er bra! Da har jeg fått mye god info - og det var det jeg håpte på!! Da ser det ut for at mine ti-er er liv laga også for mange år fremover! Nice.
    Ja støtter deg helt ivara!
    250ti er magisk!

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digger riggen og oppsettet ditt!
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    interesssant lesning:
    L250

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Jepsispepsi!

Takker og bukker roddis og ivara!

Ja - blir aldri lei å lese i Lansing heritage sidene...

Dette avsnittet sier vel alt:
    "A measure of the high regard of this system within JBL is the fact that it is the speaker of choice for their senior staff members. For example, Garry Margolis and Drew Daniels could choose from virtually any system from JBL's inventory for their home systems during their tenure at JBL. They both chose the L250Ti. The ultimate vote of confidence is represented by the fact that this is the home speaker system used by the company's chairman, Dr. Sidney Harman."

En bedre attest på en høytaler kan man vel aldri få!!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden