Plassering bipolar høyttaler og kabling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering bipolar høyttaler og kabling

Jeg er i ferd med å skulle montere et par Focal Chorus SR800 V bipolare høyttalere. I denne forbindelse trenger jeg noen tipps til plassering:

1) Hvilken høyde skal de henge på?
    2) Bør de henge slik at avstand fra lytter til hver av høyttalerne er lik?
    3) Høyttalerne drives av en Marantz SR7005 (dette er de eneste høyttalerne som drives av reciveren). Forsterkereffekt er 2x125W. Lengden på kablene jeg trenger vil være ca 12 meter. Hvilket kabeltverrsnitt bør benyttes, og har noen her noe de vil anbefale?

Håper noen her kan hjelpe!:-D
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) 60cm over ørehøyde har vel vært nevnt som en slags referanse. De bør iallefall henges et stykke høyere enn ørene dine, jeg foretrekker en meter øver ørene el.l. om det er mulig.
    2) Ja, det vil gi best romfølelse. Romkorreksjonen ordner litt opp i det dersom avstanden ikke er lik, men best blir det med lik avstand.
    3) Ville gått for 2,5mm^2, gjerne fra Biltema/Clas Ohlson, selv om noen nok ville gått for noe mer ekslusivt. Du kan evt. se her om det er noe som faller i smak. Skal du legge dem åpent kan det estetiske være et viktig argument når du skal velge kabel også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Sett de slik at de er ca 5-10 grader over øret, om det blir 60cm eller 10m avhenger av hvor langt det er mellom øret og veggen.

Se om du finner et kompromi som gjør slik at den lytteren som sitter lengst unna den aktuelle HT har den ved ca 5 graders vinkel og den lytteren som sitter nærmest har ca 10 graders vinkel.

Ellers resten som jakv sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert! Takk skal dere ha!
    Vedrørende kabler kjøpte jeg noen meter 2,5mm2 på Elkjøp, dette var kun for å få prøvd høyttalerne. Det er altså ikke noe poeng i å handle dyrere/grovere kabler til disse?

Hva med kabel til senterhøyttaler? Dette er en Focal Chorus CC800 V, og mates fra XPA-3 forsterker. Bør denne ha samme kabel som frontsettet (som også er koblet til samme forsterker)?
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •