Smell/dunk fra subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smell/dunk fra subwoofer

Hei

Problem: Jeg hører av og til ett stk dunk/smell fra en eller flere subwoofere, men har ikke funnet ut som det gjelder alle eller bare 1-2 av dem. Det skjer både når hele anlegget er slått av, men også når det står på. Jeg kan høre det jevnlig, men det kan godt gå flere 20-30 minutt eller mer mellom hver gang det skjer.

Jeg har nettopp oppgradert hjemmekinoen med bl.a følgende produkter:
    Mitsubishi HC3200 prosjektor
    Onkyo TX-NR3009
    Pioneer BDP-LX55
    B&W ASW600 Subwoofer (står på auto tror jeg)
    Fence Audio B subwoofer basic (8”) (står på auto tror jeg)

Relevante koblinger/kabling er som følger:
    Alle signal kilder går via Onkyoen, dvs stort sett HDMI fra de kildene som har det ->
    Kabel TV tuner
    PS3
    Xbox 360
    BD spiller
    VHS spiller – Kompositt
    PS2 spiller – Kompositt

Følgende er koblet til pre out fra Onkyoen:
    Nad 216 – Front høyttalere
    Nad 2100 – Monokoblet til en passiv Celestion AD-12H subwoofer i kasse. Jeg bruker den ene av 2 stk subwoofer utganger fra Onkyoen til denne.

Jeg har altså 3 stk Subwoofere, hvor 2 av dem er aktive, og hvor de 2 aktive subene er koblet til den andre sub utgangen ved hjelp av en phono splitter. B&W sub kabelen er en monster kabel, mens Fence Audio suben står ganske langt bak i rommet, koblet til en 10 meter lang monster kabel (tror jeg), som ligger langs gulvet, sammen med 1 stk nettverkskabel, høyttaler kabler til 4 stk side/bak høytalere, RF/kabel TV kabel, en HDMI kabel til prosjektoren.

Det er for øvrig en smule kabel kaos bak anlegget, så signal kabler og strøm kabler er ikke organisert enda.

Jeg har ikke koblet ut noen av subwooferene enda for med den hensikt å finne ut om lyden kommer fra en spesiell sub, eller flere.

Noen som har noen tips til meg?

Mvh
    Svein Inge

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres merkelig ut. Det første som faller meg inn er at det kanskje kan skyldes noe annet utstyr i huset, kanskje på samme kurs, som slår seg av/på, er termostatstyrt eller lignende.
    (Har selv en lysbryter på et annet rom enn der stueanlegget står. Når denne slås av så kommer det et svakt "dunk" i sub'en på stua)

Newcomer old cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme probleme med min fence sub15mk2. Tenkte d bare var dårlig kontakt i ein kontakt eller bryter jeg, mærka når jeg rikkla litt på auto/on/off bryteren att d kom litt ulyder, er vel ikke verdens beste kvalitet. Så d er nok fencen som er skyldig!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjøleskap der slår seg på el. lign vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    old cerwin: Skal forsøke å koble fra Fence Subwooferen, som jo er en enkel test

Niels Nielsen: Det står faktisk ett kjøleskap på samme kurs som anlegget i kjellerstuen, i naborommet, som da kanskje er synderen. Spm er: Hvis det er det som forårsaker lyden i subwooferene, kan jeg bli kvitt den uten å endre kurs på det? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har andre kontakter tilgjengelig på naborommet der hvor kjøleskapet står.....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har samme problemet , hoss meg er ddet pga ein fryseboks som står på samme krets

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en B&W ASW3000 sub som lager dunk når den står på auto, men hos meg skjer det kun hvis jeg har lavt volum dvs. det ikke kommer signal slik at den slår seg av og på hele tiden, noe som er fryktelig plagsomt når du ser på tv...
    Har jeg den på on er det ikke noe dunk...

Samme dunk kommer en liten stund etter jeg har slått av anlegget og den slår seg av.

Newcomer old cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skåra
    Jeg har en B&W ASW3000 sub som lager dunk når den står på auto, men hos meg skjer det kun hvis jeg har lavt volum dvs. det ikke kommer signal slik at den slår seg av, noe som er fryktelig plagsomt når du ser på tv...
    Har jeg den på on er det ikke noe dunk...

Samme dunk kommer en liten stund etter jeg har slått av anlegget og den slår seg av.
    Er ikkje heilt sikker, men trur kansje d va kun i auto eg hadde problem også. Husker ikkje :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mulig feil..

En del sub'er har switch-mode forsterkere, og disse kan ta skade av overspenning eller lignende. Dette kan høres ut som smell selv om sub er slått av.
    Alt. 2 er rett og slett "auto": sett den på ON istedenfor, og det kan hende feilen forsvinner.
    Auto funksjonen er ikke perfekt, og kan svekkes etter en stund, men mistenker at den egentlige synderen er switch-mode forsterkeren som har fått seg en smell fra andre ting på samme kurs.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kef 3005 sub

Jeg hadde lignende problemer med min Kef sub.. En during som startet når jeg satte receiveren min i standby. Den kom 15-20 sekunder etter at receiveren var slått av. Utrolig irriterende. Ingen problem når anlegget spilte for den forsvant med en gang forsterkeren ble slått på.

Jeg har forsket mye på dette. og har nå konkludert med at feilen ligger i sub kabelen. En helt ny eagle 8 m kabel. Så den blir levert inn i morgen. Koblet til en Ixus kabel og duringen forsvant, byttet om og lyden var tilbake.

Selvfølgelig noe av det siste jeg prøvde ut , trodde ikke feilen lå i en spitter ny kabel..:-?

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil kanskje et galvanisk skille på signalsiden gjøre susen? Har hjulpet meg flere ganger med brum i subber(uønskede jordstrømmer).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vell hatt 30 fence subber alt fra 8"til 24" å ALLE lager denne lyden etter et par min

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •