XTZ W10.16 eller W12.16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ W10.16 eller W12.16

Hei,

Er sikkert diskutert mange gange før dette. Men har ett ganske lite rom (3x5 meter "soverom"). Har vertfall lest meg fram til at XTZ er veien og gå i denne prisklassen.

Burde jeg gå for en xtz w12.16 eller 10? Evt kan jeg også vurdere og kjøpe 2 W10.16.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjoTTbein
    Hei,

Er sikkert diskutert mange gange før dette. Men har ett ganske lite rom (3x5 meter "soverom"). Har vertfall lest meg fram til at XTZ er veien og gå i denne prisklassen.

Burde jeg gå for en xtz w12.16 eller 10? Evt kan jeg også vurdere og kjøpe 2 W10.16.
    I stedet for to 10.16 så kjøper du heller en 12.18 Ice

Da får du en bedre sub,og den har mye mer dypbass - det har ikke 10.16 allverden av !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

Åssen er denne i forhold til SVS SB12-NSD og SVS PC12-NSD DSP?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjoTTbein
    Ok,

Åssen er denne i forhold til SVS SB12-NSD og SVS PC12-NSD DSP?
    Vil vel tro den er på høyde med SB12'ern , eller kanskje litt bedre på max lydtrykk hvertfall !
    Når det kommer til PC12'ern,så vil nok den vere en del råere på dypbass , uten tvil !

Så er det hovedsaklig en film sub du er på jakt etter,så er det lite som slår SVS når det gjelder moro pr krone:lol:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min xtz 12.18 er helt syk!
    har den bak i et hjørne meg dempeplater rundt, rett bak sweetspot, og denne gjør meg ør om jeg spiller den på max..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har informasjon på hvor langt i hz 12.18 ICE går mot 12.16?
    Det jeg vurderer i mitt rom er 2 stk 12.16, som mest prisgunstige løsning, det er noe man kan få på brukten for 4-5k, tror jeg får mer igjen for det enn 1stk 12.18...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en W12.18 ICE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    min xtz 12.18 er helt syk!
    har den bak i et hjørne meg dempeplater rundt, rett bak sweetspot, og denne gjør meg ør om jeg spiller den på max..
    Hvordan er denne subben på musikk? Er den tilsvarende 12.16 som jeg har sett har fått bra kritikk både på musikk og film?
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rawnd
    Noen som har informasjon på hvor langt i hz 12.18 ICE går mot 12.16?
    Det jeg vurderer i mitt rom er 2 stk 12.16, som mest prisgunstige løsning, det er noe man kan få på brukten for 4-5k, tror jeg får mer igjen for det enn 1stk 12.18...
    På papiret har ICE -3 db ved 18 hz og 12.16 har -3db punktet ved 25 hz.
    Ved målinger gjort utendørs tror jeg den har -3 db punktet ved 32 hz og portet som maks output -3 db punktet ved 40 hz.

Ved slike målinger som er gjort av nøytrale så holder SVS det de lover. Målingene ble gjort av et stort antall subber for å gi de like forhold.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    På papiret har ICE -3 db ved 18 hz og 12.16 har -3db punktet ved 25 hz.
    Ved målinger gjort utendørs tror jeg den har -3 db punktet ved 32 hz og portet som maks output -3 db punktet ved 40 hz.

Ved slike målinger som er gjort av nøytrale så holder SVS det de lover. Målingene ble gjort av et stort antall subber for å gi de like forhold.
    Dette er dog som oftest ikke noe problem da roomgain gjerne ordner opp i den jevnt synkende kurven. Det å ha helt 100% rett frekvensrespons ned i 15hz byr gjerne på problemer det også En ting som kan nevnes er at i de fleste hjem vil disse ekstreme lavfrekvente subbene oppleves som "trege" og udefinerte

Håper inlegget var til hjelp...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Dette er dog som oftest ikke noe problem da roomgain gjerne ordner opp i den jevnt synkende kurven. Det å ha helt 100% rett frekvensrespons ned i 15hz byr gjerne på problemer det også En ting som kan nevnes er at i de fleste hjem vil disse ekstreme lavfrekvente subbene oppleves som "trege" og udefinerte

Håper inlegget var til hjelp...
    Det kommer litt an på hvordan frekvenskurven er ved 50-80 hz også. Har du mye i bunnen og lite i midbassen vil det som du sier oppleves tregt og udefinert.
    Men en sub som trenger mye drahjelp av rommet må gjerne jobbe ekstra hardt i bunnen og fort gå tom for krefter når det går under sitt opprinnelige arbeidsområde.

ICE subben er forresten meget god den ene gangen jeg hørt den på musikk.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Det kommer litt an på hvordan frekvenskurven er ved 50-80 hz også. Har du mye i bunnen og lite i midbassen vil det som du sier oppleves tregt og udefinert.
    Men en sub som trenger mye drahjelp av rommet må gjerne jobbe ekstra hardt i bunnen og fort gå tom for krefter når det går under sitt opprinnelige arbeidsområde.

ICE subben er forresten meget god den ene gangen jeg hørt den på musikk.
    Du nevner det forsåvidt selv, men med subwoofere som har rak frekvensrespons ned fra 100hz til 20hz vil faktisk i de fleste rom oppleves som treg pga. Roomgain i de nedre frekvensene. En som daler fra 30hz og ned men som får drahjelp av rommet vil i dette øyemed få mer "korrekt" frekvensrespons i de fleste rom, og det helt uten at de trenger å jobbe hardt (pga. Roomgain)

Det er mye lettere å kalibrere en subwoofer som gir litt guffe i midbassen enn en som har peak i dypbassen

Selvsagt er jeg enig med deg i at dersom man har romkorreksjon, så er det veldig kjekt med flat anekoisk respons så langt ned man kommer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge
    Hvordan er denne subben på musikk? Er den tilsvarende 12.16 som jeg har sett har fått bra kritikk både på musikk og film?
    Fikk anbefalt W12.18 ICE gjennom en bekjent som jobber i Watt (som de heter nå), han mente det var "best buy" under 10K hvis man ville ha en sub som fikset både musikk og film bra.

Jeg har ikke særskilt erfaringsgrunnlag å prate om hva gjelder sammenligning med andre sub'er, men er -meget- fornøyd selv. Mulig jeg hadde "flaks" med kalibrering/plassering, men det er på grensen til fascinerende hvordan bassen fremstår som den kommer fra fronthøyttalerne og ikke sub'en som står i et hjørne (ved musikk). Den kan få hele stua til å riste under film og allikevel være overraskende punchy i bassen på musikk, så min konklusjon er at enten er det en sabla bra sub til prisen, eller så er alle sub'er mer enn gode nok for mitt hifi-øre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •